Moni­puo­li­nen sisäl­tö­pal­velu aktivoi niin asia­kasta kuin hoitajaakin

Sote Hyte Living lab – Yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa-hanke järjesti yhteis­työssä Karde­mummo- yrityk­sen kanssa kokei­lun, jossa kolme Pohjois-Karja­lassa toimi­vaa hoiva-alan yritystä sai määrä­ajaksi käyt­töönsä HILDA-sisäl­tö­pal­ve­lun. Kokei­lussa hoivayk­si­köi­den asuk­kaat pääsi­vät testaa­maan palve­lua yhdessä hoita­jien kanssa ja anta­maan palau­tetta erilai­sista asiak­kaille suun­ni­tel­luista toimin­ta­ky­kyä akti­voi­vista sisäl­löistä. Hoita­jat saivat myös kokeil­ta­vak­seen hoita­jille suun­nat­tuja sisäl­töjä ja antoi­vat niistä käyt­tä­jä­pa­lau­tetta yritykselle. 

Tieto­visa savoksi, meri­matka Helsin­gin edus­talla, bingo…

Tapa­simme Karde­mum­mon edus­ta­jan kanssa HILDA-sisäl­tö­pal­ve­lun esit­te­lyn merkeissä Teamsin kautta kesä­kuussa 2023. Kuulimme silloin, että HILDA on hoiva­ko­tien arkeen suun­ni­teltu help­po­käyt­töi­nen ja jatku­vasti päivit­tyvä palvelu, jossa on sisäl­töjä sekä asiak­kaille että hoita­jille. HILDAn tuella hoiva­ko­tien henki­löstö voi järjes­tää asuk­kaille toimin­ta­ky­kyä edis­tä­vää toimin­taa, esimer­kiksi tuoli­jumppa-, musiikki- ja muis­te­lu­het­kiä sekä erilai­sia luon­toe­lä­myk­siä. Hoita­jille suun­na­tut sisäl­löt ovat yrityk­sen uusia, kesällä palve­luun lisät­tyjä video­si­säl­töjä, joiden aiheina ovat hoiva-alan ajan­koh­tai­set teemat. Hoita­ja­het­kissä esiin­ty­vien asian­tun­tija-alus­tus­ten avulla voidaan työyh­tei­sössä herä­tellä keskus­te­lua erilai­sista aiheista.

HILDA-palvelu vaatii verk­ko­yh­tey­den ja toimii kauko­sää­ti­men sekä HDMI-kaape­lilla tele­vi­sioon liitet­tä­vän pieni­ko­koi­sen HILDA-boksin avulla.   Boksin liit­tä­mi­sen jälkeen palvelu on käyt­tö­val­mis, esimer­kiksi hoivayk­si­kön yhteis­ti­lassa. (Karde­mummo)

Pöytä jonka päällä pieni musta laatikko ja kaukosäädin
Kuva 1. HILDA-boksi liite­tään HDMI-kaape­lilla tele­vi­sioon ja virta­johto sähkö­pis­tok­kee­seen. Verk­koon yhdis­tä­mi­sen jälkeen boksi on käyt­tö­val­mis. Toimin­to­jen valinta tehdään kaukosäätimellä. 

Suju­vasta suun­nit­te­lusta nopeaan kokeiluun

Elokuussa jatkoimme sisäl­tö­pal­ve­lun kokei­lu­käy­tön suun­nit­te­lua Karde­mum­mon edus­ta­jan kanssa. Päädyimme ratkai­suun, jossa hank­keemme tarjoaa kolmelle alueemme yksi­tyi­selle hoiva­pal­ve­lun­tuot­ta­jalle mahdol­li­suu­den ottaa HILDA-sisäl­tö­pal­velu kokei­luun. Yhteis­työ­kump­pa­nit löytyi­vät suhteel­li­sen helposti. Kaik­ki­aan kahden kuukau­den mittai­nen kokeilu jaet­tiin yksi­köi­den kesken siten, että boksi oli kolme viikkoa kussa­kin yksi­kössä. Uuden tekno­lo­gia­ko­kei­lun toteut­ta­mi­nen aidoissa toimin­taym­pä­ris­töissä loppu­käyt­tä­jien kanssa vaatii huolel­lista suun­nit­te­lua. Tästä meillä olikin koke­musta aikai­sem­min keväällä toteu­te­tusta kokei­lusta, jota on kuvattu artik­ke­lissa Digillä pääsee kaikki mukaan! .

Toimi­timme hank­keen puolesta HILDA-boksin vuorol­laan kuhun­kin kokei­lussa mukana olevaan hoivayk­sik­köön ja huoleh­dimme sen asen­nuk­sesta. HILDA-boksin käyt­töön­ot­toon tehdyt ohjeet Karde­mum­mon taholta olivat selkeät ja boksin asennus sekä itse sisäl­tö­pal­ve­lun käyt­töön­otto sujui jokai­sessa työyk­si­kössä ilman haas­teita. Karde­mum­mon puolelta järjes­tet­tiin kaksi palve­lun käyt­töön­ot­to­kou­lu­tusta, joissa oli edus­ta­jia osal­lis­tu­neista hoivayk­si­köistä. Ennen kokei­lun aloi­tusta täytimme jokai­sessa kokei­lu­yk­si­kössä tavoi­te­lo­mak­keet kokei­lun ajalle. Hyödyn­simme tässä Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Keski-Karja­lan kehi­tys­yh­tiö KETI:n keväällä 2023 päät­ty­neessä VaPa-hank­keessa käytössä ollutta kokei­lusuun­ni­tel­ma­poh­jaa (joka on laadittu mukail­len Opas kokei­lu­jen tuki­jalle ja Kokei­li­jan start­ti­pa­ketti)

Tietokoneen ruutu
Kuva 2. HILDA-boksin käyt­töön­ot­to­kou­lu­tuk­set Karde­mum­mon taholta järjes­tet­tiin Teamsin kautta kahtena eri ajankohtana. 

Yhdis­tä­vänä tavoit­teena mukana olleilla yksi­köillä oli erilais­ten HILDA-sisäl­tö­jen kokei­le­mi­nen ja sitä kautta asiak­kai­den virkis­ty­mi­nen ja akti­voi­tu­mi­nen arjessa. Hoita­jien näkö­kul­masta tavoit­teena oli myös tutus­tua tekno­lo­gian käyt­töön osana aktii­vi­sem­man arjen luomista ja asiak­kai­den toimin­ta­ky­vyn yllä­pi­toa. Kokei­lu­yk­si­kön koosta riip­puen joko yksikön kaikki tai osa hoita­jista osal­lis­tui HILDA-sisäl­tö­jen kokei­luun. Kahdessa yksi­kössä tavoit­teena oli myös nopei­den ”ex tempore”-tuokioiden järjes­tä­mi­nen HILDAn vali­koi­masta sopi­vissa arjen hetkissä. HOITAJA-hetkien käytön tavoit­teena eri yksi­köissä oli tutus­tua palve­luun sekä pohtia kuinka ne voisi­vat tukea hoita­jien hyvin­voin­tia ja amma­til­lista osaamista.

Kaksi henkilöä katsoo tv-ruutua
Kuva 3. HILDA-boksin käyt­töön­ot­toa kokeiluyksikössä. 

Koke­muk­sia HILDA-sisäl­tö­pal­ve­lun käytöstä

Kokei­lu­jen aikana hoita­jat käyt­ti­vät asuk­kai­den kanssa moni­puo­li­sesti erilai­sia HILDA-boksin sisäl­töjä, kuten eri teemalla olevia muis­te­lu­het­kiä, musiik­ki­tuo­kioita, bingoa ja jumppia.  Vierai­limme kaikissa kokei­lu­yk­si­köissä havain­noi­massa asuk­kaille järjes­tet­tyjä toimin­ta­het­kiä. Oli ilah­dut­ta­vaa huomata asuk­kai­den osal­lis­tu­mi­nen erilai­siin tuokioi­hin. Huoma­simme, että erityi­sesti musiik­kiin ja visai­luun liit­ty­vät sisäl­löt olivat monelle mieluisia. 

Kokei­lussa mukana olleet asiak­kaat antoi­vat palau­tetta siitä, että sisäl­löt olivat mielen­kiin­toi­sia ja pääosin sopivan mittai­sia. Eräässä yksi­kössä huomat­tiin, että myös sellai­set asuk­kaat, jotka eivät taval­li­sesti ole kovin innok­kaita ryhmä­het­kiin osal­lis­tu­jia, tulivat nyt aktii­vi­sem­min mukaan toimin­taan. Toisessa yksi­kössä huomat­tiin, että asuk­kai­den mieli selvästi virkis­tyi, kun he olivat seuran­neet itsel­leen mieluista sisäl­töä. Hoita­jat kokivat HILDAn käytön kauko­sää­ti­mellä help­pona ja nopeana toteutustapana. 

Asuk­kailta ja hoita­jilta saatiin palau­tetta myös HILDA-sisäl­tö­pal­ve­lun kehit­tä­mi­seksi. Esimer­kiksi laulu­jen sanojen näky­mi­nen ruudulla voisi tuoda helpo­tusta paitsi sanojen muis­ta­mi­seen, myös heik­ko­kuu­lois­ten osal­lis­tu­mi­seen. Palaut­teista kävi ilmi asuk­kai­den yksi­löl­li­syys palve­lun käyt­tä­jänä. Jois­sa­kin palaut­teissa tuokioi­den pituus ja tempo koet­tiin sopi­vana, kun taas toisaalla kaivat­tiin vauh­dik­kaam­paa etene­mistä esimer­kiksi joihin­kin visoi­hin tai lauluhetkiin. 

Hoita­ja­het­kiin tutus­tut­tiin kahdessa kokei­lu­yk­si­kössä. Molem­missa asia­si­säl­töjä pidet­tiin tärkeinä ja ajatuk­sia herät­tä­vinä. Katso­tut hoita­ja­het­ket koet­tiin myös sopivan mittai­sina. Kehit­tä­mis­ideana tuotiin esille tapause­si­merk­kien liit­tä­mi­nen tuokioi­den teemoihin. 

Viimei­sen kokei­lu­jak­son jälkeen järjes­timme yhtei­sen palau­te­kes­kus­te­lun mukana ollei­den yritys­ten sekä Karde­mum­mon kanssa. Teimme katsauk­sen HILDA-sisäl­tö­pal­ve­lun käyt­tö­his­to­ri­aan kokei­lu­jak­son ajalta. Palve­lua oli käytetty kokei­lu­jak­son aikana viikoit­tain. Suosi­tuim­maksi sisäl­tö­pal­ve­lun käyt­tö­päi­väksi osoit­tau­tui­vat tiistai sekä keski­viikko ja vuoro­kau­den ajoista aamu- ja ilta­päi­vät. Eniten käytet­tyjä sisäl­töjä olivat musiik­ki­het­ket sekä erilai­sia tieto­vi­sat. Palaut­teen perus­teella HILDA-sisäl­tö­pal­ve­lun käyt­tä­mi­nen koet­tiin mielek­käänä ja yhteis­työ eri osapuol­ten välillä sujuvana. 


Kirjoit­ta­jat:

Suvi Leppä­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Minna Lappa­lai­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Living Lab -hankkeen rahoittajien logot; Karelia-amk; Ely-keskus, EU aluekehitysrahasto

Artik­ke­li­kuva: Freepik