amk-tutkinnot

Kare­lian gero­no­mi­kou­lu­tusta takana nyt kaksi vuotta!

Kare­lian gero­nomi AMK -koulu­tus vietti 2-vuotis­päi­vi­ään tammi­kuussa 2024. Ensim­mäi­sessä ryhmässä aloit­ta­neet gero­no­mio­pis­ke­li­jat ovat eden­neet opin­nois­saan jo viiden­nelle luku­kau­delle, ja ensim­mäis­ten opis­ke­li­joi­den odote­taan saavan opin­näy­te­työnsä valmiiksi tule­vana syksynä ja jopa valmis­tu­van vuoden­vaih­teessa 2024 eli puoli vuotta tavoi­tea­jan­koh­taa etuajassa.

Tässä puheen­vuo­rossa reflek­toimme koulu­tuk­sen alku­tai­valta kahdelta kulu­neelta vuodelta ja luomme katsauk­sen tule­vaan. Pohdimme myös valmis­tu­vien gero­no­mien työl­lis­ty­mis- ja työura­pol­kuja sekä ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mis­tar­peita ylei­sem­min. Teks­timme perus­tuu gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen opet­ta­jien muis­tiin­pa­noi­hin ja omakoh­tai­siin koke­muk­siin sekä opis­ke­li­joilta ja yhteis­työ­kump­pa­neilta saatuun palautteeseen.

Mistä kaikki alkoi?

On aika pysäh­tyä hetkeksi ja katsoa muutama vuosi taak­se­päin Kare­lian gero­nomi AMK -koulu­tuk­sen alku­vuo­sia. Koulu­tuk­sen taival alkoi opetus­suun­ni­tel­ma­työn valmis­te­lusta syksyllä 2020 ja jatkui varsi­nai­sen opetus­suun­ni­tel­man laati­mi­sella keväällä 2021 neli­hen­ki­sessä moniam­ma­til­li­sessa opet­ta­ja­tii­missä, joka koostui sosi­aa­liala-, hoito­työ- ja fysio­te­ra­pia­taus­tai­sista opet­ta­jista (Myller 2021). Opetus­suun­ni­tel­ma­työn alku­vaihe käyn­nis­tyi sekä opet­ta­ja­tii­mimme että myös tulevan koulu­tuk­semme yhtei­sen arvo­pe­rus­tan pohti­mi­sella (ks. Myller & Puus­ti­nen 2021), josta käsin etenimme opetus­suun­ni­tel­man ja sen toteu­tuk­sen tarkem­piin didak­ti­siin ja peda­go­gi­siin valin­toi­hin (Myller & Puus­ti­nen 2022). Tämä perusta on kanta­nut pitkälle sekä tiimimme yhteis­työn että koko koulu­tuk­sen eteen­päin viemi­sessä ja kehit­tä­mi­sessä. Alku­pe­räi­nen opet­ta­ja­tii­mimme on kasva­nut kahdella uudella jäse­nellä koulu­tuk­sen aloi­tuk­sen jälkeen, ja opin­to­jak­so­jemme opetuk­sessa mukana on myös Kare­lian muiden koulu­tus­oh­jel­mien opettajia.

Opetus­suun­ni­tel­man ensim­mäi­sen luku­kau­den opin­to­jak­so­jen toteu­tus­suun­ni­tel­mien valmis­telu eteni vauh­dik­kaasti syksyllä 2021, jotta koulu­tuk­sen ensim­mäi­set opis­ke­li­jat pääsi­vät aloit­ta­maan uuni­tuo­reen koulu­tuk­sen opin­to­jak­soi­neen tammi­kuussa 2022. Moni­muo­to­kou­lu­tuk­semme alkoi koro­na­pan­de­mian jälki­mai­nin­geissa, etäta­paa­mi­sessa, jossa opet­ta­jat ja opis­ke­li­jat eri puolilta Suomea kohta­si­vat toisensa ensim­mäistä kertaa. Moni­muoto-opin­noissa painot­tuva itse­näi­nen työs­ken­tely, tiimio­pis­kelu, sään­nöl­li­set etäoh­jauk­set ja muuta­man kerran luku­kau­dessa toteu­tu­vat lähi­jak­sot muodos­ti­vat perus­tan opin­to­jen etene­mi­selle heti ensim­mäi­sestä luku­kau­desta alkaen. Ensim­mäi­sen ryhmän opinnot lähti­vät rullaa­maan muka­vasti eteen­päin ja samassa etene­mis­tah­dissa raken­tui­vat edel­leen myös seuraa­vien luku­kausien opin­to­jak­so­to­teu­tuk­set. Syksyllä 2022 saimme koulu­tuk­seemme toisen moni­muoto-opis­ke­li­ja­ryh­män ja nyt, vuoden 2024 alussa, mukana on jo yhteensä neljä opis­ke­li­ja­ryh­mää, yhteensä 91 gero­no­mio­pis­ke­li­jaa (Karelia Vipunen 2024).

Missä mennään nyt?

Ensim­mäi­senä gero­no­mio­pin­tonsa aloit­ta­neella ryhmällä, eli viiden­nen luku­kau­den opis­ke­li­joilla, on jo eväi­nään opin­to­si­säl­töjä, jotka ovat koos­tu­neet muun muassa aktii­vi­sen terveen ja toimin­ta­ky­kyi­sen ikään­ty­mi­sen, lain­sää­dän­nön ja ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan, sosio­kult­tuu­ri­sen vanhus­työn ja voimaan­nut­ta­vien työme­ne­tel­mien sekä palve­luoh­jauk­sen ja koko­nais­val­tai­sen geron­to­lo­gi­sen arvioin­nin sekä turval­li­sen, esteet­ti­sen ja saavu­tet­ta­van ympä­ris­tön teemoja sisäl­tä­vistä opin­noista. Koulu­tuk­ses­samme amma­til­li­sen kasvun prosessi kiin­nit­tyy jokai­sella luku­kau­della toteu­tu­vien käytän­nön harjoit­te­lui­den yhtey­teen. Gero­no­mio­pis­ke­li­joi­den osaa­mi­sessa koros­tuu viiden­nelle luku­kau­delle siir­ryt­täessä geron­to­lo­gi­nen osaa­mi­nen, geron­to­lo­gi­nen hoiva-, hoito- ja kuntou­tus­osaa­mi­nen, ohjaus­osaa­mi­nen, palve­lu­jär­jes­tel­mä­osaa­mi­nen, monia­lai­nen arvioin­tio­saa­mi­nen (Gero­no­mi­liitto 2024) ja ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen koulu­tus­oh­jel­mien yhtei­set kompe­tens­sit (Arene 2022). Viiden­nen ja kuuden­nen luku­kau­den opin­noissa painot­tu­vat puoles­taan johta­mis- ja kehit­tä­mis­työn osaa­mi­sen kokonaisuudet.

Gero­no­mio­pin­noissa joka luku­kau­delle sijoit­tu­vat käytän­nön harjoit­te­lut ovat olleet tärkeitä sekä opis­ke­li­joi­den tieto­jen ja taito­jen harjoit­te­lulle käytän­nön ympä­ris­töissä että myös gero­no­min ammat­ti­ryh­män tunnet­tuus­työn ja koulu­tuk­sen sekä työelä­män verkos­toi­tu­mi­sen kannalta. Gero­no­mio­pis­ke­li­jat ovat jalkau­tu­neet harjoit­te­lui­hin moni­puo­li­sesti erilai­siin terveys-, kuntou­tus- ja sosi­aa­lia­lan toimin­taym­pä­ris­töi­hin ympäri Pohjois-Karja­laa sekä maakun­nan ulko­puo­lelle. Harjoit­te­lu­paik­koja on löyty­nyt julki­selta ja yksi­tyi­seltä sekto­rilta sekä järjes­töistä. Gero­no­min monia­lai­seen tieto­pe­rus­taan pohjau­tuva osaa­mi­nen ja moniam­ma­til­li­nen työote ovat mahdol­lis­ta­neet moni­puo­li­sesti erilai­sissa vanhus­työn ja ikäosaa­mi­sen ympä­ris­töissä harjoit­te­lun ja toimi­mi­sen. Koke­muk­semme mukaan gero­no­mio­pis­ke­li­jat on otettu kentällä vastaan uteli­aasti ja terve­tul­leiksi toivot­taen. Useat opis­ke­li­jamme ovat myös opin­to­jen ohella, harjoit­te­lui­den jälkeen, työl­lis­ty­neet gero­no­meille sopi­viin vanhus­työn tehtä­viin. Opis­ke­li­jamme ovat vieneet kentällä eteen­päin gero­no­min osaa­mi­sen ilosa­no­maa, ja gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen sekä työelä­män yhteis­työtä on yllä­pi­detty yhteis­työ­ta­paa­mi­sissa. Näke­myk­semme mukaan gero­no­min ammat­ti­ryhmä alkaa olla tunnis­tettu kentällä, melko hyvin jo myös Pohjois-Karja­lassa, nyt kaksi vuotta koulu­tuk­sen aloi­tuk­sen jälkeen.

Kentän ja koulu­tuk­sen yhteis­työn vahvis­ta­mista ja vuoro­pu­he­lua tarvi­taan kuiten­kin edel­leen. Vasta­vuo­roi­suus eri toimi­joi­den välillä, ja kentällä tunnis­tet­tu­jen osaamis- ja työn­te­ki­jä­tar­pei­den ja osaa­mi­sen kohtaa­mi­nen, ovat aske­leita ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan raken­ta­mi­seen. Kentältä tulleet viestit esimer­kiksi ennal­taeh­käi­se­vien ja enna­koi­vien toimen­pi­tei­den vaateesta ikäosaa­mi­sen alueella, ovat akuut­teja. Työnan­ta­jat tarvit­se­vat uusia avauk­sia ja ideoita ikään­ty­nei­den palve­lui­den kehit­tä­mi­seen ja ammat­ti­lai­sia ratko­maan työn­te­ki­jä­pu­laa, sekä kehit­tä­mään uusia työn­ku­via. Gero­no­mit ammat­ti­ryh­mänä tarvit­se­vat puoles­taan edel­leen lisää tunnet­tuutta ja näky­vyyttä, jotta he voivat osal­taan olla mukana edis­tä­mässä ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan tavoitetta.

Katsaus tule­vaan

Kare­lian gero­nomi AMK-koulu­tuk­sen ensim­mäi­nen opetus­suun­ni­tel­man toteu­tus­kier­ros alkaa tulla kohti loppusuo­raa, kun ensim­mäi­sessä aloi­tus­ryh­mässä opin­tonsa aloit­ta­neet gero­no­mio­pis­ke­li­jat ovat nyt kevät­lu­ku­kau­della 2024 jo opin­näy­te­työn suun­ni­tel­ma­vai­heessa ja suorit­ta­vat toiseksi viimei­sen käytän­nön harjoit­te­lunsa hyvin­voin­tia­lueilla. Syys­lu­ku­kau­della 2024, kuuden­nen luku­kau­den opin­noissa opis­ke­li­jat syven­tä­vät osaa­mis­taan muun muassa johta­mi­sen ja kehit­tä­mi­sen teemoissa sekä teoriao­pin­toina että viimei­sessä käytän­nön harjoit­te­lussa. Ensim­mäis­ten Kare­lian gero­no­mio­pis­ke­li­joi­den on mahdol­lista valmis­tua jo vuoden­vaih­tee­seen 2024–2025 mennessä, mikäli he ovat suorit­ta­neet opetus­suun­ni­tel­massa seit­se­män­nelle luku­kau­delle sijoit­tu­vat täyden­tä­vän osaa­mi­sen opinnot etukä­teen opetus­suun­ni­tel­maan kuulu­vien opin­to­jen rinnalla kolmen vuoden aikana.

Gero­no­mi­kou­lu­tuk­sesta katsoen on ollut ilah­dut­ta­vaa huomata, että gero­no­mio­pis­ke­li­jamme ovat saaneet työtar­jouk­sia jo opin­to­jensa ohessa, ja uusia ja uuden­lai­sia gero­no­min työn­ku­via sekä tehtä­viä ollaan kehit­tä­mässä ja jo myös avattu erilai­sissa orga­ni­saa­tioissa. Kun Kare­liasta valmis­tu­vat tule­vai­suu­den gero­no­mit siir­ty­vät työelä­mään, tavoit­tee­namme on aloit­taa heidän kans­saan alum­ni­toi­minta, luoda vahvoja verkos­toja kentällä työs­ken­te­le­vien gero­no­miemme ja muiden yhteis­työ­kump­pa­nei­den kanssa. Ammat­ti­kor­kea­kou­lun näkö­kul­masta työelä­mä­läh­töi­nen ja -lähei­nen yhteis­työ on erit­täin tärkeää ja koke­muk­set työelä­män muut­tu­vista tarpeista vält­tä­mät­tö­miä myös koulu­tuk­sen kehit­tä­mi­sen edistämiseksi.

Muuta­massa vuodessa on tapah­tu­nut hätkäh­dyt­tä­vän paljon ikäosaa­mi­sen kentällä myös laajem­min. Gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen käyn­nis­ty­mi­sen lisäksi Kare­lian ikäosaa­mi­sen painoa­lu­eella on tapah­tu­nut paljon myös valta­kun­nal­li­sen ja kansain­vä­li­sen verkos­toi­tu­mi­sen ja yhteis­työn saralla. Esimer­kiksi Kare­lian HYRRÄ-ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sö­malli on kehi­tetty EAFS-hank­keen tulok­sena (ks. esim. Kukko­nen 2023; Makko­nen & Myller 2023), Karelia on aktii­vi­sesti mukana valta­kun­nal­li­sessa gero­nomi AMK-koulu­tus­ten gero­ver­kos­tossa ja gero­no­mio­saa­mi­sen kehit­tä­mis­työssä, vanhus­ten­vii­kon tapah­tu­maa pilo­toi­tiin ensim­mäi­sen kerran Kare­liassa syksyllä 2023, kansain­vä­li­nen Erasmus+ -hanke neljän eri maan kesken ikään­ty­vien 55+ jatku­vasta oppi­mi­sesta on käyn­nis­ty­nyt ja Karelia toimii eri verkos­toissa tutki­mus- ja kehit­tä­mis­hank­kei­den valmis­te­lu­työssä. Myös Kare­lian Ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja johta­mi­nen YAMK-koulu­tuk­sen kanssa on tehty tiiviistä yhteis­työtä. Ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja johta­mi­nen -YAMK-koulu­tus­oh­jelma mahdol­lis­taa gero­no­mien koulu­tus- ja urapo­lun ylem­pään ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toon Kare­liassa (ks. Kukko­nen & Myller 2022). 

Koulu­tuk­sen opetus­suun­ni­tel­ma­työstä alkaen vahvis­tu­nut käsi­tyk­semme eetti­sestä, esteet­ti­sestä ja esteet­tö­mästä gero­no­mi­kou­lu­tuk­sesta sekä vanhus­työstä, ja ikäys­tä­väl­li­syy­destä yhteis­kun­nal­li­sena kysy­myk­senä on saanut kulu­nei­den muuta­man vuoden varrella uusia näkö­kul­mia ja kerrok­sia. Kaiken kaik­ki­aan ikäys­tä­väl­li­syy­dessä on kysymys meidän jokai­sen asiasta, ja ikään­ty­mi­nen kosket­taa kaikkia. Kare­liasta pian valmis­tu­villa gero­no­meilla on monia­lai­nen työka­lu­pakki ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan edis­tä­mi­seen, aktii­vi­sen, terveen ja toimin­ta­ky­kyi­sen ikään­ty­mi­sen tuke­mi­seen sekä sosio­kult­tuu­ri­seen vanhus­työ­hön. Gero­no­min kompe­tens­seilla voidaan osal­taan vastata ikään­ty­vän yhteis­kun­nan moni­nai­siin kysy­myk­siin niin julki­sella kuin yksi­tyi­sellä sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lua­loilla sekä kuntien hyvin­voin­tia edis­tä­vässä työssä. Jäämme mielen­kiin­nolla odot­ta­maan, miten ja minkä­lai­siin tehtä­viin Kare­liasta valmis­tu­vat gero­no­mit työl­lis­ty­vät ja minkä­lai­set urapo­lut heitä odot­ta­vat – mahdol­li­suu­det ovat moninaiset!


Kirjoit­ta­jat:

Terhi Myller, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Jonna Puus­ti­nen, ikäosaa­mi­sen lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Arene (2022). Suosi­tus ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen yhtei­sistä kompe­tens­seista ja niiden sovel­ta­mi­sesta. https://arene.fi/julkaisut/suositus-ammattikorkeakoulujen-yhteisista-kompetensseista-ja-niiden-soveltamisesta-2022/ Luettu 2.2.2024

Gero­no­mi­liitto (2024). Gero­no­min kompe­tens­sit. https://www.suomengeronomiliitto.fi/geronomi/kompetenssit Luettu 31.1.2024

Karelia Vipunen (2023). Toimin­nan tulos­ten ja talou­den tietoportaali.

Kukko­nen T. & Myller T. (2022). Ikäosaa­mi­sen koulu­tus­jat­kumo Kare­liasssa. IkäNYT! Ikäosaa­mi­sen verk­ko­jul­kaisu. 2/2022. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://ikaosaaminen.karelia.fi/2022/10/ikaosaamisen-koulutusjatkumo-kareliasssa/ 15.1.2024

Kukko­nen T. (2023). Yhteis­ke­hit­tä­mi­sellä kohti osaa­mi­syh­tei­sön toimin­ta­mal­lia. IkäNYT! Ikäosaa­mi­sen verk­ko­jul­kaisu 2/2023. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://ikaosaaminen.karelia.fi/2023/11/yhteiskehittamisella-kohti-osaamisyhteison-toimintamallia/  (21.1.2024)

Makko­nen H. & Myller T. (2023). Osaa­mi­syh­tei­sö­ajat­telu Kare­lian stra­te­gi­sena kyvyk­kyy­tenä ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan edis­tä­mi­sessä. Pulssi-portaali. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://www.karelia.fi/2023/10/osaamisyhteisoajattelu-karelian-strategisena-kyvykkyytena-ikaystavallisen-yhteiskunnan-edistamisessa/  (20.1.2024)

Myller T. (2021). Gero­nomi (AMK) -koulu­tus vahvis­taa Kare­lian ikäosaa­mi­sen koko­nai­suutta. IkäNYT! Ikäosaa­mi­sen verk­ko­jul­kaisu. 1/2021. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://ikanyt.karelia.fi/2021/02/18/geronomi-amk-koulutus-vahvistaa-karelian-ikaosaamisen-kokonaisuutta/  (25.1.2024)

Myller T. & Puus­ti­nen J. (2021). Kare­lian gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen ohjaa­vat arvot. IkäNYT! Ikäosaa­mi­sen verk­ko­jul­kaisu. 2/2021. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://ikanyt.karelia.fi/2021/11/22/karelian-geronomikoulutuksen-ohjaavat-arvot/  (25.1.2024)

Myller T. & Puus­ti­nen J. (2022). Hyviä käytän­töjä ja toimin­ta­ta­poja gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen opetus­suun­ni­tel­ma­työstä. M. Nenonen & K. Varis (Eds. toim.), Katse korkea­kou­lun ja työn tule­vai­suu­teen – Kare­lian opetus­suun­ni­tel­mien uudis­ta­mi­nen 2020-2022, (33-36). Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-376-2  (24.1.2024)