UpTech-hank­keella edis­tet­tiin tule­vai­suu­den osaa­jien saantia Itä-Suomeen

Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den yrityk­set vastaa­vat yli puolesta Suomen vien­nistä ja ovat kansal­li­sesti tärkeä toimija. Alan menes­tyk­seen vaikut­taa tärkeänä teki­jänä työvoi­man saata­vuus ja osaa­mi­nen, sillä globaa­lissa kilpai­lussa menes­ty­vät yrityk­set, joilla on omasta takaa tai kump­pa­ni­ver­kos­tos­saan riit­tä­vän korkea­ta­soista tekno­lo­giao­saa­mista, jonka avulla yritys­ten TKI-toiminta paran­taa niiden tuot­tei­den kilpailukykyä.

Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rapor­teissa ovat esille nous­seet tavoit­teet ja tahto­ti­lat luoda modu­laa­ri­sia tutkin­toja, yksi­löl­lis­ten ja jous­ta­vien opin­to­pol­ku­jen mahdol­li­suu­det ja aiemmin hanki­tun osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­nen ja tunnus­ta­mi­nen. Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön selvi­tys­ten mukaan myös jatkuva oppi­mi­nen läpi työuran on vahvasti yliopis­to­jen ja ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen tehtävä. Teknii­kan korkea­kou­lu­tuk­sen heikko veto­voima on kansal­li­nen ongelma. Myös Pohjois-Karja­lan ja Pohjois-Savon maakun­nissa on havaittu teknii­kan koulu­tuk­sen veto­voi­man heik­ke­ne­mi­nen kaikilla koulu­tus­ta­soilla, mikä osal­taan ennakoi työvoi­ma­pu­laa alueen tekno­lo­gia­teol­li­suu­den yrityk­siin. Tilas­toista ilmenee teknii­kan heikon veto­voi­man lisäksi alueen vähäi­nen houkut­te­le­vuus valmis­tu­nei­den kannalta.

UpTech-hanke

UpTech – Tule­vai­suu­den osaajia Itä-Suomeen -hank­keen rahoit­ta­jana toimi Etelä-Savon ELY-keskus Euroo­pan sosi­aa­li­ra­has­ton kautta. Hanke toteu­tet­tiin yhteis­työssä itäsuo­ma­lais­ten korkea­kou­lu­jen eli Savonia- ja Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen sekä Itä-Suomen yliopis­ton kesken. Kolme­vuo­ti­nen hanke päättyi kesä­kuun 2023 lopussa.

Hank­keen tavoit­teena oli lisätä teknii­kan alan houkut­te­le­vuutta ja korkeasti koulu­te­tun työvoi­man saamista Pohjois-Savon ja Pohjois-Karja­lan alueille. Lisäksi tavoit­teena oli suun­ni­tella ja pilo­toida jatku­vaan oppi­mi­seen sovel­tu­via korkea­kou­lu­tus­mo­duu­leja sekä oppi­mis­polku teknii­kan ylem­pään korkea­kou­lu­tut­kin­toon alemman korkea­kou­lu­tut­kin­non suorit­ta­neille. Hank­keen tavoit­teena oli olla myös omalta osal­taan tuke­massa DI-koulu­tuk­sen kehit­tä­mistä Itä-Suomessa.

Hank­keen valmis­te­lu­vai­heessa oli tunnis­tettu teemoja, joihin itäsuo­ma­lai­silla tekno­lo­gia­teol­li­suus­yri­tyk­sillä oli osaa­mi­sen kehittämistarvetta:

  1. Robo­tiikka ja älykäs automaatio
  2. ICT, digi­ta­li­saa­tio ja ohjelmointi
  3. Mark­ki­nointi, myynti ja asiak­kuuk­sien hallinta
  4. Johta­mi­nen ja esimiestyö
  5. Toiminnan/tuotannon tehos­ta­mi­nen ja laadunhallinta
  6. Ilmas­ton­muu­tok­sen torjunta.

Hank­keen tarve nousi tekno­lo­gia­teol­li­suus­yri­tyk­sistä, jotka ovat merkit­tä­viä työl­lis­tä­jiä Suomessa ja, jonne tarvi­taan yli 9 000 teknii­kan alan osaajaa vuosit­tain. Kone- ja metal­li­teol­li­suu­den osuus tekno­lo­gia­teol­li­suu­den yrityk­sistä on merkit­tävä ja näin ollen myös hank­keen pain­opis­teenä olivat itäsuo­ma­lai­set kone- ja metal­li­teol­li­suu­den yrityk­set. Korkea­kou­lu­tet­tu­jen osaa­jien tarve näkyy vahvasti myös itäsuo­ma­lai­sissa pk-teol­li­suus­yri­tyk­sissä. Osaa­mi­sen kasvat­ta­mi­nen mahdol­lis­taa vaikut­ta­vam­man TKI-toimin­nan ja globaa­leille mark­ki­noille suun­taa­mi­seen sekä paran­taa mahdol­li­suuk­sia pärjätä alati tiuken­tu­vassa kilpailussa.

Hank­keen keskei­set toimen­pi­teet ja tulokset

Hanke oli jaettu neljään toimin­nal­li­seen työpa­ket­tiin, jotka keskit­tyi­vät seuraa­viin teemoi­hin: TP1: Teknii­kan koulu­tuk­sen ja alueen veto­voi­mai­suus, TP2: Jatku­van oppi­mi­sen koulu­tus­mo­duu­lit, TP3: Jous­ta­vat DI-opin­to­po­lut, TP4: DI-muun­to­kou­lu­tus FITech-yhteis­työssä. Viiden­nessä työpa­ke­tissa toteu­tet­tiin hank­keen hallin­noin­tia. Kare­lian veto­vas­tuulla oli työpa­ketti 2, johon myös tässä artik­ke­lissa esitel­tä­vissä toimen­pi­teissä ja tulok­sissa keskitytään.

Työpa­ket­tien kautta hank­kee­seen muotoil­tiin kolme toimin­to­ko­ko­nai­suutta, jotka toimi­vat ohjaa­vina teemoina hank­keen toteuttamisessa:

  1. Tekno­lo­gia-alan ja alueen vetovoimaisuus
  2. Osaa­mi­sen lisääminen
  3. Uudet peda­go­gi­set ratkaisut

Hank­keen projek­ti­tiimi täsmensi hank­keen suun­nit­te­lu­vai­heessa tunnis­tet­tuja osaa­mi­sen kehit­tä­mis­tee­moja haas­tat­te­le­malla eri tekno­lo­gia­teol­li­suusa­lan yrityk­siä. Täsmen­net­ty­jen osaa­mis­tar­pei­den pohjalta kehi­tet­tiin koulu­tuk­sia ja verkkokursseja.

Hank­keessa toteu­te­tut koulutukset

Hank­keessa toteu­tet­tiin seuraa­vat koulu­tuk­set, jotka oli suun­nattu tekno­lo­gia­teol­li­suu­dessa toimi­ville teknii­kan alan osaajille:

  • Visual Compo­nents / Tuotan­non simulointi
  • Tehdas fysiikka
  • Tekni­nen myynti
  • Beck­hof­fin PLC koulu­tus / automaatiokoulutuspilotti
  • ISO 14001
  • ISO 45001

Osaa­ja­kor­tit ja uudet opintojaksot

Jatku­vaa oppi­mi­sen sisäl­tö­jen mark­ki­noin­tia varten tuotet­tiin osaa­ja­kor­tit seuraa­viin aihepiireihin:

  • Kestä­vän kasvun osaaja
  • Teko­ä­ly­asian­tun­tija
  • Data-analy­tii­kan osaaja
  • Tekni­sen myynnin osaaja
  • Ohjel­moin­nin ja teko­ä­lyn osaaja
  • Johta­mi­sen osaaja
  • Toimin­nan kehit­tä­mi­sen osaaja

Osaa­ja­kort­tei­hin suun­ni­tel­tiin ja pilo­toin­tiin uusia opin­to­jak­soja erityi­sesti hank­keessa mukana ollei­den ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen osalta:

  • Ilmas­to­vii­saan toimin­nan perus­teet, 5 op (AMK)
  • Laadun­hal­linta, johta­mi­nen ja suori­tus­kyky (YAMK), 5 op
  • Hydrau­lii­kan perus­teet, 5 op (AMK)
  • Pneu­ma­tii­kan perus­teet, 5 op (AMK)
  • Lean Busi­ness in Proces­ses, 5 op (AMK)
  • Tiedolla johta­mi­nen, 5 op (YAMK)
  • Tuote­joh­ta­mi­nen, 5 op (YAMK)
  • Etäjoh­ta­mi­nen, 5 op (YAMK)
  • Kestä­vän kehi­tyk­sen tavoit­teet osaksi yritys­toi­min­taa, 2 op (AMK)
  • Toimin­nan kehit­tä­mi­sen Data-analy­tiik­kaa Mini­ta­billa, 5 op (AMK)
  • Vähä­hii­li­nen tekno­lo­gia­teol­li­suus, 5 op (Y-AMK)
  • Digi­vih­reä tekno­lo­gia­teol­li­suus, 5 op (Y-AMK)

Hanke järjesti myös webi­naa­reja ja työpa­joja, joissa toisaalta kehi­tet­tiin ideoita jatku­van oppi­mi­sen tarpei­siin, mutta myös mark­ki­noi­tiin hank­keen osaa­ja­kort­teja ja niiden sisältöä.

Kansain­vä­li­nen vetovoimapilotti

Kare­lian vastuulla oli toteut­taa kansain­vä­li­nen veto­voi­ma­pi­lotti, jonka tarkoi­tuk­sena oli houku­tella Suomeen kansain­vä­li­siä opis­ke­li­joita. Kohdea­lu­eeksi valit­tiin Kaak­kois-Aasia, mutta toteu­te­tuille opin­to­jak­soille pystyi osal­lis­tu­maan kuka tahansa avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun kautta. Kv-veto­voi­ma­pi­lotti lisäsi Kare­lian englan­nin kielistä opin­to­tar­jon­taa merkittävästi.

  • Idea­tion, design thin­king and Entrepre­neurs­hip, 2 op
  • Basics of lean thin­king, 2 op
  • English Grammar Refres­he­ner, 2 op
  • Finnish for begin­ners, 2 op
  • Renewable Energy and Energy Efficiency, 2 op
  • Climate Change and Circu­lar Economy, 2 op
  • Survi­val mathe­ma­tics, 2 op

Tekno­lo­gia-alan veto­voi­mai­suu­den parantaminen

Tiivis­te­tysti voi sanoa, että UpTech-hank­keen aikana tuotiin esille teknii­kan alan koulu­tus­vaih­toeh­toja ja mahdol­li­suuk­sia nuorille sekä jatko-opin­to­vaih­toeh­toja amk-opis­ke­li­joille. Lego-robot­ti­toi­min­nalla innos­tet­tiin perus­kou­lui­käi­siä innos­tu­maan teknii­kasta ja sen suomista mahdol­li­suuk­sista. Lisäksi hank­keessa suun­ni­tel­tiin ja pilo­toi­tiin jatku­vaan oppi­mi­seen sovel­tu­via teknii­kan korkea­kou­lu­tus­mo­duu­leja, osaa­ja­kort­teja sekä tarkas­tel­tiin alueel­lista oppi­mis­pol­kua teknii­kan ylem­pään korkea­kou­lu­tut­kin­toon alemman korkea­kou­lu­tut­kin­non tutkin­non suorit­ta­neille. Hanke vaikutti omalta osal­taan tekno­lo­gia-alan ja alueen veto­voi­mai­suu­teen, keski­tyimme osaa­mi­sen lisää­mi­seen sekä teimme vahvaa ja vaikut­ta­vaa korkeakouluyhteistyötä.

Mitä hank­keesta jäi elämään?

UpTech-hank­keen aikana varmis­tui DI-koulu­tus­ten alka­mi­nen Itä-Suomen yliopis­tolla niin Kuopiossa kuin Joen­suussa. Ensim­mäi­set toteu­tuk­set alkoi­vat syksyllä 2023. DI-koulu­tuk­set on suun­ni­teltu täyden­tä­mään tällä hetkellä Suomessa tarjolla olevaa koulu­tusta ja niissä näkyy Itä-Suomen yliopis­ton profii­lin omalei­mai­suus: foto­niikka, kestä­vät tekno­lo­giat ja teknil­li­nen fysiikka.

Hank­keessa kehi­tet­tiin jatku­van oppi­mi­sen tarjon­taa, joilla pyrit­tiin osal­taan vastaa­maan hank­keessa tunnis­tet­tui­hin tekno­lo­gia­teol­li­suu­den osaa­mis­tar­pei­siin. Verk­ko­kurs­seja kehi­tet­tiin eri teemo­hin sekä suomen että englan­nin kielellä. Nämä opin­to­jak­sot jatka­vat elämäänsä Kare­lian avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun tarjonnassa.

Hank­keen kautta mahdol­lis­tet­tiin myös Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lulla toimiva robot­ti­lai­naamo perus­kou­lu­luo­kille ja toisen asteen oppi­lai­tok­sille. Robot­ti­lai­naamo jatkaa toimin­taansa ja kehit­tyy edel­leen saadun palaut­teen kautta.


Kirjoit­ta­jat:

Atte Enwald, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Jarno Merta­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Anniina Kontio­korpi, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuva: seniv­petro / Freepik