Työelä­män jännit­teet ja ongel­mat tarjoa­vat kehit­tä­mi­sen mahdollisuuksia

Jokai­sessa työyh­tei­sössä kohda­taan ja ratko­taan monia erilai­sia ongel­mia ja jännit­teitä. Millai­nen on työyh­tei­sön toimin­ta­kult­tuuri, miten ongel­mia tai työyh­tei­sön välisiä jännit­teitä kohda­taan ja ratko­taan? Kuinka suhtau­dumme, jos kohtaamme haas­teel­li­sem­pia ongel­mia, joita emme osaa suoraan ratkaista? Pyrim­mekö vält­te­le­mään niitä, ja jatka­maan toimin­taa, kuin ongel­mia ei olisi­kaan? Tai iloit­sem­meko ongel­mien löytä­mi­sestä, ja pyrimme yhdessä ratkai­se­maan niitä? Osaam­meko puhua ongel­mista? Tunnis­tam­meko jännit­teet? Vastauk­sia on varmasti monia erilai­sia, kuten on ongel­mia­kin. Tarkas­te­len tässä artik­ke­lissa työelä­män jännit­tei­den ja ongel­mien ratkai­se­mista ulko­puo­li­sen kehit­tä­jän näkökulmasta.

Ongel­mien ja puheen puut­tu­mi­nen ovat ongelma

Ongel­mien tunnis­ta­mi­nen ja ratkai­se­mi­nen nähdään nykyi­sin yhtenä kehi­tyk­sen edel­ly­tyk­senä. On esimer­kiksi todettu, että pahin ongelma orga­ni­saa­tion kehit­ty­mi­selle voi olla tilanne, jossa ei ole ongel­mia. Jos ongel­mia ei tunnis­teta (tai tunnus­teta), on vaikea kehit­tää toimin­taa. Hari­salo (2020) puoles­taan varoit­taa puhu­mat­to­muu­den vaaroista orga­ni­saa­tiossa. Puheen avulla työn­te­ki­jät enna­koi­vat ongel­mia ja varoit­ta­vat toisi­aan vaaroista. Ilman puhetta, asioi­den anne­taan vain tapah­tua. Hari­salo tote­aa­kin, että puhu­mi­sen vaikeu­det ovat yksi indi­kaat­tori orga­ni­saa­tion ongel­mista. Puheen avulla ihmiset autta­vat toisi­aan suoriu­tu­maan työteh­tä­vis­tään ja ratko­maan ongelmia.

Kata­ly­soiva puhe on Hari­sa­lon (2020) mukaan puhetta, jonka avulla vaiku­te­taan toisten ajat­te­luun, ja sitä kautta toimin­taan, luodaan yhdessä uutta tietoa ja ymmär­rystä. Kata­ly­soi­van puheen hyödyn­tä­mi­nen on yhtey­dessä yksi­löi­den, ryhmien ja yksi­köi­den menes­tyk­seen. Aina kata­ly­soiva puhe ei johda toimin­taan, mutta se voi siitä huoli­matta muokata osapuol­ten käsi­tyk­siä toisis­taan. Sen avulla voidaan oppia luot­ta­maan toisiin, tai ehkä vält­te­le­mään vaikeista asioista puhu­mista. On siis tärkeää tunnis­taa puheen vaiku­tuk­sia ihmis­ten välillä. Kata­ly­soi­vaa puhetta tarvi­taan erityi­sesti yhtei­söissä, joissa toimi­jat tekevät paljon yhteis­työtä keske­nään, jakavat ajatuk­sia ja raken­ta­vat yhdessä uusia näke­myk­siä.  Hari­sa­lon mukaan kata­ly­soi­valla sosi­aa­li­sella puheella saattaa olla lisäksi jopa suurempi vaiku­tus esimer­kiksi työelä­män myön­tei­seen koke­mi­seen ja laatuun kuin henki­lös­tö­hal­lin­non toimen­pi­teillä. (Hari­salo 2020.) Puheella on siis monta erilaista merki­tystä työyh­tei­sössä. Puheen avulla luodaan yhteistä ymmär­rystä ja opitaan yhdessä työstä. Puheen avulla raken­ne­taan yhtei­söä ja yhtei­sön sisäi­siä toimin­ta­ta­poja, ja ratko­taan siihen mahdol­li­sesti liit­ty­viä risti­rii­toja ja jännit­teitä. Puheen avulla ratko­taan käytän­nön ongel­mia ja kehi­te­tään uusia toimintamalleja. 

Kohti avointa vuorovaikutusta

Tarkas­te­len puheen ja ongel­man­rat­kai­sun ilme­ne­mistä yhden esimerk­ki­ta­pauk­sen avulla. Teimme kehit­tä­mis­työtä työyk­si­kössä, jossa työn­te­ki­jät aset­ti­vat tavoit­teek­seen lisätä työyh­tei­söön posi­tii­vista palau­te­kult­tuu­ria ja avointa vuoro­vai­ku­tusta. Proses­sin edetessä työn­te­ki­jät kertoi­vat esimerk­kejä, miten he olivat lisän­neet palaut­teen antoa, ja käyt­tä­neet esimer­kiksi palau­te­laa­tik­koa. He tote­si­vat kuiten­kin ääneen, että avoin vuoro­vai­ku­tus on vaikeaa. Vuoro­vai­ku­tusta vaikeutti heidän mukaansa esimer­kiksi pelko siitä, että kommen­til­laan loukkaa toista. Isokorpi (2006, 183) on toden­nut, että risti­rii­to­jen läpie­lä­mistä ja käsit­te­lyä vältel­lään usein juuri louk­kaan­tu­mi­sen tai louk­kaa­mi­sen pelosta. Avoi­muu­teen liit­ty­vän jännit­teen tunnis­ta­mi­nen ja totea­mi­nen ääneen oli erit­täin tärkeää. Vuoro­vai­ku­tus­kult­tuuri ei muutu vain sillä, että pääte­tään lisätä avointa vuoro­vai­ku­tusta. Vuoro­vai­ku­tuk­sen ongel­ma­ti­lan­tei­den tunnis­ta­mi­nen ja tunnus­ta­mi­nen mahdol­lis­taa työyh­tei­sön oppi­mi­sen. Tarvi­taan kokei­luja, uuden­lai­sia toimin­ta­mal­leja, ja kokei­luista oppi­mista. Mikäli vaikeita asioita vältel­lään, estämme oppi­mi­sen mahdol­li­suu­den sekä itsel­tämme että toisilta.

Puhu­mi­sen estei­den tunnistaminen

Ulko­puo­li­sen konsul­tin tai työyh­tei­sön kehit­tä­jän tehtä­vänä ei ole ratkaista ongel­mia, vaan ohjata työn­te­ki­jöitä ongel­man­rat­kai­sussa. Heik­kilä ja Puutio (2018, 17) totea­vat, että konsul­tin tehtä­vänä ei ole poistaa työyh­tei­sön jännit­teitä, vaan tuottaa niiden pohjalta yhteistä keskus­te­lua. Manner (2018) käyttää tässä yhtey­dessä käsi­tettä konflik­ti­na­vi­gointi. Manner tarkas­te­lee erilai­sia työyh­tei­sön välisiä jännit­teitä ratkai­se­mat­to­mina ongel­mina. Hän toteaa, että usein henki­löi­den keski­näi­sistä jännit­teistä syyte­tään erilai­sia persoo­nia, vaikka moni ongelma on seli­tet­tä­vissä erilai­silla tilan­ne­te­ki­jöillä. Manner toteaa, että usein seli­tämme omaa toimin­taa viit­taa­malla erilai­siin tilan­ne­te­ki­jöi­hin, kuten väsy­myk­seen tai kiiree­seen. Toisten toimin­taa voimme puoles­taan selit­tää helpom­min viit­taa­malla toisen persoo­naan. (Manner 2018.) Jos ajat­te­lemme jo ennalta, että risti­rii­to­jen ratkai­se­mi­nen tulee olemaan hanka­laa, niin estääkö se meitä edes yrittämästä?

Jos työyh­tei­sössä ei osata ratkoa ongel­mia, ja käydä niihin liit­ty­vää avointa vuoro­pu­he­lua, yhtei­söön voi syntyä jumeja. Manner (2018) kuvaa jumia yksilön toimin­ta­stra­te­giana ahdis­ta­vassa tilan­teessa. Manner ehdot­taa, että toimin­ta­stra­te­gioita voi verrata peli­stra­te­gioi­hin. Työn­te­ki­jät tai yhtei­sön jäsenet voivat­kin yhdessä pohtia, millai­sia stra­te­gioita heidän tulisi käyttää ratkais­tak­seen tunnis­ta­mansa ongel­man. Nykyi­sin on olemassa paljon erilai­sia stra­te­gia­pe­lejä, joissa pelaa­jat ovat yhdessä ‘samalla puolella’ ja pelaa­vat esimer­kiksi jotakin ulko­puo­lista uhkaa vastaan. Voisiko tätä näkö­kul­maa sovel­taa edellä kuvat­tuun tilan­tee­seen, jossa työn­te­ki­jät pelkä­si­vät avointa vuoro­vai­ku­tusta? Voisiko avoimen vuoro­vai­ku­tuk­sen vahvis­ta­mi­nen olla yhtei­nen tavoite, jolla välte­tään jokin tunnis­tettu uhka, esimer­kiksi keske­nään risti­rii­tai­set toimin­ta­ta­vat. Tällöin työn­te­ki­jöi­den tulisi ensin yhdessä pohtia, miksi he halua­vat vahvis­taa avointa vuoro­vai­ku­tusta, ja mitä siitä seuraa, jos se ei onnistu. Tämän jälkeen lähde­tään yhdessä työs­tä­mään uuden­lai­sia peli- tai toimin­ta­stra­te­gioita, joilla uhka välte­tään ja avoin vuoro­vai­ku­tus vahvistuu.

Pide­tään virta yllä

Manner (2018) näkee ongel­man­rat­kai­sussa tärkeänä posi­tii­vi­sen vireys­ti­lan. Tarvi­taan turval­li­suutta, uteliai­suutta ja toivoa, ja sopiva pysäh­ty­mi­sen tila. Ulko­puo­li­sen asian­tun­ti­jan tai konsul­tin roolia Manner vertaa sähkö­asen­ta­jan työhön. Keskeistä on varmis­taa, että virta kulkee eri tahojen välillä. Tavoit­teena on tasa­pai­non löytä­mi­nen eri näke­mys­ten välille. Erilai­sista näkö­kul­mista keskus­te­le­mi­nen avaa tilaa uusille yhtei­sille näke­myk­sille. Tavoit­teena on sanoit­taa ongelma ja tunnis­taa siihen liit­ty­viä erilai­sia näkö­kul­mia. Tämä avaa tilaa yhtei­selle keskus­te­lulle ja päätöksenteolle.

Olemme hanke­työssä koke­neet, että tämä ongel­mien ja kehit­tä­mis­työn sanoit­ta­mi­nen on erit­täin tärkeää myös ulko­puo­li­selle kehit­tä­jälle. Sanoit­ta­malla kehit­tä­mis­työssä kohdat­tuja ongel­mia ja jännit­teitä, peilaa­malla niitä teoria­kir­jal­li­suu­teen ja puhu­malla niistä yhdessä, oppii samalla tarkas­te­le­maan tilan­teita erilai­sista näkö­kul­mista. Näin voidaan edetä kata­ly­soi­vasta jutus­te­lusta ja keskus­te­lusta kohti kata­ly­soi­vaa dialo­gia (ks. Hari­salo 2020). 

Yhteen­ve­tona voidaan todeta, että toimin­ta­kult­tuu­rin muutos on jatkuva prosessi. Tunnis­ta­malla työyh­tei­sössä olevia jännit­teitä tai työhön liit­ty­viä ongel­mia, voidaan opetella kohtaa­maan niitä, keskus­te­le­maan niihin liit­ty­vistä erilai­sista näkö­kul­mista ja löytää ehkä yhdessä uusia ratkai­suja. Näin voidaan samalla yhdessä opetella kata­ly­soi­vaa puhetta.


Lähteet:

Hari­salo, R. 2020. Kata­ly­soiva puhe: Jutus­telu, keskus­telu, väit­tely ja dialogi päätök­sen­te­koa uudis­ta­vina voimina. Tampere: Satucon Oy.

Heik­kilä, J-P. & Puutio, R. 2018. Orga­ni­saa­tio proses­sina. Teok­sessa R. Puutio & J-P. Heik­kilä (toim.) Orga­ni­saa­tio proses­sina, muodon­muu­tok­sen konsul­tointi, 10 – 20. Jyväs­kylä: Meta­noia Instituutti.

Isokorpi, T. 2006. Napit vastak­kain. Risti­rii­dat, rajat ja ratkai­sut. Juva: PS-kustannus.

Manner, J. 2018. Konflik­ti­na­vi­gointi. Teok­sessa R. Puutio & J-P. Heik­kilä (toim.) Orga­ni­saa­tio proses­sina, muodon­muu­tok­sen konsul­tointi, 70 – 91. Jyväs­kylä: Meta­noia Instituutti.


Kirjoit­taja:

Heli Makko­nen, yliopet­taja, sosio­no­mi­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­keli on osa Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rahoit­ta­maa EAFS-hanketta (RDI Excel­lence in Crea­ting Age Friendly Society in Remote Areas).

Artik­ke­li­kuva: Onur Kurtic / Pexels