Maatila vihreiden peltojen keskellä, pelloilla lehmiä

INVEST Winter School – elämyk­siä ja oppia Alankomaissa

INVEST-hank­keen (INno­Va­tions of REgio­nal Sustai­na­bi­lity: Euro­pean Univer­siTy Alliance) kolmas kansain­vä­li­nen talvi­koulu, An intro­duc­tion to Nature-Inclusive Agricul­ture, start­tasi käyn­tiin syys­kuussa. Syksyn aikana järjes­tetty talvi­koulu toteu­tet­tiin tällä kertaa fyysi­sesti Alan­ko­maissa, mutta mukaan mahtui myös tuttuun tapaan virtu­aa­lio­sioita. Viiden euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lun (Univer­sity of Agri­busi­ness and Rural Deve­lop­ment, Slovak Univer­sity of Agricul­ture Nitra, Univer­sity of Thes­saly ja Van Hall Larens­tein Univer­sity of Applied Sciences) yhteis­työnä järjes­tä­miä kesä- ja talvi­kou­luja on järjes­tetty nyt onnis­tu­neesti yhteensä kuusi kappa­letta. Alka­neen INVEST-jatko­hank­keen myötä kesä- ja talvi­kou­luja tullaan järjes­tä­mään näillä näkymin useita myös tulevaisuudessa.

Opis­ke­li­ja­va­lin­nat elokuussa, opetusanti syys-lokakuussa

Talvi­kou­lun opis­ke­li­ja­rek­ry­tointi aloi­tet­tiin osassa INVEST-korkea­kou­luja jo kesän aikana, mutta käytän­nön syistä johtuen Kare­liassa haku järjes­tet­tiin vasta elokuussa. Määrä­ai­kaan mennessä hake­muk­sia saatiin yhteensä seit­se­män kappa­letta ja lopulta haki­joi­den joukosta mukaan talvi­kou­luun vali­koi­tui viisi inno­kasta opis­ke­li­jaa. Samalla tavoin myös muista INVEST-allians­sin korkea­kou­luista nimi­tet­tiin kusta­kin viisi opis­ke­li­jaa osal­lis­tu­maan opintojaksolle.

Kesä- ja talvi­kou­lu­jen käytän­nön­jär­jes­te­lyistä vastaa aina ennalta määrätty INVEST-korkea­koulu, muiden kump­pa­ni­kor­kea­kou­lu­jen auttaessa opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nissa ja muissa käytän­nön­jär­jes­te­lyissä. Tällä kertaa vastuu­vuoro talvi­kou­lun vetä­mi­sestä oli Van Hall Larens­tein Univer­sity of Applied Sciences -oppi­lai­tok­sella, jolla on Alan­ko­maissa kaksi eri kampusa­luetta. Talvi­kou­lun fyysi­sen osuuden aikana pääsim­me­kin tutus­tu­maan ammat­ti­kor­kea­kou­lun pohjoi­sem­paan kampuk­seen, joka sijait­see Leeuwar­de­nissa ja jossa sijait­se­vat muun muassa korkea­kou­lulla toimi­vat maata­lou­den alan koulutusohjelmat.

Opin­to­jak­son viral­li­set toteu­tus­päi­vä­mää­rät olivat 18. syys­kuuta – 20. loka­kuuta, josta kahdek­san päivän ajan (8.-16.10.2023) opis­kel­tiin fyysi­sesti Leeuwar­de­nissa ja sen lähia­lueilla. Talvi­kou­lun ennakko-osio järjes­tet­tiin verk­ko­vä­lit­tei­sesti ennen fyysistä osiota. Fyysi­sen osion jälkeen opis­ke­li­joi­den tuli vielä viimeis­tellä luen­to­päi­vä­kir­jansa, joita he olivat valmis­tel­leet jo opin­to­jak­son aikana.

Luen­toja, lintu­las­ken­taa ja lehmiä Leeuwar­de­nissa ja sen lähimaisemissa 

Karelia-amk:n dele­gaa­tio laskeu­tui Amster­da­miin lento­yh­teyk­sistä johtuen jo lauan­taina hyvissä ajoin ennen maanan­taita ja talvi­kou­lun fyysi­sen osion alkua. Ensim­mäi­nen yhtei­nen fyysi­nen tapaa­mi­nen opin­to­jak­soon liit­tyen järjes­tet­tiin Heeren­vee­nissä, hieman sivum­malla kampus­kau­punki Leeuwar­de­nista. Aloi­tusin­fon ja muuta­man aihee­seen johdat­te­le­van luennon jälkeen tutus­tut­tiin toisiimme ja tois­temme kult­tuu­rei­hin kansain­vä­li­sen illan­vie­ton merkeissä. Kunkin maan opis­ke­li­joita oli ennak­ko­teh­tä­vänä keho­tettu valmis­te­le­maan lyhyt esitys kunkin maan kult­tuu­rille tyypil­li­sistä piir­teistä ja lisäksi tuomaan muka­naan oman maansa tyypil­li­siä ruokia ja juomia. Suoma­lais­ten opis­ke­li­joi­den mukana Alan­ko­maissa nähtiin­kin muun muassa sauna­vihta, Mari­me­kon tuot­teita ja tieten­kin Fazerin sinistä ja salmiak­kia. Meille puoles­taan kävi hyvin­kin nopeasti talvi­kou­lun aikana selväksi, mikä onkaan tyypil­li­nen alan­ko­maa­lai­nen ruoka. Se on ehdot­to­masti leipä, sen monissa eri muodoissa.

Fyysi­sen osion aikana opis­ke­li­joi­den pääteh­tä­vänä oli työs­ken­nellä maito­ti­lan kehit­tä­mi­seen liit­ty­vän ryhmä­teh­tä­vän parissa. Ekskur­sioi­den osalta tutus­tuim­me­kin itse kysei­sen luon­non­mu­kai­sen maito­ti­lan lisäksi myös kahteen muuhun luomu­maa­ti­laan sekä niiden toimin­taan. Jokai­nen tila­no­mis­taja kehui meille innois­saan pelloilla pesi­vien lintu­jensa määrää. Tätä hetken aikaa kummas­tel­tuamme meille selvisi, että Alan­ko­maissa seura­taan tiukasti tiet­ty­jen lintu­jen ja niiden pesien määrää pelloilla ja se vaikut­taa myös maati­lo­jen saamiin avus­tuk­siin, toisin kuin esimer­kiksi meillä Suomessa. Vihan­nes­ten­vil­je­ly­ti­lalla näimme mm. satu­mai­sia määriä kurpit­soita, jotka olivat lähdössä tilalta eteen­päin Hallowee­nin kunniaksi. Ryhmä­työ­hön liit­ty­vään maati­laan tutus­tues­samme satuimme juuri para­hiksi paikan päälle todis­ta­maan uuden vasikan syntymää.

Maatila vihreiden peltojen keskellä, pelloilla lehmiä
Hettin­gan luomumaitotila.

Ryhmä­töi­den tulok­set Hettin­gan perheen maati­laan liit­tyen esitel­tiin talvi­kou­lun fyysi­sen osion viimei­sen päivän aikana. Opis­ke­li­joi­den ratkai­suissa nousi­vat esille mm. tekno­lo­gian kehit­tä­mi­seen liit­ty­vät ratkai­sut sekä turis­miin tai agro­fo­re­stryyn­kin liit­ty­vät uudet ideat. Maape­rään ja moni­muo­toi­suu­teen liit­ty­vät asiat saivat ratkai­suissa ison osan huomiosta, johtuen varmasti pitkäl­ti­kin aihee­seen johdat­te­le­vien luen­to­jen teemoista ja mm. vierai­lus­tamme maata­lou­den tutki­mus­kes­kuk­seen, Kollumerwaardiin.

Opin­to­jak­son osal­lis­tu­mis­to­dis­tuk­set jaet­tiin kulle­kin opis­ke­li­jalle juhlal­li­sin menoin kakku­kah­vien saat­te­le­mana ryhmä­työ­esi­tys­ten jälkeen. Kampusa­lu­eella otetun ryhmä­ku­van jälkeen kunkin maan opis­ke­li­jat hajaan­tui­vat kukin omalle tahol­leen koti­mat­kaa varten. Yhteys­tie­dot toki vaih­det­tiin vielä ennen tätä, ja muuta­mia jälleen tapaa­mi­sia­kin jo sovittiin.

Talvi- ja kesä­kou­luja tiedossa myös tulevaisuudessa

Talvi- ja kesä­kou­lu­jen tavoit­teina on subs­tans­sio­saa­mi­sen lisäksi työelä­mä­tai­to­jen kehit­tä­mi­nen. Näitä ovat mm. ongel­man­rat­kai­su­kyky, ryhmä­työ­tai­dot ja kult­tuu­ri­nen osaa­mi­nen. Opis­ke­li­joi­den palaut­teen perus­teella nämä taidot kehit­ty­vät osin enemmän kuin substanssiosaaminen.

“Talvi­koulu oli lois­tava mahdol­li­suus tutus­tua Alan­ko­mai­hin, uusiin ihmi­siin ja työs­ken­nellä eri taus­tais­ten ihmis­ten kanssa…” anonyymi opis­ke­li­ja­pa­laute, vapaa suomennos

Lyhyet kansain­vä­li­set vaihto-ohjel­mat mahdol­lis­ta­vat työelä­mä­tai­to­jen kart­tu­mi­sen myös jatkossa. Alan­ko­maissa järjes­tetty talvi­koulu oli viimei­nen nykyi­sen muotoi­nen talvi­koulu INVEST-hank­keen osalta, mutta eivät kesä- ja talvi­kou­lut lopu tähän. Uuden, kesällä rahoi­tuk­sen saaneen INVEST 2.0 -hank­keen myötä on tarkoi­tus jatkaa kesä- ja talvi­kou­lu­jen järjes­tä­mistä myös tulevaisuudessa.


Kirjoit­ta­jat:

Sini Ranta­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kaija Sara­mäki, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu