Tukea suomen kielen taidon kehit­ty­mi­seen työhar­joit­te­lun aikana

Monelle opis­ke­li­jalle työhar­joit­telu on portti työelä­mään. Monissa tapauk­sissa ensim­mäi­nen työpaikka valmis­tu­mi­sen jälkeen voi olla se, jossa opis­ke­lija suoritti tutkin­toonsa sisäl­ty­vän harjoit­te­lun. Kansain­vä­lis­ten tutkinto-opis­ke­li­joi­den kohdalla työhar­joit­te­lun merki­tys on työl­lis­ty­mi­sen kannalta merkit­tävä. Useilla suoraan ulko­mailta Suomeen tulleilla opis­ke­li­joilla ei ole verkos­toja suoma­lai­seen työelä­mään ja työnan­ta­jiin. Työhar­joit­telu voi olla ainoa työko­ke­mus Suomesta, varsin­kin omalta alalta. Kansain­vä­li­selle opis­ke­li­jalle työhar­joit­telu on myös erin­omai­nen tilai­suus kehit­tää suomen kielen taitoa.

Valmis­tu­mi­sen jälkei­sen työl­lis­ty­mi­sen kannalta on tärkeää, että työhar­joit­telu on onnis­tu­nut kokemus niin opis­ke­li­jalle kuin työnan­ta­jalle. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hank­keessa kehi­tetty erilai­sia keinoja niin työnan­ta­jan kuin opis­ke­li­jan tuke­mi­seksi. Tänä syksynä on otettu käyt­töön suomen kielen kehit­ty­mistä tukeva tehtä­vä­pa­ketti, jonka kansain­vä­li­set tutkinto-opis­ke­li­jat suorit­ta­vat osana työharjoitteluaan.

Havain­noin­tia, reflek­toin­tia ja sanastoa

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa tutkin­toon sisäl­tyvä työhar­joit­telu on laajuu­del­taan 30 opin­to­pis­tettä. Koko­päi­vä­työssä tämä tarkoit­taa noin 5,5 kuukau­den mittaista työhar­joit­te­lu­jak­soa. Harjoit­telu on mahdol­lista suorit­taa myös lyhyem­missä jaksoissa tai osapäi­väi­senä. Harjoit­te­lua voi suorit­taa useam­man työnan­ta­jan palveluksessa.

Suomen kielen kehit­ty­mistä tuke­vassa tehtä­vä­pa­ke­tissa on jokai­selle harjoit­te­lun viikolle yksi tehtävä. Tehtä­vissä ei keski­tytä kielio­pin opis­ke­luun, vaan suomen kielen käytön havain­noin­tiin työpai­kalla ja sanas­to­teh­tä­viin. Mukana on myös reflek­toin­tiin liit­ty­viä tehtä­viä. Opis­ke­lija asettaa itsel­leen kielen oppi­mi­seen liit­ty­vät tavoit­teet harjoit­te­lun ajaksi ja lopussa tarkas­te­lee niiden saavut­ta­mista. Opis­ke­li­jaa myös ohjeis­te­taan keskus­te­le­maan kielen oppi­mi­sesta työpaik­kaoh­jaa­jansa kanssa ja jaka­maan Kieli­buusti-hank­keen mate­ri­aa­lia, jonka avulla työpaik­kaoh­jaaja pystyy tuke­maan opis­ke­li­jaa työpaikalla.

Tehtä­vä­pa­ketti pitää suomen kielen oppi­mi­sen mielessä ja motivoi

Harjoit­te­lun aikaista suomen kielen kehi­tystä tukevaa tehtä­vä­pa­ket­tia pilotoi keväällä 2023 kolme Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kansain­vä­listä tutkinto-opis­ke­li­jaa. Opis­ke­li­jat antoi­vat myön­teistä palau­tetta tehtä­vä­tyyp­pien moni­puo­li­suu­desta sekä siitä, että tehtä­vät eivät vie liikaa aikaa. Kaikki opis­ke­li­jat suorit­ti­vat harjoit­te­lu­aan työpai­kalla, jossa käyte­tään paljon englan­nin kieltä ja kiit­ti­vät sitä, että suomen kielen tehtä­vät pitivät kiele­nop­pi­mi­sen mielessä ja kannus­ti­vat suomen kielen käyt­tä­mi­seen työpaikalla.

Tehtä­vä­pa­ketti on luotu virtu­aa­li­selle Hows­pace-alus­talle. Alustan käyt­tä­mi­seen ei tarvita eril­li­siä tunnuk­sia, vaan opis­ke­li­jat liite­tään sinne sähkö­pos­tio­soit­teilla, ja heille lähe­te­tään kutsu­linkki. Alusta mahdol­lis­taa monen­lai­set tehtä­vä­tyy­pit. Opis­ke­li­jat kokoa­vat harjoit­te­lun aikana sanas­toa, josta muodos­tuu auto­ma­tii­kan avulla visu­aa­li­nen sana­pilvi. Lisäksi opis­ke­li­jat kuvaa­vat videoita ja ottavat valo­ku­via, joita he lataa­vat alus­talle. Jouk­koon mahtuu myös perin­tei­sem­piä sanas­to­teh­tä­viä. Tehtä­vät on luotu niin, että ne sopivat eri kieli­tai­to­ta­soille. Osassa tehtä­viä voi käyttää englan­tia tukikielenä.

Onnis­tu­neen pilo­toin­nin myötä Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu päätti ottaa suomen kielen kehit­ty­mistä tukevan tehtä­vä­pa­ke­tin käyt­töön. Jatkossa suomen kielen kehit­ty­mistä tukeva paketti kuuluu osaksi Inter­na­tio­nal Busi­ness – ja Industrial Mana­ge­ment -koulu­tus­ten kansain­vä­lis­ten tutkinto-opis­ke­li­joi­den työharjoittelua.


Kirjoit­taja:

Taru Väisä­nen, kansain­vä­li­sen opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin asian­tun­tija,  Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Free Stock photos by Vecteezy