Opis­ke­li­ja­ta­rina Elina Lindroos

Mielen­kiin­non kohteena koko­nais­val­tai­nen hyvinvointi

Elina Lindroos, fysioterapeuttiopiskelija

Hei, olen Elina, 32–vuotias fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­lija. Opis­ke­len nyt toista vuotta Kare­liassa ja olen viih­ty­nyt täällä todella hyvin! Aiem­malta koulu­tuk­sel­tani olen nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja, mutta työhis­to­rias­sani on monen­lai­sia töitä myyjästä truk­ki­kus­kiin. Lisäksi olen into­hi­moi­nen luon­nossa seik­kai­lija ja elämäntapareppureissaaja.

fysioterapeutti opiskelija elina lindroos

Pidän Kare­liassa erityi­sesti siitä, että täällä on hyvä tiimi­henki ja yhtei­söl­li­nen tunnelma, niin opis­ke­li­joi­den kuin henki­lö­kun­nan­kin kesken. Vaikka sosi­aali- ja tervey­sa­lan opet­ta­jien työhuo­neet sijait­se­vat­kin konkreet­ti­sesti yläpuo­lel­lamme Tikka­rinne-kampuk­sen korkeassa tornissa, on meillä tosi asiassa todella matala hierar­kia, ja opet­ta­jia on helppo lähes­tyä asiassa kuin asiassa.

Fysio­te­ra­pian opinnot alkoi­vat kiin­nos­taa minua, kun aloin kiin­nit­tää enemmän huomiota omaan fyysi­seen – ja koko­nais­val­tai­seen – hyvin­voin­tiini. Olin myös tietoi­nen siitä, että ihmis­ten parissa työs­ken­tely oli mieleeni. Huoma­sin, että fysio­te­ra­peu­tin amma­tissa voisin oppia jaka­maan hyvää oloa ja tuke­maan muiden­kin toimin­ta­ky­kyä. Näke­myk­seni mukaan hyvin­voiva ihminen jakaa myös ympä­ril­leen posi­tii­vi­suutta ja hyvää oloa. Hyvin­voin­tiin ja hyvään oloon panos­ta­mi­nen ei ole turhan­päi­väistä, sillä niin maail­masta tehdään parempi paikka olla ja elää.

Fysio­te­ra­piao­pin­not ovat olleet alusta saakka antoi­sia ja moni­puo­li­sia, ja opet­ta­jat todella kannus­ta­via ja ammat­ti­tai­toi­sia. Lisäksi osal­lis­tumme usein vierai­le­vien luen­noit­si­joi­den, kuten eri alojen erikois­lää­kä­rei­den pitä­mille oppi­tun­neille. Opis­kelu on lisäksi todella moni­puo­lista, kun pääsemme sovel­ta­maan oppi­maamme teoria­tie­toa myös käytän­nössä, oikei­den asiak­kai­den parissa esimer­kiksi toteut­ta­malla asiak­kaille erilai­sia fysio­te­ra­pia­pro­ses­seja yhdessä parin kanssa. Teemme muuten­kin todella paljon pari- ja ryhmä­töitä, ja olemme niin sano­tusti tois­temme iholla kiinni. Samalla omat ryhmä­työ­tai­dot hiou­tu­vat vastaa­maan työelä­män haas­teita. Yksit­täis­ten asiak­kai­den ohjauk­sen lisäksi harjoit­te­lemme melko paljon myös erilais­ten ryhmien ohjausta, esimerk­keinä allas­te­ra­pia­ryh­mät, niska- ja hartia­ryh­mät, sekä Hyvä sydän- ryhmät.

Viime keväänä suori­tin ensim­mäi­sen neli­viik­koi­sen työhar­joit­te­luni Fysio­ti­kassa. Fysio­tikka on ammat­ti­kor­kea­kou­lumme fysio­te­ra­pia­pal­ve­luita tarjoava oppi­mi­sym­pä­ristö, joka pyörii pääasiassa opis­ke­li­ja­voi­min, ja jonka toimin­taa valvoo vastaava fysio­te­ra­peutti. Harjoit­te­luni Fysio­ti­kassa toi minulle rohkeutta ponnis­taa seuraa­vaksi julki­selle sekto­rille, terveys­a­se­man fysio­te­ra­pi­aan, jossa suori­tin viiden viikon mittai­sen työhar­joit­te­lun toisen vuoden syksyllä.

Omien kiin­nos­tuk­sen kohtei­den ja aktii­vi­suu­den mukaan voi varsi­nais­ten opin­to­jen lisäksi osal­lis­tua monen­lai­seen muuhun oheis­toi­min­taan, joita Karelia tarjoaa. Itse olen ollut mukana VIP-toimin­nassa. Se antaa työka­luja opis­kelu- ja työhy­vin­voin­nin tuke­mi­seen omassa opis­ke­lu­ryh­mässä ja tule­vai­suu­den työyh­tei­söissä. Tänä syksynä aloitin myös Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun mark­ki­noin­tias­sis­tent­tina. Työteh­tä­viimme kuulu­vat muun muassa erilai­set messu- ja tapah­tu­ma­vie­rai­lut, kuten myös vierai­lut toisen asteen oppi­lai­tok­sissa, joita kier­rämme ympäri maakun­nan kertoen mitä opis­kelu Kare­liassa ja ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on.

Tutustu fysio­te­ra­peut­ti­kou­lu­tuk­seen >