Digi­vi­sio ja avoin oppi­mi­nen, kaksi eri asiaa – vai ovatko?

Avoin oppi­mi­nen ja sen edis­tä­mi­nen ovat nous­seet viime vuosina vahvasti esille suoma­lai­sella korkea­kou­lu­ken­tällä. Karelia, kuten myös muut ammat­ti­kor­kea­kou­lut Suomessa, on sitou­tu­nut Avoimen tieteen ja tutki­muk­sen julis­tuk­seen v. 2020-2025. Oppi­ma­te­ri­aa­lien osalta tätä on tarken­nettu Oppi­mi­sen ja oppi­ma­te­ri­aa­lien avoi­muu­den linjauk­sessa. Korkea­kou­luja vertail­laan siinä, miten paljon ne julkai­se­vat avoimia oppi­ma­te­ri­aa­leja ja miten hyvin avoin oppi­mi­nen on esillä niiden toimin­nassa ja viestinnässä.

Mitä tämä sitten käytän­nössä tarkoit­taa? Korkea­kou­luja ja niiden henki­lös­töä kannus­te­taan avaa­maan oppi­ma­te­ri­aa­leja esimer­kiksi avoi­mien oppi­ma­te­ri­aa­lien kirjas­tossa (AOE.fi). Avatut oppi­ma­te­ri­aa­lit lisen­soi­daan avoi­mesti hyödyn­net­tä­väksi Crea­tive Commons -lisens­seillä. Näin niiden jatko­ke­hit­tä­mi­nen ja -hyödyn­tä­mi­nen on selkeää ja samalla turva­taan myös tekijän oikeus mate­ri­aa­lei­hin. Avoimia oppi­ma­te­ri­aa­leja syntyy erityi­sesti TKI-toimin­nassa, mutta yhä useampi opet­taja on alkanut julkaista omia oppi­ma­te­ri­aa­leja avoimesti.

Myös Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen rehto­ri­neu­vosto Arene ry. on laati­nut suosi­tuk­sen, jossa se kannus­taa ammat­ti­kor­kea­kou­luja kehit­tä­mään avoimia oppi­ma­te­ri­aa­leja. Oppi­ma­te­ri­aa­lien avaa­mi­sella paran­ne­taan mm. oppi­ma­te­ri­aa­lien saata­vuutta, saavu­tet­ta­vuutta sekä yhteis- ja jatko­käyt­tö­mah­dol­li­suuk­sia. Yhtenä syynä taus­talla vaikut­taa myös korkea­kou­lu­jen Kopiosto -maksu­jen kasvu. Yhteis­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kehit­tä­mi­nen ja hyödyn­tä­mi­nen ovat myös yksi keino tukea korkea­kou­lu­jen resurs­sien riit­tä­vyyttä. Mitä enemmän yhtei­siä, ilmai­sia mate­ri­aa­leja kehi­te­tään ja käyte­tään, sitä enemmän opet­ta­jien työai­kaa voidaan kohden­taa opetuk­sen toteu­tuk­seen ja ohjaukseen.

Mitä ja minne?

Digi­vi­sion tarjot­ti­men alusta tulee jatkossa toimi­maan yhtenä alus­tana, jossa korkea­kou­lut voivat mark­ki­noida kaikille avoimia ja maksut­to­mia oppi­ma­te­ri­aa­leja. Tällai­sia opin­toja ovat etenkin non-formaa­lit opinnot (esimer­kiksi mikro-opinnot), jotka eivät tuota oppi­jalle opin­to­pis­tey­tet­tyjä suori­tuk­sia. Osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen kannalta ne voivat kuiten­kin olla merkit­tä­viä. Tällai­sia opin­toja voivat olla esim. erilai­set podcas­tit tai videot, joiden avulla oppija voi tutus­tua itse­näi­sesti johon­kin teemaan. Korkea­kou­lu­jen näkö­kul­masta ne toimi­vat mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lina ja autta­vat polut­ta­maan oppi­joita maksul­li­siin opin­toi­hin kuten avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun tarjon­taan. Digi­vi­sion tarjot­ti­men alustan kautta löydet­tä­vät oppi­ma­te­ri­aa­lit ja aineis­tot löyty­vät sitten korkea­kou­lu­jen omilta alus­toilta ja toivot­ta­vasti yhä useam­min myös avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kirjas­tosta (AOE.fi). Sikäli Digi­vi­sion ja avoimen oppi­mi­sen alustat eivät ole pääl­lek­käi­siä, vaan täyden­tä­vät toisi­aan. Digi­vi­sion tarjo­tin tuo yhden tärkeän ja houkut­te­le­van lisä­ka­na­van markkinointiin.

Mihin laatu­kri­tee­rejä tarvitaan?

Sekä avoi­messa oppi­mi­sessa että Digi­vi­siossa on luotu tai ollaan luomassa laatu­kri­tee­rejä yhtei­sillä alus­toille oleville opin­to­jak­soille. Käytän­nössä laatu­kri­tee­rit liit­ty­vät usein opin­to­jak­soi­hin liit­ty­viin kuvai­lu­tie­toi­hin. Oppijan näkö­kul­masta on tärkeää, että hän tietää, millai­sesta oppi­ma­te­ri­aa­lista tai opin­nosta on kyse, mitä tavoit­teita sille on asetettu ja mitä se pitää sisäl­lään. Mate­ri­aa­lia hyödyn­tä­välle orga­ni­saa­tioille ja opet­ta­jalle – toki myös oppi­jalle itsel­leen – ne tarjoa­vat mahdol­li­suu­den arvioida esimer­kiksi oppi­ma­te­ri­aa­lin luotet­ta­vuutta. Perus­ta­son kritee­reitä ovat mm. seuraavat

  • oppi­ma­te­ri­aa­lissa on kuvattu se oppimistavoitteet
  • oppi­ma­te­ri­aali on saavutettavaa
  • oppi­ma­te­ri­aa­lin teke­mi­sessä on huomioitu tekijänoikeudet
  • oppi­ma­te­ri­aa­lissa on mainittu käyte­tyt lähteet

Digi­vi­sion laatu­työssä on hyödyn­netty mm. eAMK -hank­keen verkko-opetuk­sen laatu­kri­tee­reitä. Laatu­kri­tee­rien laadinta on nivottu Digi­vi­sion pilot­tien työs­ken­te­lyyn ja myös Karelia on mukana raken­ta­massa yhtei­siä laatu­kri­tee­reitä. Ensim­mäi­sessä vaiheessa työs­tet­tä­vänä on ollut laatu­kri­tee­rien hyödyn­tä­mi­nen infor­maa­lissa ja non-formaa­lissa sisäl­lössä. Laatu­kri­tee­rien tarkas­te­lussa esille nostet­tuja teemoja ovat tutki­mus­pe­rus­tai­suus, modu­laa­ri­suus, moni­muo­toi­suus, saavu­tet­ta­vuus ja käytettävyys.

Laatu­kri­tee­reistä vies­timme lisää myöhem­min ja tulossa on myös ensim­mäi­nen versio Digi­pe­da­go­gii­kan laatu­kri­tee­rit -työkir­jasta. Laatu­kri­tee­rien hyödyn­tä­mi­sestä kiin­nos­tu­neille tiedoksi jo tässä vaiheessa tapah­tu­ma­vinkki: seuraa­vassa Digi­vi­sio 2030 -hank­keen järjes­tä­mässä Digi­pe­da­go­gii­kan studiossa teemana on Digi­pe­da­go­gii­kan laatu­kri­tee­rit korkea­kou­lu­jen suun­nit­te­lun proses­seissa. Lisä­tie­toja Digi­pe­da­go­gii­kan studioista löydät Digi­vi­sion tapah­tu­ma­si­vulta.

Kirjoit­taja: Marjo Nenonen, koulu­tuk­sen kehittämispäällikkö