Digi­vi­sion pilotti 2.0 päättyi – EduKa­re­lia julkaistiin

Opin.fi -palve­lun tekni­nen kehit­tä­mi­nen jatkui pilo­tissa 2.0. Keskei­senä tavoit­teena oli Peppi- ja Sisu -järjes­tel­mien inte­graa­tioi­den testaa­mi­nen niin, että avoimen korkea­kou­lun opin­toja saatiin suoraan lähde­jär­jes­tel­mistä näky­viin palve­lun testiympäristöön.

Tekni­sen kehit­tä­mi­sen lisäksi pilo­tissa keski­tyt­tiin korkea­kou­lu­jen sisäi­seen kehit­tä­mi­seen e-opin­to­jen tuotan­to­ta­po­jen, digi­pe­da­go­gii­kan ja laadun tuke­mi­sen osalta. Kare­liassa tämä tarkoitti pilo­tissa 1.0 aloi­te­tun työn jatka­mista eli työs­ken­te­lyä in- ja nonfor­maa­lin tarjon­nan parissa kohti EduKa­re­lian valmis­tu­mista ja julkai­se­mista. Aiemmin julkais­tussa blogi­kir­joi­tuk­sessa on kerrottu kehittämistyöstä.

Pilotti 2.0 päättyi 12.3.2024 Espoon Keila­nie­messä pidet­tyyn Digi­pe­da­go­giikka jouk­kue­pe­linä -tapahtumaan.

Mukana Digi­pe­da­go­giikka jouk­kue­pe­linä -päivässä

Digi­pe­da­go­giikka jouk­kue­pe­linä -tapah­tu­massa esitel­tiin pilot­tiin 2.0 osal­lis­tu­nei­den korkea­kou­lu­jen peda­go­gi­sia kehit­tä­mis­pro­jek­teja. Kehit­tä­mis­pro­jek­tit liit­tyi­vät peda­go­gi­sen osaa­mi­sen kehit­tä­mis­oh­jel­maan, oppijan polun koko­nai­suu­den hahmot­ta­mi­seen, nonstop-verk­ko­kurs­sien kehit­tä­mi­seen, TKI-hank­keissa tehtä­vien koulu­tus­si­säl­tö­jen ohjeis­tuk­seen, laatu­kri­tee­ri­työ­hön ja työelä­mä­läh­töi­sen opin­to­jak­son kehit­tä­mi­seen sekä Kare­lian osalta in- ja nonfor­maa­lien opin­to­jen tuot­teis­ta­mi­seen eli käytän­nössä EduKa­re­lian valmistumiseen.

KARELIA-AMMATTIKORKEAKOULU
Informaalien ja nonformaalien opintojen tuotteistaminen
Kareliassa
TAVOITTEET
Lisätä Kareliassa tuotettujen mikro- opintojen löydettävyyttä ja hyödynnettävyyttä kokoamalla no yhteen paikkaan.
TKI-hankkeissa tuotettu materiaali kootusti näkyviin → tulosten levittäminen ja juurruttaminen
edukarelia.fi
1 Informaali ja nonformaali tarjonta hajautetusti
Eri palveluissa olevan tarjonnan tunnistaminen ja tiedostaminen.
2 Yhteisen tuotanto- ja jakelumallin valmistelu
Informaalin ja nanformaalin määrittely Kareliassa -yhteinen ymmärrys
Mikro-opintojen tuotantomalin muotoilu ja pilotointi Laatukriteereiden sisällyttäminen tuotantoprosessin TKI-hankkeiden, jatkuvan oppimisen ja pedagogisen & teknologisen tuen tavoitteellinen yhteistyöskentely
3 Edukarelian valmistuminen
• Opinnot tuotettu tuotantomalin mukaisesti
• Sivuston opinnolla yhdenmukaiset mallipohjat, rakenteet ja kuvailutiedot
• Soveltuvat opin.fi-tarjontaan
• Informaalit ja nonformalit sisällöt tarjolla Edukareliasssa 2024
DIGIVISIO
MITÄ SEURAAVAKSI
⚫TKI-hankkeiden kehittämistyön jakaminen ja "parastaminen"
• Edukarelasta viestiminen oppijoille ja sisällön tuottajile
• Jatkuva uuden sisällön tuottaminen ja nykyisen päivittäminen
TKI- hankkeissa
tuotettu materiaali
näkyviin
POSTERIN ESITTELIJÄT Mervi Lätti erikoissuunnittelija
Minna Rokkila, opetusteknologia-
asiantuntija
Kuva 1. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kehit­tä­mis­työtä esit­te­levä posteri Digi­pe­da­go­giikka jouk­kue­pe­linä -tapah­tu­massa 12.3.2024.

Korkea­kou­lu­jen kehit­tä­mis­hank­keet saivat innos­tu­neen vastaan­o­ton ja herät­ti­vät laajaa keskus­te­lua. EduKa­re­lian osalta kiin­nos­tusta herätti erityi­sesti ei-opin­to­pis­teitä tuot­ta­vien mikro-opin­to­jen kokoa­mi­nen yhteen paik­kaan ja siihen liit­tyvä keski­tetty prosessi, tuotan­to­malli ja laatu­kri­tee­rei­den sovel­ta­mi­nen. Kysy­myk­siä herätti manu­aa­li­sen työn määrä ja mahdol­li­suu­det raken­taa raja­pin­toja Opin.fi -alus­talle sekä TKI-hank­kei­den tuot­ta­mien mikro-opin­to­jen laatu ja määrä.

Tiedot­ta­mi­nen ja kehit­tä­mis­työ jatkuu

Keila­nie­messä pidetyn tapah­tu­man lisäksi EduKa­re­liasta tiedo­tet­tiin saman­ai­kai­sesti julkais­tussa artik­ke­lissa ja lukui­sissa some-päivi­tyk­sissä. Tavoit­teena on viestiä oppi­joille EduKa­re­liasta ja sen tarjoa­mista mahdol­li­suuk­sista laajasti esimer­kiksi Kare­lian uutis­kir­jeissä, jatku­van oppi­mi­sen sivus­tolla sekä kytke­mällä se osaksi projek­tien tulok­sista viestintään.

Kehit­tä­mis­työ EduKa­re­lian parissa jatkuu eri toimi­joi­den yhteis­työnä. Kehit­tä­mis­työtä tehnyt ryhmä jatkaa toimin­taansa kokoon­tu­malla sään­nöl­li­sesti. Ryhmän kokoon­pa­noa laajen­ne­taan niin, että mukaan tulee myös TKI-asiantuntija.

Kevään aikana on jo koottu yhteen uusia hank­keita ja kerrottu mikro-opin­to­jen tuot­ta­mi­sesta sekä kokoa­mi­sesta EduKa­re­lia-alus­talle. Myöhem­min keväällä pide­tään TKI-klinikka, jonka aiheena on Digi­vi­sio ja siihen liit­tyen myös mikro-opinnot ja EduKarelia.


Kirjoit­taja:

Mervi Lätti, erikois­suun­nit­te­lija, pilot­ti­koor­di­naat­tori pilo­tissa 2.0, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Artem Podrez