Varmuutta RAI-arvioin­tiin

Gero­no­mio­pin­toi­hin kuulu­van Ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen -harjoit­te­lun aikana toteu­tin kehit­tä­mis­teh­tä­vän Pohjois-Savossa eräässä koti­hoi­don yksi­kössä. Kehit­tä­mis­teh­tä­vän aiheeksi valit­sin RAI-arvioin­nin, jonka toteu­tusta yksi­kössä halut­tiin kehit­tää, sillä alkuun pääse­mi­nen ja arvioin­tien yllä­pi­tä­mi­nen oli koettu haas­teel­li­seksi. Osa henki­lös­töstä ei ollut tehnyt vielä lain­kaan tai oli tehnyt vain yksit­täi­siä arvioin­teja ja moni koki tarvit­se­vansa aikaa oppi­mi­seen ja lisää tietoa arvioin­ti­pro­ses­sista. Kehit­tä­mis­teh­tä­väni pääta­voit­teet olivat henki­lös­tön osaa­mi­sen vahvis­ta­mi­nen yksi­lö­oh­jauk­sen avulla, sekä työn tueksi RAI-ohjeen, tehtä­vä­lis­tan ja arvioin­tien aika­tau­lun laatiminen.

Kehit­tä­mis­me­ne­telmä

Kehit­tä­mis­teh­tä­vän tukena käytin Salosen Näkö­kul­mia tutki­muk­sel­li­seen ja toimin­nal­li­seen opin­näy­te­työ­hön -opasta ja siitä niin kutsut­tua konstruk­tii­vista mallia, joka tuki minua etene­mään kehit­tä­mis­teh­tä­vässä suun­ni­tel­mal­li­sesti ja auttoi hahmot­ta­maan, sekä suun­nit­te­le­maan kehit­tä­mis­pro­ses­sin eri vaiheita ja niiden sisäl­töä. (Salonen 2013, 16-20)

Sen lisäksi, että esimer­kiksi esivai­heessa havait­sin tarpeen selkeyt­tää arvioin­tiin liit­ty­vää ajan­käy­tön suun­nit­te­lua, totesin arvioin­nin suju­mista tuke­vaksi toimeksi koota yksik­köön ikään kuin käsi­kir­jana toimi­van RAI-ohjeen haas­ta­vista kysy­myk­sistä, kuten mistä löytää tietoa sairauk­sista, lääki­tyk­sistä ja toteu­tu­neista palve­luista ja kuinka ne täyte­tään RAI-ohjel­mis­toon.

Konstruk­tii­vi­sen mallin työs­tö­vai­heessa toteu­tin työtä tukevan aika­tau­lusuun­ni­tel­man ja ohjeis­tuk­sen lisäksi kolmelle henki­lölle yksi­lö­oh­jausta, jonka havait­sin olevan tehokas tapa henki­lös­tön osaa­mi­sen ja varmuu­den vahvis­ta­mi­seen, sillä yksi­lö­oh­jauk­sessa ohjat­ta­valla aika on rauhoi­tettu oppi­mi­seen ja vierellä on jatkuva tuki tarvit­taessa.

Tarkis­tus- ja viimeis­te­ly­vai­heessa oival­sin, että aktii­vi­nen palaut­teen pyytä­mi­nen henki­lös­töltä on kehit­tä­mis­pro­ses­sin ja henki­lös­tön tarpei­siin vastaa­mi­sen kannalta tärkeää, sillä silloin esille nousee tärkeitä ja tarpeel­li­sia asioita, joihin kehit­tä­mistä voidaan täsmäl­li­sesti kohdentaa.

Arvokas yhteis­työ ja osallistaminen

Kehit­tä­mis­teh­tä­väni aikana merkit­tä­viä toimi­joita olivat esimer­kiksi yksikön henki­löstö, yksi­lö­oh­jat­ta­vat, RAI-asian­tun­tija, ikään­ty­neet koti­hoi­don asiak­kaat, sekä heidän omai­sensa.

Oma käsi­tyk­seni vahvis­tui merkit­tä­västi siitä, kuinka ikään­ty­nyt todella on oman elämänsä asian­tun­tija ja kuinka paljon arvo­kasta tietoa omai­silla on lähei­sis­tään. Lisäksi ymmär­sin, kuinka tärkeä omaisen rooli on arvioin­nissa siinä tilan­teessa, kun esimer­kiksi muis­ti­sai­ras ei kykene sanoit­ta­maan täysin omaa nykyistä tilan­net­taan, voima­va­ro­jaan, toimin­ta­ky­ky­ään tai tarpei­taan.

Kehit­tä­mis­teh­tä­vän aikana pyrin moti­voi­maan henki­lös­töä arvioin­ti­pro­ses­siin kerto­malla RAI-arvioin­nin eduista, kuten kuinka ikään­ty­nyt hyötyy perus­teel­li­sesta tilan­teen kartoi­tuk­sesta ja kuinka arvioin­nin muodos­ta­maa tietoa voidaan hyödyn­tää yksikön, toimin­ta­ta­po­jen tai resurs­sien kehittämiseen.

Oival­luk­sia matkan varrelta

RAI-asian­tun­ti­jan tapaa­mi­sen myötä ymmär­sin, kuinka laajasti arvioin­nin tuot­ta­maa tietoa voidaan hyödyn­tää esimer­kiksi yksilö-, yksikkö-, sekä yhteis­kun­ta­ta­solla. En esimer­kiksi aiemmin tiennyt, että yksi­lö­ta­solla arvioin­nin luomaa henki­lö­pro­fii­lia voidaan hyödyn­tää hoito­tu­ki­ha­ke­muk­sen liit­teenä kelalle tai sitä, että RAI-ohjel­misto havait­see ja ehdot­taa arvioin­nin myötä mahdol­li­sesti lääke­ro­botti- ja etähoi­vaan sopivia henki­löitä.

Sen lisäksi, että RAI-arviointi tukee yksi­löl­li­siä ja riit­tä­viä ikään­ty­nei­den palve­luja, opin, että se yhden­mu­kais­taa palve­lu­jen järjes­tä­mistä, paran­taa hoidon laatua ja tasa-arvoa, sekä antaa yhteis­kun­nal­li­sesti tärkeää tietoa ikään­ty­neen väestön tervey­destä ja toimin­ta­ky­vystä, edel­lyt­täen kuiten­kin, että arvioin­tien luotet­ta­vuu­teen on panos­tettu muun muassa huolel­li­sella arvioin­nilla.

Esiin useasti noussut tiedolla johta­mi­nen on mielen­kiin­toi­nen aihe ja se, että THL kerää ja muodos­taa arvioin­tien perus­teella esimer­kiksi tilas­to­tie­toa ja tutki­muk­sia johta­mi­sen ja kehit­tä­mi­sen tueksi, sekä hoidon laadun paran­ta­mi­seksi, herät­tää tiedon­ja­non syven­tyä aihee­seen tule­vai­suu­dessa tarkem­min. (THL 2024)

Ajatuk­sia jatkokehittämisestä

Kehit­tä­mis­teh­tä­vän aikana havait­sin, että RAI-arviointi ja arvioin­tien etene­mi­nen edel­lyt­tää suun­ni­tel­mal­lista ja pitkä­jän­teistä työtä. Kehit­tä­mis­teh­tä­vän myötä laati­mani suun­ni­tel­man toteu­tuk­sesta vastuu jää työyk­sik­köön, mutta jatkoa ajatel­len yksi kehi­tys­kohde voisi olla henki­lös­tön osaa­mi­sen vahvis­ta­mi­nen arvioin­nin tulos­ten tulkin­nan ja hyödyn­tä­mi­sen osalta esimer­kiksi ikään­ty­neen hoidon suun­nit­te­lun ja yksikön toimin­nan kehit­tä­mi­sen näkökulmasta.

Henki­lös­tön sitou­tu­mi­nen ja moti­vaa­tio arvioin­tiin tukee laaduk­kaan ja luotet­ta­van arvioin­ti­pro­ses­sin onnis­tu­mista, mutta se edel­lyt­tää, että henki­lös­töllä on riit­tä­västi tietoa, miksi arvioin­teja tehdään ja mitä hyötyä siitä on yksilö-, yksikkö-, orga­ni­saa­tio-, ja yhteis­kun­ta­ta­solla. Päät­te­len, että tätä varten henki­lös­tön koulu­tuk­seen ja tietoon arvioin­nista on hyvä panostaa.

Yhteen­veto

Kehit­tä­mis­teh­tävä oli minulle oppi­mi­sen kannalta tärkeä ja antoisa kokemus ja palaute yksi­köstä oli hyvää, sillä RAI-arvioin­ti­pro­ses­sin kehit­tä­mi­nen koet­tiin tärkeänä, sekä sen koet­tiin tukevan todel­lista tarvetta. Ohjat­ta­vat kokivat saaneensa valmiuk­sia ja varmuutta arvioin­tien aloit­ta­mi­seen, sekä toteut­ta­mi­seen ja mieles­täni oli ihana nähdä, kuinka ohjat­ta­vat jopa innos­tui­vat arvioin­nista, kun ymmär­si­vät sen merkityksen.

Kehit­tä­mis­teh­tä­vän aikana sain itse paljon laadu­kasta tietoa RAI-arvioin­nista, sekä kiin­nos­tuin syven­tä­mään tietoani esimer­kiksi tiedolla johta­mi­sesta ja RAI-arvioin­nin yhteis­kun­nal­li­sesta merki­tyk­sestä, sekä kipinän edetä RAI-vastaa­vasta tule­vai­suu­dessa esimer­kiksi RAI-koulut­ta­ja­kou­lu­tuk­seen tai jopa RAI-erityisasiantuntijavalmennukseen.

Oival­sin kehit­tä­mis­teh­tä­vän myötä myös sen, että gero­no­milla vanhus­työn asian­tun­ti­jana olisi arvo­kasta osaa­mista työmark­ki­noilla hyödyn­net­tä­väksi myös esimer­kiksi RAI-verkostossa.


Lähteet:

Salonen, K. 2013. Näkö­kul­mia tutki­muk­sel­li­seen ja toimin­nal­li­seen opin­näy­te­työ­hön.  Turun ammat­ti­kor­kea­koulu. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf


THL. 2024. Palve­lu­tar­pei­den arviointi RAI-järjes­tel­mällä. https://thl.fi/aiheet/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla

Kirjoit­taja:

Elina Harti­kai­nen, gero­no­mio­pis­ke­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: freepik