Henkilö istuu simulaatiotilan valvomossa ja puhuu mikrofoniin. Lasin takana henkilöitä ensiapunuken ympärillä,

Ammat­ti­lais­ten yhtei­nen ensi­hoi­don koulu­tus­päivä lähi- ja etäsimulaatiototeutuksena

Keväällä 2023 toteu­tet­tiin pilot­tina Sote Hyte Living lab – yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa -hank­keen (Living lab -hanke) kautta EH1-koulu­tus­päi­vät ensi­hoi­ta­jille sekä koulu­tusil­lat ensi­vas­teyk­si­köille lähi- ja etäsi­mu­laa­tioina (Pant­sari 2023). Hybri­di­kou­lu­tus jatkui syksyllä 2023, jolloin EH2-koulu­tus­päi­vään osal­lis­tui­vat kaikki Pohjois-Karja­lan ensi­hoi­ta­jat (hoito­taso ja kent­tä­joh­ta­jat).  Lisäksi koulu­tuk­seen osal­lis­tui yksi­köi­den työti­lan­teen mukaan Pohjois-Karja­lan keskus­sai­raa­lan yhteis­päi­vys­tyk­sen sairaan­hoi­ta­jia ja akuut­ti­lää­ke­tie­teen erikois­lää­kä­reitä, päivys­tys­osas­ton (POS) sairaan­hoi­ta­jia sekä 116117 -päivys­ty­sa­vun sairaan­hoi­ta­jia. EH2-yhteis­kou­lu­tus­päi­vän lähi­to­teu­tus järjes­tet­tiin viisi kertaa Karelia-amk:n Simula-tiloissa (lähio­sal­lis­tu­jat), kun taas etäosal­lis­tu­jille oli järjes­tetty koulu­tus­ti­lat määrä­tyille pelas­tus­a­se­mille sekä keskus­sai­raa­laan. Yhteensä viiteen EH2-koulu­tus­päi­vään osal­lis­tui noin 250 ammattilaista.

EH2-koulu­tus­päi­vien moniam­ma­til­li­nen suun­nit­telu ja toteutus

EH2-koulu­tus­päi­vien koulut­ta­jina toimi­vat em. orga­ni­saa­tioi­den edus­ta­jat sekä Karelia-amk:n kaksi hoito­työn lehto­ria. Koulu­tus­päi­vien rakenne, sisältö ja toteu­tus­ta­vat suun­ni­tel­tiin tässä moniam­ma­til­li­sessa työryh­mässä. Koulu­tus­päi­vissä halut­tiin tuoda esille ammat­ti­lais­ten yhteis­toi­min­taa poti­laan hoidossa eri ympä­ris­töissä, kotona, ambu­lans­sissa ja keskus­sai­raa­lan yhteis­päi­vys­tyk­sessä sekä hyödyn­tää struk­tu­roi­tua rapor­toin­ti­mal­lia (ISBAR) viestimisessä.

Koulu­tuk­sen toteu­tus mukaili keväällä 2023 hyväksi havait­tua proses­sia; koulu­tuk­sen ennak­ko­ma­te­ri­aali oli osal­lis­tu­jille etukä­teen saata­villa, koulu­tus­päi­vän aiheista oli asian­tun­ti­ja­luen­toja, laite­kou­lu­tusta ja sovel­ta­via simu­laa­tio­har­joi­tuk­sia opetus­kes­kus­te­lui­neen. Kevään 2023 koulu­tuk­sista saatu­jen palaut­tei­den perus­teella tehtiin syksyn koulu­tuk­siin myös muutok­sia. Esimer­kiksi ennak­ko­ma­te­ri­aa­lina olevien tiedos­to­jen määrään oli kiin­ni­tetty huomiota, samoin palaut­teen anta­mi­seen. Simulan lähi- ja etäyh­teys­tek­no­lo­gia toimi­vat syksyn koulu­tus­päi­vien aikana hyvin, eikä suuria tekni­siä ongel­mia ollut etäyh­teys­ti­lois­sa­kaan (Pant­sari 2022, 2023).

Pöydällä ensiapunukke ja vieressä tahdistinlaite. Pöydän ympärillä henkilöitä ensiapuammattilaisen punaisissa työasuissa. Taustalla kaksi näyttöä, joissa lähikuvaa tilanteesta.
Ulkoi­sen tahdis­tuk­sen laite­kou­lu­tus lähi- ja etäosal­lis­tu­jille EH2-koulu­tus­päi­vänä. Koulut­ta­jina ensi­hoi­ta­jat Tero Laak­ko­nen ja Antti Erholtz. Kuva: Jaana Pantsari

Palaute EH2-koulu­tus­päi­vistä

EH2-koulu­tus­päi­vistä annettu palaute on suuntaa antavaa vastaus­pro­sen­tin ollessa vain 30 %. Vastaa­jien aiempia koke­muk­sia simu­laa­tio­kou­lu­tuk­sista (lähi­to­teu­tuk­sista sekä hybri­di­mal­li­sista toteu­tuk­sista) tuotiin vastauk­sissa esille ja ne vaikut­ti­vat nyt annet­tui­hin palaut­tei­siin – osa posi­tii­vi­sesti, osa nega­tii­vi­sesti. Koulu­tus­päi­vän sisäl­töi­hin ja toteu­tuk­siin oltiin pääsään­töi­sesti tyyty­väi­siä; koulu­tusai­hei­den määrä ja sisältö koet­tiin hyviksi, palaute annet­tiin posi­tii­vi­sen kautta, eri yksi­köissä toimi­vien ammat­ti­lais­ten työ tuli tutum­maksi, koulu­tus­päi­vän tunnelma oli rento ja koulut­ta­jat asian­tun­te­via. Koulu­tuk­sen tavoit­teet saavu­tet­tiin vastaa­jien mielestä tasolla 4 Likert-astei­kolla 1-5, mitä voi pitää hyvänä tulok­sena tällai­sessa moniam­ma­til­li­sessa osallistujajoukossa.

”Kiitos hienosti suun­ni­tel­lusta ja toteu­te­tusta koulu­tuk­sesta. Olette tehnyt todella hyvää työtä!”

Oli näkö­kul­mia avar­ta­vaa kuulla muiden­kin toimi­joi­den (ensi­hoi­taja päivys­tyk­sen näkö­kul­mia) mieli­pi­teitä, vink­kejä ja kokemuksia!…” 

”Paljon on kehi­tystä tapah­tu­nut Eh1 päivään verrat­tuna. Ilma­piiri oli positiivisempi.”

”Mahta­vat koulut­ta­jat ja koulut­ta­jien tiimi.”

Henkilö istuu simulaatiotilan valvomossa ja puhuu mikrofoniin. Lasin takana henkilöitä ensiapunuken ympärillä,
Simu­laa­tio­har­joi­tus menossa. Koulut­ta­jana akuut­ti­lää­ke­tie­teen erikois­lää­käri Heljä Vänni. Kuva: Jaana Pantsari 

Koulu­tus­päi­vistä löytyi kehi­tet­tä­vää­kin: etäosal­lis­tu­jien koke­muk­set osal­lis­ta­mi­sesta vaih­te­li­vat sen mukaan, miten suuri osal­lis­tu­ja­määrä sekä millai­nen tila ja tekni­set yhtey­det etäase­malla oli:

”Jos etänä pitää antaa palau­tetta seurat­ta­vasta asiasta, sen yhteen vetä­mi­seen ei ollut aikaa. Joten palaute jäi puhemiehenpalautteeksi.”

”Koulu­tus voisi järjes­tää omilla asemilla, samat asiat olisi voinut tehdä eikä olisi tarvin­nut matkus­taa eri paikkakunnalle.”

Toive koulu­tuk­sen järjes­tä­mi­sestä vain lähi­to­teu­tuk­sena ja oman työyh­tei­sön kanssa nousi usein esille palau­te­ky­se­lyn vastauk­sissa, vaikka hoito­ket­jun koko­nai­suu­teen tutus­tu­mi­nen nähtiin tärkeänä. Palaut­tee­seen vaikut­ti­vat myös vastauk­sissa esille tuodut aiemmat nega­tii­vi­set koke­muk­set simu­laa­tio­har­joi­tuk­sista vuosien ajalta. Palaut­teissa nousi esille myös tarve koulut­tau­tua oman tutun työpo­ru­kan kanssa lähi­to­teu­tuk­sena ja samassa tilassa. Tällöin yksit­täi­sen osal­lis­tu­jan rooli muodos­tuisi mahdol­li­sesti aktii­vi­sem­maksi koulu­tus­päi­vän aikana. Toisaalta palaut­teissa nousi esille suurempi toive koulu­tuk­sen järjes­tä­mi­sestä ennem­min hybri­di­to­teu­tuk­sena kuin lähi­to­teu­tuk­sena yli 45-vuotiai­den vastauk­sissa, kun taas alle 30-vuotiai­den ja alle viiden vuoden työko­ke­muk­sen omaa­vien -ryhmissä toive lähi­to­teu­tuk­sesta oli hyvin vahva.

”On lois­tava ajatus koulut­tau­tua ja tutus­tua hoito­ket­jun eri toimi­joi­den kanssa…”

”Tietysti pienem­mässä poru­kassa ja siten, että kaikki olisi­vat lähio­pe­tuk­sessa, mahdol­lis­tet­tai­siin kaik­kien osal­lis­tu­mi­nen simu­laa­tioi­hin. Vaikka vapaa­eh­toi­suus­han näis­sä­kin koros­tuu, mutta kynnys osal­lis­tua saat­taisi pienen­tyä, kun ei ole kuin muuta­mia ihmisiä katsomassa.”

Koulu­tuk­sen tavoite on saada osal­lis­tu­jat oppi­maan ja koulu­tuk­sessa tuli­si­kin olla moni­puo­li­sia toteu­tuk­sia, joiden kautta opitaan. Tähän moni­puo­li­seen koulu­tus­to­teu­tuk­seen EH1-, EH2- ja EVY-koulu­tuk­sissa on pyritty.

Tavoit­teena posi­tii­vi­nen palaute ja hyvä ilmapiiri

Simu­laa­tio­har­joi­tuk­siin osal­lis­tu­mi­nen koetaan usein jännit­tä­vänä asiana. Palau­te­ky­se­lyssä kysyimme seuraa­vien aihei­den merki­tyk­sel­li­syyttä jännit­tä­mi­sen koke­muk­siin: epäon­nis­tu­mi­sen pelko, epävar­muus omasta tieto­tai­dosta, esiin­ty­mis­pelko, kun seuraa­jia on samassa tilassa, esiin­ty­mis­pelko, kun seuraa­jia on samassa tilassa ja etänä sekä pelko leimau­tu­mi­sesta. Mikään näistä asioista ei ylit­tä­nyt tasoa 4 Likert-astei­kolla 1-5, jossa merki­tyk­sel­li­syys nousi numeron suurentuessa.

Esiin­ty­mis­pelko ja omaan osaa­mi­seen liit­ty­vät epävar­muu­det ovat inhi­mil­li­siä pelkoja, joita me jokai­nen koemme omalla taval­lamme olles­samme toisten seurat­ta­vana ja arvioi­ta­vana esimer­kiksi työteh­tä­vis­sämme tai vaik­kapa simu­laa­tio­har­joi­tuk­sissa. Osa jännit­tää esiin­ty­mistä tunte­mat­to­mien kanssa, osa myös tuttu­jen keskuu­dessa, osa samassa tilassa ollessa tai video­yh­tey­den päässä. Ammat­ti­kon­teksti voi osal­taan lisätä jännit­tä­mistä – olenko tarpeeksi osaava ja taitava ammat­ti­lai­nen. (Elä parem­min 2020)

Kokemus ja aika tuovat ammat­ti­lai­sil­le­kin toiminta- ja esiin­ty­mis­var­muutta, mutta silti pelkona voi olla epäon­nis­tu­mi­nen juuri esiin­ty­mis­het­kellä ja siitä saatava kriit­ti­nen palaute. Jännit­tä­mi­nen voi lisään­tyä, jos alkaa miet­ti­mään mitä muut ajat­te­le­vat minusta ja samalla myös oma itse­kriit­ti­syys ja vaati­mus­taso voi lisään­tyä. Turval­li­sen ilma­pii­rin luomi­nen on koko työyh­tei­sön tehtävä, ovatpa esiin­ty­mi­sen tavat työyh­tei­sössä millai­sia tahansa. (Työter­veys­lai­tos 2018)

Palaut­teen anta­mi­nen ja vastaa­not­ta­mi­nen on usein vaikeaa, varsin­kin jos palaute on kriit­tistä. Palaut­teen tarkoi­tus on auttaa sen saajaa oppi­maan ja kehit­ty­mään – kriit­ti­nen­kin palaute voidaan antaa posi­tii­vi­sen kautta ja henki­lö­koh­tai­suuk­siin mene­mättä. Palaut­teen vastaa­not­ta­mi­sessa tarvi­taan avointa mieltä, kuun­te­lua ja keskus­te­lua sekä palaut­teen antajan näkö­kul­man huomioi­mista. Posi­tii­vi­sen palaut­teen anta­mi­nen on teho­kasta oppi­mi­sen aikana, jolloin palaut­teen saajalla on mahdol­li­suus toimia palaut­teen mukaan ja siten vahvis­taa osaa­mis­taan. (Duuni­tori 2023, Peda.net 2023, Talsi 2023)

Näitä jännit­tä­mi­seen, palaut­teen anta­mi­seen ja vastaa­not­ta­mi­seen liit­ty­viä asioita on hyvä meidän jokai­sen miettiä. Koulu­tus­ten toteut­ta­mi­sen tapoja on monen­lai­sia ja jokai­sesta toteu­tus­ta­vasta löytyy niin hyviä kuin huono­ja­kin puolia. Jokai­sella osal­lis­tu­jilla on suuri rooli siinä, miten voi itse olla mukana luomassa turval­lista ilma­pii­riä ja posi­tii­vi­sen oppi­mi­sen kautta tapah­tu­vaa toimin­taa, olipa koulu­tus­tapa millai­nen tahansa. EH1-, EH2- ja EVY-koulu­tuk­sista saimme hyvää koke­musta sekä kehit­tä­mi­sen kohteita siitä, miten voimme hyödyn­tää Karelia-amk:n simu­laa­tio­ti­lo­jen lähi- ja etäyh­teys­tek­no­lo­giaa koulu­tus­ten järjes­tä­mi­sessä isoille osal­lis­tu­ja­mää­rille pitkien väli­mat­ko­jen alueella. Vuoden aikana noin 700 henki­löä osal­lis­tui pilo­toi­tui­hin koulu­tuk­siin. Myös Hirvo­sen (2023) pro gradu -tutkiel­man tulos osal­lis­ta­vasta hybri­di­mal­li­sesta simu­laa­tio-opetuk­sesta kannus­taa jatka­maan hybri­di­mal­lista koulu­tus- ja opetustoimintaa.

Seuraava yksit­täi­nen palaute kiteyt­tää hyvin sen, mitä hybri­di­mal­li­seen koulu­tuk­seen osal­lis­tu­van henki­lön kokemus voi parhaim­mil­laan olla:

”Minua ei jännit­tä­nyt esiin­tyä ja minusta ei haittaa simu­laa­tiossa virhei­den teke­mi­nen. Sehän on hyvä paikka tehdä virheitä oikean tilan­teen sijaan. Ja virhei­den teke­mi­nen ei tieten ole itse tarkoi­tus, mutta ei sitä tarvitse pelätä.”

Lähi- ja etäsimulaatiokonsepti

Sote Hyte Living lab – yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa -hank­keessa kehi­timme vuoden koulu­tus­ko­ke­muk­sien perus­teella lähi- ja etäsi­mu­laa­tio­kon­sep­tin, jossa ohjeis­te­taan, miten koulu­tus suun­ni­tel­laan, toteu­te­taan ja arvioi­daan yhdessä työelä­mä­kump­pa­nei­den kanssa. Konsepti on sovel­let­ta­vissa myös opin­to­jak­so­jen toteutuksiin.

Lähi- ja etäsimulaatiokonsepti.

Kirjoit­ta­jat:

Sami Arola, lehtori, sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Jaana Pant­sari, lehtori, sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuvat: Jaana Pantsari


Lähteet:

Duuni­tori. 2023. 10 tapaa antaa palau­tetta fiksusti – vältä yleiset virheet. https://duunitori.fi/tyoelama/palautteen-antaminen  4.12.2023

Elä parem­min. 2020. Esiin­ty­mis­pelko on yleinen ja hoidet­ta­vissa oleva vaiva. Blogi. https://elaparemmin.fi/blogi/esiintymispelko-on-yleinen-ja-hoidettavissa-oleva-vaiva/  4.12.2023

Hirvo­nen, T. 2023. Hybri­dio­pe­tuk­sen osal­lis­ta­vat opetus­me­ne­tel­mät tervey­sa­lan simu­laa­tio-opetuk­sessa. Pro gradu -tutkielma. Hoito­tiede. Itä-Suomen yliopisto. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/30281 24.8.2023

Pant­sari, J. 2022. Uusi etäosal­lis­tu­mi­sen mahdol­li­suus avaa Simulan eri koulu­tusa­lo­jen ja työelä­män käyt­töön. https://karelia.fi/2022/04/uusi-etaosallistumisen-mahdollisuus-avaa-simulan-eri-koulutusalojen-ja-tyoelaman-kayttoon/    Pulssi-portaali, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 13.11.2023

Pant­sari, J. 2023. Lähi- ja etäsi­mu­laa­tioina toteu­te­tun hybri­di­kou­lu­tuk­sen pilotti Pohjois-Karja­lan ensi­hoi­ta­jien ja ensi­vas­teyk­si­köi­den kanssa. https://www.karelia.fi/2023/06/lahi-ja-etasimulaatioina-toteutetun-hybridikoulutuksen-pilotti-pohjois-karjalan-ensihoitajien-ja-ensivasteyksikoiden-kanssa/  Pulssi-portaali, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 13.11.2023 

Peda.net. 2023. Posi­tii­vi­nen palaute. https://peda.net/oppimateriaalit/peda.net/positive/teoria/pp  4.12.2023

Talsi, M-T. 2023. Ota raken­tava palaute vastaan oikein – 4 askelta onnis­tu­mi­seen. Duuni­tori. https://duunitori.fi/tyoelama/rakentava-palaute  4.12.2023

Työter­veys­lai­tos. 2018. Suhtaudu hyväk­sy­västi omaan ja toisten jännit­tä­mi­seen. Työpiste-verk­ko­lehti. https://www.ttl.fi/tyopiste/suhtaudu-hyvaksyvasti-omaan-ja-toisten-jannittamiseen   4.12.2023