Hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­pro­sessi ja sen kehit­tä­mi­nen  : Osa 3 

Opin­näy­te­työ­oh­jaus Kare­lian hoito­työn koulu­tuk­sessa – opis­ke­li­joi­den kehit­tä­mi­si­deat 

Tämä on kolmas osa Kare­lian hoito­työn koulu­tuk­sen (sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus) opin­näy­te­työ­noh­jauk­seen liit­ty­vää artik­ke­li­sar­jaa. Artik­ke­li­sar­jan ensim­mäi­sessä osassa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­pro­ses­sia ja käytän­teitä.  Toisessa osassa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­oh­jauk­sen palau­te­ky­se­lyä ja osaa tulok­sista. Tule­vissa artik­ke­leissa käsi­tel­lään hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­oh­jauk­seen liit­ty­vää opin­näy­te­työ­pro­ses­sin kehit­tä­mistä ja tukitoimia. 

Hoito­työn koulu­tuk­sessa suori­tet­tiin opin­näy­te­työnsä aloit­ta­neille opis­ke­li­joille kysely keväällä 2023. Palau­te­ky­se­lyn tarkoi­tuk­sena oli selvit­tää opin­näy­te­työn teke­mi­seen liit­ty­viä haas­teita sekä opin­näy­te­työn proses­siin liit­ty­viä kehit­tä­mis­mah­dol­li­suuk­sia.  Kyse­lyyn saatiin 54 vastausta, eli noin 44% opin­näy­te­työnsä vuonna 2022 aloit­ta­neista hoito­työn koulu­tuk­sen opis­ke­li­joista vastasi kyselyyn. 

Kehit­tä­mi­seh­do­tuk­sia ohjauk­sen toteu­tu­mi­seen ja sisältöön

Kyse­lystä nousi selkeästi esiin toive siir­ty­mi­sestä yksi­lö­oh­jauk­seen. Ohjaus­ryh­miä toivot­tiin entistä pienem­miksi, jolloin aikaa jäisi enemmän keskustelulle. 

“Enemmän pienem­missä ryhmissä/yksilöohjausta” 

“Yksi­lö­pa­laute ja -tapaa­mi­set, kommen­tit teks­tiin.” 

Ohjaus­ta­paa­mi­sia toivot­tiin myös tiheäm­min tapah­tu­viksi ja tapaa­mis­ten tulisi olla nykyistä pidem­piä. Hybri­di­to­teu­tusta pidet­tiin tärkeänä. 

“Pidem­mät ohjausa­jat sekä mahdol­li­suus saada ohjausta tiheäm­min.” 

Opis­ke­li­jat toivoi­vat johdon­mu­kaista ja konkreet­tista ohjausta. Ohjausta toivot­tiin suul­li­sesti ja kirjal­li­sesti unoh­ta­matta posi­tii­vista palau­tetta, jonka tulisi kohdis­tua enemmän itse tuotok­seen kuin virheet­tö­män tekstin tuottamiseen. 

“Olisi mukava saada posi­tii­vista palau­tetta, jotta joka kerta moti­vaa­tio ei laskisi entistä alem­maksi. Hampu­ri­lais­malli palaut­teen antoon.” 

Ohjaa­jilta toivot­tiin yhte­näistä linjaa niin ohjauk­sen kuin toimin­ta­ta­po­jen suhteen. 

“Yhte­ne­vät ohjaus­tyy­lit ja että kaikilla olisi sama visio kuinka ohja­taan ja tuetaan opis­ke­li­joita opin­näy­te­työ proses­sissa.” 

“Opet­ta­jilla sama suunta ohjauk­sessa sekä yhte­ne­vät mieli­pi­teet esimer­kiksi tarvit­ta­vien muutos­ten teke­mi­seen” 

Aihe­va­lin­taan kaivat­tiin enemmän tukea. Ohjauk­sessa olisi hyvä sopia konkreet­ti­set, selvät tavoit­teet seuraa­van ohjaus­ker­taan asti. Ohjauk­sen sisäl­lön osalta opis­ke­li­jat toivoi­vat ohjaa­jien suhteut­ta­vat ohjauk­sen tavoi­tel­tuun arvo­sa­naan, ja painot­ta­van tuotosta muoto­seik­ko­jen sijaan. Ohjauk­sessa toivot­tiin opin­näy­te­työn­pro­ses­sin läpi­käy­mistä, opin­näy­te­työn­suun­ni­tel­man merki­tyk­sen kirkas­ta­mista, kolmi­por­tai­sen arvioin­tias­tei­kon avaa­mista ja ohjausta siitä, millai­sin mene­tel­min opin­näy­te­työtä voi tehdä. 

Minusta koko proses­sin kulkua tulisi selkeyt­tää ensim­mäi­sillä ohjaus­ker­roilla. Esim. Selkey­te­tään mitä opin­näy­te­työn­suun­ni­telma tarkoit­taa, mitä kaikkea siihen kuuluu, milloin voi aloit­taa ”varsi­nai­sen” tekstin työs­tä­mi­sen. Eri tyyli­la­jeja tulisi myös käydä tarkem­min läpi vielä ohjauk­ses­sa­kin” 

Opin­näy­te­työ­oh­jauk­seen on jo tehty muutok­sia kyselyn pohjalta 

Hoito­työn koulu­tuk­sessa opin­näy­te­työ­oh­jausta lähdet­tiin kehit­tä­mään saadun palaut­teen perus­teella. Seuraa­vissa artik­ke­leissa tulemme avaa­maan kehit­tä­mis­toi­men­pi­teitä, kuten ohjaus­pro­ses­sin tehos­ta­mista ja semi­naa­ri­käy­tän­nön kehittämistä. 


Kirjoit­ta­jat: 

Terhi Hagman, lehtori, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Suvi Liimatta, lehtori, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Artik­ke­li­kuva: Freepik