Dialo­gi­nen johta­mi­nen uuden koulu­tus­pääl­li­kön näkökulmasta

Olen nyt toimi­nut Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun matkai­lun- ja median koulu­tus­pääl­lik­könä muuta­man kuukau­den, ja tässä teks­tissä nostan lyhyesti esille ajatuk­siani dialo­gi­sesta johta­mi­sesta. Aloit­taes­sani elokuussa 2023 koulu­tus­pääl­li­kön työssä, minulla oli kohtuul­li­sen selkeä visio parista asiasta; kehitän työyh­tei­sön dialo­gi­suutta ja opet­te­len itse dialo­gi­sena johta­jana toimi­mista. Tunnis­tin itses­säni tarpeen ja halun oppia uutta, sillä minulla oli nolla metriä käytän­nön koke­musta lähi­joh­ta­jan työstä. Intoa oli sitäkin enemmän. Koke­muk­sen puutetta kompen­soi vahva teoreet­ti­nen osaa­mi­nen ja näkemys dialo­gi­seen johta­mi­seen liit­tyen sekä sisä­syn­tyi­nen uteliai­suus uusiin asioi­hin. Dialo­gista ja dialo­gi­suu­desta sen sijaan minulla oli vuosien kokemus tiimi­val­men­ta­jana toimi­mi­sen kautta. Nyt uudessa työs­säni tavoit­teeni onkin hyödyn­tää osaa­mis­tani dialo­gi­suu­desta ja tuoda uuden­laista näkö­kul­maa lähijohtamiseen.

Keskiössä arvos­tava vuorovaikutus

Dialo­gi­nen johta­mi­nen on johta­mi­sen tapa, joka perus­tuu avoi­meen, arvos­ta­vaan ja kuun­te­le­vaan vuoro­vai­ku­tuk­seen. Dialo­gin perus­pe­ri­aat­teet kunnioi­tus, suora puhe, odotus ja kuun­te­le­mi­nen ovat keskei­siä käsit­teitä oman johta­juusa­jat­te­luni taus­talla. Oikeas­taan ne ovat minulle keskei­siä käsit­teitä ihan ihmi­senä olemi­sen kannalta. Näitä sujuvan ja avoimen vuoro­vai­ku­tuk­sen raken­nus­pa­li­koita hion ja muotoi­len jokai­sessa vuoro­vai­ku­tus­ti­lan­teessa niin arjessa kuin vapaa-ajalla. Tässä proses­sissa tapah­tuu jatku­vaa oppi­mista, enkä tiedä olenko koskaan perillä ja kuoriu­tuuko minusta jossain vaiheessa dialo­gin mestari, huip­puo­saaja. En tiedä, onko se edes mahdol­lista tai tarpeel­lista? Dialogi nimit­täin on minulle matka ja jokai­sessa dialo­gissa tunnen oppi­vani jotain uutta itses­täni ja muista. En ehkä edes tahdo päästä perille.

Luot­ta­mus, osal­li­suus, oppi­mi­nen ja inno­va­tii­vi­suus osana dialo­gista johtamista

Omaa dialo­gista johta­mista tarkas­tel­les­sani nostai­sin tässä kohtaa keskei­sinä käsit­teinä esille luot­ta­muk­sen, osal­li­suu­den, oppi­mi­sen ja inno­va­tii­vi­suu­den. Nämä maini­tut asiat ovat mieles­täni erit­täin tärkeitä arvoja ja tavoit­teita, jotka ohjaa­vat minua dialo­gi­sena johta­jana.  Lisäksi ne myös vievät meitä kohti parem­paa työyh­tei­söä ja työn tuloksia.

Luot­ta­mus on dialo­gi­sen johta­mi­sen tärkeä palanen. Kuten tiede­tään, toimiva vuoro­vai­ku­tus­suhde edel­lyt­tää luot­ta­musta. Luot­ta­mus syntyy aidoissa kohtaa­mi­sissa, joissa tuodaan esiin omat näkö­kul­mat, toiveet ja huole­nai­heet. Tuodaan ne esiin rehel­li­sesti ja kunnioit­ta­vasti. Luot­ta­mus syntyy myös tekojen kautta, joten minun on lähi­joh­ta­jana toimit­tava esimer­kil­li­sesti ja sen mukai­sesti, mitä odotan myös henki­lös­töltä. Luot­ta­mus edel­lyt­tää, että lähi­joh­taja ja henki­löstö ovat avoimia, reiluja ja vastuul­li­sia. Synty­nyt luot­ta­mus­suhde mahdol­lis­taa myös virhei­den teke­mi­sen ja niistä oppi­mi­sen. Luot­ta­mus on yhteis­työn kivi­jalka ja se mahdol­lis­taa konflik­tien käsit­te­lyn, sitou­tu­mi­sen työhön ja vastuun otta­mi­sen­kin. Vasta tämän ketjun lopussa seiso­vat työyh­tei­sön hyvät tulok­set. Tulok­set ovat siis seurausta näistä yhteis­työn tärkeistä pala­sista, eivätkä itsetarkoitus.

Osal­li­suus liittyy dialo­gi­seen johta­mi­seen vahvasti. Osal­li­suu­della tarkoi­tan tässä sitä, että kaikki työyh­tei­sön jäsenet saavat vaikut­taa omaan työhönsä, työym­pä­ris­töönsä ja työyh­tei­sönsä kehit­tä­mi­seen. Tehdään asioita yhdessä. Osal­li­suu­den koke­muk­sen kautta työn merki­tyk­sel­li­syys, sitou­tu­mi­nen ja moti­vaa­tio lisään­ty­vät. Kaikki nämä tekijät yhdessä paran­ta­vat myös työhyvinvointia.

Dialo­gi­sen johta­mi­sen tulee tukea oppi­mista. Kuten tiedämme, elämä on jatku­vaa oppi­mista ja oppi­lai­tok­sessa työs­ken­tely edel­lyt­tää uteliai­suutta oppia sekä halua kehit­tää uutta. Dialo­gissa oppi­mi­nen on teho­kasta, siinä jaetaan yhdessä tietoa, koke­muk­sia ja näke­myk­siä. Se ei ole väit­te­lyä, vaan siinä ajatel­laan yhdessä ja luodaan uutta tietoa. Dialo­gi­nen oppi­mi­nen edel­lyt­tää, että lähi­joh­taja ja henki­löstö ovat avoimia uusille ideoille, haas­ta­vat omia ja muiden oletuk­sia ja reflek­toi­vat omaa toimin­taansa. Dialo­gi­nen oppi­mi­nen tukee amma­til­lista kehit­ty­mistä, osaa­mi­sen jaka­mista ja laadun parantamista.

Inno­va­tii­vi­suu­den mahdol­lis­ta­mi­nen ja sen yllä­pi­tä­mien arjessa on yksi minun tehtä­väni dialo­gi­sena lähi­joh­ta­jana. Inno­va­tii­vi­suus syntyy yhtei­sissä dialo­geissa ja kohtaa­mi­sissa, joissa yhdis­te­tään erilai­sia näkö­kul­mia, luodaan uusia merki­tyk­siä ja kokeil­laan rohkeasti uusia toimin­ta­ta­poja. Lähi­joh­ta­jana ajat­te­len, että minun tulee tukea henki­lös­töä rohkei­siin kokei­lui­hin. Raken­ta­malla yhdessä henki­lös­tön kanssa luova ja inno­va­tii­vi­nen ilma­piiri vahvis­te­taan oppi­lai­tok­sen uudis­tu­mis­ky­kyä ja kilpailukykyä.

Dialo­gi­nen johta­mi­nen on jatku­vaa oppimista

Dialo­gi­nen johta­mi­nen vaatii minulta jatku­vaa harjoit­te­lua, palau­te­teen kuun­te­lua ja kehit­tä­mistä. Se on myös työyh­tei­sön yhtei­nen matka, jolla opimme toisil­tamme ja tois­temme kanssa. Toimi­valla dialo­gi­sella johta­mi­sella voidaan edistää mieles­täni koko orga­ni­saa­tion inno­va­tii­vi­suutta, oppi­mista, hyvin­voin­tia ja tuloksellisuutta.

Dialo­gi­nen johta­mi­nen on peri­aat­teessa minulle enemmän kuin vain johta­mi­sen tapa. Se on koko­nai­suus, jossa kitey­tyy minun tapani olla ihminen tässä maail­massa. Siinä myös kitey­ty­vät ne arvot, jotka ovat minulle tärkeitä. Dialo­gi­sena johta­jana minä kuun­te­len, osal­lis­tun, osal­lis­tan, opin sekä inno­voin. Homma ei avaruus­tie­dettä, se on ihan vaan ihmi­senä olemista ihmis­ten kanssa.

Tämän artik­ke­lin kuvi­tus­kuva on luotu ajan hengen mukai­sesti Micro­sof­tin Copilot -teko­ä­lyllä ja tekstin inspi­raa­tiona ja ajatuk­sien herät­te­li­jänä toimi­vat luurien kautta kuun­neltu klas­si­nen rock-musiikki ja muun muassa seuraa­vat mainiot julkaisut:

  • Isaacs, W. 2001. Dialogi ja yhdessä ajat­te­le­mi­sen taito. Kauppakaari.
  • Karja­lai­nen, P. 2022. Tunneä­lyk­kään johta­mi­sen malli. Adeptus 1.6.2022. https://www.adeptus.fi/tunnealy/tunne%C3%A4lykk%C3%A4%C3%A4n-johtamisen-malli.
  • Lencione, P. 2022. Viisi toimin­ta­häi­riötä tiimissä: tarina johta­juu­desta. Päivä Osakeyhtiö.
  • Räsänen, M. 2022. Dialo­gi­nen johta­mi­nen lähi­joh­ta­mi­sen kompe­tens­sien kehit­tä­jänä tervey­den­huol­lossa. Väitös­kirja. Johta­mi­sen ja talou­den tiede­kunta. Tampe­reen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2466-7.

Kirjoit­taja:

Harri Mielo­nen, koulu­tus­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu