Analy­tiik­kaa ja tekoälykokeiluja

Vuoden ensim­mäi­nen Digi­vi­sion data-teema­ryh­män tapaa­mi­nen pidet­tiin 19.2.2024. Kävimme läpi tuote­ke­hi­tyk­sen tilan­netta mm. analy­tii­kan, suosit­te­lun ja teko­ä­lyn hyödyn­tä­mi­sen osalta. Tapaa­mi­sessa esitel­tiin vuoden 2023 loppu­puo­lella käyt­töön otettua työka­lua, joka tallen­taa analy­tiik­ka­ta­pah­tu­mia Opin.fi-palvelusta. Tämä työkalu siis kerää järjes­tel­män tapah­tu­mista dataa, jota voidaan jatkossa hyödyn­tää mm. tiedon tuot­ta­mi­sessa ja lopulta päätöksenteossa.

Tätä työka­lua hyödyn­täen Opin.fi -palve­luun on otettu työn alle analy­tiikka-dash­board -työkalu, jonka tavoit­teena on vastata korkea­kou­lu­jen tieto­tar­pei­siin. Työkalu tulee tuot­ta­maan valmiita näkymiä ja mitta­reita liit­tyen mm. tarjon­nan löydet­tä­vyy­teen, ilmoit­tau­tu­mi­siin ja suori­tuk­siin, oppi­joi­den taus­ta­tie­toi­hin sekä korkea­kou­lu­jen vertai­luun. Korkea­kou­lut tulevat saamaan käyt­töönsä valmii­den mitta­rei­den lisäksi myös raken­teel­lista dataa omien analy­tiik­ka­työ­ka­lu­jen käyt­töön. Korkea­kou­lut ovatkin kyse­ly­jen perus­teella koke­neet tärkeäksi, että palvelu tuottaa valmiita, helposti tulkit­ta­via mitta­reita mutta myös mahdol­lis­taa korkea­kou­lu­jen omien työka­lu­jen kehit­tä­mi­sen ”raaka­da­tan” avulla.

Analy­tiik­ka­työ­ka­lulle on asetettu myös vaati­muk­sia, joilla pyri­tään varmis­ta­maan sen laatu ja käytet­tä­vyys. Näitä vaati­muk­sia ovat mm.

  • käyt­tä­jä­ryh­mä­jaot­te­lua mahdol­lis­tava hallin­tao­mi­nai­suus, jolla määri­te­tään oikeu­det mm. nähtä­vään tietoon ja oletusnäkymiin,
  • tiedon esit­tä­mi­sen vaati­muk­set, eli kuinka dataa tullaan visua­li­soi­maan niin, että se palve­lee mahdol­li­sim­man hyvin eri käyttötarpeita,
  • Single Sign On -toimin­nal­li­suus, eli korkea­kou­lun käyt­tä­jien tulee pystyä kirjau­tu­maan työka­luun saumat­to­masti Opin.fi -palve­lun kautta,
  • raja­pin­nat, joiden kautta tietoa voidaan viedä ulos korkea­kou­lu­jen omaan käyttöön.

Kävimme tapaa­mi­sessa läpi myös suosit­te­lun tilan­netta. Suosit­te­lun osalta (suosit­telu 2.0) oppijan etusi­vulle on tarkoi­tus tuoda näky­ville mm. suosi­tuim­pia tarjon­toja sekä käyt­tä­jän selai­lu­his­to­ria­tie­toja. Suosit­te­lua ei vielä tässä vaiheessa ole tarkoi­tus tuoda muihin palve­lun näky­miin, mutta tule­vai­suu­dessa se lisä­tään myös ainakin omaop­pi­mi­nen -osioon sekä haku­tu­los­si­vus­tolle. Niin kutsuttu älykäs suosit­telu (suosit­telu 3.0) on vielä selvi­tyk­sessä. Tässä versiossa tullaan lisää­mään dataan pohjau­tu­vaa suosit­te­lua esim. vahvis­ta­malla tarjon­nasta kiin­nos­tu­mista ja hyödyn­tä­mällä mahdol­li­sesti VIRTA-tietoja.

Teko­ä­lyn hyödyn­tä­mi­sen mahdol­li­suuk­sia on myös kartoi­tettu ja kokei­luja on käyn­nissä. Ensim­mäi­sessä kokei­lu­vai­heessa keskiössä on ollut koulu­tus­tar­jon­ta­da­tan laadun paran­ta­mi­nen, yhte­näis­tä­mi­nen ja raken­teis­ta­mi­nen. Teko­ä­ly­ko­kei­lu­jen tavoit­teena on, että oppija löytäisi halua­mansa tarjon­nan tiet­ty­jen teemo­jen, luokit­te­lu­kri­tee­rien ja filt­te­rei­den, kuten ”mitä, missä milloin” kautta. Myös osaa­mis­da­tan hyödyn­tä­mi­nen on hank­keen selvi­tyk­sessä. Osaa­mis­da­tan avulla voitai­siin tehdä erilai­sia osaa­mis­luo­kit­te­luja, joita hyödyn­tä­mällä oppijat voisi­vat nähdä tiet­tyyn osaa­mi­seen liit­ty­vät opinnot. Hank­keen teko­ä­ly­ko­kei­luilla pyri­tään tuke­maan osaa­mi­sen kuvaus­tie­to­jen luokit­te­lua. Korkea­kou­luille osaa­mis­data voisi antaa tietoa siitä, millaista osaa­mista oppijat halua­vat kehit­tää ja millaista tarjon­taa tähän tarpee­seen tulisi tuottaa.

Tieto­tuo­tan­non sekä tiedolla johta­mi­sen näkö­kul­masta kehi­tys­työ näyttää lupaa­valta ja odotan­kin näke­väni analy­tiik­ka­työ­ka­lun valmiita mitta­reita, mutta myös pääse­väni käsiksi tarjot­ta­vaan raaka­da­taan. On mielen­kiin­toista nähdä datan avulla, kuinka palve­lun opin­to­tar­jonta houkut­te­lee oppi­joita ja kuinka Karelia erottuu muiden korkea­kou­lu­jen joukosta. Data-teema­ryh­män seuraava tapaa­mi­nen on ajoi­tettu huhti­kuun loppuun. Saa nähdä, kuinka palve­lun analy­tiikka ja teko­ä­ly­ko­kei­lut ovat tuohon mennessä edistyneet.

Kirjoit­taja:

Lauri Hänni­nen, tieto­tuo­tan­non asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Freepik