Kare­lian sosio­no­mi­kou­lu­tus: tutkinto valmiiksi!

Läpäi­syn paran­ta­mi­nen eli tutkin­to­jen saami­nen valmiiksi tavoi­tea­jassa on nostettu Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa keskei­seksi kehit­tä­mis­koh­teeksi. Asia on merki­tyk­sel­li­nen niin yhteis­kun­nan, oppi­lai­tok­sen kuin opis­ke­li­jan kannalta. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan sosio­no­mi­kou­lu­tuk­sen loppu­vai­heen opis­ke­li­joi­den näke­myk­siä valmis­tu­mista edis­tä­vistä sekä estä­vistä teki­jöistä. Opis­ke­li­joi­den koke­mus­ten kuule­mi­nen on erit­täin tärkeätä kartoi­tet­taessa toimen­pi­teitä läpäi­syn parantamiseksi. 

Tiedon­ke­ruun toteutus

Sosio­no­mio­pin­toi­hin sisäl­tyy kaikkea hauskaa kuten leik­ki­mistä, pelaa­mista ja kollaa­sien tekoa. Tällä kertaa projekti- ja yhtei­sö­työn kurssin tavoit­teena ei kuiten­kaan ollut harjoi­tella erilai­sia asiak­kai­den kanssa käytet­tä­viä mene­tel­miä vaan tutus­tua projek­ti­työs­ken­te­lyn elin­kaa­reen ja kehit­tä­mis­työ­hön toteut­ta­malla käytän­nössä pieni­muo­toi­nen tiedon­ke­ruu­teh­tävä olemassa olevassa hank­keessa tai projek­tissa. Mervi Väänä­sen, Sara Arff­ma­nin ja Anni Vanha­lan toimek­sian­taja oli sosio­no­mi­kou­lu­tuk­sen koulu­tus­pääl­likkö Tuomas Lappa­lai­nen. Hän antoi tehtä­väksi selvit­tää sosio­no­mi­kou­lu­tuk­sessa opis­ke­le­vilta valmis­tu­mista edis­tä­viä ja hidas­ta­via teki­jöitä. Häntä kiin­nosti myös tietää, millai­set palve­lut voisi­vat edesaut­taa tutkin­non valmiiksi saamista sekä millai­sia kehit­tä­mi­seh­do­tuk­sia opis­ke­li­joilla on estä­viin teki­jöi­hin vaikuttamiseksi.

Mervi, Sara ja Anni ideoi­vat, kuinka saadaan kerät­tyä tietoa mahdol­li­sim­man monelta opis­ke­li­jalta ja päätyi­vät siihen, että opis­ke­li­joita pyyde­tään jaka­maan ajatuk­si­aan anonyy­misti Jamboard-alus­talle. Mervi kävi myös vierai­le­massa kahdella oppi­tun­nilla ja lähetti linkin Jamboar­diin kahdelle opis­ke­li­ja­ryh­mälle.  Näin tavoi­tet­tiin viisi valmis­tu­mis­vai­heessa olevaa ryhmää ja heiltä saatiin runsaasti vastauk­sia kysy­myk­siin. Tiedon­ke­ruu tapah­tui loka­kuun 2023 aikana ja marras­kuussa 2023 järjes­tet­tiin tiedon­jul­kis­ta­mis­ti­lai­suus, jossa syven­net­tiin muuta­man opis­ke­li­jan sekä sosi­aa­lia­lan opet­ta­jien ja vara­reh­to­rin kanssa tutki­muk­sessa esiin­nous­seita teemoja.

Valmis­tu­mista edesaut­ta­vat tekijät

Tutki­muk­sessa kaikilla viidellä ryhmällä painot­tui­vat vastauk­sissa samat teemat. Tutki­muk­sen mukaan valmis­tu­mista edesaut­ta­via teki­jöitä ovat moti­vaa­tio, elämän­hal­linta, Yliop­pi­lai­den tervey­den­hoi­to­sää­tiö YTHS sekä sosi­aa­li­set suhteet kuten vertais­tuki, luok­ka­ka­ve­rit ja lähei­set. Lisäksi jous­ta­vuus kurs­sien toteu­tus­ta­voissa sekä enna­koi­ta­vuus esimer­kiksi kurssin muut­tu­mi­sesta etätun­niksi ja tieto kurs­sien toteu­tuk­sista, sisäl­löistä ja aika­tau­luista jo ennen kurssin alkua koet­tiin valmis­tu­mista edesaut­ta­viksi teki­jöiksi. Opis­ke­li­jat kokivat opet­ta­jien ja korkea­kou­lun tuen tärkeänä. Opet­ta­jien ja koulun aktii­vi­suus tiedon­jaossa ja yhtey­den­pi­dossa, jous­ta­vuus kurs­sien ja tehtä­vien suorit­ta­mi­sessa, selkeät ohjeis­tuk­set sekä etäopis­kelu nousi­vat myös vastauk­sissa esiin.

Valmis­tu­mi­sen pullon­kau­lat ja estävät tekijät

Valmis­tu­mista estäviä teki­jöitä ja valmis­tu­mi­sen pullon­kau­loja olivat moti­vaa­tion puute, yksi­näi­syys, työelä­män ja opis­ke­lun yhdis­tä­mi­nen, palkat­to­mat harjoit­te­lut, monia­lai­set opinnot sekä VALO-valmis­tu­mis­pro­sessi. Vastauk­sissa koros­tui myös opetuk­seen liit­ty­vät asiat kuten vaikeus saada opet­ta­jia kiinni, Moodle-oppi­mi­sym­pä­ris­tön seka­vuus ja epäsel­vät tehtä­vien ohjeis­tuk­set sekä opin­näy­te­työ. Osa opis­ke­li­joista kaipasi opin­näy­te­työn ohjauk­seen nykyistä yhte­näi­sem­piä käytän­töjä. Vastauk­sissa nousi estä­vänä teki­jänä myös opis­ke­li­joi­den kuor­mi­tus sekä se, että he kokevat jäävänsä ilman opet­ta­jien tukea.

Opis­ke­li­joi­den kehittämisehdotukset

Opis­ke­li­joilla oli paljon kehit­tä­mi­seh­do­tuk­sia valmis­tu­mista edis­tä­viin ja ehkäi­se­viin teki­jöi­hin vaikut­ta­mi­seksi. Kielten kurs­seille kaiva­taan enemmän tukea ja ehdo­tet­tiin kielten tuki­muo­to­jen yhte­näis­tä­mistä. Opis­ke­li­jat pohti­vat myös, onko Exam-tent­ti­ti­lassa suori­tet­tava tentti ajan­ta­sai­nen suori­tus­mah­dol­li­suus ja olisiko osaa­mi­nen mahdol­lista näyttää toisella tavalla. Lisäksi kielten tent­tejä toivot­tiin pilkot­ta­van pienem­piin osiin.

Opis­ke­li­jat toivoi­vat tiiviim­pää yhteis­työtä opet­ta­jien kanssa sekä heiltä jous­ta­vuutta kurs­si­teh­tä­vien toteu­tuk­siin ja palau­tuk­siin. Vastauk­sissa nousi myös esiin toive siitä, että tehtä­vien palau­tuk­sien aika­tau­lut eivät olisi pääl­lek­käin. Opis­ke­li­jat kommen­toi­vat myös sitä, että kirjal­lis­ten tehtä­vien määrälle pitäisi tehdä jotain. Tähän ratkai­suna ehdo­tet­tiin yhtä isompaa tehtä­vää monen pienen sijasta. Kurs­seilla on myös eroja opin­to­pis­tei­den määrän ja työn määrän suhteu­tuk­sissa. Opis­ke­li­jat toivoi­vat enemmän yksi­lö­oh­jausta opet­ta­jilta ja opinto-ohjaa­jilta esimer­kiksi opin­to­jen, kurs­sien suorit­ta­mi­sen ja opin­to­pis­tei­den tilan­teen suhteen, mutta myös apua kurs­sien tehtä­vien ja ohjeis­tus­ten kanssa. He myös kaipa­si­vat räätä­löi­dym­pää tukea opin­noissa nopeam­min eteneville.

Mielen­ter­vey­den ja jaksa­mi­sen tuki nousi vastauk­sissa esiin. Opis­ke­li­jat kokivat YTHS:n valmis­tu­mista edis­tä­vänä teki­jänä, mutta toivoi­vat Kare­lian autta­van palve­lui­hin pääsyssä, sillä YTHS:llä on pitkät jonot tiet­tyi­hin palve­lui­hin. Mielen­ter­vey­teen ja jaksa­mi­seen kaivat­tiin muuten­kin tukea koulun puolelta. Moni­muoto-opis­ke­li­joi­den vastauk­sissa koros­tui se, että lähi­päi­viin toivot­tiin tiiviyttä ja aidosti merki­tyk­sel­lis­ten asioi­den käsit­te­lyä. He pohti­vat voisi­vatko infot/orientaatiot olla etänä katsot­ta­vissa ja tallen­net­tuja. Myös kurs­sien aika­tau­lu­tuk­sesta toivo­taan etukä­teen enemmän tietoa.

Tutki­muk­sen tarkempi aineisto jää sosio­no­mi­kou­lu­tuk­sen käyt­töön ja hyödyn­net­tä­väksi koulu­tuk­sen kehit­tä­mi­sessä ja jatko­toi­mek­sian­noissa. Uskomme, että monet tässä esille nous­seet asiat ovat merki­tyk­sel­li­siä koko Kare­liassa pohdit­taessa keinoja opis­ke­li­joi­den opin­to­po­lun sujuvoittamiseksi.


Kirjoit­ta­jat:

Mervi Väänä­nen, sosio­no­mio­pis­ke­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Tuomas Lappa­lai­nen, koulu­tus­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu