Neljä henkilöä seisoo seinään päin, kahdella on käsi ylhäällä. Seinälle on heijastettu värikkäitä kuvioita.

Digillä pääsee kaikki mukaan!

Living lab -hanke (Sote Hyte Living Lab – Yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa) järjesti yhteis­työssä outo­kum­pu­lai­sen Aisti­ka­nava-yrityk­sen kanssa kahden viikon Taika­seinä-lait­teis­ton kokei­lun keväällä 2023.  Ensim­mäi­sen viikon aikana lait­teisto oli testat­ta­vana Joen­suussa vammais­pal­ve­lu­lain mukaista palve­lua­su­mista järjes­tä­vässä Vali­diassa. Päivä­toi­min­nan asiak­kaat pääsi­vät kokei­le­maan Taika­sei­nää useam­pana päivänä ja anta­maan arvo­kasta käyt­tä­jä­pa­lau­tetta. Living lab -hank­keessa mukana olevat toimi­jat sekä joukko kiin­nos­tu­neita Kare­lian ja Rive­rian sote-alan opis­ke­li­joita sekä opet­ta­jia pääsi­vät puoles­taan tutus­tu­maan Taika­sei­nään toisella kokei­lu­vii­kolla useam­pana eri ajan­koh­tana päivä­toi­min­nan tiloissa ja Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kampuksella.

Moniais­tista pelaa­mista saman­ai­kai­sesti useam­man henki­lön kanssa

Tapa­simme Vali­dian esihen­ki­löt Living lab -yhteis­työn suun­nit­te­lun merkeissä ensim­mäistä kertaa joulu­kuussa 2022. Keskus­te­limme tuol­loin alus­ta­vasti, että toteut­tai­simme pieni­muo­toi­sen asiak­kai­den toimin­ta­ky­kyä tukevan tekno­lo­gia­ko­kei­lun aidossa asia­kas­ym­pä­ris­tössä. Keskus­te­luja jatket­tiin pitkin kevättä samalla, kun jatkoimme sovel­tu­van tekno­lo­gian etsi­mistä Living Lab-kokeiluun.

Huhti­kuun alussa vierai­limme Living lab -hank­keen projek­ti­tii­millä Aisti­ka­na­van tiloissa yrit­täjä Esko Vihavan luona Outo­kum­mussa ja tutus­tuimme ensim­mäistä kertaa Taika­seinä-nimi­seen ratkai­suun. Magic Mirror™ -Taika­seinä auttaa fyysi­sen toimin­nan lisäksi kehit­tä­mään vuoro­vai­ku­tus- ja kommu­ni­kaa­tio­tai­toja luovan ja moniais­ti­sen pelaa­mi­sen keinoin. Tavoit­teena onkin löytää jokai­selle oma estee­tön tapa osal­lis­tua pelaa­mi­seen mukaan. Saman­ai­kai­sesti toimin­nassa voi olla yhtä aikaa mukana 1-6 henki­löä. Pelaa­mi­seen ei tarvita eril­li­siä ohjai­mia vaan omaa kehoa tai eri keho­no­sia käyt­tä­mällä voi kukin osal­lis­tua tasa­ver­tai­sesti mukaan toimin­taan. Lait­teisto kuiten­kin mahdol­lis­taa myös tarvit­taessa katseen, puheen, kytki­mien, koske­tuk­sen, pelioh­jain­ten, hiiren ja näppäi­mis­tön käyt­tä­mi­sen. Lisä­tie­toja Taika­sei­nästä Aisti­ka­na­van sivuilta.

Tutus­tu­mis­käyn­nillä huoma­simme, että lait­teis­ton tarjoa­mat sovel­luk­set mahdol­lis­ta­vat toimin­ta­ky­vyl­tään erita­sois­ten osal­lis­tu­jien yhdessä toimi­mi­sen ja pelaa­mi­sen erilai­sissa ympä­ris­töissä. Innos­tuimme ajatuk­sesta lähteä testaa­maan Taika­sei­nää yhdessä päivä­toi­min­nan asiak­kai­den kanssa.  Kun myös Aisti­ka­na­van yrit­täjä kiin­nos­tui yhteis­työstä, pääsimme varsi­nai­sessa kokei­lun suun­nit­te­lussa käyntiin.

Lattialla seinän edessä kulmiomainen laite. Seinään heijastettuna värikkäitä kuvioita.
Kuva 1. Taika­seinä-lait­teisto painaa kulje­tus­laa­tik­koi­neen noin 70kg. Se on helposti siir­ret­tä­vissä paikasta toiseen ja tarvit­see noin 3×3 metri­sen vaalean seinä­pin­nan, johon ohjel­misto heijastetaan.

Suun­nit­te­lusta ripeästi käytän­nön toteutukseen

Tekno­lo­gia-kokei­lun toteut­ta­mi­nen aidossa toimin­taym­pä­ris­tössä loppu­käyt­tä­jä­asiak­kai­den kanssa vaatii huolel­lista suun­nit­te­lua. Toisaalta itse suun­nit­te­lu­vai­heen ei ole tarkoi­tus viedä kohtuut­to­masti kenen­kään osapuo­len aikaa tai olla proses­sina liian pitkä, jotta myös toteu­tus­vai­hee­seen ja kokei­lun arvioin­tiin on riit­tä­västi aikaa. Varmis­timme heti alkuun päivä­toi­min­nan ohjaa­jan kanssa esimer­kiksi lait­teis­ton säily­tyk­seen liit­ty­vät asiat, kokei­lun aika­tau­lu­tuk­sen ja kokei­lusta tiedot­ta­mi­sen asiak­kaille. Hyödyn­simme suun­nit­te­lussa Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Keski-Karja­lan kehi­tys­yh­tiö KETI:n keväällä 2023 päät­ty­neessä VaPa-hank­keessa käytössä ollutta kokei­lusuun­ni­tel­ma­poh­jaa, joka oli laadittu Valtio­neu­vos­ton Opas kokei­lu­jen tuki­jalle ja Kunta­lii­ton Kokei­li­jan start­ti­pa­ketti -oppaita mukail­len. Kokei­lusuun­ni­tel­ma­poh­jan avulla laadimme päivä­toi­min­nan ohjaa­jan kanssa kokei­lun yhtei­set tavoitteet.

Tavoit­teeksi asetet­tiin ohjaa­jan ja asiak­kai­den mahdol­li­suus tutus­tua uuteen tekno­lo­gi­aan. Ohjaa­jan näkö­kul­masta tavoit­teena oli saada käytän­nön koke­muk­sia tekno­lo­gian käytöstä osana asiak­kai­den toimin­ta­ky­vyn yllä­pi­toa. Lisäksi tavoit­teena oli testata, tuoko Taika­seinä miele­kästä ja erilaista teke­mistä päivä­toi­min­nan arkeen ja miten se toimii sosi­aa­lis­ten tilan­tei­den mahdol­lis­ta­jana ryhmässä.

Seinälle heijastettu näyttökuva, jossa kaksi henkilöä seisoo rinnakkain ja nauraa.
Kuva 2. Päivä­toi­min­nan ohjaaja Jonna Tolp­pa­nen ja projek­ti­asian­tun­tija Suvi Leppä­nen testia­siak­kaina. Uusia tekno­lo­gi­sia ratkai­suja on tärkeää testata ensin itse, jotta hahmot­taa lait­teen toimin­nan käyt­tä­jän näkökulmasta.

Huhti­kuun viimei­sellä viikolla Taika­sei­nää kokeil­tiin Vali­dian päivä­toi­min­nan ryhmässä neljänä eri arki­päi­vänä noin tunnin verran kerral­laan. Päivä­toi­min­nan asiak­kaista kahdek­san innos­tui testaa­maan lait­teis­toa käytän­nössä. Yhteensä viikon aikana tutus­tu­mis­käyn­tejä oli pari­kym­mentä. Osa asiak­kaista ei vält­tä­mättä osal­lis­tu­nut itse lait­teis­ton käyt­töön, mutta he olivat silti mukana seuraa­massa muiden toimin­taa. Erilai­sia sisäl­töjä kokeil­tiin hyvin moni­puo­li­sesti. Suosi­tuim­miksi sisäl­löiksi nousi­vat toimin­nal­li­set pelit, joissa asiakas näki itsensä peli­maa­il­man sisällä. Eräs asiakas kommen­toi: ”oli parempi, kun näki itsensä peli­maa­il­man sisällä, jolloin hahmotti helpom­min, missä omat kädet tai jalat liik­ku­vat”. Asiakas kertoi, että tuntui kuin katsoisi itseään peilistä. Lisäksi yhtenä päivänä kokeil­tiin rentout­ta­via sisäl­töjä ja ne koet­tiin muka­vana vaih­toeh­tona esim. musiikille.

Kokei­lussa mukana olleet asiak­kaat antoi­vat seuraa­van­lai­sia palaut­teita: ”Moni­puo­lista liikun­taa ja uutta teke­mistä”. Jonkun mielestä ”tätä voisi silloin tällöin käyttää”. Yhdessä käyt­tä­jien kanssa huomat­tiin myös, että lait­teis­ton käyttö onnis­tui pyörä­tuo­lilla liik­kuen, vaikka kehoa ei muuten niin­kään pystyisi liikut­ta­maan. Komment­tina oli myös, että ”parhaim­pia ohjel­mia olivat ne, joissa täytyy tehdä jotain (liikkua tai tavoi­tella jotakin käsillä tai jaloilla)”.

Palau­tetta saatiin myös Taika­seinä-lait­teis­ton kehi­tys­työn ideoiksi. Päivä­toi­min­nan ohjaa­jan näkö­kul­masta Taika­seinä mahdol­lis­taa asiak­kaille mukavaa ja erilaista teke­mistä. Tekno­lo­gian testaa­mi­nen oli myös miele­kästä ja asiak­kaat tykkä­si­vät kokei­lu­vii­kosta. Kokei­lun toteut­ta­mista edesaut­toi myös tekno­lo­gian help­po­käyt­töi­syys. Taika­seinä-lait­teisto mahdol­listi päivä­toi­min­nan arkeen sellaista tois­tu­vaa liikettä tai toimin­taa, jota ei muuten vält­tä­mättä tulisi tehtyä esim. pyörä­tuo­lissa istuen. Mielen­kiin­toista oli myös huomata, miten Taika­seinä-kokeilu viritti mukavia keskus­te­luja lait­teis­ton käytön aikana. Taika­sei­nän kaltai­set ratkai­sut voivat siis tuoda myös yhtei­söl­listä teke­mistä ja lisätä vuoro­vai­ku­tusta erilai­sissa ryhmätoiminnoissa.

Kokei­lu­vii­kon päät­teeksi järjes­timme työpa­jan hank­keen työelä­mä­kump­pa­neille Vali­dian päivä­toi­min­nan tiloissa. Työelä­mäyh­teis­työ­kump­pa­neita osal­lis­tui viisi henki­löä.  He saivat kuulla asiak­kaan kerto­mana koke­muk­sia lait­teis­ton käytöstä sekä myös ohjaa­jan teke­mistä havain­noista. Tämän lisäksi kaikilla oli mahdol­li­suus kokeilla lait­teis­ton käyttöä myös itse. Lait­teisto ei ollut osal­lis­tu­jille aiemmin tuttu, joten uuden tekno­lo­gian kokei­lua pidet­tiin hyödyl­li­senä. Työpa­jassa pohdit­tiin yhdessä Taika­sei­nän mahdol­li­suuk­sia eri kohde­ryh­mille ja erilai­siin toimin­taym­pä­ris­töi­hin. Taika­sei­nän yksi selkeä etu on, että se sopii toimin­ta­ky­vyl­tään erilai­sille asiak­kaille ja myös hyvin eri-ikäi­sille ihmi­sille lapsista ikäih­mi­siin. Taika­sei­nän kasaa­mi­nen ja siir­tä­mi­nen on suhteel­li­sen vaiva­tonta, jolloin sitä on helppoa vaihtaa esimer­kiksi yksi­köstä toiseen.

Kampus­vii­kolla testaa­jia riitti tasai­sesti eri päiville

Karelia-amk:n kampuk­sella Taika­sei­nää testat­tiin kolmena eri päivänä touko­kuun alussa.  Järjes­timme kaikille avoimen pop up -tyyp­pi­sen tilai­suu­den, johon pystyi tule­maan omien aika­tau­lu­jen mukaan pistäy­ty­mään tai viih­ty­mään vähän pidem­mäksi aikaa. Osal­lis­tu­jia oli yhteensä 104 henki­löä ja he olivat pääosin Kare­lian ja Rive­rian sote-alan opis­ke­li­joita ja opet­ta­jia. Myös kansain­vä­li­siä opis­ke­li­joita oli mukana, joten projek­ti­hen­ki­löstö pääsi harjoit­te­le­maan lait­teis­ton käytön ohjausta myös englanniksi.

Kuvan etualalla henkilön kädessä tablettitietokone. Taustalla seinään heijastettuna ihmishahmo
Kuva 3. Taika­sei­nää ohja­taan eril­li­sellä tablet­ti­tie­to­ko­neella tai tieto­ko­neen näppäi­mis­töllä. Itse ohjelma on varsin helppokäyttöinen.

Työelä­mä­kump­pa­nei­den työpa­jaan ja Kare­lian kokei­lu­vii­kolle osal­lis­tu­neilta kerät­tiin palau­tetta QR-koodin kautta. Kyse­lyyn vastasi 39 henki­löä. Meitä kiin­nosti kovasti tietää, miten ja mistä osal­lis­tu­jat olivat kuul­leet Taika­seinä-kokei­lusta. Työelä­mä­kump­pa­neista, Kare­lian henki­lös­töstä sekä Rive­rian opet­ta­jista suurin osa oli saanut tiedon joko sähkö­pos­titse tai tietona toiselta henki­löltä. Molem­pien oppi­lai­tos­ten opis­ke­li­joista puoles­taan suurin osa kertoi vastauk­sissa saaneensa tiedon oman opet­ta­jansa kautta ja pääosin he tuli­vat­kin tutus­tu­maan lait­tee­seen oppi­tun­tiensa aikana.

Kokei­lu­jen palaut­tee­seen vastan­neista vain kahdella oli aikai­sem­paa koke­musta tai tietoa Taika­sei­nän toimin­nasta. Suurin osa kävi­jöistä oli sitä mieltä, että kokeilu oli hyödyl­li­nen ja mahdol­li­suuk­sia tutus­tua moni­puo­li­sesti erilai­siin sosi­aali- ja tervey­sa­lan tekno­lo­gioi­hin pidet­tiin tärkeänä. Suurin osa toivoisi kokei­lun tapah­tu­van itselle sopi­vana ajan­koh­tana, oppi­tun­tien puit­teissa tai yhdessä asiak­kai­den kanssa osana arjen työtä.

Muuta­mat opis­ke­li­jat innos­tui­vat tule­maan kokei­lun mukaan paikan päälle kampuk­sella olleen seinä­mai­nok­sen perus­teella, mikä osoit­taa opis­ke­li­joilta aloit­teel­li­suutta ja aitoa kiin­nos­tusta uusien tekno­lo­gioi­den hyödyn­tä­mi­seen sote-alalla. Tämä sai meidät miet­ti­mään, että ehkä meillä voisi olla kampuk­sella jatkossa enem­män­kin vastaa­via tekno­lo­gian tutus­tu­mis- ja testaus­mah­dol­li­suuk­sia tarjolla myös oppi­tun­tien ulko­puo­lella. Vastaa­vat tilai­suu­det voisi­vat tuoda yhteen erityi­sesti tekno­lo­giasta kiin­nos­tu­neita sote-alan opis­ke­li­joita, jotka voisi­vat olla innos­tu­neita lähte­mään mukaan esimer­kiksi Living lab -toimintaan.

Testaa­jien komment­teja kampusviikolta:

”Kiva toimin­nal­li­nen innovaatio!”

”Hiki tuli ja hauskaa oli”

”Very good I like it”

”Ihan lois­ta­vaa tämä living lab toiminta, kiva päästä tutus­tu­maan erilai­siin teknologioihin!”

Mitä Taika­seinä -kokei­lusta opittiin?

Joulu­kuussa 2022 julkai­simme Pulssi-artik­ke­lin Living lab – Yhteis­ke­hit­tä­mi­sen mahdol­li­suuk­sia Pohjois-Karja­lan alueella, jossa kerroimme mistä Living lab -toimin­ta­mal­lissa on kyse. Kevään 2023 aikana olemme ideoi­neet, mitä Living lab-toiminta Kare­liassa käytän­nössä tarkoit­taa hank­keessa mukana oleville eri toimi­joille kuten alueen sote- ja hyvin­voin­tia­lan yrityk­sille ja järjes­tö­toi­mi­joille sekä muille yhteis­työ­kump­pa­neil­lemme koko maakun­nan alueella. Taika­seinä-kokeilu yhteis­työssä Vali­dian ja Aisti­ka­na­van kanssa on käytän­nössä meidän ensim­mäi­nen isompi yhteis­ke­hit­tä­mi­sen prosessi ja tekno­lo­gia­ko­keilu. Proses­sin suun­nit­telu alkoi jo alku­vuo­desta yhteis­työ­kump­pa­nei­den etsi­mi­sellä. Koska meillä ei ollut vielä ”valmista” työelä­mä­nyh­teis­työ­ver­kos­toa olemassa niin tämä vaihe otti luon­nol­li­sesti oman aikansa. Kun sopivat kump­pa­nit löytyi­vät, suun­nit­telu eteni varsin vauhdikkaasti.

Järjes­timme yhtei­sen palau­te­kes­kus­te­lun muutama viikko kokei­lun jälkeen. Aisti­ka­na­van yrit­täjä Esko Vihava koki suun­nit­telu- ja toteu­tus­pro­ses­sin suju­vana. Nopeasta aika­tau­lu­tusta huoli­matta käytän­nön toimet saatiin sovi­tel­tua hyvin yhteen. Päivä­toi­min­nan ohjaaja Jonna Tolp­pa­nen kertoi, että kokeilu oli koko­nai­suu­tena kiva juttu. Hän ei kokenut kokei­lua kuor­mit­ta­vana, koska ohjausta ja tukea tekno­lo­gian käyt­töön oli koko ajan saata­vissa. Varhai­sempi kokei­lusta tiedot­ta­mi­nen olisi ollut hyvä, vaikka lopulta nopeal­la­kin aika­tau­lulla selvit­tiin. Vies­tin­nän merki­tystä ei siis voi liikaa koros­taa, mikä on meille hyvä oppi jatkoon.

Aluksi meillä oli tavoit­teena saada myös Kare­lian ja Rive­rian sote-alan opis­ke­li­joita mukaan harjoit­te­le­maan lait­teis­ton käyttöä ja ohjaus­ti­lan­teita loppu­käyt­tä­jä­asiak­kai­den kanssa. Olimme miet­ti­neet, että viisi opis­ke­li­jaa olisi mahtu­nut yhdellä kertaa mukaan asia­kas­oh­jaus­ti­lan­tei­siin, mutta jälki­kä­teen ajatel­tuna päivä­toi­min­nan tilan kokoon nähden noin 2 – 3 opis­ke­li­jaa olisi ollut opti­maa­li­sempi. Lopulta tote­simme, että opis­ke­li­joi­den mukaan saami­nen olisi vaati­nut pidem­män proses­sin, joten tällä kertaa emme vielä saaneet vietyä opis­ke­li­joita ja loppu­käyt­tä­jiä yhteen.

Jatkoa ajatel­len meille kuiten­kin syntyi hyviä ideoita, miten toteut­taa kokeilu yhteis­työssä opis­ke­li­joi­den kanssa. Opis­ke­li­joi­den on tärkeä päästä tutus­tu­maan erilai­siin sote-alalla jo käytössä oleviin tai sinne suun­nit­teilla oleviin ratkai­sui­hin mahdol­li­sim­man moni­puo­li­sesti jo opis­ke­luai­kana niin toisella asteella kuin ammat­ti­kor­kea­kou­lussa. Tekno­lo­gia-kokei­lut voisi­vat tuoda lisää mahdol­li­suuk­sia ohjaus­ti­lan­tei­den harjoit­te­luun käytän­nössä ja ymmär­rystä tekno­lo­gian hyödyn­tä­mi­seen sote-alan asiakastyössä.

Seinälle heijastettu näyttö, jossa kirkkaan värisiä kuvia maalattuna
Kuva 4. Taika­seinä innos­taa leik­ki­mään. Sosio­no­mio­pis­ke­li­joi­den maalaus­het­ken tuloksia.

Opis­ke­li­joi­den kommen­teissa nousi esille, että on mukavaa, että on tarjolla uusia mahdol­li­suuk­sia tutus­tua tekno­lo­gi­aan. Lisäksi liik­ku­mi­nen ja tekno­lo­gian kokeilu nähtiin kivana vaih­te­luna pitkien luen­to­jen väliin eli voisi sopia vaikka väli­tun­tioh­jel­maksi. Lisäksi opis­ke­li­jat kokivat, että tekno­lo­giana tutus­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sia kaiva­taan nykyistä enemmän, koska kentällä ei vält­tä­mättä pääse tutus­tu­maan tai kokei­le­maan tekno­lo­giaa tarpeeksi monipuolisesti.

Matalan kynnyk­sen mahdol­li­suuk­sia uuden tekno­lo­gian kokei­luun tarvitaan

Living lab -hank­keen näkö­kul­masta kokeilu oli aivan ainut­laa­tui­nen oppi­mis­pro­sessi. Huoma­simme heti, että on tärkeää, että kokei­lun aikana jonkun henki­lön on aina oltava ohjaa­massa ja kerto­massa lait­teis­ton käytöstä. Ei riitä, että uusi tekno­lo­gia­rat­kaisu ns. seisoo jossain nurkassa. Varsi­nai­sen tekno­lo­gian testaa­mi­sen lisäksi on tärkeää käydä vuoro­pu­he­lua tekno­lo­gi­aan tutus­tu­vien kanssa siitä, miten ratkaisu taipuu eri kohde­ryh­mille ja eri käyt­tä­jille. Asiak­kai­den, sote-ammat­ti­lais­ten, opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den kanssa vuoro­pu­he­lua on tietysti käytävä vielä eri näkö­kul­mista. Asiak­kai­den kanssa koros­tuu ehkä enemmän esim. käytet­tä­vyys- ja saavu­tet­ta­vuus­nä­kö­kul­mat, kun taas alan ammat­ti­lais­ten ja opis­ke­li­joi­den kanssa sitten erityi­sesti esimer­kiksi ohjauk­sen näkö­kulma on keskiössä.

Kaiken kaik­ki­aan kokeilu oli onnis­tu­nut ja vahvisti käsi­tystä, että uusia tekno­lo­gia­ko­kei­luja tullaan teke­mään Living lab -toimin­nassa jatkos­sa­kin. Matalan kynnyk­sen pop up -tilai­suuk­sien avulla voisi esimer­kiksi jalkau­tua eri puolille maakun­taa ja tarjota uusia koke­muk­sia digin parissa kaiken ikäi­sille kansa­lai­sille. Samalla sote-alan opis­ke­li­jat saisi­vat harjoi­tella ohjaus­ti­lan­teita uusia tekno­lo­gi­sia ratkai­suja hyödyn­täen. Työelä­mä­kump­pa­nien näkö­kul­masta tämän tyyp­pi­set kokei­lut tarjoa­vat erilai­sia verkos­toi­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sia ja ennen kaikkea ideoita ja syöt­teitä oman yrityk­sen tai orga­ni­saa­tion toimin­nan ja palve­lui­den kehit­tä­mi­seksi tekno­lo­gis­ten ratkai­su­jen avulla.


Lähteet:

Aisti­ka­nava. www.aistikanava.fi

Leppä­nen. A., Ripatti, H. & Jäppi­nen, T. 2017. Kokei­li­jan start­ti­pa­ketti. Kunta­liitto. https://www.kuntaliitto.fi/julkaisut/2017/1867-kokeilijan-starttipaketti 2.6.2023

Aarnin­salo, L., Hokka­nen, V., Veste­ri­nen, M. 2019. Kokei­lu­luotsi – opas kokei­lu­jen tuki­jalle. Valtio­neu­vos­ton kans­lian julkai­suja 2019:1. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-685-0 2.6.2023


Kirjoit­ta­jat:

Jaana Kurki, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Suvi Leppä­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Kirjoit­ta­jat työs­ken­te­le­vät Sote Hyte Living Lab- yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa hankkeessa