Opis­ke­li­jasta projektityöntekijäksi

2022 syksyllä Kevin Musto­nen ja Tuomas Marti­kai­nen palkat­tiin koulun­pen­kiltä Kare­lian Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen (Kyvyk­kyys) -hank­kee­seen. Molem­milla Kare­lian tieto­jen­kä­sit­te­lyn trade­no­mio­pin­to­jen ollessa kesken, toi hanke­työs­ken­tely uusia oppi­mi­sen paik­koja ja mahdol­li­suuk­sia hyödyn­tää koulu­tuk­sessa opit­tuja asioita. Artik­ke­lissa vastaamme kysy­myk­siin, kuten miten meidät palkat­tiin, miten me hyödyimme hank­keessa työs­ken­te­lystä, mitä hanke hyötyi työpa­nok­ses­tamme, ja miten Karelia voisi palkata enemmän opis­ke­li­joita hanketöihin.

Meidän tari­namme

Kevinin tarina

Minun täytyi löytää töitä viimei­selle luku­kau­delle, koska opin­to­tu­keni oli loppu­massa. Etsin paljon IT-alan hommia, mutta ilman koke­musta on vaikeaa saada työpaik­kaa alalta. Onnek­seni sain kuiten­kin sähkö­pos­tin Kare­lian Kyvyk­kyys-hank­keelta, joka etsi kahta projek­ti­työn­te­ki­jää. Olin innois­sani, sillä en edes tiennyt, että Karelia voisi palkata opis­ke­li­jan projek­ti­työ­hön. Lähetin viestiä ja sain paikan. Sovit­tiin osa-aikai­suu­desta ja alle­kir­joi­tin vuoden sopi­muk­sen. Vuoden työs­ken­te­lyn jälkeen sain sopi­muk­sel­leni jatkoa ja siir­ryin koko­päi­väi­seksi työn­te­ki­jäksi. Tärkeim­mät asiat mitä olen projek­ti­työs­ken­te­lystä oppinut ovat kommu­ni­kaa­tio- ja yhteis­työ­tai­dot. Nämä taidot varmasti siivit­tä­vät uraani varsin­kin sen alkutaipaleella.

Projek­ti­työs­ken­te­lyssä parasta oli päästä käyt­tä­mään koulu­tuk­sessa opittua heti käytän­nössä, etenkin kun hank­keen tavoit­teet mahdol­lis­ti­vat opit­tu­jen asioi­den käytön. Mieles­täni Kare­lian pitäisi palkata enemmän opis­ke­li­joita hank­kei­siin varsin­kin, jos he tarvit­se­vat tietyn alan osaajaa. Esimer­kiksi tässä tapauk­sessa hanke oli raken­ta­massa portaa­lia digi­ky­vyk­kyy­den kehit­tä­mistä varten ja vaikka hanke olisi voinut hankkia portaa­lin alihan­kin­tana päät­ti­vät he kuiten­kin palkata opis­ke­li­joita toteut­ta­maan sen. Mieles­täni tällai­nen tapa on vain voitto molem­mille osapuo­lille, sillä opis­ke­lija saa työko­ke­musta ja pystyy kehit­tä­mään osaa­mis­taan, kun taas Karelia saa hank­kei­siin uusia näke­myk­siä sekä taitoja.

Toinen iso etu työs­ken­nellä Kare­lialla opis­ke­li­jana on Kare­lian panos­ta­mi­nen jatku­vaan oppi­mi­seen. Jatkuva oppi­mi­nen on erityi­sen tärkeää koko työuran ajan, mutta erityi­sesti työuran alussa, kun koke­musta ei ole lain­kaan tai hyvin vähän.

Tuomak­sen tarina

Etsies­säni harjoit­te­lu­paik­kaa opin­to­jani varten syksyllä 2022 huoma­sin Kare­lian Kyvyk­kyys-hank­keen etsivän kahta työn­te­ki­jää osa-aikai­seen tai täysi­päi­väi­seen työsuh­tee­seen. Tieto tästä tuli kaikille Kare­lian opis­ke­li­joille välit­ty­neellä sähkö­pos­tilla. Tiedus­te­lin, olisiko hank­keen yhtey­dessä mahdol­lista suorit­taa harjoit­telu ja jatkaa tämän jälkeen työsuh­teessa. Tämä järjes­tely sopi molem­mille osapuo­lille hyvin – pääsin teke­mään harjoit­te­luni hank­keen parissa ja pystyin jatka­maan osa-aikai­sena työn­te­ki­jänä. Se sopi erit­täin hyvin aika­tau­lui­hin loppuo­pin­to­jen suorit­ta­mista ajatel­len. Jo alku­vai­heessa tuli myös selväksi, että molem­mille osapuo­lille toimisi luon­te­vasti järjes­tely, jossa tekisin myös opin­näy­te­työni hank­keen parissa. Syksyllä 2023 työsuh­teeni muuttui täysi­päi­väi­seksi, kun suurin osa opin­noista oli takana päin. Päädyin siis lopulta työs­ken­te­le­mään hank­keessa noin puoli­toista vuotta, harjoit­te­lusta aina valmis­tu­mi­seen saakka.

Hank­keen parissa työs­ken­nel­les­säni pääsin­kin suoraan sovel­ta­maan jo siihe­nas­ti­sessa tieto­jen­kä­sit­te­lyn koulu­tuk­sessa saamiani taitoja, sekä oppi­maan lisää moni­puo­li­sessa hankeym­pä­ris­tössä, jossa asian­tun­te­musta löytyi useilta eri osaa­mi­sa­lueilta. Osa-aikai­nen työ liuku­valla työajalla oli helppo sovit­taa vielä käyn­nissä olevien opin­to­jen lomaan. Hank­keen yhtey­dessä kart­tu­nutta koke­musta pystyn varmasti hyödyn­tä­mään myös tule­vissa työtehtävissä.

Hanke­työstä hyötyy sekä opis­ke­lija että työnantaja

Opis­ke­lija voi hanke­työssä käyttää ja paran­taa koulu­tuk­sessa oppi­mi­aan tietoja sekä taitoja. Kare­liassa työs­ken­te­le­vän opis­ke­li­jan suurin hyöty on päästä heti imple­men­toi­maan oppi­maansa työn parissa. Myös Karelia hyötyy, kun tutkin­toja suorit­ta­ville opis­ke­li­joille voidaan tarjota töitä ja harjoit­te­lu­paik­koja opin­to­jen yhtey­dessä. Harjoit­te­lu­pai­kan löytä­mi­nen voi välillä olla vaikeaa.

Karelia sekä opis­ke­li­jat hyötyi­si­vät varmasti, jos Kare­lian moni­lu­kui­siin hank­kei­siin olisi selkeä prosessi, jonka kautta opis­ke­li­jat voisi­vat hakeu­tua niihin töihin. Tämä voisi osal­taan edesaut­taa tutkin­to­jen valmis­tu­mista aika­tau­lussa, sekä tarjota opis­ke­li­jalle suhteel­li­sen helposti lähes­tyt­tä­vän ensias­ke­leen kohti työelä­mää. Käytän­nössä omat opis­ke­li­jat ovat Kare­lialle myös resurssi, joka on helposti sisäi­sen vies­tin­nän kautta tavoitettavissa.


Kirjoit­ta­jat:

Kevin Musto­nen, projek­ti­suun­nit­te­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Tuomas Marti­kai­nen, projek­ti­työn­te­kijä, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­ta­jat työs­ken­te­le­vät Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen – hankkeessa.

Artik­ke­li­kuva: Pexels