Tiedolla johta­mi­sen osaa­mi­nen osana sosi­aa­lia­lan amma­til­lista työn­ku­vaa ja taitoa

Tiedolla johta­mi­sen yleis­ty­mi­nen kaikissa orga­ni­saa­tioissa on tuonut esiin uuden­lai­sia työn­te­ki­jöi­den osaa­mis­tar­peita. Meillä on sekä sosi­aali- että työl­li­syy­sa­lan orga­ni­saa­tioissa jo olemassa hyvät ja toimi­vat tiedon välit­tä­mi­sen työka­lut (kuten erilai­set toimin­nan tilas­tol­li­set rapor­toin­ti­jär­jes­tel­mät), mutta niiden hyödyn­tä­mi­nen arki­työssä on vielä vähäistä. Meiltä puuttuu myös kykyä ymmär­tää näiden tilas­tol­lis­ten kuvioi­den merki­tys oman työmme kannalta. Tätä kutsu­taan ylei­sem­min datanlukutaidoksi.

Asiak­kai­den ohjaus­työssä tiedolla johta­mi­sen väli­nei­den hyödyn­tä­mi­nen voisi tuoda merkit­tä­vää etua. Niiden avulla näemme kuinka koko orga­ni­saa­tiomme asia­kas­työn laatu ja määrä kehit­ty­vät, mutta pystymme myös tarkas­te­le­maan yksit­täis­ten yksi­köi­den toimin­taa. Lopulta, jos käytössä on oikeat järjes­tel­mät, jokai­nen pystyisi myös tarkas­te­le­maan omaa työnsä jälkeä ja kehit­tä­mään sitä oman ammat­tie­tiik­kansa mukai­sesti. Jokai­nen voisi verrata omaa työtään ja sen laatua esimer­kiksi koko orga­ni­saa­tion keskiar­voon ja näin suhteut­ta­maan työs­ken­te­ly­ään erilais­ten kansal­lis­ten ja orga­ni­saa­tion aset­ta­mien laatu­kri­tee­rien suhteen. Kansal­li­sena mitta­ris­tona toimii useim­mi­ten THL:n kehit­tämä AVAIN mitta­risto. (Ks. AVAIN mitta­ris­tosta Tanner ja Kivi­pelto 2022.)

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Sosi­aali- ja työl­li­syy­sa­lan digi­pal­ve­lut ja etäoh­jaus pitkien väli­mat­ko­jen maakun­nassa (SoTy­Digi) ‑hank­keessa testat­tiin ja kehi­tet­tiin erilai­sia keinoja lisätä datan hyödyn­tä­mi­sen osaa­mista sosi­aa­lia­lan opis­ke­li­joi­den osalta sekä sote ja työl­li­syy­sa­lan ammat­ti­lai­sille suun­na­tun avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun kurssin avulla. Molem­mista saatiin tärkeää oppia datan­lu­ku­tai­don opet­ta­mi­sesta ja sen merki­tyk­sestä amma­til­li­sessa työnkuvassa.

Datan luku­tai­toa opiskelemassa 

Datan­lu­ku­taito on kykyä lukea, kirjoit­taa, tarkas­tella kriit­ti­sesti, kommu­ni­koida ja luoda lisä­ar­voa datasta ja infor­maa­tiosta erilai­sissa konteks­teissa. Käytän­nössä se on sitä, että ihminen on kyke­nevä arvioi­maan esite­tyn datan ja infor­maa­tion luotet­ta­vuutta eri tahoilla kuten mediassa tai työelä­mässä ja arjen eri tilan­teissa. Datan luku­taito on keskei­nen kompe­tenssi digi­ta­li­soi­tu­neessa talou­dessa, kun suuri osa vuoro­vai­ku­tuk­sesta perus­tuu ja vaatii erilai­sen datan, infor­maa­tion ja tiedon hyödyn­tä­mistä ja käyttöä. Siitä on tullut keskei­nen taito niin työelä­mässä kuin ihmis­ten arjessa.

Data on yksit­täi­siä tiedon­hip­pusia, esimer­kiksi yksit­täi­sen asiak­kaan palve­lun kesto tai palve­lun­saa­mi­sen aika. Infor­maa­tio on taas sitä, että nämä yksit­täi­set palve­lu­ti­lan­tei­den datat kootaan yhteen ja niistä muodos­te­taan keskiar­voja tai prosent­teja. Datan­lu­ku­taito on sitä, että ymmär­tää, kuinka tuo infor­maa­tio on luotu, mistä datasta se koostuu ja mitä se lopulta tarkoit­taa oman työn kannalta (osaa tulkita).

Koko­nai­suu­tena datan­lu­ku­taito on muuta­kin kuin mate­ma­tiik­kaa. Enem­män­kin se on ajat­te­lu­tai­toa, analyy­si­tai­toa ja kriit­tistä ajat­te­lua. Siinä pitää osata yhdis­tää erilaista infor­maa­tiota toisiinsa, mutta myös omaan koke­mus­poh­jai­seen hiljai­seen tietoon, kykyä tehdä tulkin­toja ja viedä näiden tulkin­to­jen tulok­set, eli uusi ymmär­rys, osaksi arki­päi­vän työs­ken­te­lyä. Tämä tarkoit­taa sitä, että osaa kehit­tää omaa työs­ken­te­ly­ään uuden ymmär­ryk­sen pohjalta. (vrt. Juer­gens 2020.)

Pidem­mälle vietynä Carmi et Al (2020) painot­ta­vat kolmea keskeistä puutetta koko datan­lu­ku­tai­dossa. Heidän mukaansa luku­taito tulisi ymmär­tää laajem­pana kuin yksi­löön liit­ty­vänä ominai­suu­tena, määrit­te­lyn tulisi huomioida kriit­ti­nen ajat­te­lu­kyky suhteessa verkos­to­mai­siin ekosys­tee­mei­hin, joissa työtämme teemme. Se on myös proak­tii­vis­ten kansa­lais­ten kykyä tuottaa itse tiedol­lista sisäl­töä ja suun­ni­tella tietosisältöjä.

Käytän­nössä, esimer­kiksi sosi­aa­lia­lan työssä, tämä konkre­ti­soi­tuu helpoi­ten raken­teel­li­sen sosi­aa­li­työn kentässä, jossa sosi­aa­lia­lan ammat­ti­lais­ten tulee rapor­toida ja kommu­ni­koida eteen­päin havait­se­mi­aan puut­teita palve­luissa, tai tois­tu­via ongel­mal­li­sia tilan­teita asiak­kai­den palve­lu­tar­peissa. Sosi­aa­lia­lan ammat­ti­lais­ten tulee pystyä reflek­toi­maan omia havain­noin­te­jaan sekä tilas­tol­li­sen orga­ni­sa­to­ri­sen tai kansal­li­sen tiedon suhteen, samalla tuoden kriit­ti­sesti oma havain­tonsa mukaan raport­tiin. Tämän jälkeen työn­te­kijä välit­tää tiedon orga­ni­saa­tiossa eteen­päin, jotta tietoa voidaan hyödyn­tää johta­mi­sessa ja epäkoh­tien korjaa­mi­sessa. Viimei­senä vaiheena orga­ni­saa­tion RAKE-työryh­män tulisi koota yksit­täi­set havain­not koko­nai­suu­deksi ja pystyä teke­mään vielä uutta analyy­siä yksit­täi­sistä raken­teel­li­sen sosi­aa­li­työn raporteista.

Tieto- ja ajat­te­lu­vi­nou­mien kriit­ti­nen tarkastelu

Tiedon kriit­ti­seen tarkas­te­luun liittyy keskei­sesti kyky reflek­toida omaa ajat­te­lu­aan suhteessa tiedolla johta­mi­sen työka­lu­jen tuot­ta­maan tietoon. Työelä­mässä meille syntyy työko­ke­muk­sen myötä asian­tun­ti­ja­tie­toa, joka on hyvin tärkeää työteh­tä­vän tehok­kaan suorit­ta­mi­sen kannalta. Kuiten­kin, koska tämä tieto kehit­tyy pitkän ajan kuluessa koke­muk­sesta, voi meille muodos­tua erilai­sia tieto- ja ajat­te­lu­vi­nou­mia. Asian­tun­ti­ja­tieto voi vääris­tyä joil­tain osin, ja nämä vääris­ty­mät tulee osata tunnis­taa kriit­ti­sen ajat­te­lun avulla.

Datan­lu­ku­tai­don opet­ta­mi­sessa kriit­ti­sen ajat­te­lun kehit­tä­mi­nen on konkreet­ti­sesti helpointa ajat­te­lu­vi­nou­mien tunnis­ta­mi­sen kautta. On tärkeä opetella kysy­mään itsel­tämme, ovatko ajatuk­seni tai tietoni faktu­aa­li­sesti perus­tel­tuja. Alla olevassa taulu­kossa on muuta­mia hyviä kriit­ti­seen ajat­te­luun johdat­te­le­via kysymyksiä.

Tieto­vi­noumaMäärit­telyTiedon reflek­toin­nin kysymys
Saata­vuus­vi­noumaTyydymme tietoon, joka on helposti saata­vissa, emmekä tarkasta sen alkuperääMistä olen saanut tämän tiedon? Onko tieto ensi­si­jai­sesta lähteestä? Onko lähde luotettava?
Selviy­ty­mis­vi­noumaTieto, jolla olemme selviy­ty­neet aiem­min­kin, on tottaOnko tilanne muut­tu­nut aiem­masta? Onko tilanne edes sama kuin aiempi tilanne, jossa tietoa hyödynsimme?
Vahvis­tus­vi­noumaSaamme vahvis­tusta tiedolle lähiym­pä­ris­tös­tämme – muutkin ovat samaa mieltäMikä ryhmämme ulko­puo­li­nen lähde voisi vahvis­taa näkö­kul­mamme? Onko asiasta faktu­aa­lista tietoa saatavissa?
Säde­ke­hä­vai­ku­tusIhai­le­mamme henkilö tai orga­ni­saa­tio sanoo/tekee tietyllä tavalla ja haluamme olla samanlaisiaTietääkö henkilö juuri tästä asiasta? Onko orga­ni­saa­tio saman­lai­nen kuin meidän organisaatio?

Lopuksi

Tiedolla johta­mi­sen yleis­ty­mi­nen vaatii työn­te­ki­jöiltä kyvyk­kyyttä hyödyn­tää sen väli­neitä. Tieto, sen käyt­tä­mi­nen ja tuot­ta­mi­nen oman työn edis­tä­mi­sessä on keskeistä kaikilla aloilla. Tiedolla johta­mi­nen ajatel­laan usein nime­no­maan johdon tapana toimia, mutta nykyi­sin tiedolla johta­mi­nen on myös osa jokai­sen työn­te­ki­jän omaa työn­ku­vaa – tietoa tulee osata hyödyn­tää oikein.

Sosi­aa­lia­lan työssä datan­lu­ku­taito ja kriit­ti­sen ajat­te­lun osaa­mi­nen on keskeistä, kun työs­ken­nel­lään pitkälti omien ajat­te­lu­mal­lien kautta. Työssä tuote­taan myös yhteis­kun­nal­lista tietoa päätök­sen­teon tueksi esimer­kiksi raken­teel­li­sen sosi­aa­li­työn kentällä. On keskeistä pystyä erot­te­le­maan ns. oikea tieto väärästä, jotta ei vahin­gossa tuoteta mis-infor­maa­tiota (tietoa, joka on väärää).

Tiedolla johta­mi­sen opin­to­jen sisäl­lyt­tä­mi­nen sosi­aa­lia­lan opin­toi­hin edistää kriit­ti­sen ajat­te­lun kehittymistä.


Kirjoit­taja:

Tiina Soini­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Carmi, E., Yates, S. J., Lockley, E. & Pawluczuk, A. (2020): Data citizens­hip: rethin­king data lite­racy in the age of disin­for­ma­tion, misin­for­ma­tion, and malin­for­ma­tion. Inter­net Policy Review vol. 9 issue 2. https://policyreview.info/articles/analysis/data-citizenship-rethinking-data-literacy-age-disinformation-misinformation-and 28.8.2023.

Juer­gens, C. (2020): Digital Data Lite­racy in an Econo­mic World: Geo-Spatial Data Lite­racy Aspects. Inter­na­tio­nal Journal of Geo-Infor­ma­tion. 9(6), 373, https://doi.org/10.3390/ijgi9060373 18.4.2023 

Tanner, N. ja Kivi­pelto, M. (2022): AVAIn mitta­rin käyttö aikuis­so­si­aa­li­työssä. Ohjaus 3/2022. Tervey­den ja hyvin­voin­nin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-823-1 19.4.2023

Artikk­ke­li­kuva: Racool_studio / Freepik