Multi Loca­tion Class­room -kokeilu fysio­te­ra­pian opetuksessa

Meneil­lään oleva peda­go­gi­nen muutos perin­tei­sestä luok­kao­pe­tuk­sesta etäope­tuk­sen kautta kohti entistä moni­muo­toi­sem­pia digi­taa­li­sia toteu­tus­ta­poja myller­tää korkea­kou­lu­pe­da­go­giik­kaa ja siihen käytet­tä­viä väli­neitä. Sosi­aali-, terveys- ja liikunta-ala siir­ty­vät saman­ai­kai­sesti käyt­tä­mään erilai­sia etäpal­ve­luita erilais­ten väli­nei­den avulla. Fysio­te­ra­pian opetus pyrkii pysy­mään kehi­tyk­sen mukana kokei­le­malla ja opet­ta­malla tulevia ammat­ti­lai­sia toimi­maan muut­tu­vissa ja digi­ta­li­soi­tu­vissa toimin­taym­pä­ris­töissä. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Tule­vai­suu­den työ -hank­keessa käyt­töö­no­te­tun Spot­light Studion Multi Loca­tion Class­room (MLC) -tila oli yksi Kare­lian fysio­te­ra­pia­kou­lu­tus­vas­tuun ohjaus­osaa­mi­sen opetuk­sen kokei­lu­koh­teista luku­vuonna 2022–2023.

Multi Loca­tion Class­room (MLC) -konsepti perus­tuu jaetun luok­ka­huo­neen koke­muk­seen ja aidon tuntui­seen vuoro­vai­ku­tuk­seen fyysi­sesti eri paikoissa toimi­vien ryhmien välillä. MLC-tilassa käyte­tään video­ku­vaa hyödyn­tä­vää konfe­renssi- ja esitys­jär­jes­tel­mää, ja tekno­lo­gian avulla yhdis­te­tään tiloja yhdeksi opetus- tai neuvot­te­lu­ti­laksi verkon väli­tyk­sellä. (DigiCam­pus 2021).

MLC-tilat fysio­te­ra­pia­kou­lu­tuk­sessa – haas­teita ja mahdollisuuksia

Ohjaus­osaa­mi­nen on osa fysio­te­ra­pian ydin­osaa­mista (Suomen Fysio­te­ra­peu­tit ry 2023). Ohjaus­osaa­mi­sen käsite on laaja kattaen yksilö- ja ryhmä­oh­jaa­mi­sen eri ikäi­sille ja eri toimin­ta­ky­vyn omaa­ville erilai­sissa toimin­taym­pä­ris­töissä, myös etäpal­ve­luissa. Etäpal­ve­luilla tarkoi­te­taan tervey­den­huol­lossa asiakkaan/potilaan tutkimista/diagnostisointia, tark­kai­lua, seuran­taa, hoita­mista, ohjausta ja doku­ment­tien käsit­te­lyä verkon väli­tyk­sellä (Valvira 2022). Etäpal­ve­luita säädel­lään tiukalla lain­sää­dän­nöllä muun muassa asiak­kaan tietoi­sen suos­tu­muk­sen ja salat­tu­jen yhteyk­sien käyt­tä­mi­sen velvoit­teella (THL 2022, Sosi­aali- ja terveys­mi­nis­te­riö). Näiden erilais­ten velvoit­tei­den vuoksi MLC-tilan tyyp­pi­set tilat sovel­tui­si­vat mahdol­li­sesti vain yleisen hyvin­voin­tia, terveyttä ja toimin­ta­ky­kyä edis­tä­vän liikun­ta­ryh­män ohjaa­mi­seen. Toki tällai­nen­kin palvelu vaatii palve­lu­nan­ta­jan tieto­tur­va­suun­ni­tel­man (THL 2022). Lähtö­kohta MLC-tilojen kokei­lulle on siis hyvin rajoi­tettu. Fysio­te­ra­pian koulu­tus­vas­tuussa tavoit­teena on harjoi­tella ympä­ris­töissä ja väli­neillä, jotka vastaa­vat käytän­nön työtä mahdol­li­sim­man hyvin.

Lähtö­koh­tai­sesti MLC-tilat eivät sovellu Kare­liassa fysio­te­ra­pian opetuk­seen, koska tarvit­ta­vaa väli­neis­töä (hoito­pöy­dät tarvik­kei­neen, terapia- ja tutki­mus­vä­li­neet) ei ole saata­villa molem­missa olemassa olevissa MLC-tiloissa. Teoriao­pe­tus toteu­tuu fysio­te­ra­pian koulu­tus­vas­tuussa nykyään yleensä flipped lear­ning -tyyp­pi­sesti itse­näi­senä opis­ke­luna, joten siihen ei tarvita kahta taval­lista teoria­luok­kaa yhdis­tä­vää tilaa. Asia­kas­työs­ken­tely tulee toteut­taa salat­tuja yhteyk­siä käyt­täen (Valvira 2022), myös opin­to­jak­soi­hin integroi­duissa harjoit­te­luissa. Näiden seik­ko­jen vuoksi MLC-kokei­lun teemaksi vali­koi­tui liikun­ta­ryh­män ohjaaminen.

MLC-tiloissa toteu­tettu etäoh­jauk­sen käytän­nön harjoittelu

Toteu­timme luku­vuonna 2022-2023 sekä syys- että kevät­lu­ku­kau­della ”Asia­kas­läh­töi­nen neuvonta ja ohjaus”-opintojakson etäoh­jaa­mi­sen käytän­nön liikun­na­noh­jaus­har­joit­te­lun MLC-tiloissa. Puolet opetus­ryh­mästä oli Kare­lian Wärt­silä-kampuk­sen ja puolet Tikka­rin­teen kampuk­sen tiloissa. Niin kuin opetuk­sessa yleensä, lähio­pe­tuk­sen aikana on opis­ke­li­joita, jotka ovat esty­neet saapu­masta ja halua­vat mukaan etänä. Tässä­kin tapauk­sessa MLC-opetus muuttui hybridi-MLC-opetuk­seksi eli osa opis­ke­li­joista oli mukana omilta kotikoneiltaan.

Kare­lian Tikka­rin­teen kampuk­sen MLC-tilaan voi tutus­tua alla olevan inte­rak­tii­vi­sen kuvan kautta. Lisä­tie­toja saa klik­kaa­malla vihreitä kuvakkeita.

Tarkoi­tuk­sena oli ohjata 60 minuu­tin liikun­ta­tuo­kio sydän­kun­tou­tuk­sen kuor­mi­tus­mal­lia noudat­taen (pitkä alku­ver­ryt­tely, kuor­mi­tusin­ter­val­lit ja pitkä loppu­ver­ryt­tely). Tiimejä oli kuusi. Jokai­nen tiimi ohjasi 10 minuut­tia hyödyn­täen musiik­kia ja seura­ten osal­lis­tu­jien kuor­mit­tu­mista RPE-työka­lulla (Rating of Percei­ved Exer­tion). Osal­lis­tu­jina olivat muut tiimit. Lopuksi oli reflek­tio ja saatu­jen koke­mus­ten pohjalta etäoh­jaa­mi­sen huoneen­tau­lun työs­tä­mi­nen tiimeittäin.

Näkyykö kuva, kuuluuko ääni?

Koke­muk­sia karttui sekä etäoh­jaa­mi­sesta että MLC-tilojen käytöstä. Enna­koin­tia ja yllät­tä­viin tilan­tei­siin varau­tu­mista tarvi­taan sekä lait­teita hallin­noi­valta opet­ta­jalta että toimin­taa ohjaa­vilta opiskelijoilta.

Lait­tei­den yhtey­det tulee avata reilusti ennen ohjauk­sen alkua, koska ainakin näissä kokei­luissa MLC -yhdis­ty­mi­sessä meni bitti poikit­tain ihan tuskaa nostat­ta­valla tavalla huoli­matta opetus­tek­no­lo­gia-asian­tun­ti­jan läsnä­olosta ja avusta.

Kokei­lun aikana Wärt­si­län keski­ka­mera ei yllät­täen ollut käytet­tä­vissä. Tikka­rin­teen MLC-tilan keski­ka­mera toimii lois­ta­valla tavalla liikun­ta­ryh­män ohjauk­sissa antaen selkeän ja silmän­kor­keu­delta tulevan kuvan muualla oleville osal­lis­tu­jille. Koko seinän kokoi­nen näyttö antaa illuusion samassa tilassa olemi­sesta, mikä luo yhtei­söl­li­syyttä. Wärt­si­län kamera sen sijaan kuvasi yläe­tu­viis­tosta, mikä ei anna mahdol­li­suutta ilmei­den, eleiden ja harjoit­tei­den näke­mi­seen oikeasta pers­pek­tii­vistä. Näin ollen illuusiota samassa tilassa olemi­sesta ei myös­kään synny.

Joys­tic­killä ohjat­ta­vat kulma­ka­me­rat toimi­vat lois­ta­vasti yksi­tyis­koh­tien näyt­tä­mi­seen, mutta niiden hieno­mo­to­rista hallin­noin­tia tulisi harjoi­tella huomat­ta­van paljon ennen opetusta. Nyt osal­lis­tu­jat pääsi­vät välillä ilmai­seen ”Cine­ma2000-näytök­seen” ja osa rapor­toi lieviä pyör­ry­tyk­sen oireita kameran pouk­koil­lessa ylös-ympäri-sinne-tänne. Tämän vuoksi käytimme pääasiassa keski­ka­me­raa Tikka­rin­teeltä ja yhtä vakaata kuva­kul­maa Wärtsilästä.

Ääni­maa­il­man hallinta oli haas­ta­vaa. Yhtä­ai­kai­nen musii­kin ja ohjaus­pu­heen jaka­mi­nen ei onnis­tu­nut ja muuten­kin äänten volyy­miä ei saatu sääde­tyksi järke­välle tasolle, nyt ääni kuului hyvin heik­kona. Ratkai­suksi heik­koon kuulu­vuu­teen kokeil­tiin langa­tonta mikkiä, mutta sekään ei paran­ta­nut instruk­tioi­den kuulu­vuutta. Näyt­täisi siltä, että ääni­sää­döt toimi­vat kohtuul­li­sesti, kun vain yksi puhuu eikä muuta hälyä, tässä tapauk­sessa töminää, musiik­kia ja puus­ku­tusta, ole. Ääni­sää­döt eivät jostain syystä välit­tä­neet musiik­kia, vaikka ohjaus­vuo­rossa olevan MLC-tilan ääni­maa­ilma oli hallittu ja tasapainoinen.

Fysio­te­ra­peut­ti­seen ohjaa­mi­seen kuuluu dialogi ohjat­ta­vien kanssa ja esimer­kiksi kuor­mit­ta­vuu­den kysely harjoit­tei­den lepo­tauoilla. Vastauk­set eivät kuulu­neet ohjaa­vaan tilaan. Kuva ja ääni kulki­vat ohjat­ta­ville eri nopeu­della, jolloin syntyi koomi­sia tilan­teita. Ja opetus­ti­lan­teis­sa­han se saa niin sano­tusti kannat kattoon ja fokuk­sen ihan muuhun kuin opetusai­nek­seen. Toisaalta se osal­taan kevensi tökki­vän teknii­kan aiheut­ta­maa turhau­tu­mista ja oman ohjauso­suu­den aiheut­ta­maa jännitystä.

Yhtä koke­musta rikkaam­pana tule­viin etäohjauksiin

Toteu­tu­nei­den opetus- ja ohjaus­ti­lan­tei­den pohjalta voita­neen sanoa, ettei MLC-tilojen tekno­lo­gia aina­kaan nyky­muo­dos­saan taivu fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­joi­den ohjaus­osaa­mi­seen liit­ty­vien liikun­ta­ti­lan­tei­den ohjaa­mi­seen. On myös epäto­den­nä­köistä, että tällaista tekno­lo­giaa löytyisi lähi­vuo­sina fysio­te­ra­peut­tien harjoit­telu- ja työpai­koista. Valvi­ran (2022) mukai­sesti fysio­te­ra­pian toimi­pis­teissä pyri­tään panos­ta­maan sovel­luk­siin, joissa on suojattu etäyh­teys. Mahdol­li­sesti jotkut kunto­kes­kuk­set voisi­vat hyödyn­tää eri toimi­pis­tei­densä välillä tällaista MLC-etäyh­teyttä. Jatkamme Diarium-poti­las­tie­to­jär­jes­tel­män Navisec Health -etäyh­teys­pal­ve­lun (entinen Viivi) kokei­lua opin­to­jak­soi­hin liit­ty­vissä etäoh­jaus­har­joi­tuk­sissa syksyllä käyt­töön otet­ta­van Zoomin ohella.

Kokei­luun osal­lis­tu­neet fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat ovat koke­musta rikkaam­pia ja heillä on realis­ti­seen ohjaus­ko­ke­muk­seen perus­tuva, ohjaus­ko­kei­lun reflek­tiossa laadittu etäoh­jaa­mi­sen huoneen­taulu tiiminsä tukena tule­vissa etäoh­jauk­sissa. Opet­ta­jana olen iloinen siitä, että uskal­sin ottaa haas­teen vastaan ja kokeilla uutta tekno­lo­giaa. Kiitos Kare­lian oppi­mis­tek­no­lo­giaa kehit­tä­ville kokei­lui­hin innos­ta­mi­sesta ja avusta kaikkea jännää kokeillessa!


Lähteet:

DigiCam­pus  2021. Multi­loca­tion Class­room peda­go­gi­nen käsi­kirja julkaistu. https://info.digicampus.fi/2021/03/01/multilocation-classroom-pedagoginen-kasikirja-julkaistu/ Viitattu 28.8.2023.

THL 2022. Tieto­tur­va­suun­ni­tel­mat. https://thl.fi/fi/web/tiedonhallinta-sosiaali-ja-terveysalalla/tiedonhallinnan-ohjaus/tietoturvasuunnitelmat. Viitattu 3.6.2023, päivi­tetty 20.5.2022.

Suomen Fysio­te­ra­peu­tit ry 2023. Fysio­te­ra­peu­tin ydin­osaa­mi­nen. http://www.suomenfysioterapeutit.com/ydinosaaminen/ Viitattu 3.6.2023

Valvira 2022. Poti­laille annet­ta­vat tervey­den­huol­lon etäpal­ve­lut. https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/yksityisen_terveydenhuollon_luvat/potilaille-annettavat-terveydenhuollon-etapalvelut Viitattu 3.6.2023, päivi­tetty 8.2.2022.


Kirjoit­taja:

Anu Pukki, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Logot: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, ESR/EAKR ja Vipuvoimaa EU:lta
Artik­ke­lissa käsi­tel­tävä tekno­lo­gia on hankittu Tule­vai­suu­den työ -inves­tointi (EAKR) hank­keessa. Artik­keli kuvaa miten hankit­tuja inves­toin­teja on kokeiltu tai otettu käyt­töön Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa. Tule­vai­suu­den työ -inves­tointi hank­keen päära­hoit­ta­jana toimii Pohjois-Karja­lan Maakun­ta­liitto Euroo­pan unionin EAKR-ohjelmasta.