Ohjauk­sen teema­ryh­mässä tapahtuu

Viime kesän jälkeen ohjauk­sen teema­ryh­mässä on keski­tytty neuvon­nan ja ohjauk­sen määrit­te­lyyn Tarjot­ti­mella, erilai­sia ratkai­su­vaih­toeh­toja sekä pohdittu vastuu­ja­koa ohjauk­sen toimi­joi­den kesken.

Syys­kuussa työs­ken­te­limme pien­ryh­missä Mirossa yleis­ten kysy­mys­ten kanssa ja pohdimme, mitkä tulisi olla Tarjot­ti­mella Usein Kysyt­tyinä Kysy­myk­sinä (UKK). Samalla pohdit­tiin, mitä erityis­ky­sy­myk­siä nousee oppi­mis­po­lun ohjauk­sesta tai miten esimer­kiksi jatku­van oppi­mi­sen ohjaus toteu­tuu kussa­kin korkeakoulussa.

Suurin ohjauk­seen liit­tyvä kysymys onkin, mitä on ohjaus opin.fi -palve­lussa? Tavoit­teena on, että käyt­tö­liit­ty­män tukee oppijaa löytä­mään itsel­leen sopi­vim­mat opinnot tai oppi­mis­po­lut sekä vastauk­set ylei­sim­piin opin­toi­hin liit­ty­viin kysy­myk­siin. Myös erilais­ten suosi­tus­ten perus­teella nouse­vat opinnot esitel­lään oppi­jalle ja suosi­tus voi nousta esim. kiin­nos­tus-, suori­tus-, työmark­kina- ja osaa­mis­da­tasta. Tarvit­taessa Opin.fi -palvelu ohjaa korkea­kou­lu­jen sekä muiden sidos­ryh­mien ohjauspalveluihin.

Ohjaus (ja neuvonta) sisäl­tää siis vastauk­sia oppi­mi­sen, koulu­tus­tar­jon­nan ja Tarjot­ti­men tekni­siin ongel­miin sekä tietoa eri palve­lu­ka­na­vista myös Tarjot­ti­men ulko­puo­lelta. Tavoit­teena olisi saada oppi­jalle erin­omai­nen palve­lu­ko­ke­mus, jossa hän saa koko­nais­val­tai­sen tuen, olipa hänen ensim­mäi­nen kontak­ti­pis­teensä mikä tahansa.

Alus­tuk­sen jälkeen pien­ryh­mät alkoi­vat kerää­mään kysy­myk­siä, jotka myöhem­min vielä määri­tel­tiin mahdol­li­siksi ylei­siksi ja yhtei­siksi kysy­myk­siksi, joita olisi hyvä käsi­tellä Tarjot­ti­mella. Teemat olivat heräte ja taus­ta­sel­vi­tys, opin­to­jen suun­nit­telu ja löytä­mi­nen, ilmoit­tau­tu­mi­nen ja rekis­te­röi­ty­mi­nen sekä opin­to­jen suorittaminen.

Päivän toisessa osiossa kävimme läpi eri ratkai­su­hy­po­tee­seja ja keskus­tel­tiin näistä. Esim. mitä oppi­ja­da­taa tarvi­taan ohjauk­sen tueksi, mitä oppi­ja­polku voisi olla, minkä verran resurs­seja ohjaus tarvit­see tai tarjo­aako korkea­koulu ylipäänsä ohjaus­pal­ve­luja jatku­valle oppi­jalle. Keskus­tel­tiin lyhyesti jatku­van oppijan palve­lu­ka­na­vista, heidän tavoit­teis­taan suorit­taa yksit­täi­siä opin­toja tai ehkä tavoit­teista siirtyä tutkinto-opiskelijaksi.

Loka­kuun tapaa­mi­sessa kuulimme esisel­vi­tyk­sen tulok­sia osaa­mi­sen kuvaus­tie­doista. Syksyn Hows­pace-koos­teessa esitel­tiin näke­myk­siä ja tunte­muk­sia jatku­vien oppi­joi­den ohjauk­sesta, oppi­mis­po­luista ohjauk­sen näkö­kul­masta, usein kysytyt kysy­myk­set -osiosta sekä oppi­jaym­mär­ryk­sestä. Lopuksi keskus­tel­tiin kohde­ryh­mä­koh­tai­sista opin­noissa tuke­vasta sisällöstä.

Viimei­sin tapaa­mi­nen pidet­tiin helmi­kuussa 2024, jolloin teemana oli ohjaa­mi­nen ja tuki­pal­ve­lut palve­lun­hal­lin­nan näkö­kul­masta, opin.fi mahdol­li­nen tuki­malli sekä ohjauk­sen kanavat. Lisäksi jatko­kä­si­tel­tiin Apu ja tuki -osiota sekä esitel­tiin siihen jo tulleita ajatuk­sia toteu­tus­mah­dol­li­suuk­sista sekä kuul­tiin palau­tetta johto­ryh­mästä. Yksi perus­ky­sy­myk­sistä on, miten ohjaus­pal­ve­lut näkyy ja miten niihin ohja­taan Opin.fi -palve­lussa. Lopuksi oli vielä lyhyt johdanto teko­ä­lyn hyödyn­tä­mi­sen mahdol­li­suu­teen sekä AI-kokeilusta.

Ohjauk­sen teema­ryh­män työ siis etenee ja ydin­ryhmä työs­ken­te­lee teema­ryh­mästä nouse­vien ajatus­ten pohjalta. Ohjaus on moni­mut­kai­nen ja -tahoi­nen osa opin­toja ja sen toteut­ta­mi­seen sähköi­sissä ympä­ris­töissä on syytä suhtau­tua harki­ten. Määrit­te­ly­vaihe alkaa jäämään jo taakse ja katseet suun­tau­tu­vat itse palve­luun. Odotuk­set kohdis­tu­vat myös datan teema­ryh­män tuotok­siin, sillä laadu­kas ohjaus ja palvelu mahdol­lis­tu­vat laaduk­kaan datan ansiosta.

Kirjoit­taja: Joni Ranta, lehtori