Työka­luja pk-yrityk­sen digi­ky­vyk­kyy­den muotoiluun

Kare­lian Kyvyk­kyys-hanke toteutti yhteis­työssä valta­kun­nal­li­sen Pohjois-Karja­lassa toimi­van (nyt myös kansain­vä­lis­ty­neen) JIP isän­nöin­nin kanssa digi­ky­vyk­kyy­den kehit­tä­mis­oh­jel­man. Ohjel­man lähtö­koh­tana olivat yrityk­sessä tunnis­tettu sähköis­ten palve­lu­jen kehit­tä­mis­tarve. Tavoit­teena oli tunnis­taa sopi­vien työka­lu­jen avulla yrityk­sen digi­taa­lis­ten palve­lu­jen haas­teita ja mahdol­li­suuk­sia sekä muotoilla palve­lut pienten kokei­lu­jen kautta asiakaslähtöisesti.

Ohjelma toteu­tet­tiin yrityk­sen tiloissa neljänä kahden tunnin työpa­jana kevään ja syksyn 20232 aikana. Työs­ken­te­lyyn osal­lis­tui 11 johdon kutsu­maa henki­löä yrityk­sen eri tehtä­vistä (kirjan­pito, asia­kas­pal­velu, vuokraus­pal­ve­lut, isän­nöinti, johta­mi­nen). Valmen­nusta edelsi osal­lis­tu­jille suun­nattu ennak­ko­ky­sely, jossa osal­lis­tu­jilta tiedus­tel­tiin heidän koke­muk­si­aan sähköis­ten palve­lu­jen mahdol­li­suuk­sista ja haas­teista oman työnsä kannalta.

Kyse oli siis moni­muo­toi­sesta ryhmästä, jossa eri jäsenet palve­li­vat kuiten­kin yhtei­siä asiak­kaita. Asia­kas­läh­töi­nen palve­lu­muo­toilu valit­tiin sen vuoksi kehit­tä­mis­me­ne­tel­mäksi. Toteu­tuk­sessa hyödyn­simme myös yhteis­ke­hit­tä­mi­sen, oppi­mis­muo­toi­lun ja kette­rän oppi­mi­sen (Otala 2019, 2021) mene­tel­miä. Verk­ko­poh­jai­sessa työs­ken­te­lyssä käytet­tiin MIRO-alustaa. 

Kohti digi­taa­li­sia palveluja

Digi­val­men­nuk­sen ensim­mäi­sen työpa­jan tarkoi­tuk­sena oli tunnis­taa keskeis­ten asia­kas­pro­fii­lien koke­muk­sia, toiveita ja mahdol­li­sia pelkoja isän­nöin­ti­pal­ve­lui­hin liit­tyen. Toisessa työpa­jassa keski­tyt­tiin asiak­kaalle arvoa tuot­ta­vien palve­lu­jen tunnis­ta­mi­seen vali­tuille asia­kas­ryh­mille. Kolman­neksi osal­lis­tu­jat tunnis­ti­vat palve­lu­jen nyky­ti­lan haas­teita ja ideoi­vat niihin ratkai­suja. Sopi­vim­miksi arvioi­duista ratkai­suista ryhmissä muotoil­tiin kokei­lusuun­ni­tel­mat, jotka olisi mahdol­lista käyn­nis­tää välit­tö­mästi  – ja vaikka aivan pienes­ti­kin. Ryhmä tunnisti kuusi tärkeintä haas­tetta sähköis­ten palve­lu­jen osalta. Niistä valit­tiin kaksi kokeil­ta­vaksi. Neljän­nessä työpa­jassa ryhmä arvioi kokei­lu­jen käyn­nis­ty­mistä ja etene­mistä (Kuvio 1.).

Otsikko: Kohti digitaalisia isännöintipalveluja
1.	Yrityksen tavoitteet, tehtävät ja arvot, Asiakasprofiilien tunnistaminen
2.	Arvoa tuottavien palvelujen tunnistaminen eri asiakassegmenteille
3.	Haasteet, Ratkaisujen ideointi ja valinta, Kokeilusuunnitelmien laadinta
4.	Kokeilujenesittely, Miten jatkamme?
Kuvio 1. Työpa­ja­sarja eteni neljän muotoi­lu­työ­pa­jan muodossa. 

Kehit­tä­mis­läh­tö­koh­dat esiin kyselyllä

Valmen­nusta edelsi osal­lis­tu­jille suun­nattu ennak­ko­ky­sely. Sen tarkoi­tuk­sena oli hankkia tietoa digio­saa­mi­sen tarpeesta työssä, siihen liit­ty­vistä haas­teista ja vahvuuk­sista sekä koetuista kehit­tä­mis­koh­teista sähköis­ten palve­lui­den tuot­ta­jana ja kehittäjänä. 

Ennak­ko­ky­se­lyn vastaus­ten mukaan digio­saa­mista tarvi­taan lähes kaikissa työteh­tä­vissä hyvin laajasti ja moni­puo­li­sesti. Työhön kuuluu muun muassa asiak­kai­den ohjausta sähköis­ten palve­lu­jen käyt­töön, erilais­ten doku­ment­tien ja tiedon­ha­kua eri monista eri kana­vista, eri järjes­tel­mien ja ohjel­mien hyödyn­tä­mistä sekä työyh­tei­sön muiden jäsen­ten neuvon­taa ja ohjaamista.

Kehit­tä­mis­ta­voit­teena nähtiin kaik­kien palve­lu­jen tarjoa­mi­nen tule­vai­suu­dessa ensi­si­jai­sesti sähköi­sesti. Kehit­tä­mis­tar­vetta nähtiin myös sähköis­ten palve­lu­jen help­po­käyt­töi­syy­dessä. Sähköi­siä palve­luja käyt­tä­vien asiak­kai­den ohjaa­mi­nen koet­tiin yhtenä tärkeänä kehit­tä­mis­koh­teena. Vastaa­jat kokivat jatku­vasti uudis­tu­vien ja uusien ohjel­mien käytön nopean omak­su­mi­sen työn ohessa haas­teel­li­seksi. Vahvuu­te­naan digi­taa­lis­ten palve­lu­jen kehit­tä­mi­sessä vastaa­jat kokivat pitkään jatku­neen kiin­nos­tuk­sen ja tottu­nei­suu­den digi­vä­li­nei­siin sekä uteliai­suu­den ja sinnik­kyy­den uuden osaa­mi­sen haltuun otta­mi­sessa. Vastaa­jalla saattoi myös olla kokemus, että mitään kehit­tä­mis­tar­vetta ei juuri sillä hetkellä ollut.

Lähtö­koh­tana asiak­kaan tarpeet

JIP isän­nöin­nissä kehit­tä­mis­koh­teeksi vali­koi­tui yrityk­sen sähköi­set palve­lut, koska aihe kosketti kaik­kien osal­lis­tu­jien työtä.  Yhdis­tä­vänä teki­jänä oli palve­lun käyt­täjä eli kaikille yhtei­nen asiakas. Sähköis­ten palve­lu­jen kehit­tä­mi­sen pohjana tarkas­tel­tiin valtio­va­rain­mi­nis­te­riön tuot­ta­maa yhdek­sää digi­ta­li­soin­nin peri­aa­tetta julki­selle sekto­rille. Peri­aat­tei­den todet­tiin hieman näkö­kul­maa muut­taen sovel­tu­van hyvin myös yksi­tyi­sen sekto­rin sähköis­ten palve­lui­den kehit­tä­mi­sen ohjenuoraksi.

Ensim­mäi­sessä työpa­jassa hyödyn­net­tiin asia­kas­pro­fii­lin tunnis­ta­mi­sen työka­lua (kuva 2.). Osal­lis­tu­jat tunnis­ti­vat yrityk­sen keskei­set asia­kas­pro­fii­lit ja valit­si­vat niistä jatko­työs­ken­te­lyyn: talo­yh­tiön halli­tuk­sen puheen­joh­ta­jan, ja talo­yh­tiön asukak­kaan. Ryhmät tunnis­ti­vat näiden asia­kas­pro­fii­lin isän­nöin­ti­pal­ve­luun liit­ty­vät tarpeet, odotuk­set ja arvos­tuk­set. Tämän jälkeen tunnis­tet­tiin asiak­kaalle merki­tyk­sel­li­sissä asioissa onnis­tu­mi­sen tuot­ta­mat hyödyt sekä odotus­ten ja tarpei­den tuot­ta­mat epäon­nis­tu­mi­sen tuot­ta­mat kipu­pis­teet ja haitat. Yhtenä esimerk­kinä kipu­pis­teitä on monelle helposti samais­tut­tava tilanne:Asukas haluaa tehdä ilmoi­tuk­sen vika­ti­lan­teesta asun­nos­saan. Viiveet­tö­män sähköi­sen palve­lun avulla hän saisi  nopeasti asian hoidet­tua, aikaansa ja vaivaansa sääs­tyen. Jos asiakas ei tunne tai osaa käyttää palve­lu­ka­na­vaa, seurauk­sena on ajan sääs­tä­mi­sen sijaan turhautuminen. 

Kolmeen lohkoon jaettu ympyrä 3. Tulokset onnistumisesta, hyödyt
Mitä seuraa / miten hyötyy, jos saavuttaa tavoitteet?
Miltä tuntuu? Säästyykö aikaa, rahaa, vaivaa? Miltä näyttää muiden silmissä? Jne.
2. Kipupisteet, murheet
Mikä estää tai vaikeuttaa saavuttamasta tavoitteita, onnistumista?
Mahdolliset riskit, eitoivotut tulokset, puutteet, ongelmat, sosiaaliset, tekniset huolet, jne.
1. Tehtävät, ratkaistavat ongelmat, tarpeet
Toiminnalliset tehtävät Tavoiteltavat
tunnetilat
Sosiaaliset tavoitteet
(roolit, status jne)
Arvostukset
Kuvio 2. Asia­kas­pro­fii­lin tunnis­ta­mi­sen työkalu (mukail­len Osterwal­der ym. 2014, strategyzer.com).

Arvoa tuot­ta­vien palve­lui­den ideointi

 Toisessa työpa­jassa asia­kas­nä­kö­kul­masta siir­ryt­tiin palve­lu­jen tuot­ta­mi­sen näkö­kul­maan. Ryhmät pohti­vat, millai­sin ratkai­suin profii­lissa tunnis­tet­tuja huolia ja turhau­tu­mi­sen aiheita voitai­siin vähen­tää sekä millai­set toimet lisäi­si­vät tyyty­väi­syyttä ja onnis­tu­mi­sen koke­muk­sia Kolman­neksi ryhmien tehtä­väksi annet­tiin tuottaa näitä ratkai­suja mahdol­lis­ta­via tuot­teita, toimin­ta­mal­leja, kanavia tai yhtei­siä pelisääntöjä

6. Sähköiset palvelut
5. Näin vahvistamme asiakkaan saamaa hyötyä.
4. Näin poistamme asiakkaan huolet ja murheet.
Kuvio 3. Asiak­kaalle arvoa tuot­ta­vien palve­lui­den ideointi (mukail­len Osterwal­der ym. 2014, strategyzer.com).

Ongel­mista ratkai­su­jen hahmottamiseen

Työs­ken­te­lyn tuot­ta­masta aineis­tosta nousi kuusi keskeistä sähköis­ten palve­lu­jen kehit­tä­mis­haas­tetta. Näistä haas­teista ryhmä valitsi kokei­luun ne haas­teet, jotka olisi­vat vaiku­tuk­sil­taan suurim­pia ja samalla pienim­mällä kynnyk­sellä toteu­tet­ta­via. (Taulukko 1.)

Palvelun arviointi asteikolla Suuri vaikutus - Pieni vaikutus ja Helppo - vaikea.
Taulukko 1. Palve­lui­deoi­den valin­ta­mat­riisi (pohja: MIRO).

Kaiken kaik­ki­aan ryhmä tunnisti työpa­ja­työs­ken­te­lyn aikana kuusi erityyp­pistä haas­tetta, joihin ratkai­suja etsi­mällä asia­kasta voitai­siin palvella entistä parem­min tai henki­lös­tön digio­saa­mista voitai­siin vahvis­taa ja työtä sujuvoittaa.

Kolman­nessa työpa­jassa valit­tui­hin kehit­tä­mis­haas­tei­siin ideoi­tiin ratkai­suja. Tämä tehtiin aluksi peri­aat­teella “ideoi­den määrä korvaa laadun”. Näin syntyi­kin luot­ta­vai­sessa ilma­pii­rissä ja luovalla otteella runsaasti ideoita, joiden määrä jopa hieman yllätti itse osallistujatkin.

Vaikut­ta­vuusa­na­lyy­sin avulla ideoista valit­tiin “jatkoon” ne, jotka sovel­tui­vat toteu­tet­ta­vuu­tensa ja toisaalta vaiku­tuk­sensa laajuu­den vuoksi parhai­ten nopei­siin ja välit­tö­mästi käyn­nis­tet­tä­viin pieniin kokei­lui­hin. Kokei­lu­jen oli tarkoi­tus olla myös suhteel­li­sen lyhyelle ajalle jaksotettuja.

Ryhmät laati­vat kokei­luille suun­ni­tel­mat (taulukko 2.), joissa määri­tel­tiin kokeil­ta­van ratkai­sun tarkoi­tus, toteu­tus­tapa, tavoit­teet, aika­taulu, vastuu­hen­kilö ja toivo­tut tulokset.

Sarakkeisiin jaettu taulukko. 1. Kokeilun nimi: Minkä asian suhteen tehdään toimenpiteitä?
2. Toimenpiteet - Mitä tehdään? Konkreettiset toimenpiteet
3. Kuka tekee? Toiminnan toteutumisesta ja seurannasta vastaava taho
4. aikataulutus
5. Muut huomiot Varautuminen esteisiin ym. Jos...niin...
6. Tulokset. Mistä tiedämme, että olemme onnistuneet? (muutos
toiminnassa ja/tai toiminnan tuloksissa)
Taulukko 2. Kokeilusuunnitelma.y

Kokei­lu­jen esit­tely – miten jatkamme?

Noin kuukau­den kulut­tua kokei­lusuun­ni­tel­man laadin­nasta kokei­lu­jen tilan­netta tarkas­tel­tiin valmen­nus­sar­jan viimei­sessä työpa­jassa. Kokei­lusta vastuussa ollut henkilö esit­teli kokei­lun tilan­teen, jonka jälkeen ryhmällä oli mahdol­li­suus tehdä tarken­ta­via kysy­myk­siä. Keskus­te­lussa nostet­tiin tämän jälkeen esiin eri näkö­kul­mia kokei­luun: millai­sia haas­teita tai ongel­mia kokei­lun aikana oli tullut esille, millai­sia vahvuuk­sia kokei­lussa oli havaittu sekä miten kokei­lua aiot­tiin jatkaa? Kaikki kommen­tit ja loppu­yh­teen­veto kirjat­tiin yhtei­seen tauluk­koon (Kuva 1.). 

Kokeilun esittely
Tarkentavat kysymykset 
Esteen, vaikeudet, riskit, heikkoudet
Positiiviset puolet
Edelleen kehittely
Yhteenveto

Valmen­nuk­sen hyödyt yritykselle

Valmen­nuk­sessa JIP isän­nöinti tunnisti asia­kas­läh­töis­ten digi­taa­lis­ten palve­lu­jen kehit­tä­mis­koh­teita ja käytti uusia työka­luja uusien palve­lu­rat­kai­su­jen ideoin­tiin, ratkai­su­vaih­toeh­to­jen prio­ri­soin­tiin ja niitä testaa­vien pienten kokei­lu­jen suun­nit­te­luun ja arvioin­tiin. Valmen­nus­pro­sessi perus­tui työn kehit­tä­mi­seen yhtei­sönä ja kette­rään työssä oppi­mi­seen (Otala 2019, Otala & Meklin 2021).

Valmen­nuk­seen osal­lis­tu­jia oli yhteensä 11 henki­löä. Tärkeim­pinä oppeina työpa­joista olivat tiimi­työn ja yhtei­sen suun­nit­te­lun työta­vat ja oman ohjaus­osaa­mi­sen kehit­ty­mi­nen sekä laajem­man näkö­kul­man otta­mi­nen työhön. Kaikki vastan­neet arvos­ti­vat eniten yhtei­siä keskus­te­luja, yhdessä työs­ken­te­lyä ja yhdessä inno­voin­tia. Myös työpa­jo­jen toteu­tus­ta­paan ja Kare­lian asian­tun­ti­joi­hin tutus­tu­mista pidet­tiin tärkeänä.

Kaik­kien mielestä työpa­jat tukivat yrityk­sen digi­pal­ve­lui­den kehit­tä­mistä. Valmen­nus­ten toteu­tus­tapa (4 x 2 tuntia / 4 kk aikana) koet­tiin toimivaksi.

Valmen­nuk­sen kehittäminen

Lähes kaikki osal­lis­tu­neet suosit­te­li­si­vat valmen­nusta kollegalleen.

Kehit­tä­mi­seh­do­tuk­set koski­vat työpa­jo­jen keston lyhen­tä­mistä puoleen­toista tuntiin kahden tunnin sijasta. Työajan käyt­tä­mi­nen yhtei­seen osaa­mi­sen lisää­mi­seen lyhyim­pi­nä­kin tuokioina on varmasti tuot­toi­saa, ja lisää yhtei­söl­li­syy­den kokemusta.

Toinen kehit­tä­mi­seh­do­tus koski ns.kotitehtävien anta­mista, jotka tuki­si­vat yksi­löl­listä työs­ken­te­lyä työpa­jo­jen välillä, ja jotka voitai­siin saattaa valmiiksi valmen­nuk­sen päät­tyessä. Näin jokai­nen voisi käyttää sopi­vassa kohdassa työai­kaa yhtei­sen hyvän lisäämiseen.


Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen -hank­keessa kehi­te­tään raken­ne­muu­to­sa­lo­jen (sote, ikään­tyvä julki­nen sektori, teol­li­suus) tarpei­siin vastaa­via jatku­van oppi­mi­sen työka­luja ja menetelmiä.


Kirjoit­ta­jat:

 Päivi Frans­sila & Seija Olla­ranta, Kyvyk­kyys -hank­keen projek­ti­pääl­li­köt, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Otala, L-M. 2019. Ketterä oppi­mi­nen on keskei­nen osa jatku­vaa oppi­mista. Työn tuuli 1/2019. Jatkuva oppi­mi­nen ja tule­vai­suu­den osaa­mi­set. Henry ry. Viitattu 2.11.2023

Otala, L-M. & Meklin, S. 2021. Ketterä oppi­mi­nen 2. Kauppakamari.

Osterwal­der 2014.

Strategyzer.com 

Valtio­va­rain­mi­nis­te­riö. 2023. https://vm.fi/digitalisoinnin-periaatteeta  Viitattu 6.10.2023

Artik­ke­li­kuva: Freepik