PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Osaa­mi­sella elin­voi­maa -teeman tuoreet artik­ke­lit, videot ja podcas­tit löydät tästä.

  • Kahvimuki jossa lukee Minä. Vihaan. Microsoft Teams,

    Voi Teamsit, missä lienet? – Temp­pui­leva Teams vaatii etätyös­ken­te­ly­tii­miltä lisäosaamista

    ,

    Base Camp -hanke järjes­tää keväällä 2022 Sinä ja minä verk­ko­kau­passa -valmen­nuk­sen, johon kuulu­vat olen­nai­sesti inten­sii­vi­val­men­nuk­set sekä etätek­no­lo­gia­ko­kei­lut. Valmen­nuk­sessa kokeil­laan Micro­soft Teams -sovel­luk­sen etätyös­­ken­­tely-ympä­­ris­­töä hajau­te­tun tiimin työvä­li­neenä. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan Teamsin käyt­töön­o­ton ongel­mia orga­ni­saa­tion ulko­puo­lis­ten tunnus­ten kanssa. Teamsin etäko­kousym­pä­ristö antaa ja ottaa Valmen­nuk­sen etätyös­ken­te­ly­ko­kei­lun tarkoi­tuk­sena on hyödyn­tää Teamsin tiedos­­ton­­jako- sekä etäko­kouso­mi­nai­suuk­sia aiempaa tehok­kaam­min. Osal­lis­tu­jat pereh­dy­te­tään hajau­te­tun etätyöskentelyn… 

  • Pöydällä pino kirjoja ja henkilö tietokoneen ääressä

    Liike­ta­lou­den valin­ta­kurs­sin neljäs vuosi – mikä on muuttunut?

    ,

    Kare­lian liike­ta­lou­den moni­muo­to­kou­lu­tuk­sessa otet­tiin keväällä 2019 käyt­töön valin­ta­kurssi korvaa­maan perin­tei­set valin­ta­ko­keet. Koulu­tuk­sen haki­ja­mää­rät ovat vaih­del­leet vuosit­tain, mutta valin­ta­kurs­sin suorit­ta­nei­den määrä on pysynyt samalla tasolla. Vuosit­tain noin 90 hakijaa suorit­taa kurssin loppuun saakka ja heistä 40 parhai­ten menes­ty­nyttä vali­taan opis­ke­li­joiksi liike­ta­lou­den moni­muo­to­kou­lu­tuk­seen. Ensim­mäi­sen valin­ta­kurs­sin toteu­tuk­sen jälkeen keväällä 2019 arvioimme kurssin kehit­tä­mis­koh­teiksi aika­tau­lun, ohjeis­tuk­sen ja oppi­ma­te­ri­aa­lin. Valintakurssin… 

  • Avoin ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tus osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen välineenä

    ,

    Avoin korkea­kou­luo­pe­tus on vakiin­nut­ta­nut asemansa koulu­tus­jär­jes­tel­mässä ja sen suosio osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen väli­neenä on jatku­nut. Sekä yliopis­to­jen että ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen opis­ke­li­joi­den opin­to­suo­ri­tus­ten määrät ovat kasva­neet vuosi vuodelta. Vuosi 2021 oli avoimen korkea­kou­luo­pe­tuk­sen osalta sikäli histo­rial­li­nen, että ensim­mäistä kertaa avoi­messa ammat­ti­kor­kea­kou­lussa suori­tet­tiin opin­toja enemmän kuin avoi­messa yliopis­tossa. Opis­ke­li­joita oli edel­leen avoi­messa yliopis­tossa enemmän. Kuiten­kin avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­jat suorittivat… 

  • Graagien kartta Kontiolahden ampumahiihtostadionin alueesta

    Uuden­lai­nen yhteis­suun­nit­te­lu­malli opis­ke­li­joi­den työelämäprojekteihin

    , ,

    Kare­lian Tule­vai­suu­den työ ESR -hank­keessa kehi­te­tään koulu­tusta ja peda­go­giik­kaa muun muassa kehit­tä­jä­opet­ta­jien avulla. Kehit­tä­jä­opet­ta­jat pääse­vät toteut­ta­maan työelä­män kanssa tehtä­vän projek­tin, jonka toteu­tus­ta­vat liit­ty­vät hank­keen päätee­moi­hin. Yksi kehit­tä­jä­opet­ta­jista, median lehtori Pilvi Dufva, toteutti opis­ke­li­joi­den ja Kontio­lahti Outdoo­rin kanssa työelä­mä­läh­töi­sen projek­tin, joka hyödynsi virtu­aa­liym­pä­ris­töjä sekä tuotan­to­pro­ses­sissa että työn tuotok­sessa. Tässä artik­ke­lissa Pilvi kertoo tarkem­min omasta työelä­mä­pro­jek­tis­taan. Keskiössä… 

  • Ihminen kävelee pitkospuilla, kengät näkyvät

    Asia­kas­pro­fii­leista konkre­tiaa koulu­tus­ten suun­nit­te­luun: Saavu­tet­ta­van koulu­tus­po­lun kautta työelämään

    ,

    Jatku­van oppi­mi­sen toimi­jat tietä­vät, että täyden­nys­kou­lu­tuk­siin osal­lis­tu­vat usein samat, valmiiksi hyvän koulu­tuk­sen ja työmark­­kina-aseman omaavat osal­lis­tu­jat. Miten saisimme jatku­van oppi­mi­sen ja työelä­män ulko­puo­lelle jääneet osal­li­siksi oman osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen, uuden­lai­seen opis­ke­luun ja sen tuomiin mahdol­li­suuk­siin työelä­mässä? Rive­rian, Kare­lian ja UEFin yhtei­nen Vauhtia uralle -hanke pyrkii tuot­ta­maan jous­ta­via, erilai­sille kohde­ryh­mille sovel­tu­via osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen polkuja ja täyden­nys­kou­lu­tusta. Tässä… 

  • Uusi etäosal­lis­tu­mi­sen mahdol­li­suus avaa Simulan eri koulu­tusa­lo­jen ja työelä­män käyttöön

    , ,

    Kare­lian Tule­vai­suu­den työ ESR-hank­­keessa kehi­te­tään koulu­tusta ja peda­go­giik­kaa, joissa hyödyn­ne­tään uusia oppi­mis­tek­no­lo­gioita ja kehit­tä­jä­opet­ta­jia. Hank­keen päätee­moi­hin liit­ty­vät kehit­tä­jä­opet­ta­jien projek­tit suun­ni­tel­laan ja toteu­te­taan yhteis­työssä työelä­män kanssa. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan kehit­tä­jä­opet­taja, tervey­sa­lan lehtori Jaana Pant­sa­rin toteut­ta­maa etäsi­­mu­­laa­­tio-opetuk­­sen kehit­tä­mis­pro­jek­tia. Simu­lassa opetel­laan työelä­män tilan­teita Kare­lian oppi­mi­sym­pä­ristö Simula on ollut opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den käytössä jo 11 vuotta. Simulaa perus­tet­taessa olimme… 

  • Pääse­vätkö kaikki osal­li­siksi digitalisaatiosta?

    ,

    Osal­li­suus omassa elämässä tarkoit­taa yksilön mahdol­li­suutta elää oman­nä­köistä elämää ja mahdol­li­suutta määri­tellä mihin toimin­taan tai palve­luun osal­lis­tuu. Tänä päivänä osal­li­suu­teen kuuluu vahvasti myös digio­sal­li­suus.  Digio­sal­li­suu­dessa ei ole kyse vain ihmis­ten digi­tai­doista vaan myös digiym­pä­ris­töt ja -palve­lut on ensi sijassa suun­ni­tel­tava help­po­käyt­töi­siksi, saavu­tet­ta­viksi ja turval­li­siksi, jotta mahdol­li­sim­man vähän jäisi käyt­tä­jän taito­jen varaan. (Valtio­neu­vosto 2021). Digi­tuki on… 

  • Virtuaalilasit

    Podcast: Miten opetuk­sessa hyödyn­ne­tään uutta teknologiaa?

    , ,

    Miten uudet tekno­lo­giat autta­vat opis­ke­li­joita oppi­maan? Minkä­lai­sissa tilan­teissa Kare­liassa on hyödyn­netty lisät­tyä todel­li­suutta opetuk­sessa? Miten lisät­tyä todel­li­suutta opete­taan? Miten opis­ke­li­jat suhtau­tu­vat uusiin työka­lui­hin? Tässä Kare­lian podcast-jaksossa keskus­tel­laan XR-tekno­­lo­­gioi­­den ja muiden uusien työka­lu­jen hyödyn­tä­mi­sestä opis­ke­lussa. Keskus­te­lussa ovat mukana kansain­vä­li­sessä Digi2Market NPA-hank­­keessa mukana olleet lehtori Mikko Hytti­nen, lehtori Aarno Savo­lai­nen ja projek­ti­asian­tun­tija Risto Salmi­nen. Kuun­tele jakso tästä: Podastin… 

  • Sini-vihreäsävyinen kuva hymyilevästä naisesta

    Lisää kilpai­lu­ky­kyäsi – ota haltuun tule­vai­suu­den työelämätaidot

    ,

    Miten voin paran­taa amma­til­lista kilpai­lu­ky­kyäni? Työelä­mässä lähes jokai­selle tulee vastaan tarve tuoreis­taa ja tuoda parem­min esille omaa osaa­mis­taan. Tavoit­teena voi olla työl­lis­ty­mi­nen, työpai­kan tai alan vaih­ta­mi­nen tai oman osaa­mis­poh­jan ja amma­til­li­sen kilpai­lu­ky­vyn paran­ta­mi­nen. Vauhtia Uralle -hanke on ottanut ison haas­teen ratkais­ta­vak­seen. Kyseessä on moni­ta­hoi­nen koko­nai­suus, jossa tavoi­tel­laan tehok­kaita ja laaja-alaisia keinoja tule­vai­suu­den työelä­mässä tarvit­ta­van osaamisen…