Mies päässään virtuaalilasit ja käsissä ohjaimet

Matalan kynnyk­sen kokei­lu­jen kautta virtu­aa­li­to­del­li­suu­den makuun

Mere­na­lai­seen maail­maan sukel­ta­mi­nen, avaruu­den ihmei­den tarkas­telu tai dinosau­rus­ten maail­maan aika­mat­kailu – tämä kaikki on mahdol­lista saavut­taa virtu­aa­li­la­sien ja niille ladatun sovel­luk­sen kautta. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Sote Hyte Living Lab – yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa -hank­keessa olemme kevään ja kesän 2023 aikana mahdol­lis­ta­neet matalan kynnyk­sen tutus­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sia VR-lasien käyt­töön sote-alalla työs­ken­te­le­ville henki­löille, yrit­tä­jille, alan opis­ke­li­joille ja opet­ta­jille. Kokei­lu­mah­dol­li­suus on otettu innos­tu­neesti vastaan ja tavoi­timme työpa­joissa useita virtu­aa­li­to­del­li­suu­desta kiin­nos­tu­neita henkilöitä.

Virtu­aa­li­to­del­li­suu­den täyttä poten­ti­aa­lia ei vielä osata täysin hyödyn­tää sote-alalla

Kansa­lai­sille suun­nat­tu­jen perin­teis­ten sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den rinnalla kohtaamme yhä useam­min erilai­sia digi­taa­li­sia palve­luja. Näiden palve­lu­jen saavut­ta­mi­seksi tarvit­semme ajan tasalla olevaa tekno­lo­gia- tai digio­saa­mista sekä palve­lu­jen käyt­töön sovel­tu­via väli­neitä. Sähköis­ten palve­lu­jen kehit­ty­mi­nen tarkoit­taa myös jatku­vaa oppi­mis­tar­vetta ja uuden­lai­sien toimin­ta­ta­po­jen omaksumista.

Viime vuosien aikana myös virtu­aa­li­to­del­li­suus (Virtual Reality, VR) on tullut yhä enene­vissä määrin lähem­mäksi meitä kaikkia. Wiki­pe­dian (2023) määri­tel­män mukaan ”Virtu­aa­liym­pä­ristö voi joko pyrkiä simu­loi­maan jotakin todel­lista ympä­ris­töä tai se voi luoda täysin kuvit­teel­li­sen ympä­ris­tön.” Tervey­sa­lalla virtu­aa­li­to­del­li­suutta on hyödyn­netty esimer­kiksi puhe­te­ra­piassa, toimin­ta­te­ra­piassa ja neurop­sy­ko­lo­giassa (Koho 2020).

Virtu­aa­li­to­del­li­suus ja lisätty todel­li­suus (Augmen­ted Reality, AR) ovat tulleet viime vuosina myös mielen­ter­vey­den hoita­mi­seen, kuten esimer­kiksi viemään ajatuk­set pois ahdis­tu­nei­suu­desta tai ehkäi­se­mään haital­lista toimin­taa, kuten päih­tei­den käyttöä tai itse­tu­hoi­suutta. VR-ympä­ristö voi toimia myös rentou­tu­mi­sen tukena hyödyn­täen esimer­kiksi luon­to­mai­se­mia, luon­no­nää­niä, musiik­kia tai pelil­li­siä element­tejä (THL 2023). 

Oppi­mi­sen näkö­kul­masta tarkas­tel­tuna virtu­aa­li­to­del­li­suus voi tarjota oppi­jalle mahdol­li­suu­den kokea ja harjoi­tella toden­tun­tui­sesti, miten jokin asia kuuluisi tehdä, ja antaa tätä kautta valmiu­den toteut­taa sama tosie­lä­mässä. Esimer­kiksi käden­tai­toja vaati­via asioita voidaan harjoi­tella VR-ympä­ris­töissä. Psykiat­ris­ten sairaan­hoi­ta­jien koulu­tuk­sessa virtu­aa­li­to­del­li­suutta voitai­siin hyödyn­tää oman toimin­nan tarkas­te­luun hoito­ti­lan­teissa ja poti­laan asemaan samais­tu­mi­sessa. ”Kun voidaan hyödyn­tää monia aisteja oppi­mi­sessa ja perus­taa oppi­mi­nen lihas­muis­tiin ottaen avuksi ohjai­met ja liik­keen­tun­nis­tus­lait­teet, kuor­mittaa se vähem­män oppijan kogni­tiota”. (Hemminki-Reijo­nen 2021.) 

VR-tekno­lo­gia­ko­kei­lut saavut­ti­vat innos­tu­neen vastaanoton

Sote Hyte Living Lab -hank­keessa toteu­tamme erilai­sia tekno­lo­gi­sia kokei­luja yhdessä työelä­mä­kump­pa­nei­demme kanssa. Aikai­sem­missa tapah­tu­mis­samme on ollut mahdol­lista päästä tutus­tu­maan esimer­kiksi katseen­seu­ran­ta­tek­no­lo­gi­aan, etävas­taan­ot­to­pal­ve­lui­hin sekä arkea tuke­viin tekno­lo­gi­siin ratkai­sui­hin.  VR-tekno­lo­gia­ko­kei­lui­den kautta halusimme tarjota hank­keen työelä­mä­kump­pa­nei­den lisäksi Kare­lian opetus- ja hanke­hen­ki­lös­tölle sekä opis­ke­li­joille mahdol­li­suu­den päästä tutus­tu­maan mata­lalla kynnyk­sellä virtu­aa­li­to­del­li­suu­dessa toimimiseen.

Kaksi henkilöä seisoo vastakkain. Toisella kädessä tablettitietokone, toisella päässää virtuaalilasit ja kädessä ohjaimet.
Sote Hyte Living Lab- hank­keen projek­ti­asian­tun­tija Outi Santa­niemi opastaa projek­ti­pääl­likkö Anssi Kekkosta (Osaajia harvaan asutulle alueelle-hanke) Pico 4 -virtu­aa­li­la­sien käyttöön.

Työpa­jat toteu­tet­tiin maalis-touko­kuun aikana yhteensä viitenä eri kertana. Jokai­seen työpa­jaan otet­tiin mukaan maksi­mis­saan kuusi henki­löä ennak­koil­moit­tau­tu­mi­sen perus­teella. Tällä osal­lis­tu­ja­mää­rän rajaa­mi­sella halusimme varmis­taa, että jokai­nen osal­lis­tuja pääsee kokei­le­maan rauhassa tutus­tu­mista erilai­siin virtu­aa­liym­pä­ris­töi­hin. Työpa­jat saavut­ti­vat hyvän suosion ja kaikissa viidessä työpa­jassa oli osal­lis­tu­jia yhteensä 20 henkilöä.

Työpa­joissa käytös­sämme oli kahdet eri lasit (Pico 4 ja Quest 2), jotka saimme käyt­töömme Kare­lian Tule­vai­suu­den Työ -hank­keen kautta.  Osal­lis­tu­jilla oli mahdol­li­suus päästä kokei­le­maan VR-lasien kautta esimer­kiksi erilai­sia urhei­lu­pe­lejä, luon­to­ym­pä­ris­töjä sekä hoitoa­lan harjoitusympäristöjä. 

Aloi­timme kaik­kien tutus­tu­jien kanssa Nature Treks – sovel­luk­sesta, jossa VR-lasien käyt­täjä pääsee tutus­tu­maan halua­maansa mallin­net­tuun luon­to­ym­pä­ris­töön, esimer­kiksi ihas­te­le­maan aurin­gon­las­kua metsään, vierai­le­maan savan­nilla norsu­jen ja seepro­jen seuraan tai lumou­tu­maan talvi­sesta luon­nosta. Tämän jälkeen henkilö sai valita kokeil­ta­vak­seen nopeam­pi­tem­poi­sesta peli­maa­il­masta esimer­kiksi tennistä, keilausta (All in One Sports), kiipei­lyä vuoren rinteillä (The Climb 2) tai rytmi­kästä liikettä (Hitstream). Kysei­set pelit ovat ladat­ta­vissa VR-lasien sovel­lus­kau­poista. Mahdol­li­suu­tena oli myös tutus­tua Päijät-Soten Kohti-hank­keessa toteu­tet­tui­hin koti­hoi­don virtu­aa­li­siin harjoi­tusym­pä­ris­töi­hin. Ympä­ris­töt oli saatu käyt­töön Kare­lian ESR-rahoit­tei­sen Tule­vai­suu­den työ -hank­keen kautta, jonka yksi kehit­tä­jä­opet­taja on ollut mukana sisäl­lön asian­tun­ti­jana ideoi­massa sisältöä.

Poik­keuk­setta lähes jokai­nen kävijä alkoi oman kokei­lunsa perus­teella miettiä, miten VR-tekno­lo­giaa voisi sovel­taa omassa työssä. Tästä meille syntyi­kin työpa­joissa hienoja ja moni­puo­li­sia keskusteluja.

Valkoiset virtuaalilasit ja käsiohjaimet.
Työpa­joissa kokeil­ta­vana olleet Metan Oculus Quest 2 -lasit.

Jokai­sessa työpa­jassa pyysimme osal­lis­tu­jilta palau­tetta QR-koodin kautta. Vastauk­sia saimme yhteensä 16 kappa­letta. Valtaosa vastaa­jista koki osal­lis­tu­mi­sensa VR-tilai­suu­teen sekä myös teeman itsel­lensä hyödyl­li­senä. Keskus­te­luissa ja havain­toina, joita teimme VR-työpa­joissa, nousi selkeästi esille innos­tus ja mielen­kiinto aihetta kohtaan. Osaa myös jännitti, sillä suurim­malle osalle osal­lis­tu­jista ”peli­maa­ilma ohjaus­ka­pu­loi­neen” oli vierasta, eikä virtu­aa­li­to­del­li­suus­kaan ollut monelle tuttu kuin mieli­ku­vien kautta. Pääosin vastaa­jat olivat tyyty­väi­siä pääs­tes­sään testaa­maan lasien käyttöä ja tutus­tu­maan erilai­siin virtu­aa­li­siin sisältöihin.

Jatkoa ajatel­len toivot­tiin kokeil­ta­vaksi erilai­sia oman subs­tans­sia­lan ympä­ris­töjä, joita voisi hyödyn­tää esimer­kiksi opetuk­sen tukena tai mahdol­li­suutta tutus­tua oman alan amma­til­li­siin sovel­luk­siin. Jatkossa toivot­tiin myös mahdol­li­suutta päästä seuraa­maan, miten virtu­aa­li­to­del­li­suus kehit­tyy tule­vai­suu­dessa eteen­päin sekä miten immer­sii­vi­set tekno­lo­giat sovel­tu­vat ja olisi­vat hyödyn­net­tä­vissä ikäih­mis­ten parissa.

Kare­lialta kokei­lut vietiin työelä­män aitoi­hin ympäristöihin

Karelia-amk:lla järjes­te­tyissä matalan kynnyk­sen VR-tekno­lo­gia­työ­pa­joissa huoma­simme työn­te­ki­jöi­den taholta aidon kiin­nos­tuk­sen virtu­aa­li­to­del­li­suutta kohtaan. Siksi halusim­me­kin tarjota muuta­mille hank­keemme työelä­mä­kump­pa­neille mahdol­li­suu­den pieni­muo­toi­seen VR-lasi­ko­kei­luun heidän omissa työyksiköissään.

Kevään ja alku­ke­sän aikana toteu­timme yhteensä kuusi työyk­si­köissä tapah­tu­vaa kokei­lua kolmella eri paik­ka­kun­nalla. Työyk­si­köt olivat ikäih­mis­ten, vammais­pal­ve­lui­den ja kuntout­ta­van toimin­nan yksi­köitä. Yhdessä toteu­tuk­sessa oli mukana kolme sotea­lalla opis­ke­le­vaa opis­ke­li­jaa Karelia-amk:n oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö Tarmosta.

Työyk­si­köissä VR-lasi­ko­kei­lui­hin innos­tui mukaan yhteensä 12 työn­te­ki­jää ja 32 asia­kasta. Keski­mää­rin asiak­kaat suhtau­tui­vat VR-tekno­lo­gi­aan uteli­aasti ja ottivat lasit rohkeasti haltuunsa. Suurim­malle osalle sekä asiak­kaista että työn­te­ki­jöistä kokeilu oli ensim­mäi­nen koske­tus virtu­aa­li­to­del­li­suu­teen, joten pientä jännit­ty­nei­syyttä oli aistittavissa.

Osa asiak­kaista halusi katsoa lasien läpi vain pikai­sen vilkai­sun, mutta osa olisi varmasti viih­ty­nyt virtu­aa­li­sessa ympä­ris­tössä pidem­män­kin ajan kuin nyt oli mahdol­lista toteut­taa. Myös työn­te­ki­jöissä oli niitä, jotka innos­tui­vat kokei­le­maan laseja, mutta myös heitä, jotka kokivat sen vieraaksi itsel­leen. Moni kokei­luun rohkais­tu­nut oli kuiten­kin posi­tii­vi­sesti yllät­ty­nyt ja innos­tu­nut siitä mitä VR-tekno­lo­gia mahdol­lis­taa. Pääosin sekä asiak­kailta että henki­lö­kun­nalta saatu palaute olikin kokei­luista positiivista.

Työn­te­ki­jöi­den kanssa heräsi mielen­kiin­toi­sia keskus­te­luja siitä, miten esimer­kiksi virtu­aa­lista todel­li­suutta voisi hyödyn­tää rentou­tu­mi­sen tukena tai toimin­ta­ky­kyä akti­voi­vana ympä­ris­tönä. Keskus­te­luissa tuli esille myös esimer­kiksi virtu­aa­lis­ten ympä­ris­tö­jen hyödyn­tä­mi­nen fobioi­den lievit­tä­mi­sen apuna tai mahdol­li­suu­tena tutus­tua esimer­kiksi ennak­koon erilai­siin julki­siin raken­nuk­siin ja tiloi­hin 360-videoi­den kautta.

Tekno­lo­gia ulot­tu­villa, sisäl­töjä kaivataan

Living Lab –hank­keen aikana tehty­jen kokei­lu­jen ja kohde­ryh­män kanssa käyty­jen keskus­te­lu­jen pohjalta huomat­tiin, että vaikka viih­teel­listä ja pelil­listä sisäl­töä virtu­aa­li­la­seille on runsaasti ja moni­puo­li­sesti saata­villa, juuri sote­maa­il­maan suun­nat­tuja toteu­tuk­sia vielä haas­teel­lista löytää.

Virtu­aa­li­to­del­li­suu­teen mallin­ne­tut 3D-ympä­ris­töt ja niihin sopivat sisäl­löt vaati­vat osaavan yhteis­työ­kump­pa­nin avuksi toteu­tuk­seen. VR-laseille sopivia sisäl­töjä on mahdol­lista tuottaa itsekin vaik­kapa 360-videoina, -valo­ku­vina tai 3D-skan­nat­tuina objek­teina, joihin oppi- tai pereh­dy­tys­si­säl­töä voidaan upottaa esimer­kiksi Thinglin­kin avulla. Tämäkin toki vaatii pereh­ty­mistä sisäl­lön­tuo­tan­to­pro­ses­siin ja käytet­tä­viin lait­tei­siin ja ohjel­mis­toi­hin, vaikka kysei­nen tekno­lo­gia onkin helpom­min taval­li­sen ihmisen ulottuvilla.

Nainen seisoo seinään kiinnitetyn näytön edessä. Naisella on päässä virtuaalilasit ja käsissä ohjaimet.
Sote Hyte Living Lab- hank­keen projek­ti­pääl­likkö Jaana Kurki kokei­lee vuori­kii­pei­lyä Climb2- sovel­luk­sen kautta.

Kirjoit­ta­jat:

Suvi Leppä­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Outi Santa­niemi, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­ta­jat työs­ken­te­le­vät Sote Hyte Living lab- yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa hank­keessa.


Lähteet:

Hemminki-Reijo­nen, U. 2021. Virtu­aa­li­to­del­li­suus oppi­mi­sessa – opas opet­ta­jalle. Opetus­hal­li­tus, Oppaat ja käsi­kir­jat 2021:3. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/virtuaalitodellisuus-oppimisessa

Koho, S. 2020 Tera­piaa ja kuntou­tusta virtu­aa­li­sesti. Virtu. https://virtu.turkuamk.fi/arkisto/yleinen/terapiaa-ja-kuntoutusta-virtuaalisesti/index.html

THL. Digi­taa­li­set ratkai­sut. https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyspalvelut/digitaaliset-ratkaisut#Virtuaalitodellisuus

Wiki­pe­dia. 2023. Virtu­aa­li­to­del­li­suus. https://fi.wikipedia.org/wiki/Virtuaalitodellisuus

Artik­ke­li­kuva: Mikhail Nilov