Nainen hymyilee ja katsoo kameraan

Koulu­tusa­gen­tista kansain­vä­li­sen opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin edistäjäksi

Tässä artik­ke­lissa kerron Kare­lian kansain­vä­li­senä työn­te­ki­jänä omasta polus­tani ulko­mailta suoma­lai­selle työpaikalle.

Suoma­lai­nen koulu­tus­jär­jes­telmä on tuttu monille ulko­maa­lai­sille ihmi­sille, jotka tekevät tutki­musta tai työs­ken­te­le­vät koulu­tusa­lalla. Suomen kielen oppi­mi­nen kiin­nos­taa monia mm. Lenin­gra­din alueella Venä­jällä. Valmis­tut­tuani koulusta Viipu­rissa mietin, mikä minua kiin­nos­taa, ja hain opis­ke­le­maan suomen kielen opet­ta­jaksi Hertze­nin yliopis­ton Viipu­rin yksik­köön. Koska pidin mate­ma­tii­kasta, suomen kielestä oli tullut minulle tärkeä harras­tus, koska sen kielioppi näytti oikein loogi­selta. Toisena syynä oli Viipu­rin histo­rian tutki­mi­nen, jota myös harras­tin. Yliopis­ton viimei­senä vuonna meidät lähe­tet­tiin harjoit­te­le­maan Itä-Suomen kouluun, ja minä menin Joen­suun yksik­köön. Sen jälkeen ymmär­sin, että suomen kielen opet­ta­mi­nen ja suoma­lai­sen koulu­tus­jär­jes­tel­män tutki­mi­nen kiin­nos­ta­vat minua. Mais­te­rioh­jel­massa ja jatko-opin­noissa Pieta­rin valtio­ny­li­opis­tossa olen opis­kel­lut noita asioita viisi vuotta.

Kaikki suomen kieltä opis­ke­le­vat eivät uskalla muuttaa Suomeen asumaan. Itse kuiten­kin tulin Suomeen opis­ke­le­maan peda­go­giik­kaa ja venäjää vieraana kielenä kolme vuotta sitten, sillä kun työs­ken­te­lin Nordic Schoo­lissa Pieta­rissa koulu­tusa­gent­tina, sain paljon tietoa siitä, miten voisin päästä Suomeen opiskelemaan.

Ensim­mäi­set kontak­tit Kareliaan

Kun työs­ken­te­lin Nordic School -kieli­kou­lussa Pieta­rissa, järjes­timme valin­ta­ko­keita suoma­lais­ten ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen FINNIPS-järjes­tön kanssa. Tapasin nykyi­sen kolle­gani, Karelia-amk:n venäjän kielen lehtori Riitta Hytti­sen noissa FINNIPS-pääsy­ko­keissa. Riitta kysyi minulta, miksi emme olleet tehneet yhteis­työtä Karelia-amk:n kanssa, ja kertoi että Karelia tekee kyllä yhteis­työtä Petros­koin ja Sorta­va­lan koulu­jen kanssa. Vasta­sin että emme vali­tet­ta­vasti tien­neet paljon Pohjois-Karja­lan alueesta ja Karelia-amk:sta. Luulin, että Joensuu on Pieta­rista kaukana ja kiin­nos­taa vain Petros­koin ja Sorta­va­lan haki­joita. Näin, että Kare­lialla oli venä­jän­kie­li­nen netti­sivu ja oikein laadu­kas ja hyvin tehty VKon­takte-sivu, joka oli vies­tin­tä­tii­min harjoit­te­li­jan ja opis­ke­li­ja­lä­het­ti­läi­den työtä.

Alussa oli vaikeaa löytää Nordic School -kieli­kou­lulle Kare­lian kontak­teja. Työs­ken­te­lin paljon muiden korkea­kou­lu­jen kanssa ja huoma­sin, että työ etenee parem­min, jos orga­ni­saa­tiossa on kansain­vä­li­sen opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin koor­di­naat­tori, mutta Kare­liassa ei ollut tuol­loin sellaista. Siksi oli vaikea tehdä yhteis­työ­so­pi­musta Kare­lian kanssa, ja koko prosessi kesti kauan. Myös webi­naa­rien järjes­tä­mi­nen oli Kare­liassa opis­ke­li­ja­lä­het­ti­läi­den tehtävä, mutta mieles­täni tämä työ on opis­ke­li­joille haas­ta­vaa, koska ulko­maa­lai­set agentit ja vanhem­mat halua­vat keskus­tella vaikeista asioista asian­tun­ti­joi­den kanssa ensiksi. Opis­ke­li­joilta he halua­vat kyllä kysyä heidän kokemuksistaan.

Kolme henkilöä seisoo rollup-seinäkkeen edessä kädessään esitteitä.
Karelia-amk:n opis­ke­li­ja­lä­het­ti­lään Ksenia Senkova-Hytti­sen vierailu Nordic Schoo­liin 2021.

Kun sain Kare­lian mark­ki­noin­ti­asian­tun­ti­jan Tarja Tuono­sen yhteys­tie­dot, sovimme Kare­lian esit­te­lystä Nordic Schoo­lin Pieta­rin toimis­tossa. Kare­lian opis­ke­lija Ksenia Senkova-Hytti­nen tuli Nordic Schoo­liin esit­te­le­mään Kare­liaa, kertoi ammat­ti­mai­sesti opis­ke­lu­pai­kasta ja omista koke­muk­sis­taan, ja ymmär­sin itsekin, että Karelia on kiin­nos­tava kohde. (Career Story: Ksenia Senkova, BBA 2020)

Esit­te­lyn jälkeen jatkoimme keskus­te­luja opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­tiyh­teis­työstä Riitan, Tarjan ja Kare­lian uuden kv-koor­di­naat­to­rin Sini-Tuuli Saaris­ton kanssa. Lopulta tulin korona-aikana teke­mään Youtube-mark­ki­noin­ti­vi­deon Kare­li­aan, ja tapa­simme myös muiden kolle­goi­den kanssa ja keskus­te­limme, mitä yhteis­työtä voimme tehdä. Joen­suun tapaa­mi­sen jälkeen ymmär­sin, että Karelia-amk on erit­täin kiin­nos­tava paikka. Kun tulin Joen­suu­hun, näin, että se on rauhal­li­nen, kaunis ja turval­li­nen kaupunki, jolla on oma histo­ria ja perin­teet. Se ei myös­kään ole kaukana (esim. matka Pieta­riin Joen­suusta on melkein sama kuin Helsingistä).

Kolme naista istuu pöydän ääressä.
Nordic Schoo­lin Youtube-video Karelia UAS 2021. Kuvassa vas. Tarja Tuono­nen, Sini-Tuuli Saaristo ja Riitta Hyttinen.

Asuin ja opis­ke­lin jo Helsin­gissä, kun tapasin Ksenian asun­to­lani lähellä ja arvasin, että hän asui vierei­sessä talossa. Ksenia kertoi minulle paljon tari­noita elämäs­tään Joen­suussa, ja se kuulosti minusta siltä, että hän puhuu suoma­lai­sesta koti­kau­pun­gista, että hän on “kotoi­sin” Pohjois-Karja­lasta. Mietin itse, että olisi kiva mennä pieneen suoma­lai­seen kaupun­kiin asumaan ja oppia lisää suomen kieltä. Ymmär­sin, että pääkau­pun­gissa ei voi olla samaa fiilistä, koska siellä on paljon kansain­vä­listä toimin­taa, kun kaikki puhuvat englan­tia ja on paljon venä­jän­kie­li­siä, eikä siksi ole pakko käyttää suomea.

Töihin Kare­lian Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -projektiin

Syksyllä vuonna 2021 tulin työs­ken­te­le­mään Kare­li­aan kaksi­vuo­ti­seen Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -projek­tiin, jossa pääl­lik­könä oli Sini-Tuuli Saaristo. Koska olimme jo tehneet yhteis­työtä, ymmär­simme, mitä täytyy kehit­tää. ”Hanke alkoi syys­kuussa 2021 ja sen rahoit­ta­jana toimii Euroo­pan unionin sosi­aa­li­ra­hasto (REACT-EU:n ESR-toimen­pi­teet). Opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin kehit­tä­mi­nen on yksi kolmesta hank­keessa kehi­tet­tä­västä koko­nai­suu­desta. Tavoit­teena on vahvis­taa ja lisätä ulko­mailta tapah­tu­vaa opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­tia sekä raken­taa virtu­aa­li­sia opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin työka­luja ja -proses­seja sekä tehdä erilai­sia kansain­vä­li­sen opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin kokei­luja”. (Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu lisää kansain­vä­li­siä opis­ke­li­joita Kare­li­aan!)

Ryhmäkuva kuudesta henkilöstä.
Kv-uraoh­jaamo projek­ti­tiimi ja kv-opis­ke­li­ja­lä­het­ti­läät järjes­tä­vät Apply to Karelia UAS -webi­naa­rin 2021.

Aluksi teimme 10 webi­naa­ria Kare­liasta kv-haki­joille (5 englan­niksi ja 5 venä­jäksi) opis­ke­li­ja­lä­het­ti­läi­den ja vies­tin­tä­tii­min harjoit­te­li­jan Alla Vokhtan kanssa, mikä oli hyvä kokemus. Webi­naa­rit näyt­ti­vät ammat­ti­mai­silta, koska esimer­kiksi rehtori tuli terveh­ti­mään osal­lis­tu­jia. Webi­naa­rien jälkeen osal­lis­tu­jat ja vanhem­mat olivat kiitol­li­sia saamas­taan tiedosta. Kutsuimme myös kv-koulu­tusa­gent­teja webi­naa­rei­hin, koska heille se olisi myös hyvä koulutus. 

Päivi­timme vies­tin­tä­tii­min kanssa myös venä­jän­kie­li­set sivut, ja PP-esityk­set, sekä venä­jän­kie­li­set, että englan­nin­kie­li­set, koska myös oman työko­ke­muk­sen mukaan tiesin, että se on tärkeä haki­joille. Sitten saimme idean tehdä video Kare­liasta blog­gaaja Ilja Redinin kanssa, koska hän oli jo tuttu ihminen ylei­sölle, ja siksi hakijat ja heidän vanhem­pansa uskovat häntä. Video sai 14 000 katse­lu­ker­taa ja sen teke­mi­nen oli upea kokemus. (Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo kehit­tää veto- ja pito­voi­ma­te­ki­jöitä)

Webi­naa­reja ja mark­ki­noin­ti­vi­deoita usei­siin kohdemaihin

Kun yhteis­työ venä­läis­ten agent­tien kanssa loppui keväällä 2022, aloimme työs­ken­nellä samalla tavalla muiden kohde­mai­den, esim. Intian kanssa. Teimme webi­naa­reja englan­niksi uusien part­ne­rei­den kanssa, ja ymmär­simme niitä tehdes­sämme, että myös muissa maissa vanhem­mat valit­se­vat, mihin heidän lapset menevät asumaan ja opis­ke­le­maan. Monissa maissa vanhem­mat eivät puhu englan­tia, mutta onneksi meillä Kare­liassa on ranskan-, viet­na­min- ja venä­jän­kie­li­siä työn­te­ki­jöitä, joiden kanssa teimme yhtei­siä QA-webi­naa­reja Youtu­bessa, missä vasta­simme haki­joi­den kysy­myk­siin. Opimme myös itse paljon, kun kolle­gat kertoi­vat meille paljon omista kulttuureistaan. 

Järjes­timme Apply to Karelia UAS -virtu­aa­li­mes­sut Kare­lian työn­te­ki­jöi­den kanssa, mikä oli mahdol­lista vain Kv-uraoh­jaamo-projek­tin ansiosta, koska järjes­te­lyt vaati­vat paljon resurs­seja. (Attrac­ting Inter­na­tio­nal Students to Karelia UAS Virtually) Osal­lis­tuimme myös isom­mille virtu­aa­li­mes­suille esit­te­li­jöinä ja saimme sitä kautta hyvää koke­musta. Messuille on tärkeä osal­lis­tua, koska huoma­sin jo Pieta­rissa itse, että agent­tina kerroin enemmän niistä korkea­kou­luista, joiden työn­te­ki­jöi­den kanssa olimme aiemmin tavanneet.

Ryhmäkuva jossa 12 henkilöä istuu tai seisoo seinäkkeen edessä. Seinäkkeessa Karelia-amk:n logoja.
Apply to Karelia UAS -virtu­aa­li­mes­sut 2022.

Teimme hank­keessa paljon yhteis­työtä Kare­lian vies­tin­tä­tii­min kanssa. Teimme esimer­kiksi opis­ke­li­ja­lä­het­ti­läi­den kanssa mark­ki­noin­tia Insta­gra­missa, koska kv-hakijat käyt­tä­vät sitä paljon. Teimme myös paljon webi­naa­reja ja live-strii­mauk­sia eri kana­villa. Lempi­työ­täni oli mark­ki­noin­ti­vi­deoi­den teke­mi­nen, koska niissä piti kirjoit­taa käsi­kir­joi­tuk­sia eri kielillä, kääntää, oppia tekstiä ulkoa ja osal­lis­tua kuvauksiin. 

Osal­lis­tuimme erilai­siin tilai­suuk­siin myös paikan päällä, ja oli kiva tavata ihmisiä esimer­kiksi Tutustu Kare­li­aan -päivillä. Tapa­simme haki­joita myös Rive­riassa, Jomo­nissa ja ISK-lukiossa. Teimme myös Pre-arrival-infot kansain­vä­li­sille uusille opis­ke­li­joille. Kesällä heillä on paljon kysyt­tä­vää ennen tuloaan maahan, ja Suomessa taval­li­sesti heinä­kuussa työn­te­ki­jät lomai­le­vat. Kysy­myk­siä on paljon ja vastauk­sia täytyy siis odottaa. Kun työs­ken­te­lin Nordic Schoo­lissa, opis­ke­li­joi­den vanhem­mat halusi­vat aina tietää kaiken­laista heille tärkeätä, ja kysyi­vät kv-koulu­tusa­gen­teilta, mutta on parempi, jos niihin kysy­myk­siin vastaa­vat korkea­kou­lu­jen omat asian­tun­ti­jat. Siksi mieles­täni Pre-arrival -infot ovat oikein hyvä ratkaisu.

“Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo on mahdol­lis­ta­nut Kare­lialle moni­puo­li­set mahdol­li­suu­det hyödyn­tää ja testata erilai­sia mark­ki­noin­ti­ka­na­via ja tuottaa moni­puo­li­sia, uusia mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­leja. Olemme saaneet arvo­kasta tietoa eri kana­vien hyödyl­li­syy­destä kansain­vä­li­sessä opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nissa. Lisäksi on ollut ammat­ti­kor­kea­kou­luor­ga­ni­saa­tiol­lemme terve­tul­lutta ja virkis­tä­vää, että meille on tullut lisää erilai­sista taus­toista ja työs­ken­te­ly­kult­tuu­reista olevia asian­tun­ti­joita! Se on opet­ta­nut meitä kaikkia. ” – Tarja Tuono­nen, vies­tin­tä­asian­tun­tija, Karelia-amk.

Neljä henkilöä seisomassa. Henkilöillä kädessä Karelia-amk:n esitteitä.
Tutustu Kare­li­aan -päivä 2022

Kohde­maan tunte­mus on tärkeää kv-rekrytoinnissa

Jos minulta kysyt­täi­siin, mikä on paras tapa tehdä kv-mark­ki­noin­tia ja -rekry­toin­tia, vastai­sin, että täytyy kysyä ulko­maa­lai­silta, jos on mahdol­lista, koska he ovat tehokas resurssi. Esimer­kiksi jos täytyy tehdä webi­naari Viet­na­miin, täytyy kysyä kolle­galta, joka on kotoi­sin Viet­na­mista, ja tietää, mikä toimii alueella hyvin. Siksi myös teimme vies­tin­tä­tii­min kanssa Webro­pol-kyselyn kv-opis­ke­li­joille ja tutkimme, mikä on heidän mieles­tään paras tapa mark­ki­noida Kare­liaa. He sanoi­vat, että puska­ra­dio on heille tärkein.

Toinen tärkeä asia on tavata kv-koulu­tusa­gent­tien kanssa kasvok­kain, jos on mahdol­lista. Tästä paras esimerkki oli, kun minä ja ystä­väni, joka työs­ken­teli kv-rekry­toin­ti­koor­di­naat­to­rina erässä toisessa AMK:ssa, järjes­timme Pieta­rissa haki­joille yhden Entrepre­neu­rial Mindset -kurssin, ja tuo AMK sai 10 opis­ke­li­jaa Nordic Schoo­lista. Myös haki­joille ja vanhem­mille järjes­te­tyt kampus­käyn­nit ovat hyödyl­li­siä, kun siellä voi tavata ihmisiä, jotka myöhem­min autta­vat tarvit­taessa ja se on vanhem­mista turvallista.

Suoma­lai­nen työkult­tuuri ja suomen kielen käyttö

Karelia oli minulle Suomessa ensim­mäi­nen työpaikka, josta sain uutta koke­musta. Virhei­den teke­mi­nen vaikutti vaikealta venä­läis­ten koke­mus­ten jälkeen, koska venä­läi­sessä työkult­tuu­rissa virheitä pelä­tään. Täällä ymmär­sin, että virheet ei liittyy henki­löön ja ne hoide­taan asioina asioi­den joukossa. Virheestä täytyy keskus­tella pääl­li­kön ja esimie­hen kanssa, jos on tarve, ja korjata asia. 

On tärkeää, että projek­ti­pääl­likkö auttoi minua ja meidän toista venä­jän­kie­listä kolle­gaa paljon, selitti kaikki yleis­suo­meksi ja myös kertoi paljon suoma­lai­sesta työkult­tuu­rista. Hän puhui selkeästi ja muilla sanoilla, jos oli tarvetta. Hän aina kysyi, ymmär­sim­mekö, mistä on puhe. Koska emme olleet käyt­tä­neet englan­tia, suomen kieli­taito kehit­tyi töissä kovasti. Venä­jän­kie­li­sen kolle­gan Sofia Melesh­ko­van kanssa teimme työtä kv-mark­ki­noin­nissa ja rekry­toin­nissa, ja kv-työn­te­ki­jöinä me kerroimme omasta koke­muk­sesta muille kollegoille. 

Kävimme myös suomen kielen kurs­seja, kun yritimme kehit­tää kieli­tai­toamme, koska Suomessa on tärkeätä puhua suomea työpai­kalla. Minä suori­tin Asia­kir­joit­ta­jan suomi, Media­suomi- ja Työelä­män suomi -kurssit. Sain lopuksi suori­tet­tua suomen kielen YKI-testin C1-tason. Ymmär­sin, että suomen kielen opet­ta­mi­nen on tosi tärkeä asia ja kielen oppi­mi­sen tarve on suuri. Siksi tein päätök­sen projek­tin jälkeen palata opet­ta­jan työhön.

Minusta tuntuu, että Suomessa minulla on nyt koti­kau­punki ja se on Joensuu. Täällä Karelia oli ensim­mäi­nen työpaik­kani, ja olen tyyty­väi­nen, että meidän projekti toi Kare­lian rekry­tointi- ja mark­ki­noin­ti­työlle hyötyä.


Kirjoit­taja:

Anas­ta­sia Korc­hins­kaya, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Saaristo, S-T., Väisä­nen, T., Sevo­nius-Male, M., Korc­hins­kaya, A., Melesh­kova, S. 2021. Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo kehit­tää veto- ja pito­voi­ma­te­ki­jöitä. Pulssi-portaali. https://www.karelia.fi/2021/12/kansainvalinen-uraohjaamo-kehittaa-veto-ja-pitovoimatekijoita. 7.8.2023.

Saaristo, S-T., Korc­hins­kaya, A., Tuono­nen, T. 2022. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu lisää kansain­vä­li­siä opis­ke­li­joita Kare­li­aan! https://www.karelia.fi/2022/12/lisaa-kansainvalisia-opiskelijoita-kareliaan/. 7.8.2023.

Melesh­kova, S., Korc­hins­kaya, A., Saaristo, S-T. 2022 Attrac­ting Inter­na­tio­nal Students to Karelia UAS Virtually. https://www.karelia.fi/en/2022/12/attracting-international-students-to-karelia-uas-virtually/. 7.8.2023.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2022. YouTube-video. Apply to Karelia UAS Virtual Fair 2022.  Lataaja Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 20.12.2022. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=t7ec_Ddi46I 7.8.2023.

Karelia UAS Q&A session for applicants in India. 23.11.2022. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ddC4Tm76Ybc&t=301s 7.8.2023.

Welcome to Karelia UAS: Congrats and Welcome! 7.8.2023. YouTube. https://youtu.be/fJRttOhlS_c. 7.8.2023.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2021. Career Story: Ksenia Senkova, BBA 2020. 14.12.2021. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=STdau8cwL6k&t=2s. 7.8.2023.

Тур по кампусу Вяртсиля Университета KARELIA UAS 2021 от Скандинавской Школы | Nordic School https://youtu.be/_RJ-pf1cQGQ 7.8.2023.

Илья Редин. Русский в Финляндии. 2021. Высшее образование в Финляндии. Обзор института”Карелия”. 23.12.2021. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=i0g-OItUWeE&t=4s 7.8.2023.