Talent Hub Eastern Finland edistää kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den työllistymistä

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa alkoi loka­kuussa 2023 Talent Hub Eastern Finland -hanke (Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto ESR+). Hanke toimii elokuu­hun 2027 saakka Pohjois-Karja­lan ja Pohjois-Savon alueilla. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun lisäksi mukana ovat hanketta koor­di­noiva Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammat­ti­kor­kea­koulu, Savon ammat­tio­pisto, Ylä-Savon ammat­tio­pisto ja Pohjois-Karja­lan koulu­tus­kun­tayh­tymä Riveria. Hank­keita on aiem­min­kin toteu­tettu mukana olevien oppi­lai­tos­ten yhteis­työnä, mutta koskaan aiemmin yhtei­siä tavoit­teita kohti ei olla edetty näin laajana rinta­mana. Kuuden oppi­lai­tok­sen laaja­mit­tai­sella yhteis­työllä tavoi­tel­laan vaikuttavuutta.

Hank­keen taus­talla on Itä-Suomen alueen elin­voi­mai­suu­den varmis­ta­mi­nen, väestön ikään­ty­mi­seen ja työvoi­man saata­vuu­teen liit­ty­vät haas­teet sekä kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den kasvava määrä. Yhteis­työ työelä­män kanssa on äärim­mäi­sen tärkeää, jotta kansain­vä­lis­ten tutkinto-opis­ke­li­joi­den poten­ti­aali saadaan Itä-Suomen käyt­töön. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lulle koulu­tus­pe­räi­sen maahan­muu­ton ja kansain­vä­li­syy­den tuke­mi­nen on stra­te­gi­nen valinta.

Tavoit­teena on, että yhä useampi oppi­lai­tok­sis­samme tutkin­tonsa suorit­tava ulko­maa­lai­nen tutkinto-opis­ke­lija jäisi ja työl­lis­tyisi Itä-Suomeen. Hank­keessa luodaan konkreet­ti­sia toimen­pi­teitä, joiden avulla opis­ke­li­jat pääse­vät entistä parem­min tutus­tu­maan suoma­lai­seen työelä­mään ja raken­ta­maan verkos­to­jaan jo opin­to­jen aikana. Hank­keessa kehi­te­tään myös yritys­toi­min­nan mahdol­li­suuk­sia yhtenä työl­lis­ty­mi­sen keinona. 

Hank­keen kohde­ryh­mänä ovat kuuden itäsuo­ma­lai­sen oppi­lai­tok­sen kansain­vä­li­set tutkinto-opis­ke­li­jat sekä Itä-Suomen alueen työnan­ta­jat, joita tuetaan ulko­maa­lais­ten opis­ke­li­joi­den rekry­toin­nissa monin eri keinoin. Tavoit­teena on, että työnan­ta­jat pysty­vät tunnis­ta­maan kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den poten­ti­aa­lin ja kynnys palkata heitä madal­tuu. Työnan­ta­jille tarjo­taan muun muassa malleja suomen kielen oppi­mi­seen työpai­kalla, työpaik­kaoh­jaa­ja­kou­lu­tusta sekä työka­luja rekry­toin­tiin ja perehdytykseen.

Jokai­sella oppi­lai­tok­sella on oma osahank­keensa, mutta oppi­lai­tos­ten välinen yhteis­työ on hyvin tiivistä. Kaik­ki­aan hanke muodos­tuu neljästä työpa­ke­tista: 1) Palve­lut kv-opis­ke­li­joille ja työnan­ta­jille, 2) kv-osaa­jien yrit­tä­jyys­polku kuntoon, 3) vies­tintä ja 4) tiedolla johta­mi­nen. Työpa­ke­tit sisäl­ty­vät useita pienem­piä tehtä­vä­ko­ko­nai­suuk­sia. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu koor­di­noi työpa­ket­tia 2 sekä yhtä tehtä­vä­ko­ko­nai­suutta työpa­ke­tista 1.

Palve­luita ja kohtaa­mi­sia kansain­vä­li­sille opis­ke­li­joille ja työnantajille

Työpa­ke­tin 1 keskiössä ovat kansain­vä­li­sille opis­ke­li­joille ja työnan­ta­jille kehi­tet­tä­vät palve­lut sekä kohtaa­mis­ten mahdol­lis­ta­mi­nen. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu koor­di­noi työpa­ke­tin firma­tiimi-toimin­taa ja osal­lis­tuu muiden oppi­lai­tos­ten koor­di­noi­miin toimintoihin.

Opis­ke­li­joi­den ja työelä­män kohtaa­mi­sia varten oppi­lai­tok­set järjes­tä­vät erilai­sia toimin­toja. Syksyllä 2024 rekry­toi­daan kansain­vä­li­sistä opis­ke­li­joista koos­tu­via firma­tii­mejä, joiden tehtä­vänä on jalkau­tua alueen yrityk­siin ja orga­ni­saa­tioi­hin keskus­te­le­maan opis­ke­li­joi­den mahdol­li­sista projek­ti­töistä, harjoit­te­luista ja opin­näy­te­töi­den aiheista. Firma­tii­mien toimin­ta­kausi on luku­vuosi ja Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa opis­ke­li­jat saavat suori­tet­tua osahar­joit­te­lun olemalla mukana firma­tii­missä. Hank­keen aikana kokeil­laan erilai­sia versioita firma­tii­meistä: oppi­lai­tos­ten sisäi­siä monia­lai­sia tiimejä ja oppi­lai­tos­ten yhtei­siä tiimejä. Malli firma­tiimi-toimin­taan on saatu LUT-yliopis­tosta ja LAB-ammattikorkeakoulusta.

Opis­ke­li­joi­den ja työelä­män välisiä kohtaa­mi­sia lisä­tään järjes­tä­mällä erilai­sia verkos­toi­tu­mis­ta­pah­tu­mia ja osal­lis­tu­malla muiden tahojen, kuten yrit­tä­jä­jär­jes­tö­jen ja kuntien järjes­tä­miin tilai­suuk­siin. Lisäksi hanke järjes­tää vuosit­tain mento­roin­tioh­jel­man, jossa kv-opis­ke­li­joi­den mento­reina toimi­vat alueen työelä­män edus­ta­jat. Mento­reiksi pyri­tään saamaan myös hank­keessa mukana olevien oppi­lai­tos­ten alumneja.

Kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den työelä­mä­val­miuk­sien kehit­ty­mi­seen tähdä­tään ratkai­su­kes­kei­sellä opinto-ohjauk­sella, uusilla suomen kielen oppi­mis­me­ne­tel­millä, kv-opis­ke­li­joi­den osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­sella ja työelämä- ja työn­ha­ku­tai­toja kehit­tä­vällä MOOC-kurs­silla. Työnan­ta­jille puoles­taan kehi­te­tään hank­keen aikana erilai­sia palve­luita, joista on apua kv-opis­ke­li­joi­den rekry­toin­nissa, pereh­dy­tyk­sessä ja työpai­kan arjessa.

Kv-opis­ke­li­joista uusia yrit­tä­jiä Itä-Suomeen

Työpa­ke­tissa 2 keski­ty­tään paran­ta­maan kv-opis­ke­li­joi­den mahdol­li­suuk­sia työl­lis­tyä valmis­tu­mi­sen jälkeen yrit­tä­jäksi Itä-Suomeen. Mahdol­li­suuk­sia lisä­tään kehit­tä­mällä ratkaisu kahteen tunnis­tet­tuun ongel­maan. Ensim­mäi­nen ongel­mista on kv-opis­ke­li­joilla olevien realis­tis­ten liikei­deoi­den puute. Tähän kehi­te­tään ratkai­suksi opin­to­jakso, jonka aikana opis­ke­li­jat tai jo valmis­tu­neet voivat löytää itsel­leen realis­ti­sen liikei­dean. Opin­to­jak­solla liikei­dea ja tuleva yrit­täjä kehit­ty­vät siihen pistee­seen, että syntyy valmius siirtyä kunnal­li­sen yritys­neu­von­nan piiriin. Opin­to­jak­solla jokai­nen opis­ke­lija saa henki­lö­koh­taista spar­rausta sekä mahdol­li­suu­den osal­lis­tua liike­toi­min­nan eri osa-alueita käsit­te­le­viin työpajoihin.

Toinen keskei­nen ongelma on verkos­to­jen puute. Kehit­teillä onkin kv-opis­ke­li­joista muodos­tet­tava yhteisö. Tavoit­teena on, että yhtei­sön jäsenet oppivat johta­maan ja kehit­tä­mään liikei­de­aansa sekä liike­toi­min­taansa. Tämän vertai­syh­tei­sön kohde­ryh­mää ovat yritys­toi­min­nan hiljat­tain aloit­ta­neet. Yhtei­sössä tehdään kokei­luja erilai­sista yrit­tä­jyyttä tuke­vista toimen­pi­teistä hyödyn­täen erilai­sia digi­taa­li­sia ratkai­suja sekä pyri­tään hiljai­sen tiedon reflek­toi­vaan jaka­mi­sen kult­tuu­riin. Yhtei­sön toimin­not raken­tu­vat ennalta suun­ni­tel­tuun vuosi­kel­loon ja keskiössä ovat inno­va­tii­vi­set yrit­tä­jyyttä tukevat toimen­pi­teet. Yhtei­sön jäse­nille tarjo­taan mahdol­li­suuk­sia mm. ryhmä­vie­rai­lui­hin ja tutus­tu­mi­siin maakun­nan yrityk­siin ja orga­ni­saa­tioi­hin. Yhtei­sölle mark­ki­noi­daan vuosi­kel­lon mukai­sesti esim. jatku­van oppi­mi­sen mahdol­li­suuk­sia sekä muita kohde­ryh­mää kiin­nos­ta­via palveluita. 

Opin­to­jak­son ja yrit­tä­jäyh­tei­sön lisäksi kv-opis­ke­li­joi­den yrit­tä­jyys­pol­kua suju­voi­te­taan vies­tin­tää kehit­tä­mällä sekä haas­tat­te­le­malla ja doku­men­toi­malla yrit­tä­jä­po­lul­laan onnis­tu­nei­den maahan­muut­ta­jien kokemuksia.

Alumnit opis­ke­li­joi­den ja työelä­män välistä vuoro­vai­ku­tusta vahvistamassa

Kv-opis­ke­li­joi­den työl­lis­ty­mistä ja jäämistä Itä-Suomen alueelle haas­ta­vat vaih­te­le­van suomen kielen taidon lisäksi suoma­lai­sia opis­ke­li­joita heikom­mat työelä­mäyh­tey­det ja suoma­lai­sen työkult­tuu­rin tunte­mus, työmark­ki­noi­den asen­neil­ma­piiri ja raken­teel­li­nen rasismi. Talent Hub Eastern Finlan­din kolman­nessa työpa­ke­tissa näihin haas­tei­siin reagoi­daan kehit­tä­mällä oppi­lai­tos­ten yhteistä vies­tin­tää, valmis­tu­neille opis­ke­li­joille suun­nat­tua toimin­taa ja edis­tä­mällä Itä-Suomen asen­neil­ma­pii­riä. Koko­nai­suu­dessa kehi­te­tään oppi­lai­tos­ten yhteistä, kohden­net­tua vies­tin­tää kv-opis­ke­li­joi­den tarpei­siin muun muassa saata­villa olevasta jatko­kou­lu­tuk­sesta, työl­lis­ty­mis­mah­dol­li­suuk­sista sekä muista työelä­mään ja jatku­vaan oppi­mi­seen liit­ty­vistä aiheista. Vies­tin­nän tavoit­teena on lisätä jatku­vaa oppi­mista Itä-Suomessa ja oppi­lai­tos­ten välisen oppi­mis­po­lun saumattomuutta.

Korkea­kou­luissa alum­ni­toi­min­nan ja ammat­tiop­pi­lai­tok­sissa valmis­tu­nei­den opis­ke­li­joi­den toimin­nan kehit­tä­mi­sellä tähdä­tään oppi­lai­tos­ten ja työelä­män välisen vuoro­vai­ku­tuk­sen vahvis­tu­mi­seen. Etenkin kv-opis­ke­li­joi­den kannalta posi­tii­vis­ten, erilais­ten urata­ri­noi­den ja mento­roin­nin vaiku­tus työl­lis­ty­mi­seen ja opis­ke­lu­paik­ka­kun­nalle jäämi­seen valmis­tu­mi­sen jälkeen on suuri. Karelia-amk:ssa hyödyn­ne­tään käytössä olevaa opis­ke­li­ja­lä­het­ti­läs­mal­lia uuden alum­ni­lä­het­ti­läs­kon­sep­tin kehit­tä­mi­seen ja pilo­toin­tiin. Valmis­tu­nei­den opis­ke­li­joi­den toimin­nasta vastaa­vien verkos­to­toi­min­taa tuetaan ja kehi­te­tään kaikissa oppi­lai­tok­sissa vertais­tuen, hyvien mallien jaka­mi­sen ja yhtei­sen teke­mi­sen lisää­mi­seksi sekä urapol­ku­jen ja jatku­van oppi­mi­sen edistämiseksi.

Talent Hub Eastern Finland -hank­keen puit­teissa toteu­te­taan erilai­sia vies­tin­tä­toi­men­pi­teitä, joilla edis­te­tään vies­tin­tään sitou­tu­mista ja moni­muo­toi­suu­den edis­tä­mistä alueella. Lisäksi hank­keessa on sitou­duttu levit­tä­mään laajasti tietoa hank­keen tavoit­teista. Tois­tai­seksi on järjes­tetty muun muassa laajat tiedo­tus­ti­lai­suu­det hank­keen tavoit­teista niin henki­lös­tölle kuin opis­ke­li­joille sekä toimin­taa osana valta­kun­nal­lista rasis­min­vas­taista viikkoa. Jo nyt on selvää, että kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat halua­vat aktii­vi­sesti osal­lis­tua hank­keen toimin­toi­hin ja kehit­tä­mis­toi­men­pi­teet vastaa­vat tarpeeseen.

Tiedolla johta­mi­nen palve­lui­den kehit­tä­mi­sen tukena

Työpa­ketti 4 keskit­tyy tiedolla johta­mi­seen. Tietoa kerä­tään monin eri tavoin ja sitä hyödyn­ne­tään proses­sien ja palve­lui­den muotoi­lun tukena. Kv-opis­ke­li­joi­hin liit­ty­viä tilas­toja on nykyi­sel­lään olemassa, mutta ne ovat pirs­ta­lei­sia ja hajal­laan, minkä vuoksi koko­nais­ku­vaa on vaikea muodos­taa. Tiedolla johta­mi­sen koko­nai­suu­den tavoit­teet tarken­tu­vat hank­keen aikana, mutta on selvää, että oppi­lai­tos­ten ja muiden toimi­joi­den kv-opis­ke­li­joille suun­na­tun aset­tau­tu­mista, kotou­tu­mista ja työl­lis­ty­mistä tuke­vien palve­lui­den pitää olla tule­vai­suu­dessa nykyistä vaikuttavampia.

Koska Itä-Suomen työi­käi­nen väestö vähenee arvioi­dusti nykyi­sestä noin 25 % vuoteen 2030 mennessä, myös työn­te­ki­jä­pula kasvaa rajusti lähi­vuo­sina monilla aloilla. Työpe­räi­nen maahan­muutto on yksi vastaus osaa­ja­pu­lan ratkai­se­mi­seksi, mutta alueella asuu jo nyt huomat­tava määrä poten­ti­aa­li­sia tule­vai­suu­den työn­te­ki­jöitä eli kansain­vä­li­siä opis­ke­li­joita. Useat kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat haluai­si­vat jäädä alueelle töihin, mutta vali­tet­ta­van usein opin­to­jen aikai­set työelä­mä­ver­kos­tot jäävät ohuiksi ja valmis­tu­mis­vai­heessa työn saanti on haas­teel­lista. Tällä hetkellä yli puolet valmis­tu­vista kv-opis­ke­li­joista muuttaa muualle saadak­seen töitä.

Hank­keen alku­vai­heessa toiminta on käyn­nis­ty­nyt korkea­kou­lu­jen kv-opis­ke­li­joi­den osaa­mi­sen ja tuen tarpee­seen liit­ty­vällä opis­ke­li­ja­ky­se­lyllä. Myöhem­mässä vaiheessa saman­tyyp­pi­nen kysely on tarkoi­tus toistaa vähin­tään vuosit­tain ja toteut­taa myös ammat­tio­pis­toissa (Riveria, Sakky ja YASO). Kyselyn kautta saamme tarkem­paa tietoa opis­ke­li­joista, erityi­sesti heidän piilo-osaa­mi­ses­taan. Monella tutkin­toa suorit­ta­valla kv-opis­ke­li­jalla on esimer­kiksi aiemmin suori­tettu korkea­kou­lu­tut­kinto ja monen vuoden työkokemus.

Lisäksi Karelia-amk:ssa on käyn­nissä kv-opis­ke­li­joi­den tarve­kar­toi­tuk­seen liit­tyvä tiedolla johta­mi­sen pilotti. Hanke­hen­ki­löstö päivys­tää 3 kertaa viikossa kampuk­sen aulassa vastaa­massa kv-opis­ke­li­joi­den arkeen liit­ty­viin kysy­myk­siin. Kysy­myk­set ja niiden aiheet tallen­ne­taan anonyy­misti ja pilotin avulla selvi­te­tään erityi­sesti kv-opis­ke­li­joi­den ohjaus- ja neuvon­ta­pal­ve­lui­den tarvetta. Kv-opis­ke­li­joille pide­tään myös ryhmä­haas­tat­telu, jossa kartoi­te­taan palve­lu­tar­peita ja alum­ni­toi­min­nan toiveita.

Euroopan unionin osarahoittama

Talent Hub Eastern Finland -hanketta rahoi­te­taan Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto plus­sasta (ESR+). Hanketta toteut­ta­vat Itä-Suomen yliopisto (pääto­teut­taja), Savonia-ammat­ti­kor­kea­koulu Oy, Karelia Ammat­ti­kor­kea­koulu Oy, Pohjois-Karja­lan Koulu­tus­kun­tayh­tymä, Savon Koulu­tus­kun­tayh­tymä ja Ylä-Savon koulu­tus­kun­tayh­tymä. Hanke toteu­te­taan vuosina 2023–2027

Talent Hub Eastern Finland-hank­keessa edis­te­tään seuraa­via YK:n kestä­vän kehi­tyk­sen tavoit­teita (Agenda 2030): Ihmi­sar­voista työtä ja talouskasvua.


Kirjoit­ta­jat: 

Mia Sevo­nius-Male, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Taru Väisä­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Sanna Jeska­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Heikki Immonen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Daniel Båge­berg, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Outi Santa­niemi, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Saima Haque, TKI-harjoit­te­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: George Pak