Kehit­tä­mis­työtä mikro-opin­to­jen parissa

Kare­lian aktii­vi­nen osal­lis­tu­mi­nen Digi­vi­siossa on jatku­nut pilo­tissa 2.0, jonka toiminta-aika on 2.5.2023-31.3.2024. Pilo­tissa on huomio Opin.fi-palvelun tekni­sen kehit­tä­mi­sen lisäksi korkea­kou­lu­jen sisäi­sissä kehit­tä­mis­pro­jek­teissa. Kehit­tä­mis­pro­jek­tit liit­ty­vät e-opin­to­tar­jon­taan ja tuotantoon.

Koska Karelia osal­lis­tui edel­tä­vään pilot­tiin 1.0, on ollut luon­te­vaa jatkaa tässä pilo­tissa aloi­tet­tua sisäistä kehit­tä­mis­työtä ei-opin­to­pis­tey­te­tyn eli infor­maa­lin ja nonfor­maa­lin tarjon­nan parissa. Yksin­ker­tai­suu­den vuoksi, käytämme Kare­liassa edellä maini­tusta tarjon­nasta termiä mikro-opinnot.

Mikro-opinnot helposti saataville

Sisäi­sen kehit­tä­mis­pro­jek­tin tavoit­teena on ollut lisätä Kare­liassa tuotet­ta­vien mikro-opin­to­jen saavu­tet­ta­vuutta kokoa­malla ne yhtei­selle ”tarjot­ti­melle”. Tämä tarjo­tin on avoin Moodle-ympä­ristö ja se on saanut nimek­seen EduKarelia.

Tavoit­teena on, että mikro-opinnot ovat helposti löydet­tä­vissä ja hyödyn­net­tä­vissä esimer­kiksi osaa­mi­sen päivit­tä­mi­seen. Löydet­tä­vyyttä tuetaan teemoi­te­tuilla asia­sa­noilla. Alku­vai­heessa tarjonta koostuu erilai­sista itse­näi­sesti opis­kel­ta­vista mate­ri­aa­leista, joita ovat esimer­kiksi video­tal­len­teet tai podcastit.

Oppi­jalle näkyvän hyödyn lisäksi EduKa­re­lia tuo TKI-hank­keissa tehtyä työtä laajem­min näky­viin ja edistää tulos­ten levit­tä­mistä ja juur­rut­ta­mista, sillä suurin osa sisäl­löistä on tuotettu TKI-hankkeissa.

Valmis­tau­tu­mista Opin.fi-palvelun käyttöön

EduKa­re­liassa näky­vien mikro-opin­to­jen esit­tely tehdään Opin.fi -palve­lussa vaadit­ta­vien kuvai­lu­tie­to­jen mukai­sesti. Kuvai­lu­tie­dot kootaan tätä tarkoi­tusta varten laadi­tulla Webro­pol-lomak­keella. Alku­vai­heessa on toimi­tus­kunta, joka käy läpi mikro-opinnot ja niiden kuvai­lu­tie­dot sekä siirtää ne EduKa­re­lia-alus­talle. Oletuk­sena on, että näin tarjonta on helpom­min ja nopeam­min siir­ret­tä­vissä Opin.fi-palveluun.

Olemme mallin­ta­neet mikro-opin­to­jen tuotan­to­pro­ses­sin ja kytke­neet siihen myös Digi­vi­siossa tuotet­tu­jen digi­pe­da­go­gii­kan laatu­kri­tee­rei­den huomioi­mi­sen. Laatu­kri­tee­reissä koros­tu­vat erityi­sesti mikro-opin­to­jen merki­tys opis­ke­luin­nos­tuk­sen lisää­mi­seen kohti muita opin­toja (pinou­tu­vuus ja modu­laa­ri­suus), oppi­ja­läh­töi­nen mikro-opin­to­jen kuvaa­mi­nen (käytet­tä­vyys) ja saavu­tet­ta­vuu­teen liit­ty­vät vaatimukset.

Kehit­tä­mis­työ on yhteistyötä

Kehit­tä­mis­työtä on koor­di­noi­nut projek­ti­tiimi, jossa mukana ovat olleet opetus­tek­no­lo­gia-asian­tun­ti­jat, muutos­koor­di­naat­tori ja pilot­ti­koor­di­naat­tori. Lisäksi useat TKI-toimi­jat ovat olleet mukana keskus­te­le­massa mikro-opin­to­jen määrit­te­lystä Kare­liassa, kehit­tä­mässä ja pilo­toi­massa mikro-opin­to­jen tuotan­to­pro­ses­sia sekä laatu­kri­tee­rei­den sovel­ta­mista. Myös jatku­van oppi­mi­sen parissa työs­ken­te­le­vät ovat osal­lis­tu­neet kehit­tä­mi­seen. Voidaan­kin sanoa, että kehit­tä­mis­työ on tapah­tu­nut mallik­kaasti monen eri tahon yhteistoimintana.

EduKa­re­lian lansee­raa­mi­nen Kare­liassa ja laajem­min julki­suu­dessa tapah­tuu alku­vuo­desta 2024. Sitä ennen hiotaan vielä hieman EduKa­re­lian ulkoa­sua ja toimintatapoja. 


Kirjoit­taja:

Mervi Lätti, erikois­suun­nit­te­lija, pilot­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Racool_studio on Freepik