Joen­suusta elini­käi­sen oppi­mi­sen kaupunki?

Joensuu tunne­taan opis­ke­li­ja­kau­pun­kina, mutta voitai­siinko Joensuu ja siihen kuulu­vat maaseu­tua­lu­eet tuntea Suomessa ja maail­malla elini­käi­sen oppi­mi­sen alueena?

Vierai­limme Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lusta Irlan­nissa Corkissa osana euroop­pa­laista 55+ -oppi­joi­den elini­käi­seen oppi­mi­seen liit­ty­vää Erasmus+ -hanketta (AliVe -Ikäys­tä­väl­li­nen jatkuva oppi­mi­nen – käsi­kirja mikro-opin­to­jen yhteissuunnitteluun).

Pääsimme matkan aikana vierai­le­maan vuosit­tain Corkissa järjes­tet­tä­villä elini­käi­sen oppi­mi­sen festi­vaa­leilla, joihin kuule­mamme mukaan osal­lis­tu­vat lähes kaikki kaupun­ki­lai­set. Elini­käi­sen oppi­mi­sen festi­vaa­leja on järjes­tetty Corkissa jo vuosia, ja toiminta on aloi­tettu aktii­vi­sen kaupun­gin päät­tä­jien ansiosta, kuulemma ilman talou­del­li­sia resurs­seja. Sittem­min Cork on hakenut ja päässyt UNESCO:n maail­man­laa­jui­seen oppi­vien kaupun­kien jäse­nis­töön. Verkos­toon kuuluu yhteensä 356 kaupun­kia 79 eri maasta. Suomessa Espoo, Vantaa ja Tampere ovat UNESCO:n elini­käi­sen oppi­mi­sen kaupunkeja.

Elini­käi­nen oppi­mi­nen Corkissa näyt­täy­tyi festi­vaa­lien aikana ennen kaikkea kaupun­ki­lais­ten ja poliit­tis­ten päät­tä­jien sekä koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den yhteis­työnä ja aktii­vi­suu­tena, taval­li­sia ihmisiä huomioi­vina mahdol­li­suuk­sina osal­lis­tua esimer­kiksi erilai­siin tapah­tu­miin, työpa­joi­hin, kurs­seille ja ylipää­tään mahdol­li­suuk­sina päästä keskus­te­le­maan ja jaka­maan asioita toisten ihmis­ten kanssa. Myös vapaa­eh­tois­toi­mi­joi­den ja yliopis­ton rooli elini­käi­sen oppi­mi­sen edis­tä­jänä tuli esille vahvasti. 

Mikä teki festi­vaa­leista ja koko kaupun­gin sitou­tu­mi­sesta elini­käi­seen oppi­mi­seen vaikut­ta­vaa? Oppi­mista ei tarkas­teltu ensi­si­jai­sesti muodol­li­sena, ammat­ti­pä­te­vyyk­siä tuovina kurs­seina, vaan asuk­kai­den arkista hyvin­voin­tia ja osal­li­suutta vahvis­ta­vina mahdol­li­suuk­sina ja raken­teina, koko kaupun­gin asiana.

Pohjois-Karja­lassa on paljon järjes­tö­jen, yhdis­tys­ten ja kolman­nen sekto­rin sekä kansa­lais­opis­to­jen ja paikal­lis­ten asuk­kai­den järjes­tä­mää toimin­taa, mikä eittä­mättä ilmen­tää elini­käistä oppi­mista. Tämän­kal­tai­set paikal­li­set toimin­not ansait­si­si­vat tulla näky­viksi ja tunnus­te­tuiksi tärkeiksi asuk­kai­den hyvin­voin­tia edis­tä­viksi elini­käi­sen oppi­mi­sen teoiksi.

AliVe-hank­keen myötä kokemus siitä, että elini­käi­nen oppi­mi­nen jää Pohjois-Karja­lassa piste­mäi­seksi, on vahvis­tu­nut. Vaikka alueella on paljon elini­käi­seen oppi­mi­seen liit­ty­vää toimin­taa, niin se jää yksit­täis­ten ihmis­ten varaan ja monilta ihmi­siltä piiloon. Elini­käistä oppi­mista tukevat verkos­tot eivät kommu­ni­koi keske­nään. Ylipää­tään elini­käi­sestä oppi­mi­sesta puhu­taan liian vähän. Lisäksi puhe kääntyy helposti koulu­tus­po­liit­ti­seen käsit­tee­seen jatkuva oppi­mi­nen, jonka merki­tys vali­tet­ta­van usein liite­tään maksul­li­siin, amma­til­li­siin ja työelä­mään liit­ty­viin opin­toi­hin, ja elini­käi­sen oppi­mi­sen syväl­li­nen merki­tys unohtuu.

Lopuksi vielä tärkeä huomio Corkista: elini­käi­nen oppi­mi­nen on kestä­vää kehi­tystä. Paikal­li­silla elini­käi­sen oppi­mi­sen resurs­seilla voidaan edistää niin sosi­aa­lista, kult­tuu­rista kuin talou­del­lista kestä­vyyttä. Elini­käi­nen oppi­mi­nen ja suku­pol­vilta ja yhtei­söiltä toisille siir­ty­vät tarinat luovat kult­tuu­ri­pe­rin­töä ja sellaista henkistä voima­va­raa, jonka ei soisi katoavan.


Kirjoit­ta­jat:

Terhi Myller, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Heli Makko­nen, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoi­tus on julkaistu Karja­lan Heilissä 28.4.2024.

Artik­ke­li­kuva: kuviasuomesta.fi / Ksenia Senkova