Vihreällä siir­ty­mällä merkit­tä­viä mahdollisuuksia

Huoli yhtei­sestä ympä­ris­töstä ja maapal­losta tavoit­taa yksit­täis­ten ihmis­ten lisäksi myös yrityk­set entistä vahvem­min. Tule­vai­suu­den ratkai­sut autta­vat paitsi elin­kel­poi­sen ympä­ris­tön säilyt­tä­mi­sessä jälki­pol­ville, tuovat myös valta­via mahdol­li­suuk­sia liike­toi­min­nan kehit­tä­mi­selle. Kysymys onkin siitä, kenellä on rohkeutta tarttua muutok­seen ja kääntää vihreän siir­ty­män haas­teet mahdol­li­suuk­siksi.

Co-Fast -hanke toteutti kesällä 2023 vihreää siir­ty­mää käsi­tel­leen asian­tun­ti­ja­pu­heen­vuo­ron Youtube-kana­val­laan. Asian­tun­ti­jana oli joen­suu­lai­sen Impact Agency Fabri­kin toimi­tus­joh­taja ja liike­toi­min­nan stra­tegi Perttu Kouva­lai­nen. Hän avasi vihreän siir­ty­män liike­toi­min­ta­mah­dol­li­suuk­sia yrityk­sille, käyden samalla läpi yritys­vas­tuun eri tasoja sekä sitä, millai­sia toimia yrityk­set voivat niissä toteuttaa.

Vihreästä siir­ty­mästä on puhuttu ”vuosi­tu­han­nen mahdol­li­suu­tena” yrityk­sille. Tämä ei ole liioit­te­lua, kun tarkas­tel­laan esimer­kiksi World Busi­ness Council for Sustai­nable Deve­lop­ment (WBCSD) arvioita, joissa kestä­vän kehi­tyk­sen ja vihreän siir­ty­män tavoit­tei­siin liit­ty­vien mark­ki­noi­den arvoksi on arvioitu jopa 12 biljoo­naa dolla­ria. Kaksi­toista nollaa sisäl­tä­västä luvusta voidaan päätellä, ettei kyseessä ole hetkel­li­nen talou­del­li­nen trendi, vaan yksi aikamme merkit­tä­vim­mistä, ellei jopa merkit­tä­vin talou­del­li­nen mullistus.

Valtion­hal­linto, kansain­vä­li­set orga­ni­saa­tiot sekä Euroo­pan unionin tapai­set hallin­toe­li­met vaikut­ta­vat suuresti siir­ty­män reunaeh­toi­hin ja aika­tau­luun. Silti yrityk­set ovat vihreän siir­ty­män kannalta niitä muutok­sen teki­jöitä, joiden toiminta voi jättää merkit­tä­vän käden­jäl­jen ympä­ris­töön ja tehdä siir­ty­män posi­tii­vi­sista mahdol­li­suuk­sista arkea meille kaikille. Yritys­ten tuli­si­kin tunnis­taa oma asemansa ja vastuu muutok­sen edis­tä­jänä, mutta oival­taa myös siir­ty­män tarjoa­mat mahdol­li­suu­det liike­toi­min­nan kehittämisessä.

Otol­lista maape­rää vastuul­li­suu­den mahdollisuuksille

Suomessa yrityk­sillä on erit­täin hyvät edel­ly­tyk­set vastuul­li­suu­den toteut­ta­mi­selle ja useat koti­mai­set yrityk­set ovatkin vastuul­li­suu­den terä­vim­mässä kärjessä myös kansain­vä­li­sesti mitat­tuna. Kilpai­lu­ky­kyä vastuul­li­suu­den näkö­kul­masta paran­ta­vat esimer­kiksi pörs­siyh­tiöi­den stra­te­giat ja omis­ta­jaoh­jaus, joita on suun­ni­teltu myös vastuul­li­suutta ajatel­len.  Vaikka suurissa yhtiöissä vastuul­li­suus kiin­nit­tyy osaksi toimin­taa, on pienem­missä yrityk­sissä vielä paljon vihre­ään siir­ty­mään liit­ty­vää toteu­tu­ma­tonta poten­ti­aa­lia. Suoma­lais­ten yritys­ten yleiset normit antavat hyvät lähtö­koh­dat vihreän siir­ty­män kehit­ty­mi­seen kaiken kokoi­sissa yrityk­sissä. Suoma­lai­sille yrityk­sille on tyypil­listä toteut­taa toimin­taa lain­kuu­liai­sesti ja annet­tu­jen asetus­ten sekä määräys­ten mukaan. Vihreä siir­tymä myös sopii suoma­lais­ten arvos­ta­miin luon­non­lä­hei­syy­den ja puhtaan luonnon kunnioit­ta­mi­sen perinteisiin.

Yritys­ten tulisi siis nähdä vihreä siir­tymä mahdol­li­suu­tena, johon tart­tu­malla omaa toimin­taansa voi kehit­tää kestä­väm­mälle pohjalle. Mahdol­li­suu­det vihreän siir­ty­män hyödyn­tä­mi­seen vahvis­tu­vat, mitä nopeam­min muutok­seen sitou­du­taan nyt, eikä vasta tule­vai­suu­dessa. Kansain­vä­li­sesti yrityk­set ovat osoit­ta­neet kiin­nos­tusta vastuul­li­suu­den tuomia liike­toi­min­ta­mah­dol­li­suuk­sia kohtaan, joten kilpai­lussa ulko­mai­sia sekä moni­kan­sal­li­sia toimi­joita vastaa nopeus on nyt valttia.

Kaiken kokoi­set toimi­jat mukana muutoksessa

Pienem­missä yrityk­sissä vastuul­li­suu­teen ei siis vielä ole lähdetty samassa mitassa kuin monissa suurem­missa. Vastuul­li­suus­toi­mien kehit­tä­jinä pienillä yrityk­sillä on kuiten­kin monia etuja suuriin yrityk­siin nähden. Pienissä yrityk­sissä päätök­siä voidaan tehdä huomat­ta­vasti jous­ta­vam­min ja toteut­taa nopeal­la­kin aika­tau­lulla. Tämä mahdol­lis­taa nopeat kokei­lut sekä sen, että yksit­täis­ten henki­löi­den innos­tuessa muutok­sesta tieto tavoit­taa nopeasti muun orga­ni­saa­tion. Samoin henki­lös­tön pienempi määrä mahdol­lis­taa helpom­min sitout­ta­mi­sen mukaan muutok­seen. Pienissä yrityk­sissä vuoro­vai­ku­tus asiak­kai­den kanssa on väli­töntä, jolloin vastuul­li­suu­desta ja mahdol­li­sista muutok­sista vies­ti­mi­nen asiak­kaalle on myös helpompaa.

Pienille yrityk­sille vihreässä siir­ty­mässä on huomioi­tava myös välil­li­set mahdol­li­suu­det. Kun suuret yrityk­set, kunnat ja kaupun­git tarvit­se­vat enemmän vastuul­li­suu­teen ja vihre­ään siir­ty­mään liit­ty­vää osaa­mista, aukeaa pienem­mille yrityk­sille paljon mahdol­li­suuk­sia vastata kasva­nee­seen kysyntään.

Enna­kointi on helpom­paa kuin reagointi, joten vastuul­li­suus on syytä vakiin­nut­taa osaksi yrityk­sen toimin­taa nyt. Tule­vai­suu­dessa vihre­ään siir­ty­män toteut­ta­mi­nen voi olla vähem­män riip­pu­vaista omasta halusta. Valmis­teilla on esityk­siä lain­sää­dän­nön muut­ta­mi­seksi niin, että myös pienem­mät yrityk­set joutu­vat rapor­toi­maan yrityk­sen toteut­ta­mia vastuul­li­suus­toi­men­pi­teitä, mikäli toimi­vat osana kansain­vä­listä alihan­kin­ta­ket­jua. Esimer­kiksi matkai­lun toimia­lalla tietyt matkan­jär­jes­tä­jät eivät enää ota mukaan toimi­joita, joilla ei ole osoit­taa ja toden­taa tietyn tasoi­sia vastuul­li­suus­toi­mia yrityksessään.

Uuden­lai­sia malleja yritys­ten ajat­te­luun ja toimintaan

Yrityk­set ovat avai­na­se­massa vastaa­massa globaa­liin kestä­vyys­haas­tee­seen. Tämä ei onnistu vain jatka­malla nykyi­sillä toimin­ta­mal­leilla, vaan se vaatii visioita, kehit­tä­mistä ja uuden­lai­sia avauk­sia. Vastuul­li­suu­dessa ei tule pyrkiä vain siihen, että saadaan yritys­toi­min­nasta aiheu­tu­vat päästöt nolla­ta­solle, vaan toteut­taa rohkeasti korjaa­via ja uudis­ta­via toimia. Liike­toi­min­nan näkö­kul­masta on mahdol­lista, että jos yrityk­sen ympä­ris­tö­vai­ku­tuk­sia ei tule­vai­suu­dessa huomioida, ei muut­tu­vassa toimin­taym­pä­ris­tössä ole mahdol­lista menes­tyä. Vanhoissa toimin­ta­mal­leissa pitäy­ty­mi­nen tulee olemaan siis suora­nai­nen riski yrityk­sen liike­toi­min­nalle, ellei muutok­seen suos­tuta reagoi­maan ajoissa.

Vihreä siir­tymä on vastuul­li­suu­den ulot­ta­mista koko hankin­ta­ket­juun siten, että kaikki toiminta myös kestää läpi­va­lai­sun. Vaikka vastuul­li­suus ei vielä toteudu yrityk­sen toivo­malla tasolla, vaiheessa olevista proses­seista ja asete­tuista tavoit­teista kannat­taa kuiten­kin kertoa. Avoi­muus on yrityk­sen kannalta aina parempi vaih­toehto, kuin heik­kouk­sien peit­tely tai oman toimin­nan viher­pesu todel­li­suutta vastuullisemmaksi.

Vastuul­li­suus arvojen ytimessä

Vastuul­li­suu­den lähtö­koh­tana on nega­tii­vis­ten vaiku­tus­ten mini­mointi ja posi­tii­vis­ten vaiku­tus­ten maksi­mointi. Tämä vaikut­taa yksin­ker­tai­selta, mutta edel­lyt­tää toteu­tuak­seen konkreet­ti­sia toimia ja visiota pelkän löysän puheen sijaan. Ensim­mäi­siä askelia muutok­selle on pohtia, mikä oikeasti on vastuul­lista. Vastuul­li­suutta tulee ajatella koko yrityk­sen olemas­sao­lon kannalta. Mikä on syy yrityk­sen olemas­sao­lolle ja millaista maail­maa se haluaa olla luomassa? Jos yrityk­sen missiona on tuottaa tulosta omis­ta­jil­leen, se ei vetoa tari­nana. Jos yritys pyrkii paran­ta­maan ja muut­ta­maan maail­maa, kiin­nos­tu­vat sen menes­tyk­sestä muutkin. Hyviin tavoit­tei­siin myös asiak­kai­den ja sidos­ryh­mien on helppo sitou­tua. Vastuul­li­suus ei sulje pois kaupal­li­suutta ja voiton tavoit­te­lua yrityk­siltä, se vain pyrkii toteut­ta­maan asioita kestä­väm­mällä tavalla. Liike­toi­min­nan toteut­ta­mi­nen vastuul­li­sem­min voi edel­lyt­tää suuria ja kallii­ta­kin muutok­sia liike­toi­min­taan, mutta pitem­mällä aika­vä­lillä tämä pitäisi nähdä sijoi­tuk­sena tule­vai­suu­teen, niin yrityk­sen liike­toi­min­nan kuin ympä­ris­tön säily­vyy­den­kin kannalta.

Mittaa­mi­sella ja vies­tin­nällä vaikut­ta­vuus esiin

Viher­pe­sulla on lyhyet jäljet ja virheel­li­set välit­tä­mät vastuul­li­suu­desta tulevat nykyään yhä helpom­min esiin, koska kulut­ta­jat osaavat itse selvit­tää yrityk­sen toimin­taa. Toteu­tu­neen vastuul­li­suu­den ja onnis­tu­mi­set vihreässä siir­ty­mässä voi toden­taa luotet­ta­villa mitta­reilla. Yksin­ker­tai­nen ja luotet­tava mittari tällä hetkellä on jatkuva seuranta. Näin pysty­tään helpom­min toden­ta­maan vastuul­li­suus­toi­mien konkreet­ti­set vaiku­tuk­set ja toisaalta myös kehi­te­tään oman yrityk­sen toimin­taa vastuul­li­sem­paan suun­taan. Euroo­pan unioni määrit­tää stan­dar­deja mittaa­mi­seen, mutta ne eivät ole vielä kaikilta osin valmiita. Siksi yrityk­siltä tarvi­taan omaa aktii­vi­suutta, rohkeutta ja aloitekykyä.

Vastuul­li­suus koros­taa onnis­tu­nutta vies­tin­tää. Kun yrityk­sellä on mittaa­malla toden­net­tuja ja varmis­tet­tuja vastuul­li­suus­toi­mia, niistä on helppoa ja mielui­saa viestiä. Näky­vällä vies­tin­nällä saadaan yrityk­selle suoraa kilpai­lue­tua sekä erot­tu­vuutta mark­ki­noilla. Erityi­sesti, jos vastuul­li­suutta käsi­tel­lään uudella tavalla toimia­lan näkö­kul­masta, se herät­tää kiin­nos­tuk­sen vanho­jen asiak­kai­den lisäksi myös uusissa kohde­ryh­missä. Vies­tintä on välinen kerto­maan onnis­tu­mi­sista, mutta myös keino myöntää virheet­kin avoimesti.

*******

Vies­tin­nällä voidaan­kin maalailla tietyllä tavalla tule­vai­suu­den posi­tii­vista utopiaa, eli sitä, mitä kohti yritys posi­tii­vi­silla toimil­laan pyrkii ja miksi toimia tehdään. Ympä­ris­tön ja luonnon säilyt­tä­mi­nen ja ennal­lis­ta­mi­nen ovat sellai­sia teemoja, joihin liittyy posi­tii­vi­sia mieli­ku­via ja hyvän teke­mi­sestä vies­ti­mi­nen onkin usein yrityk­sen omaa mainos­vies­tin­tää tehok­kaam­paa. Oman yrityk­sen vastuul­li­suu­desta tulisi myös kertoa rohkeasti, vaikka matka kohti kestä­viä toimin­ta­mal­leja olisi vielä aluil­laan. Pyrki­mys toimin­nan paran­ta­mi­seen ja kehit­tä­mi­seen saa myön­teistä vasta­kai­kua asiak­kailta ja tällöin myös toimien keske­ne­räi­syys ja niistä aiheu­tu­vat haas­teet vaik­kapa tuot­tei­den saata­vuu­dessa on helpom­paa hyväk­syä. Jos yritys ei tartu vihreän siir­ty­män tarjoa­miin mahdol­li­suuk­siin, joku muu kyllä tarttuu, ja toden­nä­köi­sesti ennem­min kuin myöhem­min. Vastuul­li­suu­delle ei ole koskaan ollut tällaista kysyn­tää ja se on vasta lähdössä kunnolla käyn­tiin globaa­listi. Yrityk­sen oma vastuul­li­suus­ta­rina tuli­si­kin aloit­taa viimeis­tään nyt ja nostaa rohkeasti esille niitä hyviä tekoja, joita yritys tekee yhtei­sen ympä­ris­tömme puolesta ja millai­sia posi­tii­vi­sia käden­jäl­kiä se haluaa tule­vai­suu­dessa maail­maan jättää.

Kovasti ajan­koh­taista -live­stream – Vihreän siir­ty­män mahdol­li­suu­det pienille yrityk­sille on katsot­ta­vissa Co-Fast -hank­keen Youtube-kana­valla:


Kirjoit­ta­jat:


Joni Lahti­nen, projek­ti­työn­te­kijä, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Tuikku Kuiva­lai­nen, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Paavo Raap­pana, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu

Kirjoit­ta­jat työs­ken­te­le­vät Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Co-Fast – mikro- ja pk-yritys­ten liike­toi­min­nan kehit­tä­mi­sym­pä­ristö -hankkeessa.