Asiakas- ja palveluohjaus

Erikois­tu­mis­kou­lu­tus 30 op

Asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen erikois­tu­mis­kou­lu­tus laajen­taa ja syven­tää sosi­aali- ja tervey­sa­lan amma­til­lista osaa­mista siten, että koulu­tuk­sen suorit­ta­neilla on vahva amma­til­li­nen osaa­mi­nen asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen asia­kas­työ­hön, palve­lu­jen ja palve­lu­ket­ju­jen kehit­tä­mi­seen sekä palve­luin­no­vaa­tioi­den raken­ta­mi­seen. Asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen suorit­ta­nut henkilö voi toimia vaati­vissa palve­luoh­jauk­sen ja palve­lui­den yhteen­so­vit­ta­mi­sen tehtä­vissä muun muassa palve­luoh­jaa­jana, case mana­ge­rina ja palve­lui­den integroijana.

Asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen on suun­ni­tel­lut kaksi­kym­men­täyksi ammat­ti­kor­kea­kou­lua yhdessä, ja toteu­tuk­sesta vastaa­vat yhdessä Karelia, JAMK, Savonia ja XAMK.

Kohde­ryhmä

Asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen erikois­tu­mis­kou­lu­tus on tarkoi­tettu sosi­aali- ja tervey­sa­lan korkea­kou­lu­tut­kin­non tai AMK-tutkin­toja edel­tä­neen opis­toas­teen tutkin­non suorittaneille.

Tavoit­teet ja sisällöt

Asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sessa (30 opin­to­pis­tettä) on kuusi opin­to­jak­soa. Opin­to­jak­sot ovat viiden opin­to­pis­teen laajui­sia. Opin­to­jak­soit­tain on määri­telty osaa­mis­ta­voit­teet, jotka huomioon ottaen erikois­tuja laajen­taa ja syven­tää amma­til­lista osaamistaan.

SYKSY 2021

Asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen lähtö­koh­dat 5 op

Osal­lis­tuja

  • osaa toimia sosi­aali- ja tervey­sa­lan arvojen ja eettis­ten ohjei­den mukaan ja edistää hyvin­voin­tia ja terveyttä sekä sosi­aa­lis­ten oikeuk­sien toteu­tu­mista asiakas- ja palveluohjauksessa,
  • osaa sovel­taa asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen teoriaa ja tutki­mus­tie­toa työnsä suun­nit­te­lussa, toteu­tuk­sessa ja arvioinnissa,
  • hallit­see sosi­aa­li­tur­vaoh­jauk­sen, lain­sää­dän­nön ja palve­lu­jär­jes­tel­män edel­ly­tyk­set ja vaati­muk­set työssään,
  • osaa jäsen­tää palve­lu­jen tuot­ta­mi­sen lähtö­koh­dat ja arvioida palve­lu­jen sovel­tu­vuutta asiak­kaan tarpeisiin.

Palve­lu­tar­pei­den arviointi ja työkäy­tän­nöt 5 op

Osal­lis­tuja

  • osaa arvioida yhdessä asiak­kaan kanssa palve­lu­jen ja tuen tarpeet koko­nais­val­tai­sesti huomioi­den asiak­kaan hyvin­voin­nin ja tervey­den, elino­lo­suh­teet, elämän­ku­lun, toiminta- ja työky­vyn sekä voima­va­rat ja suun­ni­tella niiden pohjalta asiak­kaan tarpei­siin sovel­tu­via palveluita,
  • osaa toteut­taa, koor­di­noida, doku­men­toida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin,
  • hallit­see asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen käytän­töjä ja mene­tel­miä asia­kas­työn muut­tu­vissa tilanteissa.

Moniam­ma­til­li­sen yhteis­työn asian­tun­ti­juus 5 op

Osal­lis­tuja

  • osaa suun­ni­tella palve­lu­jär­jes­tel­mästä (julki­nen, yksi­tyi­nen ja kolmas sektori) asiak­kaan avun ja tuen tarpei­siin toimi­van verkoston,
  • osaa toimia monia­lai­sissa ja -amma­til­li­sissa verkos­toissa asiak­kaan tarpei­siin vastaamiseksi,
  • osaa toimia vastuul­li­sesti monia­lai­sen ja -amma­til­li­sen tiimin jäse­nenä ja johtaa monia­laista ja -amma­til­lista tiimiä,
  • osaa toimia vastuul­li­sesti ja eetti­sesti palve­lu­jen yhdys­pin­noilla ja palve­lu­jen integroin­nissa sekä muotoi­lussa suhteessa asiak­kai­siin, palve­lu­jen tuot­ta­jiin ja palve­lun järjestäjiin.

KEVÄT 2022

Vuoro­vai­ku­tus ja osal­li­suus digi­taa­li­sessa asiakas- ja palve­luoh­jauk­sessa 5 op

Osal­lis­tuja

  • osaa toimia vasta­vuo­roi­sessa ja dialo­gi­sessa vuorovaikutussuhteessa,
  • osaa sovel­taa vuoro­vai­ku­tuk­sen tieto­pe­rus­taa asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen eri rooleissa,
  • osaa käyttää digi­taa­li­sia palve­luja ja ohjata asia­kasta digi­taa­lis­ten palve­lui­den käytössä,
  • osaa hyödyn­tää digi­taa­li­sia väli­neitä ja robo­to­lo­giaa asiakas- ja palve­luoh­jauk­sessa ja edistää niiden kehit­tä­mistä monia­lai­sessa ja -amma­til­li­sessa yhteistyössä.

Sosi­aa­li­sesti ja eetti­sesti kestävä asiakas- ja palve­luoh­jaus 5 op

Osal­lis­tuja

  • osaa toimia vasta­vuo­roi­sessa ja dialo­gi­sessa vuorovaikutussuhteessa,
  • osaa sovel­taa vuoro­vai­ku­tuk­sen tieto­pe­rus­taa asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen eri rooleissa,
  • osaa käyttää digi­taa­li­sia palve­luja ja ohjata asia­kasta digi­taa­lis­ten palve­lui­den käytössä,
  • osaa hyödyn­tää digi­taa­li­sia väli­neitä ja robo­to­lo­giaa asiakas- ja palve­luoh­jauk­sessa ja edistää niiden kehit­tä­mistä monia­lai­sessa ja amma­til­li­sessa yhteistyössä.

Kehit­tävä ja vaikut­tava asiakas- ja palve­luoh­jaus 5 op

Osal­lis­tuja

  • osaa hyödyn­tää asiakas- ja palve­luoh­jauk­sessa ja päätök­sen­teossa tutkimustietoa,
  • tunnis­taa asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen kehit­tä­mis­haas­teita ja osaa tehdä kehit­tä­mis­aloit­teita omassa työyh­tei­sössä ja yhteistyöryhmissä,
  • osaa käyttää tutki­mus- ja kehit­tä­mis­me­ne­tel­miä sekä asia­kas­ko­ke­musta ja uudis­taa sosi­aali- ja tervey­sa­lan palve­luita ja työkäy­tän­töjä asiakaslähtöisesti,
  • osaa arvioida oman toimin­nan ja palve­lu­jen talou­del­li­suutta, laatua, tulok­sel­li­suutta ja vaikut­ta­vuutta ja arvioin­nin perus­teella kehit­tää palve­luita ja työkäytäntöjä,
  • osaa arvioida ja kehit­tää asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen amma­til­lista osaa­mis­taan ja asiantuntijuuttaan.

Toteu­tus

Asiakas- ja palve­luoh­jauk­sen erikois­tu­mis­kou­lu­tus on laajuu­del­taan 30 opin­to­pis­tettä, mikä tarkoit­taa lasken­nal­li­sesti noin 810 tuntia työtä.

Erikois­tu­mis­kou­lu­tus toteu­te­taan moni­muo­to­kou­lu­tuk­sena. Lähi/hybridityöskentelypäivien lisäksi on itse­näistä, ohjat­tua opis­ke­lua. Erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sessa käyte­tään Moodle verkko-oppimisympäristöä.

Erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sessa tehdään kirjal­li­sia oppi­mis­teh­tä­viä sekä kehit­tä­mis­ko­keilu. Oppi­mis­teh­tä­vien avulla amma­til­li­sen osaa­mi­sen kehit­ty­mi­sestä saadaan jatku­vaa tietoa, ja erikois­tuja saa jatku­vaa palau­tetta omasta edistymisestään.

Aika­taulu

Lähi/hybridityöskentelypäiviä on koulu­tuk­sen aikana yhteensä 11 ja etäoh­jauk­sia viisi.
23.-24.9.2021
14.-15.10.2021
25.-26.11.2021
27.-28.1.2022
17.-18.3.2022
5.5.2022
Lähi/hybridityöskentelypäivät ovat arki­päi­vi­sin klo 8:30–16 ja etäoh­jauk­set klo 16:30–18.

Lähi­työs­ken­te­ly­päi­vät toteu­te­taan Karelia ammat­ti­kor­kea­kou­lun Tikka­rinne-kampuk­sella, osoit­teessa Tikka­rinne 9, Joensuu.

Hinta

1500 € (alv 0%), lasku­te­taan kahdessa erässä.

Hake­mi­nen

Hakuaika 15.3. – 5.4.2021
Haku­lo­make >>
Haku­lo­mak­keen liit­teenä toimi­te­taan CV. (Alku­pe­räi­set todis­tuk­set tarkis­te­taan opin­to­jen alkaessa.) 

Opis­ke­li­ja­va­lin­to­jen tulok­set ilmoi­te­taan haki­joille viimeis­tään 16.4.
Opis­ke­lu­pai­kan vastaan­otto 23.4. mennessä. 

Peruut­ta­mi­nen hakuai­kana on maksu­tonta. Opis­ke­lu­pai­kan vastaa­not­ta­mi­sen jälkeen (23.4.2021) tehdystä peruu­tuk­sesta tai peruut­ta­matta jättä­mi­sestä lasku­te­taan koulu­tuk­sen hinta koko­nai­suu­des­saan. Opis­ke­lija voi anoa maksun osapa­lau­tusta tervey­del­li­sistä syistä osoit­ta­mal­laan lääkärintodistuksella.

Lisä­tie­toja

Katja Sorjo­nen
Lehtori
050 598 3183
[email protected]