Sote Hyte Living Lab -hank­keen aikana luotiin yhteis­ke­hit­tä­mi­sen toimin­ta­malli Pohjois-Karjalaan

Sote Hyte Living Lab – yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa -hank­keen yksi tavoit­teista oli konsep­toida Kare­lian Living Lab -toimin­ta­malli. Haas­tetta lähes­tyt­tiin palve­lu­muo­toi­lun ja yhteis­ke­hit­tä­mi­sen näkö­kul­masta vuoden 2023 kestä­neessä kehi­tys­pro­ses­sissa. Kun alun lähtö­ti­lanne oli vähin­tään­kin hämärä – mitä edes tarkoit­taa Living Lab? – saatiin vuoden aikana määri­tel­tyä erilais­ten kokei­lu­jen ja kohtaa­mis­ten kautta Kare­lian sote- ja hytea­lan inno­vaa­tio- ja yhteis­ke­hit­tä­mis­toi­min­nan uusia mahdol­li­sia kehi­tys­suun­tia kattavasti.

Kolme kuvaa rinnakkain. Ensimmäisessä työpaja, jossa osallistujia pöydän ja seinänäyttöjen ääressä. Toisessa osallistujia istumassa luokkatilassa. Kolmannessa henkilö istuu hoivatuolissa.
Yhteis­ke­hit­tä­mi­sen työpa­joissa, tapah­tu­mien yhteis­suun­nit­te­lu­ti­lai­suuk­sissa ja yritys­ta­paa­mi­sissa (Hoiva­tuoli Solju) tavat­tiin vuoden aikana mittava määrä eri sote- ja hytea­lan toimijoita.

Palve­lu­muo­toilu ja asia­kas­ym­mär­rys apuna toimin­ta­mal­lin kehittämisessä

Palve­lu­muo­toi­li­jaa kiin­nos­taa aina ensim­mäi­senä asiak­kaan kokemus: se, miten loppu­käyt­täjä kokee palve­lun käyt­tä­mi­sen. Kun asia­kasta on kuultu, hänet otetaan mukaan myös varsi­nai­seen kehit­tä­mis­työ­hön esimer­kiksi uusien kehi­tys­a­ja­tus­ten ideoi­jana tai proto­tyyp­pien testaa­jana. Palve­lu­muo­toilu on kehit­tä­mi­sote, jonka tavoit­teena lyhy­käi­sesti on luoda sellai­sia palve­luita ja tuot­teita, jotka palve­le­vat asia­kasta ja loppu­käyt­tä­jää hänen tarpei­densa mukai­sesti sen sijaan, että tuote­taan palve­luita, joiden ainoas­taan olete­taan palve­le­van asia­kasta. (Koivisto ym. 2019.) Digi­ta­li­soi­tu­vassa yhteis­kun­nassa palve­lu­muo­toi­lun ja asia­kas­läh­töi­syy­den merki­tys palve­lui­den kehit­tä­mi­sessä kasvaa koko ajan. Asiak­kaan tarpeet parhai­ten huomioi­vat palve­lut luovat kilpai­lue­tua ja erot­tu­vuutta mark­ki­noilla, mutta digi­taa­lis­ten palve­lui­den lisään­tyessä myös niiden käytet­tä­vyys, johdon­mu­kai­suus ja erilai­sia digi­tai­toja palve­le­vat toteu­tuk­set tulevat yhä tärkeäm­miksi suun­ni­tel­taessa kestä­vän hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sen palve­luita ja ratkaisuja.

Living Lab -hank­keessa ymmär­rystä asiak­kai­den ja yhteis­työ­kump­pa­nei­den toimin­taym­pä­ris­töistä, tarpeista ja toiveista kerry­tet­tiin vuoden mittaan useissa tapaa­mi­sissa eri yritys­ten ja järjes­tö­toi­mi­joi­den kanssa. Tilai­suuk­sien yhteis­suun­nit­telu ja niiden yhtey­dessä tapah­tu­neet keskus­te­lut sekä tekno­lo­gia­ko­kei­lu­jen ja pilot­tien toteu­tuk­set tuot­ti­vat parem­paa ymmär­rystä hanke­tii­mille siitä, miten moni­muo­toi­nen sosi­aali-, terveys- ja hyvin­voin­tia­lan kenttä toimin­noil­taan on. Yhteis­ke­hit­tä­mi­sen työpa­joissa keväällä 2023 yhteis­työ­kump­pa­nit pääsi­vät osal­lis­tu­maan toimin­ta­mal­lin kehit­tä­mi­seen ja konkre­ti­soi­maan omia näke­myk­si­ään siitä, mitkä ovat Pohjois-Karja­lan alueen tärkeim­mät tervey­den edis­tä­mi­sen kehi­tys­haas­teet ammat­ti­lai­sen näkö­kul­masta. Vuoden 2023 aikana Living Lab -hanke­tiimi kohta­si­kin hyvin moni­puo­li­sesti erilai­sia sote- ja hyvin­voin­tia­lan toimi­joita: yrityk­siä, yhdis­tyk­siä ja järjes­töjä, hyvin­voin­tia­lu­een edus­ta­jia, opis­ke­li­joita sekä opet­ta­jia. Sidos­ryh­miltä saaduista vies­teistä keskei­sim­miksi nousi­vat kestä­vän tervey­den ja hyvin­voin­nin ratkai­su­jen kehit­tä­mi­nen pitkien väli­mat­ko­jen maakun­taan, ikään­ty­vän väestön huomioi­mi­nen tervey­den ja hyvin­voin­nin palve­lui­den digi­ta­li­soi­tu­mi­sessa, tervey­den­hoi­don ammat­ti­lais­ten digio­saa­mi­sen lisää­mi­nen ja työvoi­man maakun­nal­li­sen pito­voi­man kasvattaminen.

Sanapilvi jossa keskellä sana Karelia Living Lab, ympärillä seuraavat sanat: Opiskelijat
Integroituu koulutukseen
Pääsevät kokeilemaan ja hyödyntämään uutta
teknologiaa
Verkostoituminen,
vertaisoppiminen, hyötyjen jakaminen
Sote/hyte- yritykset ja järjestöt
Hallinnoi kokeiluja ja kehittämisprojekteja, yhdistää toimijoita ja resursseja
Karelia
Riveria
Tuovat omat
asiakkaansa
mukaan kokeiluihin
Hyvinvointi- alue
Tuovat uutta
teknologiaa
ympäristöön
Teknologioiden
kehittäminen
innovaatio-
ympäristön kokeilujen avulla
Teknologia- yritykset
Saavat aitoa
asiakas- palautetta
Karelia Living Lab
Kunnat
Sote/hyte- yritykset
Asiakkaat
Terveys- haasteiden ennaltaehkäisy
Saavat aitoa
asiakas- palautetta
Hyötyvät sote/hyte- yritysten kokeilujen
kautta
Asiakkaat/
kuntalaiset
Hyötyvät toiminnan/
palvelujen jalkautumisen kautta
Jalkautuminen
Tuottaa
palveluita reuna-alueille
Visua­li­soin­nit autta­vat hahmot­ta­maan muun muassa moni­mut­kai­sia toimin­taym­pä­ris­töjä vaiku­tus­suh­tei­neen. Vuoden 2023 alussa Kare­lian Living Lab -toimin­taa hahmo­tel­tiin oheisen kaavion avulla. Kuva: Outi Santaniemi

Visua­li­soin­tien avulla tehdään toimin­taa näkyväksi

Toimin­ta­mal­lin hahmot­telu lähti liik­keelle vuoden alussa yksin­ker­tai­sesta ekosys­tee­mi­ku­vauk­sesta, jossa pyrit­tiin kartoit­ta­maan ne toimi­jat, joiden ensi­si­jai­sesti ajatel­tiin liit­ty­vän aktii­vi­sina toimi­joina Kare­lian Living Lab -toimin­taan. Samaan aikaan pyrit­tiin selven­tä­mään koko hanke­tii­millä sitä, mitä Living Lab -toiminta Kare­lian toimin­taym­pä­ristö huomioi­den voisi tarkoit­taa, sillä terminä Living Lab tulki­taan hyvin laajasti ja voi tarkoit­taa kentällä havait­tu­jen toteu­tus­ten perus­teella melkein mitä tahansa. Lyhyesti kuvat­tuna living labit ovat avoimen inno­vaa­tion ekosys­tee­mejä, joissa ilmiöitä tai asioita tutki­taan ja tarkas­tel­laan tosie­lä­män ympä­ris­töissä. Living lab -työs­ken­tely perus­tuu yhteis­suun­nit­te­luun, nopei­siin kette­riin kokei­lui­hin sekä yhteis­toi­min­taan kansa­lais­ten, toisen ja kolman­nen sekto­rin toimi­joi­den, tiedeyh­teis­tö­jen ja hallin­nol­lis­ten toimi­joi­den kesken. (Euro­pean Network of Living Labs.) Siispä työni­men Living Lab alla ryhdyt­tiin hank­keessa kehit­tä­mään kokei­lu­jen, pilo­toin­tien ja yhteis­toi­min­nan avulla toimin­ta­mal­lia, joka edis­täisi sote- ja hytea­lu­een orga­ni­saa­tio­ra­jat ylit­tä­vää yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lan avulla.

Toimin­nan kokei­luja ja pilot­teja järjes­tet­tiin karkeasti jaotel­len neljää eri tyyppiä: yrityk­sissä toteu­tet­ta­via tekno­lo­gia­ko­kei­luja, sosi­aa­li­sia inno­vaa­tioita yhteis­ke­hit­tä­mi­sen avulla, etä- ja lähi­si­mu­laa­tio­kou­lu­tuk­sia ja opis­ke­li­ja­työn integroi­mista hank­keen toimin­toi­hin. Kusta­kin kokei­lu­tyy­pistä laadit­tiin visu­aa­li­nen proses­si­ku­vaus. Näin kokei­luista ja pilo­teista saatuja oppeja voidaan vastai­suu­des­sa­kin hyödyn­tää Kare­lian toimin­nassa. Kokei­lu­jen proses­si­mal­lit auttoi­vat myös hanke­tii­miä hahmot­ta­maan tehty­jen kokei­lu­jen osuutta tule­vaan Kare­lian Living Lab -toimintaan.

Teknologiakokeilu
Case: Joensuun Validia-talolle vietiin keväällä 2023 päivätoiminnan asiakkaitten kokeiltavaksi aktivoiva Taikaseinä-laitteisto yhteistyössä Outokumpulaisen Aistikanava Oy:n kanssa. Samaa toimintamallia hyödynnettiin syksyllä 2023 Kardemummo Oy:n Hilda-sisältöpalvelun kokeilujen kanssa, jossa kokeilukohteiden lisäksi myös teknologiayritykselle kerättiin palautetta ja käyttökokemuksia.
Teknologia + kokeilukohde= Teknologiakokeilu
Kokeilusuunnitelman laatiminen yhdessä LL- asiantuntijan kanssa
Käyttökoulutus
Kokeilu
Kokeilun päätteeksi lopputapaaminen LL- asiantuntijan kanssa. Päästiinko kokeilu- suunnitelman tavoitteisiin? Miten tästä eteenpäin?
Syötteet kokeiluihin tulevat sekä Living Labilta, teknologiayrityksiltä että muilta toimijoilta. Living Lab -toiminnan alkuvaiheessa on varauduttava kuitenkin siihen, että kokeiluihin on haettava kumppaneita aktiivisesti.
Luodaan runko kokeilun toteuttamiselle kokeilukohteen vastuuhenkilön kanssa sekä mahdollisesti teknologiayrityksen edustajan kanssa. Suunnitelman teko mahdollistaa kokeilun
arvioinnin.
Suunnitelmaan määritellään muun
muassa:
Teknologian käyttöön
opastaa joko teknologiayrityksen edustaja tai LL-
asiantuntija. Käyttökoulutus järjestetään kokeiluympäristössä.
Kokeilun toteutuksessa
seurataan kokeilusuunnitelmaa.
Kokeilun seuranta: esim. havainnointi, keskustelu,
palautelomake.
Sovitaan kokeilun väliseurantatapaaminen
tarvittaessa.
Karelia
EUta
Tavoitteet
Kesto ja ajankohta
Kohderyhmȧ
Sopimukset
Vastuuhenkilöt
Kokeilun seuranta
Laitetuki ja mahdolliset vikatilanteet
Kokeilusuunnitelmalomake
Palaute teknologiayritykselle
Mahdollinen hankinta
Uusi kokeilu, jotta kohteeseen sopiva teknologia löytyy
Kokeilun seurantalomake
Kokeilun päätöslomake
Tekno­lo­gia­ko­kei­lun prosessikuvaus.

Living lab -toimin­ta­malli muodos­tet­tiin yhteisvoimin

Kun hanke­tii­min ajatuk­sia tehtiin näky­viksi ja jalos­tet­tiin tiimin sisäi­sissä työpa­joissa vuoden loppu­puo­lis­kolla, alkoi koko­nais­kuva toimin­ta­mal­lista hahmot­tua. Tule­vaan Karelia Living Labiin – millä nimellä se sitten jatkossa kulkee­kin – muodos­tui kolme ydin­pro­ses­sia: tekno­lo­gia­tai­toja ja -tietoi­suutta kehit­tävä Digi­rat­kai­su­jen testaus- ja inno­vaa­tio­ym­pä­ristö, digi­tai­toja ja -osal­li­suutta lisäävä Digi­taa­li­nen sote­kes­kus sekä sosi­aa­lis­ten inno­vaa­tioi­den syntyyn tähtäävä Kestä­vän hyvin­voin­nin ja inno­vaa­tioi­den kokei­lu­ym­pä­ristö. Kaik­kien ydin­pro­ses­sien taus­talla on ajatus kestä­vän hyvin­voin­nin edis­tä­mi­sestä Pohjois-Karja­lan alueella monia­lai­sen yhteis­työn ja -kehit­tä­mi­sen kautta.

KARELIA LIVING LAB -TOIMINTAMALLI OSATOIMINNOT 
 SYÖTTEET : Teknologia-alan yritys Sote/hytealan yritys, Hyvinvointialue,  Kunnat Järjestöt Oppilaitokset,  Opiskelijat Kansalaiset. PROSESSIT: Digiratkaisujen testaus- ja innovaatioympäristö,Digitaalinen sote - tutkimus- ja oppimisympäristö, Kestävän hyvinvoinnin innovaatioiden kokeiluympäristö, TULOKSET: Teknologiakokeilut Digi- ja teknologiaratkaisujen innovaatiot Liikkuvien ja etäpalveluiden testaus ja kehittäminen, Käyttäjälähtöiset palvelut ja tuotteet, Simulaatiotoiminnan kehittäminen, Teknologiashowroom, Etäohjausstudio, Kestävän hyvinvoinnin kokeiluympäristö ja avoin ekosysteemi Teknologiatuntemuksen lisääminen Laadukas tieto Uudet innovaatiot Työelämätarpeita vastaava osaaminen Joustavat koulutusratkaisut Etä- ja digiratkaisuilla kestävän hyvinvoinnin palveluita Järjestöjen ennakointiosaamisen tukeminen OPETUKSEN INTEGROINTI
Karelia Living Lab -toimin­ta­mal­liin on kuvattu kolme pääpro­ses­sia, jotka painot­tu­vat digi­pal­velu- ja tekno­lo­gia­ke­hi­tyk­seen, digi- ja tekno­lo­giao­saa­mi­sen kehit­tä­mi­seen ja kestä­vän hyvin­voin­nin inno­vaa­tio­toi­min­taan. Kuva: Outi Santaniemi

Pohjois-Karja­lan alueen hyvin­voin­ti­haas­tei­siin tart­tu­mi­nen ei onnistu yksin. Ikään­tyvä väestö moni­nai­sine digi­tai­toi­neen, pitkät väli­mat­kat ja vähen­ty­vät palve­lut sekä jo työi­käi­sillä havai­tut puut­teet toimin­ta­ky­vyssä ja sen yllä­pi­dossa aset­ta­vat kehi­tys­haas­teita, joihin on hyvä hakea ratkai­suja useam­man kuin yhden orga­ni­saa­tion voimin. Vuoden 2023 hanke­työs­ken­te­lyn tulok­sena synty­nyt toimin­ta­malli antaa suuntaa sille, mihin suun­taan ja millä pain­opis­teillä Kare­lian maakun­nan laajuista, eri orga­ni­saa­tioita yhdis­tä­vää yhteis­ke­hit­tä­mi­sen mallia voidaan ryhtyä toteut­ta­maan. On hyvä painot­taa, että toimin­ta­malli vastaa kehi­tys­pro­ses­sin tämän­het­kistä parasta ymmär­rystä yhteis­työ­kump­pa­nei­den tarpeista ja maakun­nan hyvin­voin­ti­haas­teista. Ajan mittaan mallin on tarkoi­tus täyden­tyä ja kehit­tyä vastaa­maan todel­li­sia toteu­tuk­sen myötä havait­tuja käytän­nön tarpeita.


Lähteet:

Euro­pean Network of Living Labs. What are living labs. https://enoll.org/about-us/what-are-living-labs/ 14.12.2023.

Koivisto, M., Säynä­jä­kan­gas, J., Fors­berg, S. 2019. Palve­lu­muo­toi­lun bisnes­kirja. Alma Talent.


Kirjoit­taja:

Outi Santa­niemi, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu