Vink­kejä S2-opis­ke­li­joi­den tukemiseen

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa opis­ke­lee suomen­kie­li­sissä koulu­tus­oh­jel­missa eri aloilla yli sata S2-opis­ke­li­jaa eli muuta kuin suomea äidin­kie­le­nään puhuvaa. Jouk­koon kuuluu monen­lai­sia opis­ke­li­joita: Suomessa synty­neitä, kaksois­kan­sa­lai­sia ja maahan­muut­ta­neita. Erityi­sesti maahan­muut­ta­nei­den osuus opis­ke­li­joista tulee tule­vai­suu­dessa kasvamaan.

Korkea­kou­lu­jen yleinen kieli­tai­to­vaa­ti­mus suomen­kie­li­sissä tutkinto-ohjel­missa on B2 eli niin sanottu itse­näi­sen kielen­käyt­tä­jän perus­taso. Tällä kieli­tai­to­ta­solla opis­ke­lija pystyy seuraa­maan opetusta ja luke­maan ja kirjoit­ta­maan opin­toi­hin liit­ty­viä teks­tejä, mutta opis­kelu vaatii enemmän työtä ja ponnis­te­lua kuin suomea äidin­kie­le­nään käyt­tä­vältä. Opin­to­jak­son opet­ta­jalla on mahdol­li­suus edistää oppi­mista arki­silla keinoilla kielel­li­sistä haas­teista huoli­matta. (Tampe­reen korkeakouluyhteisö.)

Kielel­lis­ten haas­tei­den huomioi­mi­nen lisää opetuk­sen saavutettavuutta

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa ohjausta toteut­taa koko opetus­hen­ki­löstö. Ohjaus- ja hyvin­voin­ti­suun­ni­tel­massa kuva­taan ohjauk­sen olevan jatku­vaa ja osa joka­päi­väistä toimin­taa. Tämä peri­aate varmis­taa parhaat tulok­set myös S2-opis­ke­li­joi­den suomen kielen vahvis­ta­mi­seen. Kaikilla opin­to­jak­soilla toteu­tu­nut kieli­tie­toi­nen opetus varmis­taa myös suomen kielen oppi­mi­sen läpi opintojen.

Kielel­lis­ten haas­tei­den huomioi­mi­nen opetuk­sen suun­nit­te­lussa ja toteu­tuk­sessa lisää opetuk­sen saavu­tet­ta­vuutta. Karelia-amk:n saavu­tet­ta­vuuss­suun­ni­tel­massa opetuk­sen ja oppi­mi­sen osiossa tavoi­te­ti­laksi on kirjattu: “Koulu­tuk­sen toteu­tuk­sessa huomioi­daan erilai­sia opis­ke­li­joita.” Käytän­nössä erilai­set opin­to­jak­son raken­netta selkeyt­tä­vät ratkai­sut, moni­ka­na­vai­suu­den hyödyn­tä­mi­nen oppi­mi­sessa ja osaa­mi­sen osoit­ta­mi­sessa sekä opetus­ma­te­ri­aa­lin selkeyt­tä­mi­nen tukee S2-opis­ke­li­joi­den lisäksi kaikkia muita­kin opiskelijoita.

Tuki­muo­dot on koottu selkeiksi kuvakokonaisuuksiksi

Syksyllä 2022 järjes­tet­tiin työpaja, jossa selvi­tet­tiin S2-opis­ke­li­joi­den koke­muk­sia ja tuen tarpeita. Työpa­jan tulok­sista on kirjoi­tettu artik­keli. Tulos­ten sekä muilta opis­ke­li­joilta ja opet­ta­jilta kuul­tu­jen ajatus­ten ja toivei­den pohjalta kehi­tet­tiin muuta­mia uusia tuki­toi­mia jo aiemmin käytössä ollei­den rinnalle. Lisäksi ne koot­tiin selkeiksi koko­nai­suuk­siksi niin opis­ke­li­joille kuin opettajille.

S2-opis­ke­li­jalle tarjolla olevat tuki­muo­dot on koottu Thinglink-kuvaan, joka on tallen­nettu opis­ke­li­jaintra Pakkiin Ohjaus ja hyvin­vointi -sivus­tolle. S2-opis­ke­li­jalla on Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa mahdol­li­suus ohjauk­seen ja suomen kielen opin­toi­hin. Lisäksi opis­ke­li­jat voivat käydä kielikli­ni­koilla sekä S2-opis­ke­li­joi­den omissa opin­näy­te­työ­pa­joissa. Lisäksi S2-opis­ke­li­joilla on mahdol­li­suus lisä­ai­kaan tentissä tai kokeessa sekä mahdol­li­suus ottaa tent­tiin tai kokee­seen mukaansa sana­kirja tai suomen­kie­li­nen tuki­sa­na­lista opet­ta­jan harkin­nan mukaan.

Opetus­hen­ki­lös­tölle on laadittu Thinglink-kuva, johon on koottu arjen vink­kejä siitä, miten tukea S2-opis­ke­li­jaa. Kuva on tallen­nettu Karelia-intraan Peda-akate­mian sivulle, Tukea opin­toi­hin -väli­leh­delle. Vink­ki­lista ei ole velvoit­tava, vaan tarkoi­tuk­sena on, että jokai­nen voi poimia siitä itsel­leen sovel­tu­vat osat. Vink­kejä hyödyn­tä­mällä voi tukea koko opis­ke­lu­ryh­mää ja erilai­sia oppi­joita. Esimer­kiksi tehtä­vän­an­to­jen ja oppi­mis­teh­tä­vien selit­tä­mi­nen ja johdon­mu­kai­suus käsit­tei­den ja avain­sa­no­jen käytössä hyödyt­tää ihan jokaista opiskelijaa.

Tuki­muo­dot tunne­tuiksi opis­ke­li­joille ja henkilöstölle

Tällä hetkellä Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on taval­lista, että yhdessä ryhmässä ei ole montaa S2-opis­ke­li­jaa. Tämän vuoksi tiedo­tuk­sen ja vies­tin­nän merki­tys koros­tuu. Niin opis­ke­li­joilla kuin opet­ta­jilla tulee olla tieto tarjolla olevista tuki­muo­doista, jotta niitä pysty­tään hyödyntämään.

Tuki­muo­doista pyri­tään vies­ti­mään tehok­kaasti kevään ja syksyn 2023 aikana sekä henki­lös­tölle että opis­ke­li­joille. Henki­lös­tölle järjes­te­tään syys­lu­ku­kau­della tiedo­tus­kam­panja, jossa opet­ta­jien vink­ki­lis­talta noste­taan aina jokin vinkki tarkem­paan tarkasteluun.


Kirjoit­ta­jat:

Taru Väisä­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Leena Hiltu­nen, opin­to­ku­raat­tori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Kaisa Peuh­ku­ri­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2021. Välit­tävä yhteisö – sujava oppi­mi­nen. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ohjaus- ja hyvin­voin­ti­suun­ni­telma. (Karelia-Intra). 13.4.2023.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2022. Saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­telma. 13.4.2023

Tampe­reen korkea­kou­lu­yh­teisö. Työka­luja opet­ta­jalle S2-taus­tai­sen opis­ke­li­jan huomioi­mi­seen.  https://www.tuni.fi/tlc/tyokaluja-opettajalle-s2-taustaisen-opiskelijan-huomioimiseen/. 30.3.2023.

Artik­ke­li­kuva: Yan Krukau