Hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­pro­sessi ja sen kehit­tä­mi­nen  : Osa 4 

Ohjaus­pro­ses­sin kehittäminen

Tämä on neljäs osa Kare­lian hoito­työn koulu­tuk­sen (sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus) opin­näy­te­työ­noh­jauk­seen liit­ty­västä artik­ke­li­sar­jasta. Artik­ke­li­sar­jan ensim­mäi­sessä osassa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­pro­ses­sia ja käytän­teitä.  Toisessa osassa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­oh­jauk­sen palau­te­ky­se­lyä ja osaa tulok­sista. Kolman­nessa artik­ke­lissa esitel­tiin opis­ke­li­joi­den kehit­tä­mi­si­deoita opin­näy­te­työ­oh­jauk­seen liittyen.

Opin­näy­te­työn ohjaus­pro­ses­sia kehi­tet­tiin opis­ke­li­joilta kerätyn palau­te­ky­se­lyn perus­teella. Palau­te­ky­se­lyssä opis­ke­li­jat toivat esille muun muassa ohjauk­seen liit­ty­viä haas­teita. Saadun palaut­teen perus­tella päädyt­tiin luomaan uusia opin­näy­te­työn ohjauk­sen muotoja. 

Ohjaus­pro­ses­sin tehos­ta­mi­nen ja Wihi-järjes­tel­män hyödyntäminen

Ohjaus­pro­ses­sia päädyt­tiin tehos­ta­maan opis­ke­li­joilta tullei­den ehdo­tus­ten perus­teella, kiin­nit­tä­mällä huomiota muun muassa itse ohjaus­pro­ses­siin sekä erilai­siin tapoi­hin järjes­tää ohjauksia. 

Opin­näy­te­työn ohjaa­jat toimi­vat edel­leen työpa­rina, mutta ohjaa­vat töitä yksin: ohjaa­jat jakavat ohjat­ta­vat työt keske­nään. Yksi­lö­oh­jauk­sessa tapah­tuva ohjaa­mi­nen säästää ja tehos­taa ohjauk­seen varat­tua aikaa merkit­tä­västi. Tämä on myös järke­vää resurs­sien kohden­ta­mista, sillä puolet resurs­seista pysty­tään näin hyödyn­tä­mään myöhem­min tai esimer­kiksi kohden­ta­malla ohjaus opis­ke­li­joi­hin, joilla ohjauk­sen tarve on suurempi. 

Yksi­lö­oh­jauk­seen siir­ty­mi­sen lisäksi jokai­nen ohjaaja sitou­tuu anta­maan kirjal­lista palau­tetta opin­näy­te­työstä. Wihin käytön yleis­ty­mi­nen ohjaa­mi­sen apuvä­li­neenä, helpot­taa myös kirjal­li­sen palaut­teen anta­mista. Wihi on järjes­telmä opin­näy­te­töi­den proses­sin hallin­taan ja vies­tin­tään. Opis­ke­li­jat palaut­ta­vat opin­näy­te­työnsä ohjaa­jansa luet­ta­vaksi ja kommen­toi­ta­vaksi, ja ohjaaja palaut­taa komment­ti­ken­tin varus­tel­lun kirjal­li­sen palaut­teen takai­sin Wihiin opis­ke­li­jan luettavaksi.

Yksi­lö­oh­jaus mahdol­lis­taa tarvit­taessa myös nopea­tah­ti­sem­man etene­mi­sen, kun ohjaaja voi vastata Wihi-järjes­tel­män vies­tien kautta opis­ke­li­jan esit­tä­miin kysy­myk­siin. Muussa tapauk­sessa opis­ke­lija voisi joutua odot­ta­maan kaksi­kin viikkoa seuraa­vaa ohjausai­kaa saadak­seen vastauk­sia etene­mi­sen kannalta tärkei­siin kysy­myk­siinsä. Palau­te­ky­se­lyssä opis­ke­li­jat nosti­vat esille, että kahden viikon odotusaika tuntui liian pitkältä ajalta odottaa vastausta mieltä askar­rut­ta­viin kysymyksiin. 

Wihin kautta tapah­tu­van ohjauk­sen tukena voidaan järjes­tää myös eril­li­siä etä- tai lähioh­jauk­sia.  Opis­ke­li­joille mahdol­lis­te­taan heidän halu­tes­saan myös hybri­dio­sal­lis­tu­mi­nen. Ohjausa­jat on kiin­ni­tetty niin opis­ke­li­joi­den kuin ohjaa­jien työjär­jes­tyk­siin yhden luku­kau­den ajaksi. Mikäli opin­näy­te­työ­pro­sessi jatkuu toiselle luku­kau­delle, ohjaus siirtyy pääsään­töi­sesti Wihiin, ja lähi- tai etäoh­jausta saa tarpeen mukai­sesti. Ohjaa­ja­pari ja opis­ke­li­jat voivat niin halu­tes­saan hyödyn­tää erilai­sia ohjaus­ta­poja ja toteut­taa ohjauk­sen juuri heille sopi­mal­laan tavalla.


Kirjoit­ta­jat: 

Terhi Hagman, lehtori, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Suvi Liimatta, lehtori, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Artik­ke­li­kuva: Freepik