Minne menit aikuis­kou­lu­tus? : osa 1

Aikuis­kou­lu­tuk­sen käyn­nis­ty­mi­nen ammat­ti­kor­kea­kou­luissa ja Pohjois-Karja­lan ammattikorkeakoulussa

Tässä artik­ke­li­sar­jassa muis­tel­laan menneitä ja katso­taan ajassa taak­se­päin. Tarkas­te­lun kohteena on viimei­sen kolmen­kym­me­nen vuoden aikana tapah­tu­neet muutok­set tavassa toteut­taa ja kehit­tää jatku­vaa oppi­mista. Artik­ke­leissa käyte­tään myös käsit­teitä aikuis­kou­lu­tus ja elini­käi­nen oppi­mi­nen, jotka sana­pari jatku­van oppi­mi­nen korvasi 2010-luvun lopulla. Kerron­nan kohteena ovat luon­nol­li­sesti tapah­tu­mat ja muutok­set Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa, joka vuosina 1992–2012 tunnet­tiin nimellä Pohjois-Karja­lan ammattikorkeakoulu.

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jär­jes­tel­män muodos­tu­mi­sen yhtey­dessä 1990-luvulla alet­tiin ammat­ti­kor­kea­kou­luissa raken­taa tutkin­to­kou­lu­tuk­sen ohella myös vahvaa aikuis­kou­lu­tusta. Aikuis­kou­lu­tus edisti ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain kolmatta tehtä­vää eli alue­vai­kut­ta­vuus­työtä. Tässä Minne menit aikuis­kou­lu­tus? -artik­ke­li­sar­jan ensim­mäi­sessä osassa käydään läpi Pohjois-Karja­lan ammat­ti­kor­kea­kou­lun aikuis­kou­lu­tuk­sen alkutaipaletta.

Teoriaa ja käytän­töä sopi­vassa suhteessa

Suomessa toteu­tet­tiin 1990-luvulla merkit­tävä korkea­kou­lu­lai­tosta koske­nut koulu­tus­po­liit­ti­nen uudis­tus. Vuosi­kym­me­nen alussa maassa käyn­nis­tyi ammat­ti­kor­kea­kou­lu­ko­keilu, jonka aikana valmis­tel­tiin korkea­kou­lu­lain­sää­dän­tö­uu­dis­tus. Ensim­mäi­set vaki­nai­sen toimi­lu­van saaneet ammat­ti­kor­kea­kou­lut aloit­ti­vat toimin­tansa syksyllä 1998. Perin­teik­kään tiede­kor­kea­kou­lu­lai­tok­sen rinnalle oli näin muodos­tettu uusi koko maan kattava ammattikorkeakoulujärjestelmä.

Aikuis­kou­lu­tuk­sen merki­tys ammat­ti­kor­kea­kou­luille oli niiden alku­vuo­sina vähäi­nen, mutta 1990-luvun loppua kohden merki­tys kasvoi. Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jär­jes­tel­män luomi­nen vei luon­nol­li­sesti ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen päähuo­mion ensim­mäi­sinä vuosina, ja 1990-luvulla ammat­ti­kor­kea­kou­lut etsi­vät­kin omaa profii­li­aan suhteessa amma­til­li­siin oppi­lai­tok­siin ja yliopistoihin.

Aikuis­kou­lu­tuk­sen merki­tys ja rooli alet­tiin nähdä yhä selvem­min osana ammat­ti­kor­kea­kou­lun alue­vai­ku­tus­teh­tä­vää. Aikuis­kou­lu­tuk­sen paikka toimin­ta­ken­tässä nähtiin pääsään­töi­sesti kahden perin­tei­sen toimi­jan välissä (yliopisto ja amma­til­li­nen toinen aste) ja usein siinä koros­tui moniam­ma­til­li­suus. Pääsään­töi­sesti ammat­ti­kor­kea­kou­lut olivat­kin moniam­ma­til­li­sia. Yksi selkeä ero yliopis­toi­hin oli, että yliopis­tot keskit­tyi­vät tieteel­li­seen osaa­mi­seen ja ammat­ti­kor­kea­kou­lut käytän­nön osaa­mi­seen (työelä­mäyh­tey­det, alueel­li­nen kehit­tä­mi­nen, amma­til­lis­pai­not­tei­set korkea­kou­lu­tut­kin­not). Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen rehto­ri­neu­vos­ton eli Arenen slogan tuol­loin olikin ”Teoriaa ja käytän­töä sopi­vassa suhteessa”. 

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen aikuis­kou­lu­tus­pal­ve­lut jaet­tiin perus­tut­kinto-opetuk­seen ja lisä­kou­lu­tuk­seen. Perus­tut­kinto-opetuk­seen kuului ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toi­hin johta­vat koulu­tuk­set ja avoin ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pe­tus. Lisä­kou­lu­tuk­seen taas luet­tiin amma­til­li­set erikois­tu­mi­so­pin­not, amma­til­li­set jatko­tut­kin­not, muut erikois­tu­mi­so­pin­not ja muu täydennyskoulutus.

1990-luvun lopulla valtion meno­bud­je­tista kohdis­tet­tiin ammat­ti­kor­kea­kou­lun aikuis­kou­lu­tuk­seen yhteensä 233 miljoo­naa markkaa. Tästä summasta kohden­net­tiin avus­tuk­sina ammat­ti­kor­kea­kou­luille ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toi­hin 170 milj. mk, amma­til­li­siin erikois­tu­mi­so­pin­toi­hin 55 milj. mk ja muuhun täyden­nys­kou­lu­tuk­seen 8 milj. mk. Avoi­meen ammat­ti­kor­kea­kou­luun ei kohden­nettu rahoi­tusta suoraan vaan se hoidet­tiin Opetus­mi­nis­te­riön (OPM) eril­lis­mää­rä­ra­hoilla, joita ammat­ti­kor­kea­kou­lut hakivat vuosit­tain tavoite- ja tulos­neu­vot­te­luissa. Opetus­mi­nis­te­riön rahoi­tuk­sen lisäksi aikuis­kou­lu­tus ammat­ti­kor­kea­kou­luissa sai työvoi­ma­hal­lin­non rahoi­tusta (työvoi­ma­po­liit­ti­nen aikuis­kou­lu­tus, nykyi­sin työvoi­ma­kou­lu­tus) sekä Euroo­pan Sosi­aa­li­ra­has­ton rahoi­tusta ja muuta ulko­puo­lista rahoi­tusta (mm. palve­lu­lii­ke­toi­min­nan maksuja henkilöstökoulutuksista).

Pohjois-Karja­lan ammat­ti­kor­kea­kou­lun aikuis­kou­lu­tuk­sen alkutaival

OPM alkoi kiin­nit­tää kasva­vassa määrin huomiota ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen aikuis­kou­lu­tuk­sen tavoit­tei­siin ja tarpee­seen korkea­kou­lusek­to­rilla. Valta­kun­nal­li­sesti tutkin­toon johta­van aikuis­kou­lu­tuk­sen osuus kaikista tutkinto-opis­ke­li­joista kasvoi vuoden 1991 vajaasta 2 %:sta vuoden 2000 reiluun 23 %:iin. Erikois­tu­mi­so­pin­to­jen aloi­tus­paik­koja oli valta­kun­nal­li­sesti reilut 7000 aloi­tus­paik­kaa. Vuosi­tu­han­nen vaih­teessa aikuis­kou­lu­tuk­sen merki­tys kasvoi tasai­sesti ammattikorkeakouluissa.

Aikuis­kou­lu­tuk­sen toiminta-ajatus Pohjois-Karja­lan ammat­ti­kor­kea­kou­lussa (PKAMK) oli: ”Aikuis­kou­lu­tus on edel­lä­kä­vijä, tien­vii­toit­taja ja kokei­lija, joka pyrkii myötä­vai­kut­ta­maan alueensa kehit­ty­mi­seen.” Koulu­tus­oh­jel­milta odotet­tiin, että ne pysty­vät entistä parem­min vastaa­maan myös työelä­män tarpei­siin ja aikuis­kou­lu­tus nähtiin­kin tärkeässä roolissa työelä­män ja koulu­tuk­sen välissä. 

Keväällä 1998 tehtiin PKAMK:n aikuis­kou­lu­tuk­sen kartoi­tus, jossa haas­ta­tel­tiin koulu­tus­oh­jel­mien ja ammat­ti­kor­kea­kou­lun hallin­non henki­lös­töä. Lähtö­koh­tana uudessa aikuis­kou­lu­tus­mal­lissa oli tukeu­tu­mi­nen vahvasti koulu­tus­oh­jel­mien asian­tun­ti­juu­teen. 1990-luvun lopulla syntyi selvi­tyk­sen pohjalta ns. aikuiskoulutusvastaavajärjestelmä.

PKAMK:n aikuis­kou­lu­tus­toi­min­nassa oli neljä päätoi­mi­jaa: ohjaus­ryhmä ja ydin­työ­ryhmä, aikuis­kou­lu­tus­toi­misto ja aikuis­kou­lu­tus­vas­taa­vat sekä tieten­kin koulu­tuk­sen toteut­ta­vat koulut­ta­jat. Aikuis­kou­lu­tuk­sen ydin­ryh­män ja ohjaus­ryh­män tehtä­vänä oli valmis­tella, ehdot­taa sekä ottaa kantaa aikuis­kou­lu­tuk­sen kehit­tä­mi­seen ja ennen kaikkea pain­opis­tei­siin. Ydin­ryh­män esit­tä­mässä ja rehtori Pentti Maljo­joen aset­ta­massa ensim­mäi­sessä ohjaus­ryh­mässä vuosille 2003 -2005 oli sekä PKAMK:n että työelä­män edustajia.

Kulla­kin koulu­tusa­lalla oli aikuis­kou­lu­tus­vas­taava (aiva), joka vastasi oman alansa aikuis­kou­lu­tuk­sen kehit­tä­mi­sestä, toteut­ta­mi­sesta ja akti­voin­nista. Aivan tehtä­viin kuului oman koulu­tusa­lan aikuis­kou­lu­tuk­sen akti­vointi, yhtey­det muihin koulu­tus­aloi­hin ja aikuis­kou­lu­tus­vas­taa­viin. Näiden lisäksi aivan tehtä­viin kuului tiedo­tus ja vies­tintä sekä aikuis­kou­lu­tus­ten ideointi, suun­nit­telu ja toteu­tuk­sen varmis­ta­mi­nen. Aivat toteut­ti­vat myös alakoh­taista asia­kas­pal­ve­lua sekä huoleh­ti­vat työelä­mäyh­teyk­sistä. Aikuis­kou­lu­tus­vas­taa­vat olivat keskei­siä toimi­joita PKAMK:n aikuis­kou­lu­tuk­sen kehit­tä­mi­sessä ja toteuttamisessa. 

Aikuis­kou­lu­tus­toi­misto oli PKAMK:n aikuis­kou­lu­tusta koor­di­noiva yksikkö. Toimisto sijaitsi Joen­suun Tiede­puis­ton tiloissa Länsi­ka­dulla. Heti 2000-luvun alussa aikuis­kou­lu­tuk­sen palve­luja ja toimin­toja kehit­tä­mään perus­tet­tiin kehit­tä­mis­ryh­miä: aikuis­kou­lu­tuk­sen, erikoi­tu­mi­so­pin­to­jen, avoimen amk:n sekä moni­muo­tois­ta­mi­sen kehit­tä­mis­ryh­mät. Kehit­tä­mis­ryh­mät vasta­si­vat kunkin koulu­tus­pal­ve­lun tai toimin­non laadusta, tuot­teis­ta­mi­sesta ja mark­ki­noin­nista sekä tiedottamisesta.

Monia­laista aikuis­kou­lu­tusta ergo­no­miasta elekt­ro­ni­seen kaupankäyntiin

Aikuis­kou­lu­tusta toteu­tet­tiin pääsään­töi­sesti PKAMK:n opet­ta­jien voimin. Toki koulu­tuk­sissa hyödyn­net­tiin myös ulko­puo­lis­ten opet­ta­jien osaa­mista esimer­kiksi johta­mi­sen koulu­tuk­sissa. Aikuis­kou­lu­tuk­sessa opetusta järjes­tet­tiin kahdek­salla koulu­tusa­lalla: tervey­sala, sosi­aa­liala, liike­ta­lous, teknii­kan ala, maaseutu- ja ympä­ris­tö­ala, metsä- ja puuta­lous­ala, kult­tuu­riala sekä matkailu- ja ravitsemisala.

Tervey­sa­lalla toimi­vien henki­löi­den asian­tun­ti­juu­den ja kilpai­lu­ky­vyn säily­mi­sen edel­ly­tys oli alan jatkuva seuraa­mi­nen sekä ammat­ti­tai­don ja -tiedon yllä­pi­tä­mi­nen. Tervey­sa­lan aikuis­kou­lu­tuk­sen tavoit­teena oli ihmis­ten koko­nais­val­tai­nen hyvin­vointi. Tervey­sa­lan pain­opis­teitä olivat mm. ympä­ris­tö­ter­veys, ergo­no­mia, erityis­ryh­mien liikunta, laatu­jär­jes­tel­mät ja hematologia.

Sosi­aa­lia­lan aikuis­kou­lu­tuk­sen lähtö­koh­tia ja pain­opis­tea­lueita olivat sosi­aa­li­pe­da­go­giikka ja luovat tera­piat (musiikki, kuva­taide, tanssi ja liike).

Liike­ta­lou­den aikuis­kou­lu­tus koostui mark­ki­noin­nin ja yritys­vies­tin­nän, talous­hal­lin­non, yritys­hal­lin­non ja kielten koulu­tuk­sesta. 2000-luvun alussa tutkin­toon johta­vaan koulu­tuk­seen otet­tiin suun­tau­tu­mis­vaih­toeh­doksi elekt­ro­ni­nen kaupan­käynti. Se oli pitkään Suomessa ainut elekt­ro­ni­sen kaupan­käyn­nin suun­tau­tu­mis­vaih­toehto. Koulu­tuk­sen suun­ta­vii­vat piir­ret­tiin yhdessä Elisa Oyj:n kanssa.

Teknii­kan aikuis­kou­lu­tus koostui infor­maa­tio-, raken­nus-, muovi- ja konetekniikasta.

Maaseu­tue­lin­kei­no­jen pain­opis­teitä ja erityis­osaa­mista olivat ympä­ristö, maaseu­tu­yrit­tä­jyys, maata­lous, hanke­toi­minta, lähia­lueyh­teis­työ ja telematiikka.

Metsä- ja puuta­lou­den aikuis­kou­lu­tuk­sessa oli pitkä­ai­kai­nen kokemus moni­muo­to­kou­lu­tuk­sen, erikois­tu­mi­so­pin­to­jen sekä muun lisä- ja henki­lös­tö­kou­lu­tus­ten järjes­tä­mi­sestä. Metsä- ja puuta­lou­den aikuis­kou­lu­tuk­sen pain­opis­tea­lu­eet ja erityis­osaa­mi­nen olivat ympä­ris­tö­asiat, bioener­gia, puun­han­kinta, metsä­tie­to­jär­jes­tel­mät, puun­ja­los­tus, mark­ki­nointi ja kansain­vä­li­set projektit.

Kult­tuu­ria­lan aikuis­kou­lu­tus tarjosi amma­til­li­sen osaa­mi­sen ja asian­tun­ti­juu­den kehit­tä­mistä raken­ne­tun ympä­ris­tön suun­nit­te­lussa ja ympä­ris­tö­tai­teessa, graa­fi­sessa suun­nit­te­lussa sekä teks­tiili-, vaate­tus-, puu-, kivi-, metalli- ja muovi­tuot­tei­den tuote­ke­hi­tyk­sessä ja muotoilussa.

Matkailu- ja ravit­se­mi­sa­lan aikuis­kou­lu­tus tarjosi vain tutkin­to­kou­lu­tuk­sia eli opis­toas­teen suorit­ta­neille mahdol­li­suu­den täyden­tää opin­tonsa matkailu- ja ravit­se­mi­sa­lan ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­noksi (resto­nomi (AMK)).

2000-luvun ensim­mäi­sellä vuosi­kym­me­nellä aikuis­kou­lu­tuk­sen perus­pi­la­reita olivat tutkin­toon johtava aikuis­kou­lu­tus, erikois­tu­mi­so­pin­not sekä työvoi­ma­kou­lu­tuk­set. Näiden koulu­tus­ten järjes­tä­mi­nen vei niin aikuis­kou­lu­tus­toi­mis­ton kuin aikuis­kou­lu­tus­vas­taa­vien päähuo­mion. Muulle täyden­nys­kou­lu­tuk­selle ei jäänyt yksin­ker­tai­sesti resurs­seja, joten esimer­kiksi yritys­ten kanssa tehtävä kump­pa­nuus­toi­minta oli satun­naista. Aikuis­kou­lu­tus­vas­taava-järjes­telmä PKAMK:ssa toimi hyvin tuol­loi­sen rahoi­tus­mal­lin puit­teissa. Aivat olivat avai­na­se­massa, kun koulu­tus­oh­jel­missa mietit­tiin uusia erikois­tu­mi­so­pin­toja tai uusia aikuis­kou­lu­tuk­sen tutkintoryhmiä.


Kirjoit­taja:

Harri Mikko­nen, palve­lu­lii­ke­toi­min­nan pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­taja toimi Pohjois-Karja­lan ammat­ti­kor­kea­kou­lun aikuis­kou­lu­tus­joh­ta­jana vuosina 1998–2009.

Artik­keli perus­tuu kirjoit­ta­jan koke­muk­siin ja muis­tiin­pa­noi­hin ammat­ti­kor­kea­koulu-uran varrelta 1990-luvun alusta alkaen.