Mistä minä tiedän – tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen vuosi 2023 Kare­lian kirjastossa

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kirjas­tossa on keski­tytty vahvasti parin viime vuoden aikana tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen kehit­tä­mi­seen. Kirjas­ton tarjoama tiedon­han­kin­nan ohjaus on mukana nykyi­sissä opetus­suun­ni­tel­missa ja tänä vuonna muun muassa koko­simme Karelia-amk:n intraan taulu­kon kirjas­ton tarjoa­mista tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen palve­luista. Myös verkossa olevan omatoi­mi­sen tiedon­han­kin­nan oppaan englan­nin­kie­li­nen versio ja siihen liit­tyvä Moodle-tentti saatiin opis­ke­li­joi­den ja ohjaa­jien käyt­töön. Samalla sekä suomen­kie­li­sessä että englan­nin­kie­li­sessä oppaassa on nostettu näky­väm­min esiin tutki­mus­me­ne­tel­mä­kir­jal­li­suutta sekä teko­ä­lyn hyödyntämistä.

Alussa ovat kirjastoinfot

Kirjas­ton tieto­asian­tun­ti­jat pitävät aloit­ta­ville opis­ke­li­ja­ryh­mille kirjas­toin­foja, joissa käydään läpi perus­tie­dot kirjas­ton käytöstä ja aineis­toista. Nämä kirjas­toin­fot ovat osa Amma­til­li­nen kasvu –opin­to­jak­soa. Kunkin koulu­tus­oh­jel­man opinto-ohjaaja varaa kirjas­toin­folle ajan keskus­tel­len pitoa­jasta kirjas­ton kanssa. Kirjasto muis­tut­te­lee kirjas­toin­fo­jen sopi­mi­sesta sään­nöl­li­sesti keväi­sin ja loppu­vuo­desta. Valtaosa infoista sijoit­tuu syksyyn, koska suurin osa koulu­tuk­sista alkaa silloin.

Vuonna 2023 kirjas­toin­foja pidet­tiin suomeksi ja englan­niksi 21 kappa­letta, 32 eri ryhmälle. Keväällä 2023 kaikki kirjas­toin­fot pidet­tiin Team­sissa, syksyllä 2023 kirjas­toin­foja järjes­tet­tiin sekä etänä että kampuk­silla paikan päällä. Moni­muoto- ja YAMK-ryhmien kirjas­toin­fot pidet­tiin pääsään­töi­sesti etänä. Kirjas­toin­fot antavat aloit­ta­ville opis­ke­li­joille hyvän pohjan kaikelle tiedon­han­kin­nalle ja siksi on tärkeää, että niitä järjes­te­tään ja niihin osallistutaan.

Tiedon­haun täyden­nys laajen­ta­massa tiedonhakutaitoja

Vuoden 2022 syksystä lähtien kirjasto on ollut mukana suomen kielen ja vies­tin­nän (suvi) opet­ta­jien tunneilla tiedon­haun täyden­nys­tunti -palve­lun tiimoilta. Kirjasto muis­tut­taa suvi-opet­ta­jia varaa­maan tieto­asian­tun­ti­jan vierai­lun Rapor­tointi- ja kirjoi­tus­vies­tin­nän opin­to­jak­solle, joka on yleensä opis­ke­lu­ryh­män aloi­tus­vuonna. Tarkoi­tuk­sena on antaa alku­vai­heen opis­ke­li­joille laajempi kuva tiedon­han­kin­nasta osana opin­toja sekä vinkata oman alan hyvistä tiedon­läh­teistä. Opet­ta­jat ovat olleet tyyty­väi­siä yhteistyöhön.

Tilaus­tun­nit

Kaikilla opet­ta­jilla on myös mahdol­li­suus pyytää tieto­asian­tun­tija mukaan omalle tunnil­leen.  Käsi­tel­tä­vät aiheet voidaan räätä­löidä tarpeen mukaan koske­maan mitä tahansa opis­ke­li­joille opin­to­jak­solla tarpeel­lista tai ajan­koh­taista asiaa. Vuoden 2023 aikana pidet­tiin 19 tilaus­tun­tia eri koulu­tus­aloille. Tieto­asian­tun­ti­joita on pyydetty tunneille puhu­maan muun muassa oman alan tieto­kan­noista, tieteel­lis­ten aineis­to­jen etsi­mi­sestä ja näyt­töön perus­tu­vien artik­ke­lien löytä­mi­sestä. Tilaus­tun­tien aika voi vaih­della jous­ta­vasti tarpeen mukaan lyhyestä piipah­duk­sesta koko tunnin mittai­seen toteu­tuk­seen, keski­mää­rin niiden kesto on ollut 30-45 minuuttia.

Ohjausta opin­näy­te­työ­vai­heessa oleville

Kirjasto tarjoaa useam­man­laista ohjausta opin­näy­te­työ­vai­heessa oleville opis­ke­li­joille. Tiedon­han­kin­nan työpa­joja pidet­tiin kummal­la­kin kampuk­sella sekä etänä. Kampuk­silla työpa­joja pidet­tiin 11 kappa­letta (Tikka­rin­teellä 6 ja Wärt­si­lässä 5), joiden lisäksi syksyllä järjes­tet­tiin 3 työpa­jaa verkossa.

Kirjasto auttaa opin­näy­te­työ­vai­heen opis­ke­li­joita myös tarjoa­malla henki­lö­koh­taista tiedon­haun ohjausta. Opparin tiedon­haku -palve­lun nimellä olevaa ohjausta pidet­tiin 143 opis­ke­li­jalle, tunteina tämä tarkoitti 117,5 tuntia. Vaikka puhum­me­kin henki­lö­koh­tai­sesta tai yksi­lö­oh­jauk­sesta, on opin­näy­te­työtä pari- tai ryhmä­työnä tekeviä yleensä ohjattu samassa ohjauksessa.

Keskus­te­luja opin­näy­te­työ­oh­jaa­jien kanssa

Kirjas­ton tieto­asian­tun­ti­jat ovat vuosit­tain yhtey­dessä koulu­tus­oh­jel­mien opin­näy­te­työ­oh­jaa­jiin. Kyse­lemme heidän kuulu­mi­si­aan ja koke­muk­si­aan opin­näy­te­työn ohjauk­seen liit­ty­vistä asioista ja ongel­ma­koh­dista, joissa kirjasto voisi olla apuna tai tukena. Kerromme samalla heille kirjas­ton tarjoa­mista tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen palve­lusta. Keskus­te­lut ovat olleet vapaa­muo­toi­sia ja niissä on tullut posi­tii­vista palau­tetta kirjas­tolle sekä konkreet­ti­sia esimerk­kejä opis­ke­li­joi­den opin­näy­te­työ­pro­ses­sin vaiheista ja haas­teista. Keskus­te­lut ovat olleet hyviä kirjas­ton ja sen tarjoa­mien palve­lui­den näky­vyy­den edistämisessä.

Tiedon­haun itseo­pis­ke­lu­ma­te­ri­aa­lit verkossa

Kirjas­ton tekemä Etsi ja löydä – tiedon­ha­ki­jan matka -opas on vakiin­nut­ta­nut paik­kansa tärkeänä väli­neenä opis­ke­li­joi­den tiedon­ha­ku­tai­to­jen kehit­tä­mi­sessä. Vuonna 2023 opasta on katsottu lähes 10 000 kertaa ja koko histo­riansa aikana katse­lu­ker­toja oppaalle on kerty­nyt miltei 13 000. Oppaan englan­nin­kie­li­nen versio Search and Find – Infor­ma­tion Searcher’s Journey lansee­rat­tiin alkusyk­systä 2023 ja senkin opis­ke­li­jat ovat löytä­neet tiedon­haun tueksi. Oppaita päivi­te­tään tarpeen mukaan, toimin­taym­pä­ris­tön muutos­ten ja saadun palaut­teen perusteella.

Oppai­siin liit­ty­vät Moodle-tentit täyden­tä­vät kirjas­ton tarjoa­maa tiedon­han­kin­nan ohjausta. Tentit ovat vapaa­eh­toi­sia, mutta opet­ta­jat voivat halu­tes­saan hyödyn­tää niitä kurs­seil­laan toden­ta­maan opis­ke­li­joi­den tiedon­han­kin­nan osaa­mista. Tenteistä on versiot sekä suomeksi että englanniksi.

Luotet­ta­van tiedon löytä­mi­nen on yhä tärkeämpi taito

Tiedon­han­kin­nan ohjauk­seen on viime vuosina panos­tettu, mutta aihe on niin tärkeä, että sen kehit­tä­mi­seen ja nykyis­ten käytän­tö­jen juur­rut­ta­mi­seen kiin­ni­te­tään huomiota jatkos­sa­kin. Myös erilais­ten ohjaus­muo­to­jen ja -tapojen toimi­vuu­teen voidaan reagoida jous­ta­vasti toimin­taym­pä­ris­tön muutos­ten mukaan. Englan­nin­kie­li­sen tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen toimin­ta­ta­poja ja tarjon­taa kehi­te­tään kansain­vä­lis­ten koulu­tus­oh­jel­mien ja opis­ke­li­joi­den määrän lisään­tyessä Kareliassa.

Luotet­ta­van tiedon etsi­mi­nen ja löytä­mi­nen tulee olemaan jatkossa entis­tä­kin oleel­li­sempi taito sekä ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­joilla että henki­lö­kun­nalla, ja siihen liit­tyen kirjas­ton rooli tulee vahvis­tu­maan entisestään.

”Kirjas­ton tiedon­han­kinta on kuin aarre­jahti. Se on haas­ta­vaa, mutta palkit­se­vaa. Kun löydät etsi­mäsi tiedon, olet ottanut aske­leen kohti ymmär­rystä.” (Google Bard, 21.12.2023)


Kirjoit­ta­jat:

Noora Kont­turi, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Leena Väyry­nen, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu