Osaa­mi­syh­tei­sö­ajat­telu Kare­lian stra­te­gi­sena kyvyk­kyy­tenä ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan edistämisessä

Tässä artik­ke­lissa kuvaamme osaa­mi­syh­tei­sö­ajat­te­lua aikai­sem­man tutki­muk­sen (esim. Wenger & Snyder 2002) avulla ja pohdimme ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­teisö Hyrrän (KAFS) merki­tystä Kare­lian stra­te­gi­sena kyvyk­kyy­tenä. Olemme pyrki­neet EAFS-hank­keen aikana syven­tä­mään ymmär­rys­tämme toimin­taym­pä­ris­tön muutok­sista, kuten ikään­ty­västä Pohjois-Karja­lasta, ja siihen liit­ty­vistä haas­teista ja mahdol­li­suuk­sista. Olemme pyrki­neet kysee­na­lais­ta­maan omia ajat­te­lu­mal­le­jamme ja löytä­mään uusia stra­te­gi­sia mahdol­li­suuk­sia. Inspi­raa­tiota ja syväl­li­sem­pää ymmär­rystä olemme hake­neet luke­malla teoria­kir­jal­li­suutta, tutus­tu­malla esimer­kiksi Ikäys­tä­väl­li­nen Norja -ohjel­maan sekä toteut­ta­malla useita erilai­sia käytän­nön pilo­toin­teja kentällä.  Kyvyk­kyy­den tarkas­te­lua rajaamme tässä artik­ke­lissa erityi­sesti proses­sien kehit­tä­mi­sen ja oppi­mi­sen johta­mi­sen näkö­kul­maan sekä sisäi­seen ja ulkoi­seen verkostoitumiseen.

Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lin raken­ta­mi­nen stra­te­gia­hank­keen tavoitteena

EAFS-hanke (RDI Excel­lence in Crea­ting Age Friendly Society in Remote Areas) on ollut OKM:n rahoit­tama stra­te­gia­hanke. EAFS-hank­keessa suun­ni­teltu, raken­nettu ja pilo­toitu osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­malli Hyrrä on hank­keen päät­tyessä saanut ympä­ril­leen käsit­teel­li­set reunaeh­dot, raken­teen sekä toimin­ta­pe­ri­aat­teet. Toimin­ta­mal­lia on pilo­toitu käytän­nössä eri toimi­joi­den kanssa. Hyrrä osaa­mi­syh­teisö vastaa osal­taan hank­keen tavoit­tee­seen, joka on määri­telty seuraa­van­lai­sesti: ”—tavoit­teena on luoda perusta ja raken­taa toimin­ta­malli ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan tutki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­min­taan ja sen tulos­ten sovel­ta­mi­seen erikois­tu­valle osaa­mi­syh­tei­sölle siten, että osaa­mi­syh­tei­söön kootaan kaikki ikään­ty­mi­sen kysy­myk­siin tutki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­minta sekä sen tulos­ten sovel­ta­mi­seen liit­tyvä osaa­mi­sen kehit­tä­mis­toi­minta. Tämän monia­lai­sen osaa­mi­syh­tei­sön tarkoi­tuk­sena on muodos­taa stra­te­gi­nen kehikko, johon tutki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­minta sekä koulu­tus kiin­nit­ty­vät ja joka varmis­taa jatkossa TKI-toimin­nan ja koulu­tuk­sen kehit­tä­mis­pro­ses­sien kumu­loi­tu­mi­sen ja jatkuvuuden.”

Hank­keen tavoit­teena on ollut raken­taa osaa­mi­syh­tei­sön toimin­ta­malli, joka yhdis­täisi, jopa monia­lai­sesti eri koulu­tuk­sia ja hank­keita, ja vahvis­taisi ammat­ti­kor­kea­kou­lun stra­te­gista valin­taa. Yhtenä stra­te­gi­sena valin­tana on Kestävä hyvin­vointi, ja sen yhtenä tavoit­teena on edistää Pohjois-Karja­lan asemaa ikäys­tä­väl­li­syy­den edel­lä­kä­vi­jänä. Stra­te­gia on kuvattu metro­kart­tana, jonka yhtenä pysäk­kinä vuosina 2024–2030 on KAFS-yksikön käynnistyminen.

EAFS-hank­keen päät­tyessä Hyrrä-osaa­mi­syh­tei­söä (englan­niksi Kare­lian Center for Age Friendly Society eli KAFS) voidaan perus­tel­lusti kuvailla ammat­ti­kor­kea­kou­lun stra­te­gi­seksi väli­neeksi ja kyvyk­kyy­deksi ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan edis­tä­mi­sessä. Osaa­mi­syh­tei­sön käsit­teel­lis­ten reunaeh­to­jen luomi­nen on toteu­tu­nut yhteis­ke­hit­tä­mi­sen keinoin ja herme­neut­tista orien­taa­tiota sovel­taen. Hyrrä-osaa­mi­syh­tei­sön toimin­taan on osal­lis­tu­nut lukui­sia eri toimi­joita muun muassa koulu­tuk­sesta, sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon kentältä julki­selta ja yksi­tyi­seltä sekto­rilta, raken­nus- ja palve­lua­loilta sekä kolman­nelta sekto­rilta. Ikään­ty­viä kansa­lai­sia ja esimer­kiksi vanhus­neu­vos­toa unohtamatta.

Hyrrä-osaa­mi­syh­tei­sön toimin­taan on osal­lis­tu­nut lukui­sia eri toimi­joita muun muassa koulu­tuk­sesta, sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon kentältä julki­selta ja yksi­tyi­seltä sekto­rilta, raken­nus- ja palve­lua­loilta sekä kolman­nelta sekto­rilta. Ikään­ty­viä kansa­lai­sia ja esimer­kiksi vanhus­neu­vos­toa unohtamatta.

Stra­te­gi­sen kyvyk­kyy­den kehit­ty­mi­nen EAFS-hankkeessa

Stra­te­gi­sia kyvyk­kyyk­siä on määri­telty useilla eri tavoilla. Tässä artik­ke­lissa sovel­lamme Hannuk­sen (2004) tekemää kyvyk­kyy­den jaot­te­lua osaa­mi­seen, proses­siin ja IT-ratkai­sui­hin. IT-ratkai­su­jen osalta Hyrrän toimin­nassa ovat olleet keskei­siä Kare­lian ikäys­tä­väl­li­syy­den netti­si­vut ja virtu­aa­li­set osaa­mi­syh­tei­söt. Osaa­mi­syh­tei­söissä tapah­tuva sosi­aa­li­nen osaa­mi­sen kehit­ty­mi­nen puoles­taan sisäl­tää toisaalta yksi­löi­den amma­til­li­sen kehit­ty­mi­sen ja toisaalta osaa­mi­syh­tei­sössä jatku­vasti kehit­ty­vän stra­te­gi­sen kyvyk­kyy­den (Wenger-Trayner ym. 2023). Proses­sina tarkas­te­lun kohteena on osaa­mi­syh­tei­sö­ajat­te­lun toimin­ta­mal­lin raken­tu­mi­nen ja sen stra­te­gi­nen merkitys. 

Stra­te­gi­sessa ajat­te­lussa koros­te­taan nykyi­sin muutos­val­miutta ja kykyä oppia nopeasti muut­tu­vassa ympä­ris­tössä. Koski­sen (2021) mukaan stra­te­gi­nen johta­mi­nen on yhä enemmän stra­te­gista oppi­mi­sen johta­mista. Oppi­mi­sen kautta orga­ni­saa­tiossa raken­ne­taan kilpai­lu­ky­kyä, jota on vaikea kopioida (Koski­nen 2021). EAFS-hanke on ollut sen toimi­joille kolmen vuoden oppi­mis­pro­sessi, jonka aikana on raken­nettu yhdessä monia­lai­sen ja -amma­til­li­sen, ja osin kansain­vä­li­sen, joukon kanssa yhteistä ymmär­rystä siitä, mitä ikäys­tä­väl­li­syys tarkoit­taa ja miten sitä voidaan erilai­sissa toimin­taym­pä­ris­töissä vahvis­taa. Oppi­mis­pro­ses­sin myötä on raken­nettu samalla ymmär­rystä osaa­mi­syh­tei­sö­ajat­te­lusta ja sen merki­tyk­sestä osana ammat­ti­kor­kea­kou­lun sisäistä toimin­taa ja laajem­paa verkostoitumista.

Toimin­ta­mal­lin raken­teen ja peri­aat­tei­den lisäksi Hyrrä-osaa­mi­syh­tei­sön toimin­ta­malli on itses­sään luonut uuden­laista toimin­ta­kult­tuu­ria Kare­lian ikäosaa­mi­sen tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja koulu­tus­toi­minta (TKKI) -toimin­taan. Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lia on ollut hank­keen aikana mahdol­lista sovel­taa ja testata kehit­tä­mis­työ­hön, sen avulla on luotu esimer­kiksi uusia hankei­deoita ja vahvis­tettu yhtei­söl­li­syyttä, verkos­toja ja yhdessä teke­mi­sen menta­li­teet­tia. Tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja koulu­tus­toi­minta ovat nivou­tu­neet Hyrrä-toimin­ta­mal­lin myötä yhteen sopi­vissa kohdissa. Ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan viesti ja posi­tii­vi­seen viree­seen perus­tuva ajat­telu on osaa­mi­syh­tei­sö­jen myötä jatka­nut kulku­aan ikään­ty­nei­den palve­lui­hin, ikäih­mis­ten kotei­hin, maaseu­dulle ja kaupun­kiin, kansal­lis­ten toimi­joi­den ja kansain­vä­li­siin verkostoihin.

Seuraa­vaksi kuvaamme osaa­mi­syh­tei­sön ideaa ja peri­aat­teita Kare­liassa ja sen jälkeen nostamme esiin keskei­siä osaa­mi­syh­tei­sö­ajat­te­lun vahvuuk­sia ja tutkit­tuun tietoon perus­tu­via näkö­kul­mia aiemman tutki­mus­kir­jal­li­suu­den avulla. Lopuksi pohdimme Hyrrä -osaa­mi­syh­tei­sön paikan­tu­mista Kare­lian stra­te­gi­sena kyvyk­kyy­tenä hank­keen päätyttyä.

Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lin avulla on mm. luotu uusia hankei­deoita ja vahvis­tettu yhtei­söl­li­syyttä, verkos­toja ja yhdessä teke­mi­sen mentaliteettia. 

Osaa­mi­syh­tei­sön idea

Osaa­mi­syh­tei­sön idea ei ole uusi ja osaa­mi­syh­tei­söstä käyte­tään käsit­teitä commu­nity of prac­tice (esim. Wenger & Snyder 2000; Wenger 2009) tai lear­ning commu­nity (esim. Russel 1999).  Kare­liassa kehi­te­tyn Hyrrä-osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lin ja -raken­teen ideana kitey­te­tysti on ollut raken­taa ikäys­tä­väl­listä yhteis­kun­taa. Ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan edis­tä­mi­nen ja ikään­ty­nei­den äänen esille tuomi­nen ikäys­tä­väl­lis­ten raken­tei­den ja proses­sien kehit­tä­mi­sessä aktua­li­soi­tuu osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nassa esimer­kiksi erilai­sena yhteis­ke­hit­tä­mi­senä, dialo­gina tai toimin­ta­mal­lien testaa­mi­sena. Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­teisö mahdol­lis­taa ikään­ty­mi­seen liit­ty­vien asioi­den tarkas­te­lun eri näkö­kul­mista, asioi­den äärellä viipyi­lyn, pohti­mi­sen ja konkreet­ti­sesti erilais­ten ikäys­tä­väl­li­syy­teen tähtää­vien toimen­pi­tei­den edis­tä­mi­sen. Erilai­set ja moni­nai­set sekä monia­lai­set näkö­kul­mat ovat terve­tul­leita ikäys­tä­väl­li­syy­den osaamisyhteisötoimintaan.

Kare­lian ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­teisö Hyrrän peri­aat­teet on luotu yhteis­ke­hit­tä­mi­sen mene­tel­min. KAFS:n pain­opis­tei­siin liit­ty­viä osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lot­teja on suun­ni­teltu, pilo­toitu ja arvioitu EAFS-hank­keen eri työpa­ke­teissa vuosina 2022–2023. Osaa­mi­syh­tei­söt ovat toimi­neet joko virtu­aa­li­sesti tai kasvok­kain. Kare­lian Hyrrä-osaa­mi­syh­tei­sön peri­aat­teet ja toimin­ta­malli ovat raken­tu­neet näiden proses­sien ja pilot­tien myötä nykyi­seen muotoonsa. Luomamme osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lin muoto ei kuiten­kaan ole staat­ti­nen, vaan dynaa­mi­nen, reflek­sii­vi­nen ja mukau­tuva ja jatku­vasti kehittyvä.

Osaa­mi­syh­tei­sön idea pohjau­tuu Wenge­rin (2009) ideaan osaa­mi­syh­tei­söstä käytän­nöl­li­senä tilana, jossa yhtei­sen dialo­gin avulla luodaan ja kehi­te­tään uutta, syven­ne­tään yhteistä ymmär­rystä käsillä olevasta aiheesta. Osaa­mi­syh­tei­söön saapuak­seen ei tarvitse tietää sen enempää kuin tietää, yhtei­sen ymmär­ryk­sen raken­tu­mi­nen ja asioi­den äärelle pysäh­ty­mi­nen ovat osa osaa­mi­syh­tei­sön luon­netta. Myös ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan raken­ta­mi­seen nämä peri­aat­teet ja lähtö­koh­dat sopivat erinomaisesti.

Ikäys­tä­väl­li­syys ja osaa­mi­syh­teisö – taustaa

Ikäys­tä­väl­li­syyttä pide­tään koko­nais­val­tai­sena lähes­ty­mis­ta­pana ikään­ty­mi­seen, jolla pyri­tään luomaan yhteis­kun­taa, jossa kaikki ihmiset iästään, taus­tas­taan, toimin­ta­ky­vys­tään ja asemas­taan riip­pu­matta, voivat elää miele­kästä elämää. Ikäys­tä­väl­li­nen yhteis­kunta on myös poliit­ti­nen tavoite, johon Suomessa (esim. Huhta & Karp­pa­nen 2020; STM 2020) ja kansain­vä­li­sesti tähdä­tään (WHO 2007). Kare­liassa ikäys­tä­väl­li­syys on osana stra­te­gista tavoi­tetta ja Karelia toimii osal­taan Pohjois-Karja­lan maakun­nan ikäys­tä­väl­li­syy­den edis­tä­jänä (Kare­lian strategia).

Osaa­mi­syh­teisö, commu­nity of prac­tice (Wenger & Snyder 2002; Wenger-Trayner, Wenger-Trayner, Reid & Bruder­lein, C. 2023) tai lear­ning commu­nity (esim. Davys et.al. 2019), kuvaa eri ihmi­sistä muodos­tu­vaa yhtei­söä, jossa osal­lis­tu­jat oppivat yhdessä ja toinen toisil­taan sekä jakavat yhtei­sen tavoit­teen. Osaa­mi­syh­tei­sön toimi­joilla on yhtei­nen into­himo johon­kin asiaan tai he jakavat yhtei­sen huole­nai­heen. Osaa­mi­syh­teisö nähdään toimi­van parem­min kuin yksilö pystyisi toimi­maan. Osaa­mi­syh­tei­sön toiminta perus­tuu sään­nöl­li­seen vuoro­vai­ku­tuk­seen. (Wenger & Snyder 2002.) Osaa­mi­syh­teisö mahdol­lis­taa moni­ää­ni­sen yhtei­sop­pi­mi­sen ja erilai­silla rajoilla toimi­mi­sen. Moni­ää­ni­syys ja rajoilla toimi­mi­nen puoles­taan tekee näky­väksi ikäys­tä­väl­li­syy­den koko­nais­val­tai­suutta, ikäys­tä­väl­listä asen­netta ja toimintatapaa.

Wenge­rin ja Snyde­rin (2002) mukaan osaa­mi­syh­tei­sön peri­aat­teena on, että se voi kokoon­tua vain sen vuoksi, että yhtei­sön jäsenet oppivat toisil­taan yhtei­sestä toimin­nasta.  Toisaalta osaa­mi­syh­tei­sön oppi­mi­nen voi olla myös vuoro­vai­ku­tuk­sen satun­nai­nen tulos. Wenger ja Snyder (2002) määrit­te­le­vät osaa­mi­syh­tei­sölle kolme keskeistä ominai­suutta, jotka ovat iden­ti­teetti, yhteisö ja käytäntö. Nämä piir­teet ovat keskei­siä näkö­kul­mia, jotka on huomioitu KAFS-osaa­mi­syh­tei­sön määrit­tä­mi­sessä ja käytän­nön toimin­nassa. Parhaim­mil­laan ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­teisö voi siis raken­taa yhteistä, ikäys­tä­väl­listä iden­ti­teet­tiä, yhtei­siä tavoit­teita ja toimia peilinä sekä reflek­sii­vi­senä tilana, jossa ikäys­tä­väl­li­syy­den ulot­tu­vuuk­sia voidaan koetella ja tarkas­tella yhdessä eri toimi­joi­den kanssa. Osaa­mi­syh­tei­sössä synty­neet hyvät käytän­teet ja peri­aat­teet voidaan ulottaa osaa­mi­syh­tei­sö­toi­mi­joi­den mukana muihin yhtei­söi­hin, elin­pii­rei­hin ja työyhteisöihin.

Aikai­sem­massa tutki­mus­kir­jal­li­suu­dessa osaa­mi­syh­teisö on tunnis­tettu myös raken­teeksi, joka kuvaa oppivia orga­ni­saa­tioita.  Osaa­mi­syh­tei­sössä oppi­mi­nen on keskiössä ja tämä voi mahdol­lis­taa muutok­sen niin toimin­ta­ta­voissa kuin ajat­te­lussa, mutta myös asen­teissa. Esimer­kiksi orga­ni­saa­tioi­den kult­tuu­ris­ten muutos­ten edis­tä­mi­nen (Gray et.al. 2010) kuvaa näitä muutok­sia. Osaa­mi­syh­tei­söym­mär­ryk­sen avulla voidaan myös tarkas­tella ja ymmär­tää orga­ni­saa­tioi­den sosi­aa­lista pääomaa (Lesser & Storck 2001).  Osaa­mi­syh­tei­sö­ajat­te­lua on sovel­lettu työyh­tei­sö­ta­son kysy­mys­ten tutki­mi­sessa. Osaa­mi­syh­tei­sön avulla voidaan tutki­mus­ten mukaan käsi­tellä esimer­kiksi epäon­nis­tu­mi­sia työssä (Bissel & Sulli­van 2012), edistää oppi­mista (Moore 2008) ja luoda toimi­via virtu­aa­li­sia osaa­mi­syh­tei­söjä (Cook-Craig & Sabah 2009). Esimer­kiksi virhei­den ja epäon­nis­tu­mis­ten tunnus­ta­mi­nen ja tunnis­ta­mi­nen sopii hyvin ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sön peri­aat­tei­siin. Osaa­mi­syh­teisö itses­sään ei ratkaise asioita ja kysy­myk­siä, vaan toimi­jat itse tuot­ta­vat yhtei­sen oppi­mis­pro­ses­sein myötä ratkai­suja ja vaihtoehtoja.

Osaa­mi­syh­teisö voi mahdol­lis­taa myös kult­tuu­ris­ten muutos­ten ja poliit­tis­ten stra­te­gioi­den edis­tä­mi­sen käytän­nön tasolla (Gray, Parker, Rutter & Williams 2010; Lynch 2004). Kare­lian KAFS-projek­tissa osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­tit ovat olleet avauk­sia ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan raken­ta­mi­seen, ja tulok­set osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­teista ovat olleet hedel­mäl­li­siä ja innos­ta­via. Pilo­teissa on tullut näky­väksi muun muassa työyh­tei­sö­jen merki­tys oman­lai­si­naan osaa­mi­syh­tei­söinä, ikäys­tä­väl­li­sen otteen merki­tys työhy­vin­voin­nille ja ikäys­tä­väl­li­seen työelä­mään. Ikäys­tä­väl­li­nen maaseutu ja muis­tiys­tä­väl­li­nen yhteis­kunta ovat tavoit­teita, joiden saavut­ta­mi­seksi tulee tehdä määrä­tie­toi­sesti työtä, ja osaa­mi­syh­tei­söt voivat toimia osal­taan näiden tavoit­tei­den saavut­ta­mi­sessa. Osaa­mi­syh­teisö mahdol­lis­taa eetti­sesti ja sosi­aa­li­sesti kestä­vän toimin­nan sen peri­aat­tei­den (Wenger & Snyder 2002) ja dialo­gi­sen vuoro­vai­ku­tuk­sen avulla (esim. Mönk­kö­nen & Kekoni 2020).

Ikään­ty­nei­den näkö­kul­masta osaa­mi­syh­teisö voi toimia osal­li­suutta ja täysi­mää­räistä kansa­lai­suutta vahvis­ta­vana tilana, jossa ikään­ty­nei­den koke­muk­set ja ääni tulevat kuul­luksi. Tämä edesaut­taa aktii­vista ikään­ty­mistä ja ikään­ty­neen toimi­juu­den kunnioit­ta­mista. Toisaalta ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­teisö voi tuoda merki­tyk­sel­li­syyttä ja ”mielen” ikään­ty­mi­sen ilmiön ymmär­tä­mi­seen ja sen toimi­joille, sillä ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­teisö vahvis­taa yhtei­söl­li­syyttä ja tekee näky­väksi ikään­ty­mi­sen kaikkia ihmisiä koske­vana ilmiönä. Ikään­ty­mi­nen ja siihen liit­ty­vät tekijät, eivät ole vain ikään­ty­nei­den asia vaan koko yhteis­kun­nan asia. Osaa­mi­syh­tei­söissä on raken­nettu monia tari­noita siitä, miten ikäys­tä­väl­li­syyttä voidaan edistää. Yhtenä stra­te­gi­sen menes­tyk­sen edel­ly­tyk­senä on nähty kyvyk­kyys, jonka kautta voidaan luoda stra­te­giasta innos­ta­via tari­noita (Hannus 2004).

Ikään­ty­nei­den näkö­kul­masta osaa­mi­syh­teisö voi toimia osal­li­suutta ja täysi­mää­räistä kansa­lai­suutta vahvis­ta­vana tilana, jossa ikään­ty­nei­den koke­muk­set ja ääni tulevat kuulluksi

Osaa­mi­syh­tei­sö­ajat­te­lun hyödyn­tä­mi­nen jatkossa

Miten Hyrrä-osaa­mi­syh­teisö, eli toimin­ta­malli ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan tutki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­min­taan ja sen tulos­ten sovel­ta­mi­seen erikois­tu­vaan osaa­mi­syh­tei­söön, paikan­tuu Kare­liassa EAFS-hank­keen päät­tyessä? Miten Hyrrästä vies­ti­tään? Kuinka uuden­laista osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­liin kiin­nit­ty­vää toimin­ta­kult­tuu­ria voidaan edel­leen vahvis­taa ja Hyrrässä luotuja peri­aat­teita ja toimin­ta­ta­poja edel­leen juur­rut­taa yhtei­söl­li­sesti? Muun muassa nämä kysy­myk­set ovat vielä avoi­mina. Hank­keen aikana on kuiten­kin vahvis­tu­nut käsitys siitä, että ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan raken­ta­mi­seen tarvi­taan määrä­tie­toi­sia ja näkyviä toimen­pi­teitä, tutkit­tuun tietoon perus­tu­via käytän­teitä ja stra­te­gista osaa­mista, jota ammat­ti­kor­kea­kou­lulla on.

Kyvyk­kyyk­sissä ei ole kyse vain yksit­täis­ten toimi­joi­den osaa­mi­sesta. EAFS-hank­keen aikana on raken­nettu orga­ni­saa­tion sisäistä ja ulkoista monia­laista verkos­toi­tu­mista. Koko­nai­suus on enemmän kuin osiensa summa. On tärkeää pohtia, miten näitä verkos­toja, ja niihin liit­ty­vää osaa­mista voidaan hyödyn­tää jatkossa. Miten raken­taa jo olemassa olevan yhtei­sen kyvyk­kyy­den pohjalta uutta kyvyk­kyyttä? Miten edistää ja johtaa jo aloi­tet­tua inno­vaa­tio­toi­min­taa ja luoda jatku­vuutta ja kumu­loi­tu­mista eri hank­kei­den ja koulu­tus­ten välille? Hank­kei­den toiminta on usein määrä­ai­kaista, ja loppuu hank­keen loppuessa. Kun kyseessä on stra­te­gia­hanke, on tavoit­teena toimin­nan stra­te­gi­nen jatku­vuus. Nyt onkin keskeistä tunnis­taa, millaista stra­te­gista tarinaa, kyvyk­kyyttä ja stra­te­gi­sia toimin­ta­mal­leja EAFS-hank­keen aikana on luotu, ja miten stra­te­gi­nen oppi­mi­sen johta­mi­nen etenee.


Kirjoit­ta­jat:

Heli Makko­nen, yliopet­taja, sosio­no­mi­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Terhi Myller, yliopet­taja, gero­no­mi­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­keli on osa Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rahoit­ta­maa EAFS-hanketta (RDI Excel­lence in Crea­ting Age Friendly Society in Remote Areas).


Lähteet:

Bissell, G. & Sulli­van, P. (2012). Failure, Commu­nity of Prac­tice and Value Base of Social Work. Critical Social Work 13(1), 83 – 94.  https://doi.org/10.22329/csw.v13i1.5850

Cook-Craig, P. & Sabah Y. (2009). The role of virtual commu­ni­ties of prac­tice in suppor­ting colla­bo­ra­tive lear­ning among social workers. British Journal of Social Work, 39(4), 725-739.

Davys, A., Howard, F., Rankine, M., & Thomp­son A. (2019). Super­vi­sion Under the Microscope: Critical Conver­sa­tions in a Lear­ning Commu­nity Prac­tice, Social Work in Action, 1-16. doi.org%2F10.1080%2F09503153.2018.1558196

Gray I., Parker, J. Rutter, L. & Williams, S. (2010). Deve­lo­ping commu­ni­ties of prac­tice: A stra­tegy for effec­tive leaders­hip, mana­ge­ment, and super­vi­sion in social work. Social Work & Social Sciences Review 14, 20-36.

Hannus, J. 2004. Stra­te­gi­sen menes­tyk­sen avaimet. Tehok­kaat stra­te­giat, kyvyk­kyy­det ja toimin­ta­mal­lit. Pro Talent Oy.

Huhta, J. & Karp­pa­nen S. 2020. Kohti ikäys­tä­väl­listä yhteis­kun­taa : Iäkkäi­den henki­löi­den palve­lu­jen uudis­ta­mis­työ­ryh­män raportti.

Koski­nen, J. 2021. Oppi­mi­sen johtaja (CLO). Ajan­tieto Oy

Lesser, L. & Storck, J. (2001). Commu­ni­ties of prac­tice and orga­niza­tio­nal perfor­mance. Systems Journal 40(4), 831 – 941. 

Lynch, R. (2004). How Healthy is Your ‘Commu­nity of Prac­tice’? Proba­tion Journal, 51(1), 59–66. https://doi.org/10.1177/0264550504041377

Moore, B. (2008). Using Tech­no­logy to Promote Commu­ni­ties of Prac­tice (CoP) in Social Work Educa­tion. Social Work Educa­tion 27(6), 592 – 600. DOI:10.1080/02615470802201580

Mönk­kö­nen, K. & Kekoni, T. (2020). Moni­toi­mi­jai­suus työn­te­ki­jän voima­va­rana ja haas­teena. In Hujala, A. & Taski­nen, H. (eds.), Uudis­tuva sosi­aali- ja tervey­sala. Tampere: Tampere Univer­sity Press, 215–240. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9

Sosi­aali- ja terveys­mi­nis­te­riö, 2020. Kansal­li­nen ikäoh­jelma vuoteen 2030. Raport­teja ja muis­tioita 2020:16.

Wenger, E. & Snyder, W. (2002). Commu­ni­ties of prac­tice: the orga­niza­tio­nal fron­tier. Harvard Busi­ness Review, 139-145.

Wenger, E. 2009. Commu­ni­ties of prac­tice – a brief intro­duc­tion. https://www.projecttimes.com/wp-content/uploads/attachments/communities-of-practice‑1.pdf Luettu 30.8.2023.

Wenger-Trayner, E., Wenger-Trayner, B., Reid, P. & Bruder­lein, C. 2023. Commu­ni­ties of prac­ticewit­hin and across orga­niza­tions, a guide­book. Social Lear­ning Lab.

WHO 2007‎. Global age-friendly cities: a guide. World Health Orga­niza­tion. https://apps.who.int/iris/handle/10665/4375

Artik­ke­li­kuva: Freepik