Väärien tilaus­ten kahvila

Idea lähteä suun­nit­te­le­maan ja toteut­ta­maan pop up -kahvi­laa muis­ti­sai­raille pohjau­tuu japa­ni­lai­seen konsep­tiin, jossa ravin­to­lan tarjoi­li­joina toimi­vat muis­ti­sai­raat (The Restau­rant of Mista­ken Orders). Tämän mallin mukaan muis­ti­sai­rai­den kohtaa­mi­nen ravin­to­lassa saattaa olla hämmen­tävä kokemus. Tiedos­ta­malla muis­ti­sai­rai­den erityis­tar­peet voimme kuiten­kin luoda myös heille kahvilaelämyksiä.

Muis­ti­sai­rai­den määrä Suomessa kasvaa nopeasti, sillä Muis­ti­lii­ton (2023) mukaan Suomessa on arviolta 193 000 muis­ti­sai­rasta ihmistä ja määrä kasvaa vuosit­tain 14 500 hengellä. Maail­man­laa­jui­sesti määrät ovat huomat­ta­vasti suurem­pia, sillä vuonna 2015 maail­massa oli yli 50 miljoo­naa muis­ti­sai­rasta ja seuraa­vien vuosi­kym­men­ten aikana määrän arvioi­daan kaksin­ker­tais­tu­van (THL 2023). Tämä on syytä huomioida myös matkailu- ja ravin­tola-alan opetuk­sessa, sillä yhä useampi asiakas tulee lähi­tu­le­vai­suu­dessa olemaan muistisairas.

Muis­ti­sai­rai­den kohtaa­mi­nen lisää ymmärrystä

Tämän innoit­ta­mana Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kolman­nen vuoden resto­no­mio­pis­ke­li­jat järjes­ti­vät joulu­kuussa 2023 ”Väärien tilaus­ten pop up -kahvi­lan” yhteis­työssä Pohjois-Karja­lan Muisti ry:n kanssa. Opis­ke­li­jat suun­nit­te­li­vat ja toteut­ti­vat kahden tunnin kahvi­het­ken, jossa tarjoi­li­joina olivat Muisti ry:n asiak­kaat, ja heidän asiak­kai­naan puoles­taan olivat muis­ti­sai­rai­den omais­hoi­ta­jat. Teemana oli joulu, joten tarjolla oli joului­sia makuja kuten joulu­tort­tuja, luumu­pi­pa­ri­rah­kaa sekä karjalanpiirakoita.

Japa­nissa olevassa ravin­to­lassa ”The Restau­rant of Mista­ken Orders” on todettu, että vaikka 37 % tilauk­sista meni väärin, silti 99 % asiak­kaista oli iloisia saamas­taan palve­lusta. Ja 95 % asiak­kaista ilmoitti ymmär­tä­vänsä muis­ti­sai­rau­den merki­tyk­sen parem­min. Tämä oli tavoit­teena myös tässä pop up -kahvi­lassa. Resto­no­mio­pis­ke­li­jat saivat käytän­nön harjoi­tusta siitä, miten kohdata muis­ti­sai­ras ja ymmär­tää parem­min muis­ti­sai­rai­den tarpeita ja haasteita.

Kaksi nuorta naista tonttuhatut päässä keittiössä
Iloiset tontut

Japanin mallin mukaan muis­ti­sai­raat tulisi huomioida kahvi­loissa ja ravin­to­loissa ystä­väl­li­sesti ja empaat­ti­sesti, jotta he kaikki voivat nauttia koke­muk­ses­taan mahdol­li­sim­man hyvin. Esimer­kiksi ystä­väl­li­nen ja kärsi­väl­li­nen palvelu koros­tuu, sillä muis­ti­sai­raat saat­ta­vat tarvita enemmän aikaa tehdes­sään päätök­siä ja vali­tes­saan kahvi­lei­piä. Henki­lö­kun­nan tulee olla kärsi­väl­li­nen ja ymmär­tä­väi­nen auttaes­saan heitä tilaa­maan annok­sia. Opis­ke­li­joi­den tehtä­vänä olikin olla mukana avus­ta­massa muis­ti­sai­raita tarjoi­lussa. Ohjeena heille oli olla avoin ja kommu­ni­koida suoraan muis­ti­sai­raan kanssa. Heidän tuli käyttää selkeitä lauseita ja eleitä, ja kuun­nella tarjoi­li­joita aktiivisesti.

Muis­tiys­tä­väl­li­sen kahvi­lan tulee olla rauhal­li­nen ja miel­lyt­tävä ympä­ristö, jossa on vähem­män häiriö­te­ki­jöitä. Väärien tilaus­ten kahvi­lassa taus­talla soi hiljaa joulu­musiikki, joka osal­taan loi lämmintä tunnel­maan. Opis­ke­li­jat olivat myös askar­rel­leet joulu­ko­ris­teita yhdessä Muisti ry:n asiak­kai­den kanssa tavoit­tee­naan luoda muis­toja lapsuu­den jouluista.

Tunnel­maa kahvilassa.

Empatia ja kunnioi­tus avainasemassa

Ylei­sesti ottaen empatia ja kunnioi­tus ovat avai­na­se­massa, kun huomioi­daan muis­ti­sai­raat kahvi­lassa. Ymmär­rys ja ystä­väl­li­syys autta­vat teke­mään kahvi­la­ko­ke­muk­sesta miel­lyt­tä­vän ja stres­sit­tö­män sekä asiak­kaalle että hänen lähei­sel­leen. Tänä vuonna toisen kerran järjes­tetty Väärien tilaus­ten pop up -kahvila oli erin­omai­nen oppi­mis­ti­lanne resto­no­mio­pis­ke­li­joille. Muis­ti­sai­rai­den määrän kasvaessa he tulevat vääjää­mättä kohtaa­maan yhä enemmän muis­ti­sai­raita asiak­kaita. Nyt heillä on jo hyvä kokemus siitä, miten kahvi­lae­lä­myk­siä voidaan tarjota avoi­mella ja ymmär­tä­vällä asen­teella. Toivot­ta­vasti myös jatkossa opis­ke­li­jat pääse­vät suun­nit­te­le­maan ja toteut­ta­maan pop up -kahvilaa.

Käytän­nön harjoit­telu auttaa opis­ke­li­joita sovel­ta­maan teoreet­tista tietoa käytän­töön. Tämän­tyyp­pi­nen kokemus syven­tää ymmär­rystä ja auttaa opis­ke­li­jaa näke­mään miten teoria ja käsit­teet liit­ty­vät todel­li­seen maail­maan. Käytän­nön harjoit­telu altis­taa myös haas­teille ja ongel­mille, ja niiden ratkai­se­mi­nen edistää heidän ongel­ma­rat­kai­su­ky­ky­jään. Väärien tilaus­ten kahvila antoi resto­no­mio­pis­ke­li­joille tilai­suu­den kehit­tää taitoja, jotka ovat arvok­kaita työelä­mässä. Saadun suul­li­sen asia­kas­pa­laut­teen mukaan myös asiak­kaat olivat tyyty­väi­siä, ja kaikille jäi lämmin mieli onnis­tu­neesta tapahtumasta.


Lähteet:

Muis­ti­liitto 2023. Muis­ti­sai­rau­det Suomessa. https://www.muistiliitto.fi/fi/muistisairaudet 27.11.2023.

The Restau­rant of Mista­ken Orders. http://www.mistakenorders.com/en/home.html 27.11.2023.

THL 2023. Muis­ti­sai­rauk­sien ylei­syys. https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/muistisairaudet/muistisairauksien-yleisyys 27.11.2023.

Kirjoit­taja:

Kirjoit­taja: Tuija Kainu­lai­nen, matkai­lun lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuvat: Tuija Kainulainen

Kansi­kuva: rawpixel.com on Freepik