Kirjas­tot jatku­van oppi­mi­sen tukena

Kysyin ChatGPT:ltä, miten kirjas­tot voivat tukea jatku­vaa oppi­mista? Sen vastaus oli: ”Kirjasto on paitsi kirjo­jen ja tietä­myk­sen aarre­aitta myös elin­voi­mai­nen oppi­mi­sym­pä­ristö, joka tukee jatku­vaa oppi­mista monin tavoin. Se toimii inspi­raa­tion ja tiedon lähteenä, yhtei­sön keskuk­sena sekä tekno­lo­gian ja inno­vaa­tioi­den tuojana.” (ChatGPT 2023.)

Ihan yhtä korkea­len­toi­sesti en itse kirjas­ton roolia inno­vaa­tioi­den tuojana näe, mutta tärkeänä jatku­van oppi­mi­sen tuki­jana kylläkin.

Kirjas­toon olet aina tervetullut!

Yleisen kirjas­ton tehtä­viksi määri­tel­lään lain­sää­dän­nössä mm. aineis­toi­hin ja tietoon pääsyn tarjoa­mi­nen, luke­mi­sen edis­tä­mi­nen, ohjauk­sen ja tuen tarjoa­mi­nen sekä yhteis­kun­nal­li­sen ja kult­tuu­rin vuoro­pu­he­lun edis­tä­mi­nen (Laki ylei­sistä kirjas­toista 1492/2016). Tieteel­lis­ten (ml. ammat­ti­kor­kea­kou­lu­kir­jas­tot) roolia ei ole suora­nai­sesti lain­sää­dän­nöllä määri­telty, mutta nopealla googlauk­sella löytää kirjas­to­jen omia kuvauk­sia toimin­nan keskei­sim­mistä tehtä­vistä: palve­lu­jen tuot­ta­mi­nen erityi­sesti tutki­muk­sen ja opetuk­sen tarpei­siin, tutki­muk­sen ja julkai­su­toi­min­nan edis­tä­mi­nen sekä oppi­mi­sen tukeminen.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kirjas­ton palve­lu­lu­pauk­seen olemme kirjan­neet amma­til­li­sen ja tieteel­li­sen tiedon tarjoa­mi­sen opin­to­jen, opetuk­sen ja tutki­muk­sen tueksi. Lisäksi lupaamme huomioida asiak­kai­den erilai­set tarpeet ja palvella heitä mahdol­li­sim­man yksi­löl­li­sesti. Kirjas­tomme on avoin kaikille ikään tai taus­taan katso­matta, ja se tarjoaa mahdol­li­suu­den oppi­mi­seen jokai­selle, olipa sitten kyseessä opis­ke­lija, työelä­mässä oleva tai eläke­läi­nen. Tänä syksynä palkit­simme Kare­lian kirjas­ton vuoden asiak­kaana henki­lön, joka on ollut asiak­kaa­namme vuosi­kym­me­net ja jatkaa aktii­vista opis­ke­le­mista edel­leen­kin eläk­keellä olleessaan.

Kirjas­to­jen laaja verkosto hyödynnettävissä

Kallo­nen ja Kuhmo­nen (2021) nosta­vat kirjansa esipu­heessa esille, että jatkuva oppi­mi­nen on merkit­tävä kilpai­lu­te­kijä, tuot­ta­vuu­den kasvat­taja sekä työhy­vin­voin­nin lisääjä. He kuiten­kin huomaut­ta­vat, että halu oman osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen tulee nousta työn­te­ki­jän omista tarpeista. Holmgre­nin mukaan uuden tiedon etsi­mi­nen ja monen­lais­ten seli­tys­ten hake­mi­nen sekä halu oppi­mi­seen ovat yksilön voima­va­roja pitkällä aika­vä­lillä (2023, 28). Mönk­kö­nen ja Roos puhuvat työpai­kan käytän­tö­jen merki­tyk­sen ymmär­tä­mi­sestä osana työyh­tei­sö­tai­toja: tiedolle ja taidoille syntyy merki­tys vasta silloin, kun niitä käyte­tään (Mönk­kö­nen ja Roos 2023, 27). Voikin aiheel­li­sesti kysyä, voiko taitoa olla ilman tietoa?

Tämän päivän työelä­mässä koros­tu­vat yhä enemmän tiedon­haku- ja arvioin­ti­tai­dot sekä erään­lai­nen tilan­tei­den luku­taito, jonka avulla voidaan toimia moni­nais­tu­vissa työyh­tei­söissä. Tietoa tulee pystyä hake­maan juuri siinä tilan­teessa ja hetkessä, kun sitä tarvi­taan. Kuten aiemmin totesin, kirjas­tot ovat kaikille avoimia ja tarjoa­vat apuaan näihin tilan­tei­siin. Kannat­taa muistaa, että yksit­täi­sen oppijan takana on, ei vain oman koti­paik­ka­kun­nan tai korkea­kou­lun kirjasto, vaan laajem­min koko Suomen kirjas­to­ver­kosto. Tätä verkos­toa kannat­taa oppijan hyödyn­tää tehok­kaasti, esimer­kiksi kirjat ja artik­ke­lit liik­ku­vat kauko­pal­ve­luna kirjas­tosta toiseen. Lisen­soi­tuja elekt­ro­ni­sia aineis­toja, esimer­kiksi tieto­kan­toja, voi käyttää kirjas­toissa paikan päällä. Erilais­ten aineis­to­jen lisäksi kirjas­tot tarjoa­vat työs­ken­te­ly­ti­loja sekä erilai­sia luen­toja ja koulutuksia.

Tietois­kuja henkilöstölle

Jatkuva oppi­mi­nen ei kosketa pelkäs­tään korkea­kou­lun ”asiak­kaita” eli niitä oppi­joita, jotka ovat rekis­te­reissä opis­ke­li­jas­ta­tuk­sella, vaan koko yhtei­söä. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kirjasto tukee henki­lös­tön oppi­mista tarjoa­malla tiedon­han­kin­nan ohjausta ja pitä­mällä ”täsmä­tie­tois­kuja” ajan­koh­tai­sista aiheista, esimer­kiksi kestä­vän kehi­tyk­sen aineis­to­tie­to­kan­noista tai avoi­mista aineis­toista ja oppi­ma­te­ri­aa­leista. Lisäksi henki­lös­töllä on mahdol­li­suus osal­lis­tua Iloa elämään -kirjal­li­suus­pii­rin toimintaan.

ChatGPT kuvasi kirjas­ton roolia jatku­van oppi­mi­sen mahdol­lis­ta­jana: ”Jatku­van oppi­mi­sen tuke­mi­nen on keskei­nen osa kirjas­ton tehtä­vää, ja sen rooli yhteis­kun­nassa oppi­mi­sen mahdol­lis­ta­jana on korvaa­ma­ton. Kirjasto ei ainoas­taan tarjoa oppi­mi­sen mahdol­li­suuk­sia, vaan se myös ruokkii uteliai­suutta, luo yhtei­söjä ja auttaa yksi­löitä kasva­maan tiedon­ja­nos­saan – siinä sen todel­li­nen voima piilee.” (ChatGPT 2023.) Tästä on helppoa olla samaa mieltä.


Lähteet:

ChatGPT 3.5. 2023. Miten kirjas­tot voivat tukea jatku­vaa oppi­mista?. Open AI. https://chat.openai.com. 29.9.2023.

Holmgren, E. 2023. Tyyty­väi­syys : vasta­voima jatku­vaa veny­mistä vaati­valle työlle. Jyväs­kylä: Tuuma-kustannus.

Kallo­nen, T. & Kuhmo­nen, A. 2021. Jatkuva oppi­mi­nen : työelä­män tärkein taito. Helsinki: Kauppakamari.

Mönk­kö­nen, K. & Roos, S. 2023. Työyh­tei­sö­tai­dot digia­jassa. [Helsinki]: Gaudeamus.


Kirjoit­taja:

Jaana Rummu­kai­nen, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu