Kare­lian vuoden 2023 kiel­te­no­pis­ke­lija ja kieli­teko on valittu

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kielten ja vies­tin­nän opet­ta­jat nimeä­vät perin­tei­sesti aina syys­lu­ku­kau­den lopussa kysei­sen vuoden kieli­teon ja kiele­no­pis­ke­li­jan. Tällä eleellä halu­taan nostaa esiin kieli- ja vies­tin­tä­osaa­mi­sen merki­tystä ja kannus­taa sekä opis­ke­li­joita että henki­lö­kun­taa kehit­tä­mään kansain­vä­listä vuoro­vai­ku­tus­osaa­mis­taan. Vuoden 2023 kiele­nop­pi­jaksi on valittu Industrial Mana­ge­ment -koulu­tuk­sen kolman­nen vuoden insi­nöö­rio­pis­ke­lija Yosra Yahya Zakaria Abu Deham.  Vuoden kieli­teosta on palkittu Otsa­kor­ven säätiön hanke­ra­hoi­tuk­sella luotava Kare­lian kieliopo -toimin­ta­malli. Tämän kaksi­vuo­ti­sen hank­keen projek­ti­pääl­lik­könä toimii Hanna Ronkainen.

Rohkeasti suomea puhumaan

Yosra Yahya Zakaria Abu Deham on palkittu ansiois­taan S2-opis­ke­li­jana. Opet­ta­jiensa mukaan Yosra on ollut hyvin moti­voi­tu­nut opis­ke­le­maan suomea vieraana kielenä. Hän on suorit­ta­nut tutkin­toon kuulu­vien opin­to­jak­so­jen lisäksi myös muita suomen kielen opin­toja ja osoit­ta­nut, että suomea on mahdol­lista oppia käyt­tä­mään suju­vasti jo tutkinto-opis­ke­lun aikana. Yosra on kehit­tä­nyt kieli­tai­to­aan ansiok­kaasti ja oma-aloit­tei­sesti myös opin­to­jen ulko­puo­lella, osana arkeaan. Hän ansait­see palkin­non koko opin­to­jensa ajan jatku­neesta määrä­tie­toi­sesta kieli­tai­don kehit­tä­mi­sestä. Kun Yosra aloitti opinnot Kare­liassa syksyllä 2020, hän ei osannut suomea juuri lain­kaan, mutta on jo vajaassa kolmessa vuodessa hank­ki­nut sujuvan kieli­tai­don. Hän saa koko tutkin­tonsa valmiiksi tämän vuoden tammikuussa.

Yosra kertoi seuraa­via tervei­siä suomen kielen opis­ke­lua aloit­te­le­ville opis­ke­li­joille:

– Oma moti­vaa­tio on tosi tärkeä kielen oppi­mi­sessa. Kannat­taa rohkeasti puhua suomea, vaikka ei vielä osaisi kovin paljon. Voi mennä mukaan myös vapaa­eh­tois­työ­hön, esimer­kiksi Punai­selle Ristille. Siellä voi puhua suomea ja tutus­tua samalla uusiin ihmisiin.

Yosra Yahya Zakaria Abu Deham sai tunnus­tuk­sen kehit­ty­mi­ses­tään suomi toisena kielenä -opin­noissa (Kuva: Kaisa Peuhkurinen)

Kieli-opo tukee opis­ke­li­joita kieliopinnoissa

Kieli-opo opin­to­jen etene­mi­sen haas­tei­den taklaa­jana -hank­keen tavoit­teena on pilo­toida ja luoda toimin­ta­malli, jossa tarjo­taan syste­maat­tista ohjausta ammat­ti­kor­kea­kou­lun kielio­pin­toi­hin. Ammat­ti­kor­kea­kou­luun hakeu­tuu opis­ke­li­joita erilai­silla kieli­tai­to­val­miuk­silla. Yhä useam­malla on aiempaa enemmän tarvetta saada lisä­oh­jausta ruotsin ja englan­nin kielen opis­ke­luun jo heti opin­to­jen alku­vai­heessa. Hank­keessa kehi­te­tään kielio­pin­to­jen ohjauk­sen proses­sia. Kun opis­ke­li­jan kieli­tai­don lähtö­taso on selvi­tetty, kieliopo ohjaa hänet tarvit­taessa valmen­ta­ville opin­to­jak­soille tai muun tuen piiriin. Näin pyri­tään luomaan malli, jolla varmis­te­taan opis­ke­li­jan suoriu­tu­mi­nen kielio­pin­noista. Ohjauk­sella edesau­te­taan tutkinto-opin­to­jen tavoit­tei­den saavut­ta­mista ja vahvis­te­taan opis­ke­li­jan amma­til­lista vieraan kielen osaa­mista. Tätä ohjauk­sen mallia voidaan mahdol­li­sesti sovel­taa jatkossa myös vaik­kapa Luma-opintoihin.

Hanna Ronkai­nen toimii Kieli-opo opin­to­jen etene­mi­sen haas­tei­den taklaa­jana -hank­keen projek­ti­pääl­lik­könä (Kuva: Riitta Hyttinen)

Kare­lian kielten- ja vies­tin­nän opet­ta­jat onnit­te­le­vat palkin­non­saa­jia. Samalla he kannus­ta­vat kaikkia opis­ke­li­joita, tulevia työelä­män asian­tun­ti­joita, edel­leen kehit­tä­mään ja laajen­ta­maan kieli- ja vies­tin­tä­osaa­mis­taan. Opin­to­jen aikana kannat­taa käyttää kaikki mahdol­li­suu­det valmis­tau­tua kansain­vä­lis­ty­vän työelä­män eri tehtä­viin esimer­kiksi valit­se­malla kielten valin­nai­sia opintojaksoja.


Kirjoit­ta­jat:

Riitta Hytti­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirsi-Marja Toiva­nen, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Image by rawpixel.com on Freepik