opiskelijat

Vauhtia opin­toi­hin -hanke päättyy – kehit­tä­mi­nen Kare­liassa jatkuu 

Tässä artik­ke­lissa kuva­taan lyhyesti Vauhtia opin­toi­hin: Varhai­nen tuki ja ohjaushank­keen syksyn 2023 toimin­taa sekä hank­keen vaikut­ta­vuutta eli niitä asioita, jotka jäävät pysy­viksi käytän­nön toimin­noiksi Kare­li­aan. Lisäksi artik­ke­lissa tuodaan esille kehit­tä­mis­a­ja­tuk­sia tulevaan. 

Vauhtia opin­toi­hin -hanke oli opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rahoit­tama ja sen toteu­tusaika oli 1.1.2022-31.12.2023. Hanke on toteu­tettu yhteis­työssä Kare­lian opis­ke­li­ja­kunta POKAn kanssa. 

Hank­keen pääta­voit­teena oli luoda korkea­kou­lun läpi­leik­kaava toimin­ta­malli oppi­mis­va­jei­den tunnis­ta­mi­seksi ja tasoit­ta­mi­seksi sekä tukea opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­tia niin yhtei­sön kuin yksi­lön­kin tasolla.  Hankkeessa:

  1. Päivi­tet­tiin varhai­sen tuen toimin­ta­mal­lia kehit­tä­mällä tehok­kaita toimen­pi­teitä oppi­mis­va­jeen tunnis­ta­mi­seksi ja tasoittamiseksi 
  2. Vahvis­tet­tiin erityi­sen tuen palveluita 
  3. Varmis­tet­tiin opis­ke­li­ja­kunta POKAn hyvin­voin­ti­työn jatku­vuutta sekä tuet­tiin opis­ke­li­joi­den ryhmäy­ty­mistä ja kiin­nit­ty­mistä korkea­kou­lu­yh­tei­söön koro­na­pan­de­mian jälkeen. 

Kevään 2023 artik­ke­lissa esit­te­limme hank­keessa tehtyä toimen­pi­teitä hank­keen pääta­voit­tei­den mukaan.

Opiskelijahyvinvoinnin ja ohjauksen hankkeita
koordinoiva hanke
Varhaisen tuen toimintamallin vahvistaminen
Ohjaus- ja hyvinvointisivuston päivitys
Opintojen tukimuotojen kokoaminen valmistuville Ohjausta, tukea ja hyvinvointia -kuvio
Hyvinvointia ympäri vuoden -kuvio Minustako opettajatuutor? -moodle Opiskelutaitojen webinaari aloittaville opiskelijoille
Oppimisen tuen palvelujen vahvistaminen
Yleiset opintopiirit
Vertaisopintopiiri matematiikassa
Tukikurssi tekniikan matematiikkaan
Vertaistukiryhmät ADHD/ADD- opiskelijoille
Tuetut opintojaksopilotit ruotsi & englanti S2-opiskelijoiden tuki
Oppimis- ja keskittymisvaikeudet -webinaari Oppisen tuen työpajat opettajille Tuetun kielimallin rakentaminen Opinnäytetyön ohjauksen tuki Osaamisen arvioinnin kehittäminen
Opiskelijakunta POKAN hyvinvointityön jatkuvuus
Into-toiminta ja tapahtumat
Verkkotuutoroinnin arviointi ja kehittäminen
Kampuskävelyt - tilojen muutostarpeet - yhteisöllisyyden tukeminen Häirintätilanteiden toimintamallin kehittäminen
Opiskelijoiden ryhmäytymisen tukeminen
Ryhmäytymistä tukevat luokkavierailut
Ryhmäytymisen tukeminen aloilla, joissa ei ole tuutoreita Karelian opiskelijayhteisön pelisääntöjen luominen
Karelia
ammattikorkeakoulu
Lisätietoa: Minna.Turunen@karelia.fi Leena.Hiltunen@karelia.fi
Kuva 1. Vauhtia opin­toi­hin -hank­keen toimenpiteitä.

Boostia teknii­kan mate­ma­tiik­kaan työpa­joissa  

Syksyllä 2023 Vauhtia opin­toi­hin -hank­keen puit­teissa toteu­tet­tiin Boostia teknii­kan mate­ma­tiik­kaan -työpa­jat.   Työpa­jat olivat avoimia kaikille teknii­kan ja metsä­ta­lou­den ensim­mäi­sen vuoden opis­ke­li­joille, erityi­sesti opin­nois­saan tukea tarvit­se­vien toivot­tiin osal­lis­tu­van pajoi­hin. Tavoit­teena oli varmis­taa mate­ma­tii­kan perus­tai­dot. Osal­lis­tu­mi­nen pajaan oli vapaa­eh­toista ja siihen pystyi osal­lis­tu­maan tarpeen mukaan kerran tai useam­min. Pajaan osal­lis­tu­mi­sesta ei saanut opin­to­pis­teitä.  Paja kokoon­tui kerran viikossa työjär­jes­tyk­siin varat­tuna aikana. Työpa­jan ohjelma.

Koska osal­lis­tu­jat tulivat viidestä eri koulu­tuk­sesta ja olivat mate­ma­tii­kan opin­nois­saan eri vaiheissa, tuki­pa­jaa varten perus­tet­tiin oma Moodle-kurssi, jossa oli tehtä­viä eri aihe­pii­reistä ja jokai­sen aiheen lopussa oli pieni testi, jolla voi testata oppi­maansa.  Käytäntö kuiten­kin osoitti, että pajoilla on hyvä olla tietty aihe, johon liit­tyen aluksi käytiin yhdessä läpi esimerk­kejä ja vasta sitten aloi­tet­tiin tehtä­vien teke­mi­nen.  Asioi­den kertaa­mi­nen ja erilai­set esimer­kit yhdessä tehden mahdol­lis­ti­vat tarken­ta­vat kysy­myk­set ja vertais­tuen muilta osallistujilta. 

Pajaan osal­lis­tui aluksi erit­täin paljon opis­ke­li­joita, joten pajalle selvästi oli tarvetta. Yksit­täi­selle osal­lis­tu­jalle henki­lö­koh­tai­sen ohjauk­sen mahdol­lis­ta­mi­nen oli kuiten­kin suuressa ryhmässä haas­ta­vaa. Siksi lähdet­tiin selvit­tä­mään, voisiko pajaan saada opin­nois­saan pidem­mälle eden­neen opis­ke­li­jan vertai­soh­jaa­jaksi. Opis­ke­li­joilla on kuiten­kin omat kiireensä eikä työjär­jes­tys­ten sovit­ta­mi­nen onnis­tu­nut ennen kuin aivan syksyn viimei­sillä kerroilla, kun pajan toiseksi ohjaa­jaksi saatiin talo­tek­nii­kan toisen vuoden opis­ke­lija. Hän toi pajaan omaa näke­mys­tään ja ohjasi opis­ke­li­joita itse­näi­sesti. Tätä vertai­soh­jausta olisi hyvä kehit­tää jatkos­sa­kin. Muita­kin kehi­tys­koh­teita syksyn mittaan nousi. Pohdimme mm. sitä, voisiko paja­toi­min­taa jatkaa kevään opin­toi­hin (diffe­ren­ti­aali- ja inte­graa­li­las­kenta) ja muihin LUMA-ainei­siin. Hyvänä vaih­toeh­tona pidet­tiin myös sitä, että paja­toi­minta sisäl­ly­tet­täi­siin suoraan kuhun­kin mate­ma­tii­kan opin­to­jak­soon, jolloin opin­to­jak­son opet­taja pystyisi anta­maan tukea sitä tarvit­se­ville. Tällöin ohjaus kohdis­tuisi oikea-aikai­sesti käsi­tel­tä­vään aiheeseen. 

Kare­liassa panos­te­taan tule­vana luku­vuonna opin­to­jen läpäi­syyn. Tämän syksyn mate­ma­tii­kan opin­to­jak­soilla on käynyt ilmi, että opis­ke­li­joi­den perus­las­ku­tai­dot ovat osalla opis­ke­li­joista niin heikot, että he eivät pysy mukana opin­noissa tiiviistä opis­ke­lusta huoli­matta. On tunnis­tettu, että oikea-aikai­nen tuki edistää läpäi­syä ja opin­toi­hin sitou­tu­mista sekä samalla tavoi­tea­jassa valmis­tu­mista. Jotta näihin tavoit­tei­siin voidaan vastata, tarvi­taan mate­ma­tii­kan opin­to­jak­soi­hin luku­jär­jes­tyk­sen mukai­sen opetuk­sen lisäksi sään­nöl­listä tukio­pe­tusta pien­ryh­missä koko jakson ajalle. 

Yhtei­söl­li­syy­den vahvis­ta­mi­nen, hyvin­voin­ti­työ ja opis­ke­li­joi­den osal­lis­ta­mi­nen POKAn toimin­nan keskiössä 

Opis­ke­li­ja­kunta POKAssa syksyn 2023 tapah­tu­miin kehi­tet­tiin mystee­ri­jouk­kue-konsepti, mikä on mahdol­lis­ta­nut osal­lis­tu­mi­sen rasti­ta­pah­tu­miin myös niille opis­ke­li­joille, joilla ei valmiiksi ole jouk­kuetta. Hank­keen jälkeen mystee­ri­jouk­kue-konsep­tia laajen­ne­taan myös muiden tahojen järjes­tä­miin tapah­tu­miin, jolloin POKAn mystee­ri­jouk­ku­eessa voi osal­lis­tua eri tapah­tu­miin POKAn jouk­ku­een vetäjän kanssa. Tapah­tu­mien ja tapah­tu­mien vies­tin­nän osalta yhteis­työtä on tiivis­tetty Kare­liassa toimi­vien opis­ke­li­jayh­dis­tys­ten ja -jaos­to­jen kanssa, ajatuk­sena kaikkia opis­ke­li­joita yhdis­tävä Karelia. 

Vauhtia opin­toi­hin -hanke on mahdol­lis­ta­nut POKAn vapaa-ajan Into-toimin­nan maksut­to­mana Kare­lian opis­ke­li­joille. Hank­keen aikana toimin­taa on voitu moni­puo­lis­taa ja toteut­taa opis­ke­li­joi­den toiveet huomioi­den. Hank­keen jälkeen Into-toiminta jatkuu, mutta sen laajuus ja maksut­to­muus joudu­taan miet­ti­mään uudelleen. 

Tapah­tu­mien ja viikoit­tais­ten vapaa-ajan toimin­nan lisäksi POKA on pyrki­nyt lisää­mään yhtei­söl­li­syyttä ja opis­ke­li­ja­hy­vin­voin­tia pienillä tempauk­silla kampuk­silla. POKA ja Kare­lian hyvin­voin­ti­toi­mi­jat ovat näky­neet kampuk­silla kampus­hii­mai­luilla, stän­deillä ja uusien opis­ke­li­joi­den orien­taa­tio­vii­koilla.  Tempauk­sia vaki­nais­te­taan POKAn vuosikelloon. 

Syksyn 2023 aikana Kare­liassa on otettu käyt­töön Kare­lian turval­li­sem­man tilan huoneen­taulu. (kuva 2.) Turval­li­sem­man tilan huoneen­taulu tulee aktii­vi­sesti käyt­töön ja vies­tit­tä­väksi vuodesta 2024 eteen­päin.  POKAn Tule sellai­sena kuin olet -merkki uudis­tui. Yhden­ver­tai­suus­työ on hank­keen aikana ollut entistä näky­väm­pää ja jatkuu myös hank­keen jälkeen POKAn ja Kare­lian hyvin­voin­ti­toi­mi­joi­den yhtenä tärkeänä painopisteenä. 

Kuva 2. Kare­lian turval­li­sem­man tilan huoneentaulu

Vertais­tuu­to­roin­tia on hank­keen aikana kehi­tetty yhtei­söl­li­syy­den ja ryhmäy­ty­mi­sen tuke­mi­sen valossa. Vertais­tuu­to­reille otet­tiin vuonna 2023 käyt­töön tuuto­roin­nin ryhmäy­ty­mi­so­pas. Myös hank­keen aikana kehi­tetty verk­ko­tuu­to­roin­nin palve­lun kuvaus jää pysy­väksi osaksi POKAn vertais­tuu­to­ri­kou­lu­tusta ja -toimin­taa.  Syksyllä 2023 POKA viesti näky­västi kampus­ten tauko­ti­loista ja yhtei­söl­li­sistä tiloista. Osal­lis­tu­mi­nen tilojen kehit­tä­mi­seen jatkuu edelleen. 

Syksyllä 2023 otet­tiin käyt­töön Kare­lian hyvin­voin­ti­toi­mi­joi­den kuukausi­vies­tintä (kuva 3). Joka kuun lopussa lähtee opis­ke­li­joille tiedoksi hyvin­voin­ti­toi­mi­joi­den seuraa­van kuun vinkit opis­ke­li­jaintra-Pakkiin, hyvin­voin­nin ilmoi­tus­tau­luille ja sosi­aa­li­sen median kautta. Kuukausi­vies­tejä jatke­taan ja kehi­te­tään edelleen. 

Hyvinvointia arkeen -ryhmä Adhd-vertaistukiryhmä
YTHS:n kampushiimailu, Tikkarinne
YTHS:n kampushiimailu, Wärtsilä Ilmiökahvila: nikotiinituotteet Opinnot valmiiksi -ryhmä Harrastemessut, Tikkarinne Harrastemessut, Wärtsilä YTHS:n opiskelukykypäivä Adhd-vertaistukiryhmä
Sulkapalloturnaus
16.30-18.30 Perheellisten opiskelijoiden pikkujoulut
Opinnot valmiiksi -ryhmä POKAN pikkujoulut
Kuva 3. Hyvin­voin­ti­toi­mi­joi­den marraskuu.

Syksyllä 2023 järjes­tet­tiin opis­ke­li­ja­foo­rumi valmis­tu­mi­sen hidas­teista ja edis­tä­jistä. Foorumi toi yhteen opis­ke­li­joita ja Kare­lian koulu­tus­pääl­li­köitä keskus­te­le­maan, millä toimilla valmis­tu­mista voitai­siin edistää ja hidas­teita purkaa. Suurim­maksi edis­tä­jäksi nousi esiin opis­ke­li­joi­den keski­näi­nen vertais­tuki. Opis­ke­li­joita on hank­keen aikana osal­lis­tettu myös mm. stän­deillä ja kysy­myk­sillä Insta­gra­missa Opis­ke­li­jat ovat myös osana opin­to­jaan toteut­ta­neet POKAlle mm. hyvin­voin­ti­vi­deoita ja yhtei­söl­li­syys­ky­se­lyn. Opis­ke­li­joi­den osal­li­suutta on pyritty lisää­mään myös POKAn stra­te­gian 2023-2026 teossa. Opis­ke­li­jat ovat saaneet ideoida Millai­nen on unel­mieni POKA -teemalla, minkä­laista toimin­taa, vies­tin­tää, tukea ja yhtei­söl­li­syyttä he toivo­vat. Stra­te­gi­aan hahmot­tuu pääteema “Kaik­kien yhtei­nen POKA”. 

Opis­ke­lu­tai­to­jen webi­naari aloit­ta­ville opis­ke­li­joille syys­kuussa 2023 

Syksyllä 2023 järjes­tet­tiin kaikille Kare­lian aloit­ta­ville opis­ke­li­joille yhtei­nen Opis­ke­lu­tai­to­jen webi­naari. Teemoja olivat opis­ke­lustra­te­giat, oppi­mis­vai­keuk­sien piir­teet ja erilai­set oppi­mi­sen tuen apuvä­li­neet. Mate­ri­aa­lit on tallen­nettu opis­ke­li­jaint­raan ohjaus- ja hyvin­voin­ti­si­vuille. Syksyn koke­mus­ten pohjalta käytän­töön mieti­tään jatkuvuutta. 

Moni­puo­li­sia tapoja osaa­mi­sen arviointiin

Osana Kare­lian saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­tel­man   opetus ja oppi­mi­nen teemaa järjes­tet­tiin arvioin­nin moni­puo­lis­ta­mi­seen liit­ty­vät työpa­jat opetus­hen­ki­lös­tölle. Webi­naa­reissa alus­ta­jina olivat asian­tun­ti­joina lehto­rit Jyväs­ky­län amma­til­li­sesta opet­ta­ja­kor­kea­kou­lusta. Works­ho­peissa oli mukana opet­ta­jia ja ohjaus­hen­ki­löitä. Osaa­mi­sen arvioin­nin kehit­tä­mi­nen on osa Kare­lian saavu­tet­ta­vuu­den kehit­tä­mistä. Osaa­mi­sen arvioin­nin webi­naari toi molem­pien kampus­ten opet­ta­jien keskuu­teen buustin arvioin­nin käytän­tei­den pohti­mi­sesta ja kehit­tä­mi­sestä. Haas­teena koet­tiin ajan ja paikan löytä­mi­nen yhtei­selle kehit­tä­mi­selle. Webi­naa­rien ja works­hop-ilta­päi­vien ajoi­tuk­seen ja tiedo­tuk­seen tulee jatkossa kiin­nit­tää erityistä huomioita, että mahdol­li­sim­man moni pääsee mukaan. Työpa­jo­jen mate­ri­aa­lit löyty­vät Peda akate­mian sivuilta Karelia-Intrasta.

Kuva 4. Moni­puo­li­sia tapoja osaa­mi­sen arvioin­tiin – webinaarit

Hank­keen vaikut­ta­vuus – mitä toimin­toja jää käyt­töön? 

Olemme koon­neet yhteen hank­keen vaikut­ta­vuutta eli toimin­toja, jotka jäävät pysy­västi Kare­lian toimin­taan (kuva 5.) Jaot­te­lussa olemme käyt­tä­neet hank­keen päätee­moja, kuten kuvassa 1. 

VAUHTIA OPINTOIHIN -HANKE
MITÄ JÄÄ KÄYTTÖÖN?
Korkeakoulujen
opiskelijahyvinvoinnin ja ohjauksen
verkosto
Avointen oppimateriaalien kirjasto
Varhaisen tuen toimintamallin vahvistaminen
Opiskelijaintra Pakin ohjaus- ja hyvinvointisivusto Opintojen loppuvaiheen tukisivusto opiskelijaintrassa Ohjausta, tukea ja hyvinvointia -kuvio Hyvinvointia ympäri vuoden -kuvio
Minustako opettajatuutor? -Moodle
Opiskelutaitojen webinaari aloittaville opiskelijoille
Oppimisen tuen palvelujen vahvistaminen
Opinnäytetyön ohjauksen ja kirjoittamisen tuki
S2-opiskelijoiden tuki
Yleiset opintopiirit
Tukikurssi tekniikan matematiikkaan
Opiskelijakunta POKAN hyvinvointityön jatkuvuus
Into-toiminta ja tapahtumat
Verkkotuutoroinnin arviointi ja kehittäminen
Kampusten taukotilojen ja yhteisöllisten tilojen kehittäminen ja tiedotus Häirintätilanteiden toimintamalli
Opiskelijoiden ryhmäytymisen tukeminen
Ryhmäytymistä tukevat luokkavierailut Tuutoroinnin ryhmäytymisopas
Karelian opiskelijayhteisön pelisäännöt Karelian turvallisemman tilan huoneentaulu
Karelia
Kuva 5. Mitä Vauhtia opin­toi­hin -hank­keen toimista jää elämään

Opis­ke­li­joilta ideoita Kare­lian opin­to­jen tuki­toi­mien ja yhtei­söl­li­syy­den kehit­tä­mi­seen  

Hank­keen tulok­set olivat esillä molem­milla Kare­lian kampuk­silla marras­kuun lopussa (30.11.23). Tässä yhtey­dessä tehtiin Webro­pol-kysely opis­ke­li­joille ja henki­lö­kun­nalle.  Vastauk­sia saatiin yhteensä 123 kpl. Kyselyn kysy­myk­set olivat: 1) Kuinka hyvin oltiin tietoi­sia hank­keen aikana kehi­te­tyistä toimista, 2) Miten kehit­täi­sit Kare­lian tuki­toi­mia? ja 3) Miten kehit­täi­sit Kare­liassa yhteisöllisyyttä? 

Kampus­ky­se­lyssä saatiin paljon vahvis­tusta siihen, että oikealla tiellä ollaan – paljon on saatu konkre­tiaa, mutta edel­leen yhteistä kehit­tä­mistä riittää. Hank­keen aikana kehi­te­tyistä toimin­noista tutuim­pia asioita vastaa­jille (n=99) olivat itse­näi­sen työs­ken­te­lyn tilat, POKA:n Into-toiminta, opis­ke­li­jaint­ran tukea opin­toi­hin-sivut, opis­ke­lu­pakki-luento 1.vuoden opis­ke­li­joille, opin­to­pii­rit, tuettu toteu­tus englanti/ruotsi, ADHD-vertais­tu­ki­ryhmä ja tuki­ryhmä valmis­tu­ville opis­ke­li­joille.  Selkeästi tuli esille, että tiedo­tusta tarvi­taan jatkossa enemmän, tiheäm­min ja monikanavaisemmin. 

Miten kehit­täi­sit Kare­lian tukitoimia?

Kehi­tet­tä­vät teemat olivat erityi­sesti; tiedo­tus, opis­ke­li­jaint­ran selkey­tys, Moodlen selkey­tys, ryhmä­töi­hin opis­ke­lu­ti­loja lisää, tukea opin­näy­te­työ­hön, opojen opet­ta­jien ja opin­to­ku­raat­to­rien avoin vastaan­otto sekä yhtei­nen opis­kelu verkossa. (Kuva 6.) 

Yhteistä opiskelua verkossa
Tietoisuutta lisää: sähköposti,
Instagram, säännöllisesti
Opot, opet, kuraattorit - avoin vastaanotto
Tukitoimet
Tukea opinnäyte -työhön
Opiskelu- tilat
Selkeämpi Pakki-intra
Selkeämpi Moodle
Kuva 6. Kyse­lystä esille nous­seita teemoja Kare­lian tuki­toi­mien kehittämiseen.

Miten kehit­täi­sit Kare­lian yhtei­söl­li­syyttä?

Tässä kehi­tet­tä­viksi teemoiksi nousi­vat: henki­lö­kun­nan ja opis­ke­li­joi­den yhtei­set tapah­tu­mat, koulu­tus­ten välinen yhteis­työ, ryhmäy­ty­mi­sen sään­nöl­li­nen tuke­mi­nen, yhtei­söl­lis­ten tilojen lisää­mi­nen, aamun avaus­kuu­lu­tuk­set, tiedos­tusta lisää tapah­tu­mista ja Into-toimin­nasta sekä opis­ke­lussa tuke­mi­nen osaksi opis­ke­li­ja­tu­to­rin työtä.  (Kuva 7.) 

Olemme käyneet hanke­tii­missä kyselyn palaut­teen läpi ja pyrimme huomioi­maan kehit­tä­mis­koh­dat osana Kare­lian normaa­lia toimin­taa. Lisäksi annamme kyselyn koos­teen Tule­vai­suu­den työkyky – Korkea­kou­luo­pis­ke­li­joi­den opis­ke­lu­ky­vyn ja opin­to­jen edis­tä­mi­nen digi­taa­li­suutta hyödyn­täen- -hankeen tiimin käyt­töön jatko­ke­hi­tystä varten. 

Opiskelussa tukeminen osaksi opis- kelijatutorin työtä
Henkilö- kunnan ja opiskelijoi- den yhteiset tapahtumat
Enemmän
toimintaa koulutusten välillä
Lisää
tiedotusta tapahtumista ja Into- toiminnasta
Yhteisöllisyys
Säännöllistä ryhmäyty- misen tukemista
Aamun avaus kuulutukset
Yhteisöllisiä tiloja lisää
Kuva 7. Kyse­lystä esille nous­seita teemoja Kare­lian yhtei­söl­li­syy­den kehittämiseen.

Kehit­tä­mi­nen ja toimin­nan juur­rut­ta­mi­nen jatkuu  

Sidos­ryh­mäyh­teis­työ on ollut erit­täin sujuvaa, konkreet­tista ja hyödyl­listä. Koko Vauhtia opin­toi­hin  -hank­keen ajan on kaikilla ollut yhtei­nen tavoite  edistää koko­nais­val­tai­sesti opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­tia konkreet­ti­sin toimin.   Hank­keessa on saatu yhdessä aikaan monia hyödyl­li­siä toimin­toja opin­to­jen etene­mi­sen tuke­mi­seksi sekä yhtei­söl­li­syy­den vahvistamiseksi. 

Vauhtia opin­toi­hin on konkreet­ti­sin toimin tukenut Kare­lian stra­te­giaa ja erityi­sesti stra­te­gian teemaa ”Osaajia tule­vai­suu­den työelämään!”. 

Olemme olleet vahvasti ja posi­tii­vi­sesti mukana tutkin­to­tal­koissa – yhteis­työssä on voimaa! 

Vauhtia opin­toi­hin hank­keen aiemmat julkai­sut: 


Kirjoit­ta­jat:

Leena Hiltu­nen, opin­to­ku­raat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Tiia Kyllö­nen, asian­tun­tija, Opis­ke­li­ja­kunta POKA

Lisbeth Smolan­der, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Minna Turunen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu