Askel­merk­kejä Opin.fi -alustalle

Digivisio2030 -hank­keessa ollaan tänä vuonna siir­ty­mässä suun­nit­telu- ja raken­nus­vai­heesta Opin.fi -alustan käyt­töön­ot­toon. Alussa jatku­van oppi­mi­sen tarpei­siin keskit­tyvä alusta lansee­ra­taan kolmessa vaiheessa ja Karelia on lähdössä mukaan toiseen aaltoon. Tässä käyt­töön­o­ton vaiheessa on mukana valtaosa Suomen korkea­kou­luista. Laajempi mark­ki­nointi ja alustan avaa­mi­nen suurelle ylei­sölle tapah­tuu vuoden 2025 alussa.

Digivisio2030 -hanketta ja uutta alustaa on raken­nettu kunnian­hi­moi­sesti ja siksi lansee­rauk­sel­ta­kin voi odottaa paljon. Jatku­van oppi­mi­sen opin­to­jen mark­kina-alueemme tulee kasva­maan ja samalla uuden alustan voidaan olettaa houkut­te­le­van myös koko­naan uusia opis­ke­li­joita avoi­miin korkea­kou­luo­pin­toi­hin. Näky­vyyttä korkea­kou­luille ja niiden opin­noille on siis tarjolla ja kysymys kuuluu­kin, miten me pystymme tähän ”momen­tu­miin” tart­tu­maan. Mitä meidän pitää tämän vuoden aikana tehdä, jotta olemme valmiina Opin.fi -alustan käyttöönottoon?

Mitä opin­toja tarjolle?

Keskei­sin kysymys on, mitä opin­toja me tarjot­ti­melle viemme ja miten varmis­tamme, että opinnot ovat kiin­nos­ta­via ja tavoit­ta­vat poten­ti­aa­li­set opis­ke­li­jat. Samalla on tärkeää pohtia, miten varmis­tamme niin opin­to­jen kuin opetuk­sen­kin suju­vuu­den ja sen, että meillä on riit­tä­vät resurs­sit opin­to­jen toteut­ta­mi­seen suuril­le­kin opetusryhmille.

Helmi­kuun aikana Kare­lian jatku­van oppi­mi­sen vastuu­hen­ki­löt kier­tä­vät koulu­tuk­set ja käyvät keskus­te­luita Opin.fi- alus­talle vietä­västä tarjon­nasta. Osa opin­noista tulee varmasti olemaan vanhoja tuttuja tuot­tei­tamme, mutta myös uusia avauk­sia kaiva­taan. Opin­to­pis­teitä tuot­ta­van formaa­lin opin­to­tar­jon­nan rinnalle tarvi­taan myös non-formaa­lia tarjon­taa, esimer­kiksi lyhyitä videoita, podcas­teja, luen­toja, joita voidaan hyödyn­tää laajem­pien opin­to­jak­so­jen introina ja mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lina. Toki nämä tuot­ta­vat oppi­jalle myös erilai­sia mahdol­li­suuk­sia lyhyem­piin oppi­mis­tuo­kioi­hin. Erityi­sesti tähän työhön kaiva­taan apua TKI-hankkeista.

Miten varmis­tamme opin­to­jen laadun?

Digivisio2030 -hank­keessa on haluttu varmis­taa Opin.fi -alus­talle vietä­vien opin­to­jen laaduk­kuus. Yhtei­set laatu­kri­tee­rit toimi­vat hyvänä muis­tu­tuk­sena siitä, millai­sia asioita verkko-opin­to­tar­jon­nassa on hyvä huomioida. Oppijan – ja samalla toki myös opet­ta­jan­kin – kannalta selkeä ja toimiva Moodle-alusta on tärkeä perus­läh­tö­kohta, joka tukee opis­ke­lun ja opetuk­sen suju­vuutta. Opin­toi­hin voidaan tuoda kiin­nos­ta­via ja oppi­mista tukevia sisäl­töjä myös erilai­sia digi­taa­li­sia tekno­lo­gioita hyödyntäen.

Kevään aikana meidän on kehi­tet­tävä Kare­lian peda­go­gi­sen tuen mallia sekä varmis­tet­tava digi­si­säl­tö­jen tuotan­non tuki. Opin.fi -alus­talle vietä­vien opin­to­jen laatua kannat­taa kehit­tää, onpa kyseessä sitten vanhan opin­to­jak­son päivi­tys tai koko­naan uuden opin­to­jak­son laati­mi­nen. Puhu­mat­ta­kaan laajem­mista opin­to­ko­ko­nai­suuk­sista – niitä­kin tarvitaan.

Miten erotumme?

Opin.fi -alusta kokoaa yhteen kaik­kien Suomen korkea­kou­lu­jen jatku­van oppi­mi­sen tarjon­taa, tule­vai­suu­dessa myös korkea­kou­lu­jen yhteis­työ­opin­toja. Mitkä ovat keinomme erottua alus­talla? Mitkä ovat asioita, joissa olemme erityi­sen hyviä ja joihin meidän kannat­taa jatkos­sa­kin panos­taa? Voim­meko raken­taa laajem­paa ja houkut­te­le­vaa tarjon­taa yhdessä kump­pa­ni­kor­kea­kou­lu­jen kanssa? Hyödyn­näm­mekö aktii­vi­sem­min opet­ta­jien osaa­mista ja profii­lia markkinoinnissa?

Monta asiaa siis ratkot­ta­vana tänä vuonna. Onneksi kehit­tä­mi­nen jatkuu vielä Opin.fi -alustan lansee­rauk­sen­kin jälkeen, mutta hidas­tel­la­kaan ei kannata.


Kirjoit­taja:

Marjo Nenonen, koulu­tuk­sen kehit­tä­mis­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kare­lian Digivisio-sivu