Toimin­ta­te­ra­pia koros­taa arjen merkityksellisyyttä

Toimin­ta­te­ra­pia on ihmis­läh­töistä kuntou­tusta, jonka tavoit­teena on lisätä yksilön keinoja selviy­tyä arjen tilan­teissa, omassa elinym­pä­ris­tös­sään. Toimin­ta­te­ra­pia perus­tuu toimin­nan tera­peut­ti­seen käyt­töön sekä toimin­ta­te­ra­peu­tin ja asiak­kaan väli­seen yhteis­työ­hön ja vuoro­vai­ku­tuk­seen. Toimin­ta­te­ra­pia on myös konsul­toin­tia ja yhteis­työtä ihmisen kanssa sekä toimin­tae­del­ly­tys­ten paran­ta­mista ympä­ris­töön vaikut­ta­malla. Toimin­ta­te­ra­pia on oma tieteen alansa ja perus­tuu toimin­nan tietee­seen (Toimin­ta­te­ra­peut­ti­liitto 2023).

Toimin­ta­te­ra­peutti toimii konkreet­ti­sesti ihmis­ten arjessa, jonne niin toimin­ta­ky­vyn arviointi kuin itse kuntou­tus pyri­tään integroi­maan. Toimin­ta­te­ra­piassa keski­ty­tään ihmisen kannalta merki­tyk­sel­li­siin toimin­toi­hin, kuten leik­kiin, harras­tuk­siin, työhön, sosi­aa­li­seen kans­sa­käy­mi­seen ja itsestä̈ huoleh­ti­mi­seen. Toimin­nan lisäksi keskiössä on myös ympä­ristö, joka ei ole koskaan toimin­nasta irral­li­nen vaan keskei­nen osa ihmisen toimintaa.

Työym­pä­ris­töt ja palve­lut, jossa toimin­ta­te­ra­peu­tit työs­ken­te­le­vät ovat laajoja ja erilai­sia. Asiak­kaat ovat eri-ikäisiä ja voivat tarvita omissa toimin­taym­pä­ris­töis­sään monen­lai­sia tuki­toi­mia. Toimin­ta­te­ra­pi­aan otetaan mukaan asiak­kaan lähei­set sekä toimi­taan yhteis­työssä muiden ammat­ti­lais­ten kanssa. Tämä yhteis­työ koros­tuu erityi­sesti lasten ja nuorten kohdalla, sillä lapsen kehi­tystä ei voi tukea eril­lään perheestä tai muusta lähiympäristöstä.

Toimin­ta­te­ra­pia on aina ihmis­läh­töistä palvelua

Perheen ja läheis­ten lisäksi toimin­ta­te­ra­peu­tin tärkeitä kump­pa­neita ovat esimer­kiksi päivä­ko­din ja koulun toimi­jat, nuori­so­työ, työnan­ta­jat, kolman­nen sekto­rin sekä seura­kun­nan toimi­jat – tiivis­tet­tynä kaikki hyvin­voin­tia (hyte)- sekä sosi­aali- ja terveys­pal­ve­luja (sote) tuot­ta­vat toimi­jat, jotka liit­ty­vät ihmisen arkeen ja sen rakentumiseen.

Konkreet­ti­sesti toimin­ta­te­ra­piassa tehdään toimin­ta­ky­vyn arvioin­teja toimin­ta­te­ra­pia-arvioin­nin avulla, toimin­ta­te­ra­piaa sekä huomioi­daan ympä­ris­tö­jen merki­tys ja niiden muutos­tar­peet ihmisen toimin­ta­ky­vyn tuke­mi­sessa. Toimin­ta­te­ra­pia-arvioin­nissa käyte­tään toimin­ta­te­ra­peut­tien käyt­töön tarkoi­tet­tuja arvioin­ti­me­ne­tel­miä. Arvioin­nissa keskeistä on toimin­nan havain­nointi arkiym­pä­ris­töissä ja toimin­nan analyysi. Tarkoi­tus toimin­ta­te­ra­pia-arvioin­nissa on tunnis­taa ihmisen toimin­taa tukevia ja sitä vaikeut­ta­via teki­jöitä. Arvioin­nissa selvi­te­tään ihmisen omaa näke­mystä toimin­ta­ky­vys­tään sekä esimer­kiksi toimin­taan vaadit­ta­via taitoja toimin­nan eri osa-alueilla, toimin­nan vahvuuk­sia ja haas­teita sekä toimin­taym­pä­ris­tö­jen muutostarpeita.

Toimin­ta­te­ra­pia on tavoit­teel­lista toimin­taa. Tavoit­teet toimin­ta­te­ra­pialle määri­tel­lään arjen toimin­nan näkö­kul­masta. Hyvä tavoite tunnis­te­taan asiak­kaan arjessa ja siihen voidaan yhdessä myös vaikut­taa. Läheis­ten sitout­ta­mi­nen tavoit­teen aset­te­luun lisää̈ heidän osal­li­suut­taan ja kump­pa­nuutta suhteessa toimin­ta­te­ra­peut­tiin sekä muihin arjessa mukana oleviin toimi­joi­hin. (Hautala ym. 2011; Karhula, Sellman, Sipari & Ylisassi 2022, 278-295).

Monia­lai­sena toimi­jana toimin­ta­te­ra­peutti nivoo arkeen myös muiden toimi­joi­den ohjeet- ja suositukset

Tapoja toteut­taa toimin­ta­te­ra­piaa on monia, mutta keskeistä on aina se, että kuntou­tus suun­ni­tel­laan ja toteu­te­taan ihmisen arjen tarpeista lähtien, yksi­löl­li­sesti räätä­löi­den. Toimin­ta­te­ra­pialla tavoi­tel­laan ihmi­selle merki­tyk­sel­listä ja tarkoi­tuk­sen­mu­kaista toimin­taa ja toimin­taa käyte­tään tera­piassa keskei­senä työs­ken­te­ly­muo­tona (Toimin­ta­te­ra­peut­ti­liitto 2023).

Toimin­ta­te­ra­pia voi toteu­tua arjen ympä­ris­tössä tai toimin­ta­te­ra­peu­tin toimi­ti­loissa. Osa ihmi­sistä hyötyy enemmän yksi­lö­te­ra­pi­aan painot­tu­vasta tavasta kehit­tää valmiuk­sia ja taitoja ja osa taas selkeästi enemmän lähei­set ja toimin­taym­pä­ris­tön huomioon otta­vasta toimin­ta­te­ra­piasta. Toimin­ta­te­ra­pia voi toteu­tua myös pari- tai ryhmä­muo­toi­sena, esimerkiksi

silloin kun tavoit­teena on harjoi­tella sosi­aa­li­sia taitoja tai tunne­tai­toja. Ympä­ris­tön muutos­työt- tai toimin­taa mahdol­lis­ta­vien apuvä­li­nei­den suun­nit­telu on yksi tera­pian toteutusmuoto.

Monia­lai­sessa työssä toimin­ta­te­ra­peutti on tiimin jäse­nenä toimin­ta­ky­vyn, ihmisen toimin­nan ja kuntou­tuk­sen asian­tun­tija sekä antaa havain­toja ja tietoa, jota tarvi­taan diag­no­soin­nissa, oire­seu­ran­nassa, hoidon ja kuntou­tus­suun­ni­tel­mien teossa. Osana monia­laista työtä toimin­ta­te­ra­peutti arvioi ihmisen toimin­ta­ky­kyä koko­nai­suu­tena ja nivoo myös muiden ammat­ti­lai­sen ohjeet -ja suosi­tuk­set osaksi arkea.

Asia­kas­ko­ke­muk­sia toimintaterapiasta

Seuraa­vat kommen­tit on saatu toimin­ta­te­ra­pia-asiak­kaan läheiseltä.

”Olemme saaneet tukea ja havain­toja käyt­täy­ty­mi­sestä sekä toimin­ta­voista, joiden pohjalta olemme voineet yhdessä löytää tapoja vaikut­taa toimin­taym­pä­ris­töön tai muuttaa toimin­taa niin, että taito­jen oppi­mi­nen eri toimin­taym­pä­ris­töissä onnistuisi.” 

”Toimin­ta­te­ra­peutti vahvis­taa toimin­taym­pä­ris­töissä ja toimin­nassa havain­noi­tuja asioita ja auttaa huomio­maan niitä.”

”Antaa toivoa tulevaisuudesta.”

”Hyvä kokemus kohtaa­mi­sesta omana itse­nään; toiminta sellaista, joka on itselle mieleistä.”

”Toimin­ta­te­ra­piassa on saanut ilmaista itseään omana itsenään”

”Toimin­ta­te­ra­piassa on tärkeä ihminen ja paikka, jonne on miele­kästä mennä.”

”Hyvä kokemus, jolla ammen­taa tulevaa.”

Karelia ammat­ti­kor­kea­kou­lussa käyn­nis­tyi toimin­ta­te­ra­pia­kou­lu­tus elokuussa 2023. Koulu­tuk­sen aloit­ta­mista ovat tuke­neet Pohjois-Karja­lan maakun­ta­liitto, Pohjois-Karja­lan hyvin­voin­tia­lue, Siun sote sekä Pohjois-Karja­lan osuuskauppa.


Kirjoit­ta­jat:

Sanna Tiainen, toimin­ta­te­ra­piao­pet­taja, toimin­ta­te­ra­peutti, fysio­te­ra­peutti, Karelia-ammattikorkeakoulu

Tuija Kling­berg, projek­ti­suun­nit­te­lija, toimin­ta­te­ra­peutti, Pohjois-Karja­lan Hyvin­voin­tia­lue, Siun sote 

Tämä teksti on kirjoi­tettu työelä­mäyh­teis­työssä Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Pohjois-Karja­lan hyvin­voin­tia­lu­een, Siun soten kanssa. Kirjoit­ta­jat ovat monia­lai­sen ja perhe­kes­kei­sen työn sekä palve­luin­te­graa­tion vannoi­tu­neita kannattajia. 


Lähteet:

Toimin­ta­te­ra­peut­ti­liitto 2023. https://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/toimintaterapia/ 15.9.2023

Karhula, M., Sellman, J., Sipari, S. & Ylisassi, H. 2022. Kuntou­tuk­sen tavoit­teet ja sisäl­lön raken­tu­mi­nen, 279-295. Teok­sessa: Autti-Rämö, I., Salmi­nen, A-L, Raja­vaara, M. & Melkas, S. (toim.) Kuntou­tu­mi­nen 2023. Duodecim, Helsinki.

Hautala, T., Hämä­läi­nen, T., Mäkelä, L., Rusi-Pyykö­nen, M. 2011. Toimin­nan voimaa. Toimin­ta­te­ra­pia käytän­nössä. Edita, Helsinki.

Artik­ke­li­kuva: Freepik

Karelian toimintaterapeuttikoulutuksen yhteistyökumppanien logot: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Siun Sote, PKO