Oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö TARMO mahdol­lis­taa moniam­ma­til­li­sen yhteis­työn – Terve­tu­loa mukaan opis­ke­li­jat, henki­löstö, työelä­män toimi­jat ja asiakkaat!

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö TARMO tarjoaa yhden käytän­nön harjoit­te­lu­ym­pä­ris­tön Kare­lian opis­ke­li­joille. (Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu 2023a). Kare­lian sosi­aali- ja tervey­sa­lan (sote) harjoit­te­lu­paik­ko­jen tarve on noin 1000 harjoit­te­lu­paik­kaa luku­kausit­tain (Musto­nen, Nisula ja Pant­sari 2023), joista TARMOssa harjoit­te­lun suorit­taa keski­mää­rin 100 opis­ke­li­jaa vuodessa.

Otsa­kor­ven Säätiön rahoit­ta­man Sosi­aali- ja tervey­sa­lan työelä­mä­opet­ta­juus­malli -hank­keen tavoit­teena oli vahvis­taa ja uudis­taa Kare­lian, sote-alan toimi­joi­den sekä muiden työelä­mä­kump­pa­nei­den kanssa tehtä­vää moniam­ma­til­lista yhteis­työtä. Hank­keen yhtenä pain­opis­teenä oli vahvis­taa TARMOn moniam­ma­til­lista toimin­taa sekä selvit­tää miten toimin­nan jatku­vuutta voitai­siin tukea eri koulutusaloilla.

Hank­keessa todet­tiin, että moniam­ma­til­li­sen oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ris­tön toimin­nan yllä­pi­tä­mi­nen vaatii orga­ni­soin­tia, yhteis­työtä, enna­koin­tia ja verkos­toi­tu­mista myös Kare­lian eri koulu­tus­ten kanssa. TARMOn toimin­nan mark­ki­nointi Kare­lian henki­lös­tölle, opis­ke­li­joille ja työelä­mä­toi­mi­joille on avai­na­se­massa toimin­nan edel­leen kehit­tä­mi­sessä. Harjoit­te­luun tule­villa opis­ke­li­joilla on erilai­sia tarpeita. TARMOssa on mahdol­lista kiin­nit­tää huomiota yhden­ver­tai­sesti opis­ke­li­joi­den tuke­mi­seen ja toimin­nan saavu­tet­ta­vuu­teen (Hiltu­nen & Igna­tius 2023). Koulu­tusa­lasta riip­pu­matta harjoit­telu TARMOssa on koettu opis­ke­li­joi­den kerto­mana moni­puo­li­seksi ja suosi­tel­ta­vaksi harjoit­te­lu­pai­kaksi (Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu 2023b).

TARMO moniam­ma­til­li­sena harjoittelupaikkana

Kare­lian sote-alojen oppi­mi­sym­pä­ris­tö­toi­minta on käyn­nis­ty­nyt vuonna 2008. Oppi­mi­sym­pä­ris­töt Voimala ja Fysio­tikka toimi­vat vuoden 2020 loppuun asti eril­li­sinä. Vuoden 2021 alussa nämä kaksi oppi­mi­sym­pä­ris­töä yhdis­tyi­vät ja syntyi moniam­ma­til­li­sesti sote-alojen koulu­tuk­sia palve­leva oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö TARMO.

Sote-alojen koulu­tus­ten harjoit­te­lui­den ajoi­tus­suun­ni­tel­mien vuoksi opis­ke­li­joita ei ole harjoit­te­lussa tasai­sesti toimin­ta­kau­tena, vaan TARMOn toiminta täytyy rytmit­tää harjoit­te­lu­jen mukaan. Sote-alan harjoit­te­lu­pai­kat avataan luku­kausit­tain Jobii­liin, mistä harjoit­te­lu­paik­koja TARMOon ovat löytä­neet myös muiden ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen opis­ke­li­jat. Lisäksi TARMO toimii kansain­vä­lis­ten vaihto-opis­ke­li­joi­den harjoit­te­lu­paik­kana. Toimin­nan jatku­vuu­den kannalta on tärkeää, että opis­ke­li­jat valit­se­vat harjoit­te­lu­pai­kak­seen TARMOn ja  opet­ta­jien ja muun henki­lös­tön rooli mark­ki­noida TARMOa harjoit­te­lu­paik­kana opis­ke­li­joille on keskeinen.

TARMOssa opis­ke­li­jat toimi­vat harjoit­te­luissa moniam­ma­til­li­sesti kootuissa tiimeissä, työpa­rina tai pien­ryh­missä. TARMOssa toimii kolme tiimiä, jotka ovat lasten, nuorten ja perhei­den tiimi, työi­käis­ten tiimi sekä ikään­ty­nei­den tiimi. Opis­ke­li­jat pääse­vät harjoit­te­lunsa aikana kehit­tä­mään oman harjoit­te­lu­tii­minsä teeman mukaista asia­kas­työs­ken­te­lyä. Harjoit­telu etenee asiak­kaan kanssa yksilö- tai ryhmä­koh­tai­sena tervey­den-, toimin­ta­ky­vyn- ja hyvin­voin­nin edis­tä­mi­sen toimintana.

Subs­tans­sio­saa­mi­sen lisäksi opis­ke­li­jat saavat harjoit­te­lus­taan paljon työelä­mä­tai­toja. Opis­ke­li­jat kokevat saaneensa vastuuta ja oma-aloit­tei­nen toiminta on vahvis­tu­nut hoitaessa tiimin päivit­täistä toimin­taa. TARMOssa on aloi­tettu keväällä 2023 arkie­si­hen­ki­lö­har­joit­telu, jossa loppu­vai­heen syven­tä­vien opin­to­jen opis­ke­li­jat pääse­vät kokei­le­maan esimer­kiksi esihen­ki­lö­työn ja kehit­tä­mi­sen tehtä­viä. TARMO on saanut harjoit­te­li­joita myös muista ammattikorkeakouluista.

TARMOn toimin­taa ohjaa kaksi täysiai­kai­sesti työs­ken­te­le­vää lail­lis­tet­tua tervey­den­huol­toa­lan ammat­ti­laista (koor­di­naat­to­rit) sekä kolme sote-alan opet­ta­jaa (tuutor-opet­ta­jat) pienellä tunti­re­sur­soin­nilla. Koor­di­naat­to­rei­den työteh­tä­viin kuuluu opis­ke­li­joi­den toimin­nan ohjaa­mi­sen sekä arvioin­nin lisäksi yhteis­työ eri toimi­joi­den kanssa. TARMOn toiminta koostuu useiden yhteis­työ­kump­pa­nei­den kanssa tehtä­västä yhteis­työstä, jota koor­di­naat­to­rit suun­nit­te­le­vat ja orga­ni­soi­vat. Yhtenä haas­teena TARMOn toimin­nassa onkin koor­di­naat­to­rei­den ajan riit­tä­mi­nen opis­ke­li­joi­den ohjaa­mi­seen asia­kas­ti­lan­teissa. TARMOn tuutor-opet­ta­jat osal­lis­tu­vat viikoit­tai­siin reflek­tioi­hin yhdessä koor­di­naat­to­rei­den kanssa, jossa opis­ke­li­joi­den amma­til­lista kasvua kehi­te­tään opis­ke­li­joi­den tarpei­den mukaisesti.

Kaksi opiskelijaa joiden keskellä vanhempi nainen
TARMOssa toimii myös ikään­ty­nei­den tiimi.

TARMO maail­man kartalle – ja ainakin Kare­lian ja maakun­nan tietoisuuteen

TARMOn toiminta asia­kas­pin­nassa mahdol­lis­taa sote-alan opis­ke­li­joi­den käytän­nön­har­joit­te­lut ja vastaa osal­taan harjoit­te­lu­paik­ka­tar­pee­seen. TARMOn mark­ki­noin­tia hoita­vat tällä hetkellä suurelta osalta harjoit­te­lua suorit­ta­vat opis­ke­li­jat, pääväy­li­nään sosi­aa­li­sen median eri kanavat. Kare­lian henki­lös­tön olisi tärkeää välit­tää tietoa TARMOn tarjoa­mista harjoit­te­lu­mah­dol­li­suuk­sista eri alojen opis­ke­li­joille sekä opetus­hen­ki­lös­tölle, jotta opis­ke­lija voi halu­tes­saan valita TARMOn harjoit­te­lu­pai­kaksi. Työelä­mä­opet­ta­juus­malli -hanke tuki TARMOn mark­ki­noin­nin tehos­ta­mista ja nyt toimin­nasta vies­ti­tään koulu­tusyh­tei­sön vuoro­vai­ku­tus­ra­ken­teissa TARMOn toimesta syste­maat­ti­sem­min niin Kare­lian henki­lös­tölle kuin opiskelijoillekin.

Työelä­mä­opet­ta­juus­malli -hanke mahdol­listi TARMOlle mark­ki­noin­ti­vi­deot, jotka kohden­net­tiin opis­ke­li­joille ja työelä­mä­toi­mi­joille. Opis­ke­li­joille suun­na­tussa videossa kerro­taan harjoit­te­lun mahdol­li­suuk­sista. Toisessa videossa esitel­lään ylei­sem­min TARMOn toimin­taa esimer­kiksi yhteis­työ­kump­pa­neille. Videoita on mark­ki­noitu eri kana­vissa, esimer­kiksi Kare­lian info­näy­töillä pyörii opis­ke­li­joille suun­nattu video Jobiili-haun aikana. Videot löyty­vät myös Kare­lian YouTube –kana­valta sekä TARMOn verk­ko­si­vuilta. TARMOn esit­te­ly­vi­deoita on suun­ni­teltu otet­ta­vaksi myös kansain­vä­li­seen käyttöön.

TARMOn toimin­nan mark­ki­noin­nin suun­nit­te­lussa hyödyn­net­tiin Kare­lian liike­ta­lou­den opin­to­jak­soilla opis­ke­li­joi­den tuot­ta­mia mark­ki­nointi- ja lansee­raus­suun­ni­tel­mia. Näiden suun­ni­tel­mien mukaan esimer­kiksi oikea-aikai­nen mark­ki­nointi mahdol­lis­taisi opis­ke­li­joi­den harjoit­te­lu­jen sijoit­tu­mi­sen parem­min koko luku­kau­den ajalle siten, että palve­luilla voidaan vastata parem­min asiak­kai­den tarpei­siin. Yhteis­työn myötä havait­tiin, että eten­kään Wärt­silä-kampuk­sen opis­ke­li­joilla sekä henki­lös­töllä ei ole tietoa TARMOn toimin­nasta asiak­kaana eikä harjoit­te­lu­paik­kana. TARMOa tarjo­taan jatkossa myös monia­lai­sena harjoit­te­lu­paik­kana esimer­kiksi liike­ta­lou­den opis­ke­li­joi­den harjoit­te­lu­pai­kaksi, jolloin mark­ki­noin­nin ja vies­tin­nän toteut­ta­mi­seen saatai­siin asiantuntijuutta.

Uusia koulu­tusa­loja ja yhteistyökumppaneita

Opis­ke­li­joita on tullut TARMOon aiem­pien vuosien aikana sään­nöl­li­sesti vain hoito­työn ja fysio­te­ra­pian koulu­tuk­sista. Gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen käyn­nis­ty­mi­sen myötä TARMOn toiminta on yhä moniam­ma­til­li­sem­paa, ja jatkossa myös toimin­ta­te­ra­pian opis­ke­li­jat tuovat oman näke­myk­sensä moniam­ma­til­li­seen yhteis­työ­hön. Työelä­mä­opet­ta­juus­malli-hank­keen yhtenä tärkeänä osana oli saada myös sosi­aa­lia­lan opis­ke­li­jat aiempaa parem­min mukaan TARMOn toimintaan.

Työelä­mä­opet­ta­juus­malli-hanke tarjosi mahdol­li­suu­den mark­ki­noida ja antaa suun­nit­te­lu­tu­kea sosio­no­mien harjoit­telu- ja opin­to­jak­so­yh­teis­työ­hön TARMOn kanssa. Hank­keen aikana TARMOlle saatiin myös uusia yhteis­työ­ta­hoja kuten Outo­kum­mun kaupunki. Rive­rian sekä Pohjois-Karja­lan hyvin­voin­tia­lue Siun soten kanssa tehtävä yhteis­työ vahvis­tui enti­ses­tään hank­keen myötä.

TARMO, Työelä­mä­opet­ta­juus­malli-hanke­tiimi sekä sosio­nomi- ja gero­no­mi­kou­lu­tus­ten opet­ta­jat olivat mukana suun­nit­te­le­massa ja toteut­ta­massa yhdessä Pohjois-Karja­lan hyvin­voin­tia­lu­een Siun soten Tule­vai­suu­den sote­kes­kus –hank­keen kanssa syksystä 2021 alkaen ikään­ty­nei­den päivä­toi­min­taan liit­ty­vää moniam­ma­til­lista ryhmä­noh­jauk­sen yhteis­työtä. Moniam­ma­til­li­nen Ikärik­kaat-päivä­toi­min­ta­pi­lotti käyn­nis­tyi syksyllä 2022 ja jatkui keväällä 2023. Hanke on osal­taan osal­lis­tu­nut toimin­nan kehit­tä­mi­seen ja nyt tavoit­teena on synty­neen yhteis­työn, yhteis­työ­ra­ken­tei­den sekä toimin­nan vakiin­nut­ta­mi­nen syksystä 2023 alkaen ilman hankeresurssia.

TARMOn toimin­nan jatku­vuus on koko Kare­lian yhtei­nen asia

Jokai­nen meistä kare­lia­lai­sista voi vaikut­taa omalta osal­taan TARMOn toimin­nan mahdol­lis­ta­mi­seen. TARMO tarvit­see jatkossa luku­kausit­tain tasai­sen opis­ke­li­ja­mää­rän, jotta TARMOn toiminta on vankalla pohjalla ja luvatut työelä­mä­kump­pa­nuu­det sekä asiak­kuu­det saadaan hoide­tuksi. Kare­lian henki­löstö toteut­taa osal­taan TARMOn mark­ki­noin­tia ja takaa näin yhtei­sesti sovi­tulla proses­silla tasai­sem­paa opis­ke­li­ja­mää­rää koko toimintavuodelle.

Vuoden aikana TARMOn noin 100 harjoit­te­li­jaa ohjaa kaksi koor­di­naat­to­ria sekä eri koulu­tus­vas­tui­den kolme tuutor-opet­ta­jaa. Nykyi­nen ohjaus ja toimin­nan orga­ni­soin­ti­re­surssi ei ole riit­tävä, jos TARMOn toiminta laajen­tuu ja kehit­tyy jatkossa. Koor­di­naat­to­rei­den sekä tuutor-opet­ta­jien toimen­ku­vaa on mahdol­lista pohtia uudel­leen esimer­kiksi palve­lu­muo­toi­lun keinoin. Yhtenä resurs­sien lisää­mi­sen muotona voisi olla mahdol­lista kokeilla työelä­mä­opet­ta­juutta. Työelä­mä­opet­taja voisi osal­lis­tua oman subs­tans­sio­saa­mi­sensa näkö­kul­masta aitoi­hin asia­kas­ti­lan­tei­siin, jolloin opis­ke­li­jat saisi­vat väli­töntä ohjausta ja arvioin­tia omasta toimin­nas­taan. Työelä­mä­opet­ta­jana toimi­mi­sen jälkeen opet­ta­jan olisi helpom­paa mark­ki­noida TARMOa harjoit­te­lu­paik­kana omakoh­tais­ten koke­mus­ten­kin perusteella.

TARMO mukaan hank­kei­den toimin­taan ja eri opintojaksoille

Tuleeko mieleesi muita tapoja tehdä yhteis­työtä TARMOn kanssa? Hanke­tii­mimme ehdot­taa, että Kare­lian opetus- sekä TKI-henki­löstö pohtii osal­taan mahdol­li­suuk­sia hyödyn­tää TARMOa osana opin­to­jak­soja, hank­kei­den työs­ken­te­lyä ja eri toimi­joi­den yhteis­työtä. TARMOn toiminta kehit­tyy työelä­män tarpei­den suun­taan, kun opis­ke­li­joi­den toimin­taa ohja­taan ja tuetaan moniam­ma­til­li­sessa yhteis­työssä. Opet­taja voi pohtia osal­taan, miten jo olemassa olevia TARMOn toimin­toja voitai­siin hyödyn­tää eri opin­to­jak­soilla. TKI-henki­löstö voi ohjata opis­ke­li­joita osana hanke­työtä tai hanke­työn eri työvai­heissa. Toimin­taa voisi kehit­tää myös palve­le­maan pienem­pien mikro-opin­to­jen parissa, joita voisi­vat hyödyn­tää esimer­kiksi opis­ke­li­ja­vaih­dossa olevat kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat tai TKI-toimi­jat (Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu 2023c).

TARMOssa opis­ke­li­ja­läh­töi­nen toiminta edel­lyt­tää käyt­tä­jä­läh­töistä osal­lis­ta­mista, uuden­lais­ten ratkai­su­jen ja toimin­ta­ta­po­jen dialo­gissa tapah­tu­vaa kokei­le­mista sekä yhteis­ke­hit­tä­mistä. TARMOssa toimi­vilta edel­ly­te­tään jatku­vaa oppi­mista, jotta oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ris­tön proses­seja on mahdol­lista kehit­tää halli­tusti laatu edellä vasta­ten myös opis­ke­li­joi­den, työelä­mä­toi­mi­joi­den ja asiak­kai­den tarpei­siin (Hänni­nen & Jyrämä 2015, 155-158; Kuusisto & Kuusisto 2015, 178-179; Räsänen, Sten­vall & Heik­ki­nen 2016, 271-272.) Hank­keen avulla toteu­te­tun yhteis­ke­hit­tä­mi­sen myötä TARMOn koor­di­naat­to­rit Maiju Juvonen ja Riikka Turunen kommen­toi­vat hank­keen kanssa pide­tyistä yhteis­pa­la­ve­reista, että ”toisesta näkö­kul­masta toimin­taa tarkas­tel­lessa nousi esille kehi­tys­koh­teita, joita ei ole itse tiedos­ta­nut. Yhdessä, eri ammat­ti­lais­ten kanssa saimme luotua myös uusia toimin­ta­mal­leja oppi­mi­sym­pä­ris­töömme” (Juvonen & Turunen 2023).

TARMOn toimin­nan jatku­vuus on kaik­kien Kare­lian koulu­tusa­lo­jen tehtävä, johon tarvi­taan tahtoa, osaa­mista ja sitou­tu­mista. Koulu­tusa­lo­jen väli­sellä yhteis­työllä TARMOssa teemme Kare­lian stra­te­giaa ja visiota 2030 todeksi:

“Karelia on arvos­tettu, hyvin­voiva ja kansain­vä­li­nen korkea­kou­lu­yh­teisö. Olemme keskei­nen toimin­taym­pä­ris­tömme elin­voi­man vahvis­taja. Meidät tunne­taan laaduk­kaasta ja inno­va­tii­vi­sesta toimin­nasta, hyvistä tulok­sista ja henki­lös­tön vahvasta osaa­mi­sesta. Opis­ke­li­joi­demme ja kump­pa­nei­demme palve­lu­ko­ke­mus on erin­omai­nen.” (Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu 2023d).


Kirjoit­ta­jat

Hilppa Musto­nen, opet­taja, fysio­te­ra­pia­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Mirka Nisula, opet­taja, sosio­no­mi­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Jaana Pant­sari, lehtori, sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­ta­jat toimi­vat Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun hoito­työn, kuntou­tuk­sen ja sosi­aa­lia­lan opetus-, ohjaus- ja hanke­teh­tä­vissä. Hanke­tii­mille on muotou­tu­nut yhte­näi­nen ajatus moniam­ma­til­li­sesta yhteis­työn tarpeesta koulu­tuk­sen suun­nit­te­lussa, eri koulu­tusa­lo­jen harjoit­te­lu­jen yhteen sovit­ta­mi­sesta ja toteu­tus toteu­tuk­selta harjoit­te­lu­jen edel­leen kehit­tä­mi­sestä, sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den moniam­ma­til­li­suu­den mahdol­lis­ta­mi­sesta, mutta myös laajem­man­kin monia­lai­suu­den tuomi­sesta kokei­luja hyödyn­täen sosi­aali- ja tervey­sa­lan opintoihin.


Lähteet:

Hänni­nen, H.  & Jyrämä, A. 2015. Arvon yhteis­luo­mi­sen hallinta julki­sissa palve­lu­ver­koissa. – Helsinki case kaupun­kina. Teok­sessa Jyrämä, A. & Mattel­mäki, T. (toim.) 2015. Palve­lu­muo­toilu saapuu verkos­to­jen kaupun­kiin. Verkosto- ja muotoi­lu­nä­kö­kul­mia kaupun­gin palve­lu­jen kehit­tä­mi­seen. Aalto-yliopis­ton julkai­susarja. Aalto ARTS Books: Helsinki.  https://shop.aalto.fi/media/filer_public/48/47/484746bf-4a1f-4f8e-9370-2d22c36b2cab/palvelumuotoilu.pdf  26.4.2023

Hiltu­nen, L. & Igna­tius, M. 2023. Saavu­tet­ta­vuus Kare­liassa. Dia-esitys ja haastattelu.

Juvonen, M. & Turunen, R. 2023. Oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö TARMO:n koor­di­naat­to­rei­den kysely.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2023a. TARMO – oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö. https://www.karelia.fi/tarmo/  21.3.2023

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2023b. TARMO –harjoit­te­lu­paik­kana. https://www.karelia.fi/tarmo-harjoittelupaikkana/  21.3.2023

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2023c. Opin­to­pis­teyt­tä­mät­tö­mät opinnot Kare­liassa. Intra-tiedosto 26.4.2023

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2023d. Stra­te­gia. https://www.karelia.fi/strategia/  26.4.2023

Kuusisto, A. & Kuusisto, J. 2015. Teok­sessa Jyrämä, A. & Mattel­mäki, T. (toim.) 2015. Palve­lu­muo­toilu saapuu verkos­to­jen kaupun­kiin. Verkosto- ja muotoi­lu­nä­kö­kul­mia kaupun­gin palve­lu­jen kehit­tä­mi­seen. Aalto-yliopis­ton julkai­susarja. Aalto ARTS Books: Helsinki.  https://shop.aalto.fi/media/filer_public/48/47/484746bf-4a1f-4f8e-9370-2d22c36b2cab/palvelumuotoilu.pdf  26.4.2023

Musto­nen, H., Nisula, M, & Pant­sari, J. 2023. Sote-alan opis­ke­li­joille tarvi­taan lisää harjoit­te­lu­paik­koja – Työelä­mä­opet­ta­juus­malli -hanke etsii haas­tee­seen ratkai­suja. https://www.karelia.fi/2023/02/sote-alan-harjoittelupaikkoja-tarvitaan/  21.2.2023

Räsänen, M., Sten­vall, J. & Heik­ki­nen, K. 2016. Kompe­tens­sit palve­lui­den kehit­tä­mi­sessä – esimerk­kinä hoito­työn klii­ni­nen asian­tun­ti­juus. Teok­sessa Syvä­järvi, A. & Pieti­läi­nen, V. (toim.) 2016. Inhi­mil­li­nen ja tehokas sosi­aali- ja terveys­joh­ta­mi­nen. Tampere Univer­sity Press: Tampere.