”Näytön paikka – Näkyykö näyttö käytän­nössä? – koulu­tus­ko­ko­nai­suu­den kolmas osa 25.4.2024

Pohjois-Karja­lan Sairaan­hoi­ta­jat, Siun sote ja Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu järjes­ti­vät ensim­mäi­sen Näytön paikka – näkyykö näyttö käytän­nössä? -koulu­tusil­ta­päi­vän loka­kuussa 2023 ja toinen koulu­tus­päivä pidet­tiin tammi­kuussa 2024. Tässä artik­ke­lissa käydään läpi kolman­nen koulu­tusil­ta­päi­vän sisäl­töä. Koulu­tusil­ta­päivä järjes­tet­tiin Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Tikka­rin­teen kampuk­sella yhtä aikaa hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­bu­le­var­din kanssa huhti­kuussa 2024.

Esityk­siä näyt­töön perus­tu­van hoito­työn tärkey­destä ja konkreet­ti­sia esimerk­kejä sen toteutumisesta

Koulu­tusil­ta­päivä alkoi TtT, Pohjois-Karja­lan hyvin­voin­tia­lu­een alue­val­tuus­ton puheen­joh­taja Merja Mäki­salo-Roppo­sen puheen­vuo­rolla “Näytöllä asiak­kaalle vaikut­ta­viin ja merki­tyk­sel­li­siin hoito­tu­lok­siin”. Hän puhui vaikut­ta­vuu­desta ja vaiku­tuk­sista kuvaten näiden käsit­tei­den eroa hoito­työssä. Vaikut­ta­vuu­den osalta tärkeä on tarkas­tella, miten asete­tut tavoit­teet toteu­tu­vat pitkällä aika­vä­lillä. Vaiku­tuk­sella puoles­taan tarkoi­te­taan lyhyen aika­vä­lin muutosta. Esimerk­kinä Mäki­salo-Roppo­nen käytti etsivää työtä, jolla aluksi oli nega­tii­vi­set kustan­nus­vai­ku­tuk­set piilossa olevan avun­tar­peen tullessa ilmi. Toimin­nan hyödyt ja vaikut­ta­vuus näkyvät vasta viiveellä. Mäki­salo-Roppo­nen tote­si­kin, että vaikut­ta­viin toimiin kannat­taa panos­taa, ja vaikut­ta­vuu­teen pääs­tään näyt­töön perus­tu­van hoito­työn avulla. Vaikut­ta­vuus­pe­rus­tei­suus on eetti­sesti kestävä tapa tehdä päätök­siä ja priorisoida.

TtT, Pohjois-Karja­lan hyvin­voin­tia­lu­een alue­val­tuus­ton puheen­joh­taja Merja Mäki­salo-Roppo­nen puhui koulu­tusil­ta­päi­vässä vaiku­tuk­sesta ja vaikut­ta­vuu­desta. Kuva: Terhi Hagman.

Seuraa­vassa puheen­vuo­rossa psykiat­ri­nen sairaan­hoi­taja (YAMK) Tuula Anti­kai­nen P-K mielen­ter­vey­den­tuki ry:stä oli kerto­massa liikun­nan merki­tyk­sestä mielen­ter­vey­teen ja hyvin­voin­tiin. Hän kuvasi mielen­ter­veyttä, mielen­hy­vin­voin­tia ja mielen­tai­toa käsit­teinä aiem­pien tutki­mus­ten avulla. Lopuksi yleisö pääsi naut­ti­maan Asahi– kehon ja mielen herät­tely -taukojumpasta.

Kaksi naista auditorion puhuakorokkeella. Taustalla esitys jossa otsikko Asiakastyön kirjaaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
Siun soten Mari Lätti ja Maiju Kallio aloit­ta­massa kirjaa­mista käsit­te­le­vää esitys­tään. Kuva: Terhi Hagman.

Siun soten tervey­den­huol­lon kirjaa­mis­koor­di­naat­tori Mari Lätti ja sosi­aa­li­huol­lon kirjaa­mis­koor­di­naat­tori Maiju Kallio kertoi­vat asia­kas­työn kirjaa­mi­sesta sosi­aali- ja tervey­den­huol­lossa. Kirjaa­mi­nen on laki­sää­tei­nen osa sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon asia­kas­työtä. Kirjaa­malla asiak­kaan tilanne ja asia­kas­pro­sessi tulee näky­väksi, ja on siksi hyvin tärkeä osa sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon ammat­ti­lais­ten työtä. Monia­lai­sen kirjaa­mi­sen avulla väli­te­tään tietoa sekä luodaan yhteistä ymmär­rystä sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon ammat­ti­lais­ten välillä.

Etäyh­tey­den kautta TtT Jaana Kosken­niemi TYKS:in sairaa­la­pal­ve­lu­jen geriat­ri­selta palve­lua­lu­eelta totesi alkuun oival­li­sesti, että hoito­työn­te­ki­jöillä on näytön paikka joka hetki, sillä näyttö antaa perus­te­lun ja oikeu­tuk­sen toimin­nalle. Hän kuvasi teki­jöitä, jotka ovat yhtey­dessä poti­laan arvok­kuu­den tuke­mi­seen akuutin sairaa­la­hoi­don aikana ja miten arvok­kuu­den koke­musta voidaan tukea. Kosken­niemi muis­tutti, että arvok­kuu­den koke­muk­sen perusta on ihmi­sar­vossa, joka on perusoikeus.

Koulu­tusil­ta­päi­vän päät­teeksi esitel­tiin kolme Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa valmis­tu­nutta opin­näy­te­työtä. Jutta Timonen ja Petra Pieta­nen kertoi­vat toimin­nal­li­sena opin­näy­te­työnä toteu­te­tusta työs­tään kriit­ti­sesti sairaan poti­laan veren­kier­toa tukevan lääki­tyk­sen perus­teista. Santra Sormu­nen esit­teli haavan­hoi­don peri­aat­teita ja haavan­hoito-ohjetta. Lopuksi Riia Huovila ja Milla Karvi­nen esit­te­li­vät laati­maansa sähköistä opasta neurop­sy­kiat­ri­sesti oirei­le­van lapsen ohjaa­mi­sesta erityiskoulussa.

Koulu­tusil­ta­päivä keräsi posi­tii­vista palautetta

Koulu­tusil­ta­päi­västä saatu palaute on ollut posi­tii­vista, ja eniten kiitosta ovat saaneet opis­ke­li­joi­den opin­näy­te­töi­den esit­te­lyt. Ilta­päi­vän koko­nai­suutta pidet­tiin selkeänä ja moni­puo­li­sena. Asian­tun­ti­joi­den puheen­vuo­rot olivat osal­lis­tu­jille mielui­sia ja käytän­nön paino­tuk­sesta pidet­tiin. Näyt­töön perus­tu­vuutta käsit­te­le­vät aiheet on koettu tärkeiksi. Eräs vastaaja antoi­kin palautetta:

“Erityi­sesti pidin aiheesta! Kohta jään eläk­keelle ja eka kerran näyt­töön perus­tu­vasta hoito­työn näkö­kul­masta. Asiak­kaan, asuk­kaan, poti­laan näkö­kulma vahvasti esillä. Päivi­tet­tyä tietoa siun soten asioista.”

Kolmen koulu­tusil­ta­päi­vän sarja on saatu päätökseen

Näytön paikka-koulu­tusil­ta­päivä oli kolmi­sar­jai­nen koulu­tus­ta­pah­tuma, joka toteu­tui syksyllä 2023 ja keväällä 2024. Koulu­tusil­ta­päi­vät tarjo­si­vat sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon ammat­ti­lai­sille ja sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­joille mielen­kiin­toi­sia esityk­siä näyt­töön perus­tu­vasta toimin­nasta. Työryhmä päättää saadun palaut­teen perus­teella, kuinka koulu­tusil­ta­päi­viä järjes­te­tään tulevaisuudessa.


Kirjoit­ta­jat:

Terhi Hagman, lehtori, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Henna Kakko­nen, lehtori, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kansi­kuva: pvpro­duc­tions on Freepik