Toimin­na­noh­jaus­jär­jes­tel­män hyödyn­tä­mi­nen eri alojen opetuksessa

Kare­lian Tule­vai­suu­den työ ESR -hank­keessa kehi­te­tään koulu­tusta ja peda­go­giik­kaa muun muassa kehit­tä­jä­opet­ta­jien avulla. Kehit­tä­jä­opet­ta­jat pääse­vät toteut­ta­maan työelä­män kanssa tehtä­vän projek­tin, jonka toteu­tus­ta­vat liit­ty­vät hank­keen päätee­moi­hin. Vuoden 2022 touko­kuussa kehit­tä­jä­opet­ta­jana aloit­ta­nut liike­ta­lou­den lehtori Aini Simola kertoo tässä artik­ke­lissa Kare­li­aan hanki­tun Odoo-toimin­na­noh­jaus­jär­jes­tel­män hyödyn­tä­mi­sestä eri alojen koulu­tuk­sissa. Edel­li­sessä artik­ke­lissa tähän teemaan liit­tyen käsi­tel­tiin laajem­min hankinta- ja tarve­mää­ri­tys­pro­ses­sia. Toimin­na­noh­jaus­jär­jes­telmä tuke­maan koulu­tuk­sen ja työelä­män tarpeita -artik­keli on julkaistu Kare­lian Puls­sissa 10/2022.

Onnis­tu­neen ERP-hank­keen tuotantokäyttöönotto

Kulu­neen vuoden aikana Kare­liassa on tehty hankin­ta­pää­tös Odoo-nimisen ERP-järjes­tel­män sekä case-yritys­ten sisäl­tä­män datan osalta. Lisäksi on järjes­tetty henki­lös­tölle koulu­tuk­sia ja tutus­tu­mis­ti­lai­suuk­sia Odoo-järjes­tel­män hallin­noin­tiin ja opetus­käy­tön perus­tei­siin. Syksyn 2023 aikana järjes­telmä on ollut käytössä Kare­lian liike­ta­lou­den ja kone­tek­nii­kan koulu­tuk­sissa kolmella eri opin­to­jak­solla. Näiden ”viral­lis­ten” askel­ten lisäksi havait­ta­vissa on valta­vasti ideoita ja innos­tu­nutta ilma­pii­riä ohjel­mis­ton hyödyn­tä­mis­mah­dol­li­suuk­sista tule­vai­suu­dessa, kunhan ohjel­mis­toon ja sen mahdol­li­suuk­siin ehdi­tään pereh­tyä syvällisemmin. 

Odoo-toimin­na­noh­jaus­jär­jes­telmä

Kare­lian koulu­tus­ten käyt­töön hankittu ERP-järjes­telmä on siis nimel­tään Odoo. Tämä avoimen lähde­koo­din ohjel­mis­to­rat­kaisu tarjoaa sekä kustan­nus­te­hok­kaan että toimit­ta­jasta riip­pu­mat­to­man vaih­toeh­don ja laajat kehitys- ja inte­graa­tio­mah­dol­li­suu­det Kare­liassa jo ennes­tään opetus­käy­tössä oleviin ohjel­mis­toi­hin, konei­siin ja lait­tei­siin. Lisäksi tarve­mää­ri­tyk­ses­sä­kin vahvasti esille nostettu ohjel­mis­ton hyödyn­net­tä­vyys mm. ICT-koulu­tuk­sessa vaatii pääsyn ns. ohjel­mis­ton ”kone­pel­lin alle”.

Maail­man­laa­jui­sesti Odoo-toimin­na­noh­jaus­jär­jes­tel­män käyt­tä­jiä on noin 7 miljoo­naa ja Suomessa Odoon kehit­tä­jä­part­ne­reita ja jälleen­myy­jiä on kahdek­san eri IT-konsult­ti­ta­loa. Niistä Kare­lian koulu­tus­käyt­töön räätä­löi­tyä ohjel­mis­toa kehit­tä­mään ja järjes­tel­män sisäl­tä­mää dataa tuot­ta­maan vali­koi­tui paikal­li­nen joen­suu­lai­nen Colla­pick Company Oy.

Kare­lian malli Odoo-oppimisympäristöstä

Opetus­käyt­töön räätä­löi­dyssä mallissa henki­lö­kunta kirjau­tuu ja perus­taa kulle­kin opin­to­jak­solle tarpeensa mukai­sen ”harjoi­tus­yri­tyk­sen” hallin­ta­pa­ne­lin kautta. Vaih­toeh­tona on valita ns. Palvelu Oy tai Tuotanto Oy sekä ”paljon – vähän – ei lain­kaan” dataa sisäl­tävä case-yrityk­sen pohja. Opis­ke­li­joi­den kirjau­tu­mi­nen opin­to­jak­solle määri­tel­tyyn case-yrityk­seen tapah­tuu verk­ko­se­lai­mella, perus­ta­mis­vai­heessa määri­tel­lyn yksi­löi­dyn osoit­teen kautta. Opetusta sekä demo-ympä­ris­tössä harjoit­te­lua voi siten tehdä ajasta ja paikasta riippumatta.

Ensim­mäi­sen syksyn koke­muk­sia kone­tek­nii­kan ja liike­ta­lou­den opintojaksoilta

Odoo-järjes­telmä ympä­ris­töi­neen saatiin käyt­töön syys­kuussa 2023 juuri ennen opin­to­jak­so­jen alkua, eikä valmis­te­luille ole jäänyt liikaa aikaa. Me opet­ta­jat­kin olemme vielä hieman uuden edessä, ja opis­ke­le­mista järjes­tel­män kaikista ominai­suuk­sista ja mahdol­li­suuk­sista riittää tule­ville kuukausille ja vuosille.

Odoo on kuiten­kin syksyllä 2023 otettu rohkeasti osaksi arkea kone­tek­nii­kan tuotan­no­noh­jauk­sen opin­to­jak­solla, johon osal­lis­tuu noin 40 opis­ke­li­jaa. Liike­ta­lou­den kahdella eri toteu­tuk­sella, joille osal­lis­tuu yhteensä yli 150 opis­ke­li­jaa, on Odoon avulla harjoi­teltu myynnin, asiak­kuu­den­hal­lin­nan sekä tarjouk­sen ja tilaus­vah­vis­tuk­sen teke­mistä. Lisäksi liike­ta­lou­den opin­to­jak­soilla on päästy analy­soi­maan järjes­tel­mään luodun edel­li­sen 9 kk:n datan perus­teella infor­maa­tiota case-yrityk­sen liiketoiminnasta.

Tuotan­no­noh­jauk­sen opin­to­jak­solla on lähdetty siir­tä­mään edel­li­sen kevään tuote­ke­hi­ty­so­pin­to­jak­son aikana synty­nei­den tuot­tei­den nimik­keitä Odoo-ympä­ris­töön. Uudet tuot­teet on perus­tettu Odoo-ympä­ris­töön tuote­ra­ken­teen määrit­te­lyn kautta. Nimik­keille on tehty tuotan­non työvai­heis­tuk­sia sekä varas­toin­tiin liit­ty­viä määri­tyk­siä. Tuot­tei­den perus­ta­mi­sen jälkeen on lähdetty teke­mään myyn­ti­ta­pah­tu­mia ja todettu ja opittu varas­to­sal­do­jen seuraa­mi­sen kautta, osto­ti­laus­ten tarpeel­li­suus ja näiden oikeaa ajoi­tusta. Todel­lista tosie­lä­män demoa siis todel­li­suutta simu­loi­van järjes­tel­män avulla.

Osto­ti­laus­ten käsit­te­lyn jälkeen ostet­ta­vien nimik­kei­den kirjaa­mi­set varas­toon suori­tet­tiin varas­to­ta­pah­tu­mina. Tämän jälkeen tarkas­tel­tiin varas­to­sal­doja ja todet­tiin mitä mate­ri­aa­lia ja nimik­keitä on käytet­tä­vissä. Valmis­tuk­sen puolella tarkas­tel­tiin valmis­tuk­sen työjo­noa – mitä voidaan tehdä ja mitä ei. Töiden siir­te­lyä työjo­nossa tarkas­tel­tiin myös. Lopuksi katsot­tiin vielä, kuinka saadaan tuote toimi­tet­tua asiak­kaalle, esimer­kiksi millai­sia toimi­tuseh­toja voidaan sovel­taa. Järjes­telmä on mahdol­lis­ta­nut tuotan­non näkö­kul­masta sen tarkas­te­lun, mitä tapah­tuu tuot­teen tilauk­sen ja toimi­tuk­sen välissä.

Odoon ollessa käytössä oppi­mi­sym­pä­ris­tönä ensim­mäistä kertaa on opet­ta­jalla opis­ke­li­jan tavoin tunne, että järjes­tel­mään tutus­tu­mi­nen ja tiedon hake­mi­nen ottaa aikansa ja melkein jokai­sella oppi­tun­nilla opet­taja oppii itsekin uutta. Ensim­mäis­ten viik­ko­jen perus­teella Odoo-järjes­telmä vaikut­taa kuiten­kin käyt­tä­jäys­tä­väl­li­seltä ja loogi­selta, kunhan vain tutkien löytää ja koke­muk­sen kautta oppii parhaat käytän­teet ja olen­nai­set kohdat tarpeel­lis­ten tieto­jen syöttämiseen.

Odoo-järjes­tel­män käyt­tö­liit­tymä. Kuva: Aini Simola.

Odoon peda­go­gi­nen lisäarvo?

Jotta uuden järjes­tel­män hankinta opetus­käyt­töön olisi perus­tel­tua, tulee sen koulu­tusor­ga­ni­saa­tiossa tuottaa opetuk­seen peda­go­gista lisä­ar­voa. Olen kerän­nyt liike­ta­lou­den opis­ke­li­joilta palau­tetta järjes­tel­män hyödyn­tä­mi­sestä muuta­mien oppi­tun­tien koke­mus­ten perus­teella. Annet­tu­jen palaut­tei­den perus­teella opis­ke­li­joi­den koke­muk­set ja näke­myk­set ovat varsin posi­tii­vi­sia. Odoon käyttö auttaa opis­ke­li­joi­den mielestä parem­min ”todel­lis­ten ammat­ti­tai­to­jen” kehit­ty­mistä. Kyse on työelä­mässä käytössä olevasta oikeasta järjes­tel­mästä ja liike­toi­min­nan eri proses­sien ymmär­tä­mi­nen helpot­tuu Odoon käytän­nön harjoi­tus­teh­tä­vien avulla.

Monel­la­kaan perus­tut­kin­non opis­ke­li­jalla ei vielä ole työelä­män laajaa koke­musta, jolloin palaut­teena voi olla seuraava ajatus:

”Oli mielen­kiin­toista päästä näke­mään oikeasti tällai­nen ympä­ristö, koska asiasta ei ole mitään aiempaa kokemusta.”

Toisaalta järjes­tel­mään tutus­tu­mi­nen tuo uutta näkö­kul­maa ja oppia myös jo työelä­mässä oleville opiskelijoille:

 ”Oli mielen­kiin­toista nähdä miten tuot­teen perus­ta­mi­nen onnis­tuu ja millai­nen prosessi myyn­nissä voi olla toisen­lai­selle firmalle kuin se missä itse työskentelee.”

”Mukava päästä käyt­tä­mään ohjel­mis­toa, joka on oikeasti käytössä yrityk­sissä. Tuo pers­pek­tii­viä omassa työyh­tei­sössä käytet­tä­vän ohjel­mis­ton lisäksi ja voi vertailla erilai­sia ohjel­mia keskenään.”

”Käytäntö ja konkreet­ti­nen teke­mi­nen opettaa enemmän kuin pelkkä teoria”.

Tämän liike­ta­lou­den opin­to­jak­son osalta palaut­teissa konkre­ti­soi­tuu onnis­tu­neesti myös ammat­ti­kor­kea­kou­lun perus­teh­tä­vän eli käytän­nön­lä­hei­sen koulu­tuk­sen tarjoaminen:

”Käytän­nön taitoja! se monesti tuntuu puut­tu­vat tai en vält­tä­mättä ole kaikilla opin­to­jak­soilla sisäis­tä­nyt käytyä asiaa suoraan työelä­mään ja se tarpei­siin. Nyt kun käytössä on selkeä ohjelma ja kaikki luennot ja mate­ri­aa­lit liit­ty­vät siihen myös saadun tiedon sisäis­tä­mi­nen ja ymmär­tä­mi­nen on itselle helpom­paa ja uskon että tälläi­nen oppi­mi­nen paran­taa omia valmiuksiani.”

Itse Odoo-ohjel­mis­tosta tuli opis­ke­li­joil­ta­kin hyvää palau­tetta mm. selkey­destä:

 ”Odoo oli käytän­nön lähei­nen ja helposti opit­tava ohjel­misto. Yleensä vastaa­van­lai­sia ohjel­mis­toja kun käydään läpi niin ne ovat epäsel­viä ja polut pitkiä.”

Tämä on myös peda­go­gi­sen ajat­te­lun kannalta olen­nai­nen huomio. Emme siis liike­ta­lou­den koulu­tuk­sessa ensi­si­jai­sesti pyri opet­ta­maan järjes­tel­män käyttöä vaan havain­nol­lis­ta­maan järjes­tel­män avulla liike­toi­min­nan proses­seja ja niiden toimin­ta­pe­ri­aat­teita. Pyrki­mys on, että opis­ke­lija hahmot­taa liike­toi­min­nan koko­nai­suu­den ja sen sisällä olevat ja toimi­vat proses­sit. Mitä ilmei­sim­min Odoo-järjes­telmä tuottaa näin peda­go­gi­sesti ajatel­tuna lisä­ar­voa ja lisää tavoi­tel­tua ymmär­rystä. Näin ainakin seuraa­vien palaut­tei­den perusteella:

 ”ERP:n demo­ym­pä­ris­tössä käytän­nön harjoit­te­lun avulla voin kasvat­taa ymmär­rys­täni yritys­toi­min­nan proses­seista ja niiden ohjauksesta”

”Auttaa ymmär­tä­mään, miten eri osa-alueet liit­ty­vät toisiinsa ja miten tieto kulkee orga­ni­saa­tiossa. Eri moduu­lit mahdol­lis­ta­vat keskit­ty­mi­sen tiet­tyyn osa-aluee­seen tai moduu­liin kerral­laan, mikä voi helpot­taa oppi­mis­pro­ses­sia. Käytän­nön­lä­hei­siä esimerk­kejä liike­toi­min­ta­pro­ses­seista ja niiden hallin­nasta. Voi nähdä, miten eri toimin­not suori­te­taan järjes­tel­mässä ja miten ne vaikut­ta­vat yrityk­sen toimin­taan. Harjoit­te­lu­ym­pä­ris­tössä tehdyt virheet eivät vaikuta oikei­siin liike­toi­min­ta­pro­ses­sei­hin tai tietoi­hin. Tämä antaa mahdol­li­suu­den oppia virheistä ilman riskiä.”

”Koska järjes­telmä kattaa useita liike­toi­minta-alueita ja on ympä­ris­tönä niin moni­puo­li­nen, olen saanut monen­laista uutta näkö­kul­maa liike­toi­min­taan koko­nai­suu­tena. Lisäksi järjes­telmä mukau­tuu monen­lai­siin tarpei­siin ja pääsee tutki­maan miten proses­seja voi opti­moida ja tehos­taa. Tämä tarjoaa hurjan paljon yleistä ymmär­tä­mistä liike­toi­min­nan hallin­nasta ja tarjoaa myös käytän­nön taitoja opittavaksi”

Jatko­ke­hi­ty­si­deoita riittää

Kehit­tä­mistä toki meillä opet­ta­jilla vielä riittää ja niin opis­ke­li­joilta kuin opet­ta­jil­ta­kin on jo tullut kehi­ty­si­deoita. Järjes­tel­män ja sen sisäl­tä­män datan hyödyn­tä­mistä muil­le­kin opin­to­jak­soille on tarkoi­tus jatkaa ja laajentaa.

”Olisi kyllä mielen­kiin­toista nähdä järjes­tel­mästä joita­kin oikeita esimerk­kejä. Jotka liit­ty­vät vaikka jonkun yrityk­sen oikei­siin nume­roi­hin. Seurata ja analy­soida vaikka ryhmänä nume­roi­den tilan­teen kehit­ty­mistä ja arvioida mitä tulee tapah­tu­maan ja katsoa miten tilanne kehittyy…”

Opis­ke­li­joi­den palaut­teissa heitet­tiin ilmoille monen­laista ideaa todel­li­sen yrityk­sen datan syöt­tä­mi­sestä demo-järjes­tel­mään ja tämä voisi avata vaik­kapa aivan uusia yrity­syh­teis­työn muotoja:

”Kare­liassa voitaisi testata eri tavoin yrityk­sen toimin­taa ja kehit­tä­mistä esimer­kiksi opin­näy­te­työn­kin kautta, josta yrityk­set voisi­vat saada mahdol­li­sesti omaan toimin­taansa ideoita.”

”Olisi mielen­kiin­toista päästä teke­mään harjoi­tus­työnä joita­kin oikean yrityk­sen toimin­taan liit­ty­viä töitä.”

Tässä vaiheessa jo uskal­lan kertoa, että Kare­liassa on keskus­teltu Odoo-järjes­tel­män hyödyn­tä­mi­sestä laajem­min­kin eri opin­to­jak­soilla. Myös järjes­tel­män hyödyn­tä­mi­nen opin­näyte- ja kehit­tä­mis­pro­jek­teissa on selvi­tyk­sessä. Lisäksi ainakin ICT-koulu­tus­ten, Y-akate­mian ja liike­ta­lou­den tarpei­siin on kehit­teillä ideoita Odoon laajem­masta hyödyntämisestä.

Kare­lia­lai­nen yhteis­henki elää vahvana ja erityi­sesti marras­kui­sen stra­te­gia­päi­vän ja kump­pa­nuus­foo­ru­min jälkei­sen työpa­jan ajatus­ten ja ideoi­den siivit­tä­mänä on ilo ja kunnia jatkaa Odoon moni­puo­lista hyödyn­tä­mistä niin opetuk­sen kuin työelä­män­kin tarpeisiin.


Kirjoit­ta­jat:

Aini Simola, liike­ta­lou­den koulu­tuk­sen lehtori, Tule­vai­suu­den työ -hank­keen kehit­tä­jä­opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Jarno Merta­nen, kone­tek­nii­kan koulu­tuk­sen lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Logot: Ely-keskus, ESR/EAKR, Vipuvoimaa EU:lta
Tämä artik­keli on osa Tule­vai­suu­den työ ESR hank­keen toimen­pi­teitä. Hank­keen tavoit­teena on kehit­tää ja pilo­toida yhdessä työelä­män kanssa digi­taa­li­seen jous­ta­vuu­teen perus­tuva monia­lai­nen peda­go­gi­nen yhteis­suun­nit­te­lu­malli, muotoilla työelä­män kanssa opetuk­seen integroi­tu­via kokei­luja, vahvis­taa Kare­lian proak­tii­vista toimin­taa työelä­mä­vuo­ro­vai­ku­tuk­sessa sekä kehit­tää opet­ta­jien peda­go­gista osaa­mista. Tule­vai­suu­den työ ESR -hank­keen päära­hoit­ta­jana toimii Etelä-Savon ELY-keskus Euroo­pan unionin ESR-ohjelmasta. 

Artik­ke­li­kuva: Freepik