Kansain­vä­li­set opetus­tek­no­lo­gia­mes­sut Lontoossa – teko­ä­lyä, e-sportia ja lisät­tyä todellisuutta 

Lontoossa vuosit­tain järjes­tet­tä­vät opetus­tek­no­lo­gi­aan keskit­ty­vät BETT-messut ovat maail­man suurimm­pia tekno­lo­gian ja koulu­tuk­sen tapah­tu­mia, joilla esitel­lään uusia tekno­lo­gia­rat­kai­suja ja peda­go­gi­sia lähes­ty­mis­ta­poja opetuk­sessa. Tarjonta on erit­täin moni­puo­li­nen ja messut tarjoa­vat runsaasti mahdol­li­suuk­sia verkos­toi­tua, oppia uutta ja tutus­tua uusiin inno­vaa­tioi­hin. Messuilla on erilai­sia esit­te­lyjä, työpa­joja, luen­toja ja keskus­te­luja, joissa käsi­tel­lään eri aiheita ja teemoja koulu­tuk­sen ja tekno­lo­gian aloilta. 

Messut kokoa­vat yhteen sekä koulu­tuk­sen asian­tun­ti­jat aina varhais­kas­va­tuk­sesta korkea­kou­lusek­to­rille että erilai­set opetus­tek­no­lo­gi­set inno­vaa­tiot, tekno­lo­giat ja sovel­lus­ke­hit­tä­jät. Messut siis keskit­ty­vät opetus­tek­no­lo­gi­aan ja sen moni­puo­li­seen hyödyn­tä­mi­seen koulutussektorilla. 

Valta­vasti tarjon­taa ja näytteilleasettajia

Messuilla on paljon erilai­sia näyt­teil­lea­set­ta­jia, jotka esit­te­le­vät uusim­pia tekno­lo­gia­lait­teita, ohjel­mis­toja ja muita ratkai­suja opetuk­sen paran­ta­mi­seksi. Esillä voi olla esimer­kiksi virtu­aa­li­to­del­li­suutta, teko­ä­lyä, robo­tiik­kaa, ohjel­moin­tia, pelil­lis­tä­mistä ja monia muita tekno­lo­gian sovel­lusa­lueita. BETT-messut tarjoa­vat­kin erin­omai­sen näkymän korkea­kou­lu­jen opetus­tek­no­lo­gi­aan, tutki­muk­seen ja kehit­tä­mi­seen niille, jotka ovat kiin­nos­tu­neita opetuk­sen ja tekno­lo­gian kehit­tä­mi­sestä. Verkos­toi­tu­mi­seen ja yhteis­työ­kump­pa­nei­den löytä­mi­seen eri aloilta messut ovat myös hyvä paikka. Messu­hal­leista löytyy useampi alue, joissa päivän aikana ennalta kutsut luen­noit­si­jat pitävät noin puolen tunnin luen­toja järjes­tä­jien valit­se­mista aiheista. Keynote-luennot järjes­te­tään suuressa BETT-salissa, johon on kutsuttu kansain­vä­li­sesti kiin­nos­ta­via luennoitsijoita. 

Messut koos­tu­vat laajasta näyt­te­ly­alu­eesta (mm. yli 600 yritystä, osal­lis­tu­jia yli 125 eri maasta ja n. 40 000 kävijää), puheen­vuo­roista eri teemoista ja digi­taa­lis­ten sovel­lus­ten esit­te­lyistä. Tarjon­taa oli valta­vasti ja mahdol­lista seuraa­vaa käyn­ti­ker­taa varten tulee ohjelma raken­taa etukä­teen, jotta messu­päi­vistä saa vielä enemmän irti. Osal­lis­tuimme suoma­lai­sen IlonaIT:n tapah­tu­miin messu­hal­lissa (VR Sand) ja British Museu­missa ja pääsimme testaa­maan heidän uutta opetus­tek­no­lo­gia­ver­kos­to­jansa tukevaa emill-apin käyttöä. Harmit­ta­vasti emme pääs­seet ATEA EDU tilai­suuk­siin mukaan, ne menivät heti täyteen. Messu­jen tasosta kertoo se, että tilai­suuk­sia järjes­tet­tiin myös hienolla jahdilla kansain­vä­li­sen puhu­ja­kaar­tin voimin.

Suuri messua­lue on jaettu eri teemoi­hin ja aluei­siin, joita tukee laaja opetus­tek­no­lo­gia­näyt­tely & työpa­jat. Teemoi­te­tut esit­te­ly­alu­eet jakaan­tui­vat seuraa­viin osa-aluei­siin: The Arena Leaders @ Bett, Teac­hing and Lear­ning, Future Theatre, Esport @ Bett, Bett Academy Live, Tech in Action ja Global Showcase.

Kuva diaesityksestä. Diassa englanninkielisiä sanoja kuvaamassa nuorten tulevaisuuden ammatteja
Messuilla riitti mielen­kiin­toi­sia esityksiä.

Teko­ä­lyn mahdol­li­suu­det opetuksessa

Osal­lis­tuimme erityi­sesti kansain­vä­li­siin alus­tuk­siin teko­ä­lyyn liit­tyen. Mieleen­pai­nu­vin luento oli ehdot­to­masti Dan Fizpat­ric­kin esitys koskien teko­ä­lyä ja sen satoja eri muotoja, joita opetuk­sessa käyte­tään jo nyt ympäri maail­maa. Esillä ei ollut niin­kään se, että tuli­siko teko­ä­lyn käyttöä osana opetusta joten­kin hallita, vaan enemmän se, kuinka teko­ä­lyn käyttö laajen­taa peda­go­gi­sen oppi­mi­sen mahdol­li­suuk­sia ja kuinka tärkeää on vuoro­vai­ku­tuk­sen ja kriit­ti­sen ajat­te­lun tuomi­nen osaksi peda­go­giaa. Dan Fizpat­rick yllä­pi­tää Face­boo­kissa laajan suosion saanutta teko­ä­lyyn opetuk­sessa keskit­ty­vää ryhmää The AI Class­room. 

Olemme pitkään miet­ti­neet Kare­li­aan ”soft skill’s lab” ympä­ris­töä ja AI Class­room vain vahvisti tätä teemaa. Teko­ä­lyn hyödyn­tä­mi­nen vaatii uusia tapoja kehit­tää opis­ke­li­joi­den vuoro­vai­ku­tus­osaa­mista, keskus­te­lu­tai­toa, kriit­tistä ajat­te­lua, ihmis­ten kohtaa­mista suhteessa valta­vaan tieto­mää­rään ja eri sovel­luk­siin, jotka tekoäly meille tule­vai­suu­dessa mahdol­lis­taa. Myös tähän löytyi vr-sovel­luk­sia, joiden kokei­luun oli pitkät jonot erityi­sesti nuorten messuo­sal­lis­tu­jien keskuudessa. 

Osal­lis­tuimme myös British Museu­missa järjes­tet­tyyn opetus­tek­no­lo­gian tule­vai­suus -tilai­suu­teen. Tässä tilai­suu­dessa nostet­tiin vahvasti esiin yrit­tä­jyy­den vahvis­ta­mi­nen ja yritys­kas­va­tuk­sen merki­tys Suomen kilpai­lu­ky­vyn edis­tä­mi­sessä. Kontio­lah­te­lais­läh­töi­nen yritys ThingLink palkit­tiin koko BETT-tapah­tu­man parhaana globaa­lina inno­va­tii­vi­sena yrityk­senä ja digi­taa­li­sena ratkai­suna. Toimi­tus­joh­taja Ulla-Maaria Koivula oli mukana tilai­suu­dessa ja saim­me­kin hyvää itse­tun­non nosta­tusta, koska tiedämme kuinka paljon Kare­liassa on jo käyn­nis­tetty projek­teja sovel­luk­sen hyödyn­tä­mi­seen liittyen. 

Kolme päivää BETT-messuilla oli infor­maa­tio­ty­ki­tystä ja -tulvaa. Ensi­ker­ta­lai­selle tuli paljon tietoa, jota piti sula­tella pidem­män aikaa. Vaikka tavoit­teena oli kier­rellä messuilla tehok­kaasti, täydet päivät olivat lähes mahdot­to­muus toteut­taa. Mikäli näille messuille lähdemme seuraa­van kerran, osaamme parem­min ottaa jo ennak­koon asioista selvää ja miettiä, mihin teemoi­hin haluamme keskit­tyä. Suosit­te­lemme Kare­lian henki­lös­tön laajem­paa osal­lis­tu­mista tähän tapah­tu­maan niin opetuk­sen, opetus­tek­no­lo­gian, it-tuki­pal­ve­lui­den kuin tutki­muk­sen näkö­kul­masta. Seuraa­vat BETT-messut järjes­te­tään 24–26.1.2024 Lontoossa.

kaksi henkilöä katsoo kameraan, taustalle messuhallin sisäänkäynti
Artik­ke­lin kirjoit­ta­jat Bett-messuilla

Hyödyl­li­siä teko­ä­ly­so­vel­luk­sia opetukseen

Lopuksi nostamme esiin Hannu Moila­sen (Jyväs­ky­län yliopisto) koos­ta­masta rapor­tista mielen­kiin­toi­sia teko­ä­ly­so­vel­luk­sia, joista voi olla hyötyä opet­ta­jille. Myös Tampe­reen korkea­kou­lu­yh­tei­sössä toimiva Matleena Laakso julkaisi laajan blogi­kir­joi­tuk­sen messu­jen annista. 

  • Curipod – suun­nit­te­lee oppi­tun­nit ja diat muuta­massa sekun­nissa anne­tusta aiheesta https://curipod.com/ai 
  • Quill­bot – tekstin tyylin muut­ta­mi­nen ja uudel­leen­kir­joit­ta­mi­nen https://quillbot.com 
  • ChatPDF – Teko­ä­lylle voi syötää minkä­ta­hansa PDF-tiedos­ton ja esittää tiedos­toon liit­ty­viä kysy­myk­siä https://www.chatpdf.com/ 
  • Crayon – yksin­ker­taista kuvien muodos­ta­mista tekstin perus­teella https://www.craiyon.com 
  • Chat GPT4-uusin versio voi käsi­tellä kuvia ja tekstiä syöt­teenä, tiivis­tää näytöllä näkyvää tekstiä ja vastata koneen kysy­myk­siin, jotka sisäl­tä­vät kaavioita. 
  • Midjour­ney – moni­mut­kai­sem­pien kuvien luomista https://www.midjourney.com 
  • Tome – algo­ritmi tekee esitys­poh­jat ja power­point-kalvot https://beta.tome.app 
  • Notion AI – Tiivis­tää, ideoi, kirjoit­taa sähkö­pos­teja ja blogi­pos­tauk­sia jne. integroi useita käyt­tö­tar­koi­tuk­sia https://www.notion.so 
  • Google Bard- Käyttää LaMDAn:n keskus­telu-älymal­lia, joka on koulu­tettu 1,56 miljar­din sanan aineis­tolla ja kykenee sula­vaan dialogiin. 
  • Resume Worded – antaa palau­tetta ansio­lut­te­losta ja Linke­dIn-profii­lista https://resumeworded.com 
  • D-ID-Digital Humans Video Gene­ra­tor-Luo videoita omaan Power­Poin­tiin, joissa oma valo­ku­vasi puhuu tekstin avulla https://www.d-id.com 
  • Slides AI – Luo esitys­kal­voja integroi­tuna Google Slide­siin https://www.slidesai.io 

Kirjoit­ta­jat:

Minna Rokkila, opetus­tek­no­lo­gia-asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Marika Turkia, tutki­mus- ja kehit­tä­mis­ra­hoi­tuk­sen pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Logot: Ely-keskus, ESR/EAKR, Vipuvoimaa EU:lta
Tämä artik­keli on osa Tule­vai­suu­den työ ESR hank­keen toimen­pi­teitä. Hank­keen tavoit­teena on kehit­tää ja pilo­toida yhdessä työelä­män kanssa digi­taa­li­seen jous­ta­vuu­teen perus­tuva monia­lai­nen peda­go­gi­nen yhteis­suun­nit­te­lu­malli, muotoilla työelä­män kanssa opetuk­seen integroi­tu­via kokei­luja, vahvis­taa Kare­lian proak­tii­vista toimin­taa työelä­mä­vuo­ro­vai­ku­tuk­sessa sekä kehit­tää opet­ta­jien peda­go­gista osaa­mista. Tule­vai­suu­den työ ESR -hank­keen päära­hoit­ta­jana toimii Etelä-Savon ELY-keskus Euroo­pan unionin ESR-ohjelmasta.