Digi­Tai­to­Portti – digi­ky­vyk­kyy­den tukena

Digi­Tai­to­Portti on Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen -hank­keessa (lyhyesti Kyvyk­kyys-hanke) luotu verk­ko­por­taali jatku­van oppi­mi­sen tueksi. Portaa­lissa on mahdol­lista kartoi­tuk­sien kautta hakea uusia ajatuk­sia siitä, mitä digi­ky­vyk­kyys on ja mitä se merkit­see yksilö- ja orga­ni­saa­tio­ta­solla. Sivus­tolta löytyy digio­pin­to­jen kirjasto, johon on kasattu aihee­seen liit­ty­viä digio­pin­toja sekä muita työka­luja kyvyk­kyyk­sien kehit­tä­mistä varten. Digi­Tai­to­portti löytyy osoit­teesta https://www.digitaitoportti.fi/

Digio­pin­to­jen kirjasto

Digi­Tai­to­Port­tiin kootaan digio­pin­to­jen kirjas­toa, johon pyri­tään kerää­mään opin­toja Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun, Itä-Suomen yliopis­ton, sekä Rive­rian tarjon­nasta. Tule­vai­suu­dessa tarjolle voi tulla myös erilai­sia matalan kynnyk­sen oppi­mis­mah­dol­li­suuk­sia, kuten webi­naa­reja, videoita ja blogi­kir­joi­tuk­sia. Tällai­nen kirjasto mahdol­lis­taa digio­pin­to­jen löytä­mi­sen helposti, kun ne on koottu saman sivus­ton alle. Käyt­tä­jän etsiessä digio­pin­toja oman digi­ky­vyk­kyy­tensä kehit­tä­mi­seksi, löyty­vät opinnot helposti saman katon alta ja Digi­Tai­to­Portti tukee digi­ky­vyk­kyy­teen pereh­ty­mistä myös avaa­malla aihee­seen liit­ty­viä käsitteitä.

Digi­Tai­to­Por­tin jatko­ke­hi­tys­mah­dol­li­suu­det ovat laajat. Tule­vai­suu­dessa Digi­Tai­to­Portti voisi esimer­kiksi kohden­taa tarjoa­mi­aan palve­luja käyt­tä­jän määri­tel­lyn osaa­mi­sen ja tarpeen pohjalta. Kyvyk­kyys-hank­keessa myös Digi­Tai­to­Por­tin tule­vai­suutta on kartoi­tettu katta­vasti. Yksilön tai orga­ni­saa­tion digi­ky­vyk­kyy­den määrit­te­le­mistä varten Digi­Tai­to­Por­tista löyty­vät jo digi­ky­vyk­kyy­den osa-aluei­den ympä­rille muodos­te­tut kyvyk­kyys­kar­toi­tuk­set. Näiden kartoi­tus­ten ja muiden sivus­ton ominai­suuk­sien hyödyn­tä­mi­nen ja laajen­ta­mi­nen osana jatko­ke­hi­tystä luovat hyvän pohjan nopealle ja jous­ta­valle palve­lun kehit­tä­mi­selle. Jatko­ke­hi­tyk­sen osana tulee määri­tel­tä­väksi myös tekni­siä ratkai­suja, kuten se, mikä kartoi­tus­tu­los vastaa mitäkin käyt­tä­jän osaa­mis­ta­soa, ja mitkä tarjot­ta­vat opinnot vastaa­vat kysei­sen osaa­mis­ta­son kehit­tä­mi­sen vaati­muk­siin. Tämän logii­kan määrit­tely vaatii kehi­tys­pro­ses­sissa selkeän vastauk­sen, jonka jälkeen tekni­nen toteu­tus on mahdol­lista. Digi­Tai­to­Por­tin jo olemassa olevat tekni­set ratkai­sut helpot­ta­vat osal­taan jatkokehitystyötä.

Yrity­sopo-konsepti

Yrity­sopo on palvelu, jonka idea määri­tel­tiin jo Digi­Tai­to­Por­tin konsep­ti­vai­heessa. Vaikka yrity­sopo on terminä uusi, ei tämän kaltai­nen palve­lu­toi­minta itses­sään ole uutta Kare­liassa. Yrity­so­pon toimin­ta­pe­ri­aate on toimia erään­lai­sena opinto-ohjaa­jana Kare­lian yritys­asiak­kaille, tarjoa­malla heille kohden­net­tuja opin­toja ja koulu­tus­si­säl­töjä juuri heidän orga­ni­saa­tionsa tarpei­siin. Selvää on, että monella yrityk­sellä on halua kehit­tää omia palve­luita ja proses­seja henki­lös­töä koulut­ta­malla, mutta orga­ni­saa­tiot eivät aina pysty määrit­te­le­mään, mitkä opinnot ovat nyky­ai­kai­sia ja juuri heidän tarpei­siinsa vastaa­via. Yrity­sopo voi auttaa orga­ni­saa­tioita määrit­te­le­mään sen jo olemassa olevia vahvuusa­lueita, sekä löytä­mään tärkeim­piä kehi­tys­koh­teita. Osana tätä proses­sia yrity­sopo ohjaa orga­ni­saa­tion sille sopi­vien koulu­tus­ko­ko­nai­suuk­sien pariin ja tarpeen mukaan avustaa niiden sisäistämisessä. 

(Digi)kyvykkyyden pilarit

Kuvion sisältö on selitetty tekstissä
Kuva 1. Digi­ky­vyk­kyy­den tuki­pi­la­rit (Kyvyk­kyys-hanke 2023).

Digi­ky­vyk­kyys voi käsit­teenä kuulos­taa melko yksin­ker­tai­selta, mutta kyseessä on kuiten­kin paljon laajempi koko­nai­suus kuin usein kuvi­tel­laan. Kyvyk­kyy­den käsite koostuu monista osa-alueista, johon sisäl­tyy paljon muuta­kin kuin tekni­nen osaa­mi­nen. Kyvyk­kyys-hank­keessa määri­tel­lyt (digi)kyvykkyyden tuki­pi­la­rit havain­nol­lis­ta­vat näitä osa-alueita ja niiden sisäl­töä niin orga­ni­saa­tion, kuin yksi­lön­kin näkö­kul­masta. Vaikka kyvyk­kyy­den käsi­tettä tarkas­tel­tiin tässä hank­keessa lähem­min digi­ky­vyk­kyy­den näkö­kul­masta, on kyvyk­kyys-käsite hyödyn­net­tä­vissä laajasti muiden­kin aluei­den kyvyk­kyyk­sien kartoit­ta­mi­seen.  Kuvassa 1 havain­nol­lis­tet­tuja digi­ky­vyk­kyy­den tuki­pi­la­reita voidaan ylei­sellä tasolla hyödyn­tää tähän tarkoi­tuk­seen lähes sellai­se­naan yksin­ker­tai­sesti pois­ta­malla käsit­teistä “digi”-etuliite. Esimer­kiksi yrity­sopo voi hyödyn­tää näitä tuki­pi­la­reita omassa toimin­nas­saan osana orga­ni­saa­tioi­den kehit­tä­mis­tar­pei­den löytä­mistä ja määrittelyä.


Kirjoit­ta­jat:

Kevin Musto­nen, projek­ti­suun­nit­te­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Tuomas Marti­kai­nen, projek­ti­työn­te­kijä, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Kirjoit­ta­jat työs­ken­te­le­vät Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen – hank­keessa. 

Artik­ke­li­kuva: Pixabay