STOP-hank­keessa selvi­te­tään Kare­lian sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den opin­to­jen keskeyt­tä­mi­sen syitä

Kare­lian sosi­aali- ja tervey­sa­lan koulu­tuk­sissa on tartuttu toimeen, mitä tulee sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den eroa­mi­seen liit­ty­viin syihin. Kare­lian sisäi­sessä tutki­mus­hank­keessa ”Sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den opin­to­jen keskeyt­tä­mi­seen johta­neet syyt (STOP)” haetaan vastausta sotea­lan opis­ke­li­joi­den opin­noista eroa­mi­sen juurisyihin.

Veto- ja pito­voima sosi­aali- ja tervey­sa­lan koulutuksissa

Ylei­sesti tiedossa on, että sosi­aali- ja tervey­sa­lalla vallit­see valta­kun­nal­li­sesti työvoi­ma­pula, minkä vuoksi tutkinto-ohjel­mien aloi­tus­paik­ka­mää­riä on lisätty. Samaan aikaan sosi­aali- ja tervey­sa­lan haki­ja­mää­rät ovat kuiten­kin ylei­sesti ottaen laske­neet. Ammat­ti­kor­kea­kou­lulla on eetti­nen vastuu tukea jokaista vali­tuksi tullutta opis­ke­li­jaa opin­to­jensa loppuun saat­ta­mi­seen ja työelä­mään integroi­tu­mi­seen. Tarvi­taan proak­tii­vi­sia keinoja, opin­toja eteen­päin vieviä raken­teita sekä preven­tii­vi­siä inter­ven­tioita ehkäi­se­mään opin­to­jen keskeytymistä. 

Tutki­musaihe nousee Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ajan­koh­tai­sista tilas­to­tie­doista ja tunnus­lu­vuista sosi­aali- ja tervey­sa­lalla (Karelia-Vipunen 2023). Aihe kiin­nit­tyy myös laajem­min valta­kun­nal­li­siin tendens­sei­hin sosi­aali- ja tervey­sa­lan työvoi­man saata­vuu­desta, veto- ja pito­voi­ma­ky­sy­myk­sistä ja sosi­aali- ja tervey­sa­lan korkea­kou­luo­pis­ke­li­joi­den opin­to­jen keskeytyksistä.

Tilanne Kare­liassa

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on havaittu haas­teita sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den sitou­tu­mi­sessa opin­to­jen loppuun saat­ta­mi­seen. Vuonna 2023 sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joista opinnot on lopet­ta­nut 50 opis­ke­li­jaa (7,5 % kaikista sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joista), vastaava luku tervey­den­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joi­den kohdalla on 21 opis­ke­li­jaa (11 % kaikista tervey­den­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joista). Osit­tain opis­ke­li­joi­den eroa­mista on seli­tetty viime vuosina koronan aiheut­ta­milla haas­teilla, mutta esimer­kiksi vuosien 2012–2018 väli­senä aikana sairaan­hoi­ta­jien eroa­mis­ten keskiarvo oli 39 opis­ke­li­jaa (31–44) / vuosi. Tervey­den­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joi­den osalta tilanne on muut­tu­nut merkit­tä­västi vuonna 2023, sillä eron­nei­den määrän keskiarvo vuosina 2012–2018 oli kuusi opis­ke­li­jaa (3–11) / vuosi. Gero­no­mio­pis­ke­li­joista opinnot keskeytti vuonna 2022 kaksi opis­ke­li­jaa ja vuonna 2023 11 opis­ke­li­jaa. Ajal­li­sesti eroa­mi­sia tapah­tuu eniten kesä- ja heinä­kuun aikana. (Karelia-Vipunen 2023.) Sosio­no­mio­pis­ke­li­joista vuonna 2023 opinnot keskeytti 36 opis­ke­li­jaa. Vuonna 2022 eron­neita oli 42, ja vuonna 2021 24 opiskelijaa.

Suurin osa opin­noista eron­neista ei ilmoit­ta­nut eroa­mi­sen syytä, mutta esimer­kiksi sosio­no­mio­pis­ke­li­joista vuonna 2023 kuusi opis­ke­li­jaa ilmoitti eroa­mi­sen syyksi töihin menon. Tämä on yksi eroa­mi­sen syy, joka vaatii lisä­sel­vi­tystä. Miksi töihin meno estää opin­to­jen loppuun saat­ta­mi­sen? Tutki­muk­sessa kerätyn tiedon pohjalta voidaan mahdol­li­sesti löytää seli­tyk­siä myös siihen, voidaanko näihin tunnis­tet­tui­hin eroa­mi­sen syihin mahdol­li­sesti puuttua, tai voidaanko niitä ennaltaehkäistä.

Tutki­muk­sen tavoite ja toteutussuunnitelma

Tutki­muk­sen tarkoi­tuk­sena on selvit­tää juuri­syitä koulu­tuk­seen keskey­ty­mi­seen sairaan­hoi­taja- tervey­den­hoi­taja-, sosio­nomi- ja gero­no­mio­pis­ke­li­joi­den näkö­kul­mista. Tavoit­teena on tuottaa tietoa opis­ke­li­joi­den opin­toi­hin sitout­ta­mi­seen ja tuke­mi­seen sekä valmis­tu­mi­sen edis­tä­mi­seen tavoi­te­ai­ka­tau­lussa. Tutki­muk­sessa haetaan vastauk­sia kysy­myk­siin: millai­sia syitä opis­ke­li­jat kuvaa­vat opin­to­jensa keskeyt­tä­mi­seen ja miten sosi­aali- ja tervey­sa­lan koulu­tuk­sissa voidaan puuttua tunnis­tet­tui­hin juurisyihin? 

Aineis­toa kerä­tään aika­vä­lillä 1.1.2024-31.12.2026 opin­noista eron­neilta opis­ke­li­joilta etähaas­tat­te­luin. Vastaa­jat rekry­toi­daan yhteis­työssä Kare­lian opis­ke­li­ja­pal­ve­lui­den kanssa. Haas­tat­te­lut nauhoi­te­taan, aineisto litte­roi­daan ja analy­soi­daan sisäl­tö­läh­töi­sillä analyy­si­me­ne­tel­millä. Lisäksi opis­ke­li­jan suorit­ta­mat opinnot poimi­taan Peppi-järjes­tel­mästä. Tulok­sia on tarkoi­tus rapor­toida amma­til­li­sissa ja/tai tieteel­li­sissä julkai­suissa, ja jakaa myös tarkoi­tuk­sen­mu­kai­silla fooru­meilla ja webinaareissa. 

Tulos­ten hyödynnettävyys

Tutki­mus­tu­lok­sia hyödyn­ne­tään Kare­lian sosi­aali- ja tervey­sa­lan koulu­tus­ten peda­go­gis­ten ratkai­su­jen kehit­tä­mi­seen, peda­go­gis­ten ohjaus­käy­tän­tö­jen kehit­tä­mi­seen, opis­ke­li­joi­den sitout­ta­mi­seen opin­to­jen loppuun saat­ta­mi­seen, yhteis­kun­nal­lis­ten haas­tei­den ratkai­se­mi­seen ja alan ja alueel­li­sen veto- ja pito­voi­man edis­tä­mi­seen. Sotea­lan veto- ja pito­voi­ma­ky­sy­myk­set kosket­ta­vat meistä jokaista.

Lähde:

Karelia-Vipunen 2023. Toimin­nan tulos­ten ja talou­den tieto­por­taali. Karelia-Intra. Karelia-ammattikorkeakoulu.


Kirjoit­ta­jat:

Terhi Myller, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Elina Turunen, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Heli Makko­nen, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: wayho­mes­tu­dio / Freepik