Palve­luoh­jausta kehi­te­tään ohjauk­sen teemaryhmässä

Digi­vi­sion myötä jatku­van oppi­mi­sen palve­luja, ohjausta ja tarjon­taa tullaan keskit­tä­mään Opin.fi -palve­luun. Palve­lun kehit­tä­mi­sessä pyri­tään siihen, että oppijan prosessi olisi sujuva alusta loppuun saakka. Opin.fi -palve­lusta tulisi raken­taa sellai­nen, että oppija löytää suju­vasti vastauk­sia kysy­myk­siinsä ja ohjau­tuu eteenpäin.

Oppi­jalla voi olla kysy­myk­siä opin­to­tar­jon­nasta, oppi­mis­si­säl­löistä tai vaik­kapa tekni­sistä asioista, kuten kirjau­tu­mi­sesta. Sujuva prosessi tarkoit­taa sitä, että oppijan erilai­set kysy­myk­set ohjau­tu­vat suoraan oikeaan osoit­tee­seen. Tavoit­teena on, että Opin.fi -palve­lussa oppija ohja­taan asias­taan riip­puen otta­maan yhteyttä oikeaan paikkaan.

Ohjauk­sen teema­ryh­mässä palve­lui­hin ohjau­tu­mista on pohdittu sekä tarjon­taan että käyt­töön liit­ty­vien kysy­mys­ten kautta. Tarjon­taan liit­ty­vät kysy­myk­set on tarkoi­tuk­sen­mu­kaista ohjata suoraan tarjoa­van korkea­kou­lun opin­to­neu­von­taan. Opin­to­jen suorit­ta­mi­seen liit­tyvä tieto, kuten sisäl­löt, aika­taulu, työmäärä ja osaa­mis­vaa­ti­muk­set, on hyvä olla saata­villa opin­to­jen kuvauk­sessa, mikä vähen­tää yhtey­den­ot­to­tar­peita. Oppijan kysy­myk­set liit­ty­vät usein myös tekni­seen tukeen. Käyt­töön liit­ty­vät kysy­myk­set voisi­vat ohjau­tua joko suoraan korkea­kou­lun IT Service deskiin tai ne väli­tet­täi­siin sinne opin.fi -asia­kas­tuen kautta.

Ohjauk­sen raken­ta­mi­nen osaksi alustaa on siis parhail­laan kehit­tä­mis­vai­heessa. Ohjauk­sen teema­ryh­mässä on pohdittu myös sitä, mitkä olisi­vat tarkoi­tuk­sen­mu­kai­set oppijan yhtey­den­ot­to­ta­vat siinä tilan­teessa, kun hän tarvit­see ohjausta tai neuvoja. Voisi­vatko toimi­via tuki­ka­na­via olla Opin.fi -palve­lu­por­taali, chat, chatbot, puhelin tai sähkö­posti. Korkea­koulu päättää, miten palve­luoh­jaus ja tuki­pyyn­tö­jen ohjaus sisäi­sesti sovitaan.

Kehit­tä­mis­työssä osal­lis­te­taan aktii­vi­sesti ohjauk­sen teema­ryh­mää. Olemme pohti­neet mm.  millai­nen on käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen digi­taa­li­nen palvelu ja miten auto­ma­tiik­kaa tai teko­ä­lyä voidaan hyödyn­tää ohjauk­sessa. Yhdessä suuren kehit­tä­jä­ryh­män kanssa työs­ken­tely on mielen­kiin­toista ja siltä on lupa odottaa hyviä käyt­tä­jäys­tä­väl­li­siä tulok­sia, kuinka oppijan ohjaus järjes­te­tään Digivisiossa.


Kirjoit­taja:

Niina Penna­nen, projek­ti­asian­tun­tija, uraval­men­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Dilo­kaS­tu­dio on Freepik