PULSSI – Älykästä tuotantoa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Älykästä tuotantoa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Älykästä tuotan­toa -teeman tuoreet artik­ke­lit, videot ja podcas­tit löydät tästä.

  • rakennustyömaa, nostokurkia ja taloelementtejä

    Paikan­nus­tek­no­lo­giat ovat tulossa myös rakennustyömaille

    ,

    Paikan­ta­mista hyödyn­ne­tään nykyi­sin raken­nus­työ­mailla hyvin vähän ja se on ns. tule­vai­suu­den tekno­lo­gia, joka pitäisi sovit­taa osaksi raken­ta­mi­sen proses­seja. Paikan­nus sinäl­lään ei ole uutta tekno­lo­giana, vaan sitä on käytetty jo pitkään eri sovel­luk­sissa ja palve­luissa. Raken­ta­mi­sen digi­ta­li­saa­tio mahdol­lis­taa rinnak­kais­ten järjes­tel­mien yhteis­käy­tön, jolloin paikan­ta­mi­nen voidaan sitoa osaksi raken­ta­mi­sen proses­seja. Raken­ta­mi­seen sovel­tu­vat paikan­nus­tek­no­lo­giat täytyy valita tarpeen mukaan, eikä… 

  • Kaksi henkilöä virtuaalilasit päässä

    Podcast: Miksi yritys­ten kannat­taa nyt hyödyn­tää XR-teknologioita?

    ,

    Uudet tekno­lo­giat, kuten virtu­aa­liym­pä­ris­töt ja lisätty todel­li­suus, voivat kuulos­taa kaukai­silta ja samaan aikaan sellai­silta, että niissä pitäisi olla jollain tasolla kiinni. Tässä Kare­lian podcast-jaksossa keskus­tel­laan XR-tekno­­lo­­gioi­­den ja muiden uusien työka­lu­jen hyödyn­tä­mi­sestä yrityk­sissä. Keskus­te­lussa ovat mukana kansain­vä­li­sessä Digi2Market NPA-hank­­keessa mukana olleet Lotta Lilja, Aarno Savo­lai­nen ja Risto Salmi­nen. Keskus­te­lussa paneu­du­taan muun muassa siihen, miten uusien teknologioiden… 

  • Nainen selin kameraan tietokoneen ääressä, tietokoneen näytöllä koodia

    Smar­tICT – koulu­tuk­sella älyk­kään auto­maa­tion ohjel­moin­tio­saa­jia Itä-Suomeen

    , ,

    Karelia – ja Savonia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lut sekä Itä-Suomen yliopisto (UEF) hakivat yhdessä ICT-alan yritys­ten kanssa opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riöltä erityi­sa­vus­tusta kooda­ri­pu­laan vastaa­mi­seksi vuoden 2018 syksyllä. Konsor­tio sai mielui­sen päätök­sen saman vuoden lopulla. Erityi­sa­vus­tus kohdis­tui ICT-alalle ja erityi­sesti digi­taa­li­suu­den kehit­tä­mi­seen Itä-Suomen alueella. Erityi­sa­vus­tus ”Smar­tICT – älyk­kään auto­maa­tion ohjel­moin­tio­saa­ja­kou­lu­tuk­siin” oli yhtensä hieman alle 1,5 miljoo­naa euroa, joten kyseessä oli alueen… 

  • Mieshenkilö virtuaalilasit päässä

    Karelia 30 -areena: Oppi­mi­sen tule­vai­suu­den trendit ja digitalisaatio

    , , ,

    Karelia 30 -areena esit­te­lee ajan­koh­tai­sia ja mielen­kiin­toi­sia teemoja joko tallen­net­tuissa tai live­strii­mi­lä­he­tyk­sissä, jotka julkais­taan kerran kuussa. Näkö­kul­mana ovat teemaan liit­ty­vät tule­vai­suu­den trendit sekä niiden myötä esille nouse­vat osaa­mis­tar­peet sekä jatku­van oppi­mi­sen mahdol­li­suu­det. Areenan tavoit­teena on nostaa tule­vai­suu­den osaa­mis­tee­moja esille keskus­te­luna ja vuoro­pu­he­luna työelä­män kanssa.  Ensim­mäi­sen videon teemana on Oppi­mi­sen tule­vai­suu­den trendit ja digi­ta­li­saa­tio. Videolla tutustutaan… 

  • Lasten terapiahuone jossa erilaisia toiminnallisia välineitä kuten palloja

    Ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pe­tusta palve­le­vaa hanketoimintaa

    , ,

    Opetus ja hanke­toi­minta ovat luon­teel­taan erilai­sia tehtä­viä. Molem­mat näistä ovat tärkeitä ammat­ti­kor­kea­kou­lun toimin­nan kannalta ja ne toteut­ta­vat ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain (932/2014) 4 §:ssä ammat­ti­kor­kea­kou­luille säädet­tyä tehtä­vää. Sään­nök­sen mukaan ammat­ti­kor­kea­kou­lun tehtä­vänä on antaa korkea­kou­luo­pe­tusta amma­til­li­siin asian­tun­ti­ja­teh­tä­viin. Opetuk­sen lisäksi ammat­ti­kor­kea­kou­lun tehtä­vänä on harjoit­taa ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pe­tusta palve­le­vaa sekä työelä­mää ja alue­ke­hi­tystä edis­tä­vää tutki­­mus-, kehit­­tä­­mis- ja inno­vaa­tio­toi­min­taa (TKI-toiminta). Ammat­ti­kor­kea­kou­luissa tapah­tuva hanke­toi­minta on… 

  • Osaa­ja­kort­tien kautta tule­vai­suu­den osaa­mista teknologiateollisuuteen

    , ,

    Yhtenä UpTech – Tule­vai­suu­den osaajia Itä-Suomeen -hank­keen toimen­pi­teenä on toteut­taa jatku­vaan oppi­mi­seen sovel­tu­via teknii­kan korkea­kou­lu­tus­mo­duu­leja. Tavoit­teena on, että jatku­van oppi­mi­sen koulu­tus­tar­jon­nan kautta jokai­nen voi päivit­tää omaa osaa­mis­taan työelä­män tarpeita vastaa­vaksi työuran eri vaiheissa. UpTech-hank­­keessa tätä asiaa lähdet­tiin tarkas­te­le­maan osaa­ja­kort­tien kautta. Osaa­mis­tar­pei­den kartoit­ta­mi­sesta liik­keelle Koska koulu­tus­tar­jon­nan tulisi vastata erityi­sesti itäsuo­ma­lai­sen työelä­män tarpei­siin, tuli ensim­mäi­senä löytää vastaus… 

  • Naisinsinööri tehtaalla

    UpTech-hanke tuke­massa auto­maa­tio­tek­nii­kan DI-opiskelijoita

    ,

    Suoma­lai­sen tekno­lo­gia­teol­li­suu­den menes­tyk­seen vaikut­taa tärkeänä teki­jänä työvoi­man saata­vuus ja osaa­mi­nen. Globaa­lissa kilpai­lussa menes­ty­vät vain yrityk­set, joilla on riit­tä­vän korkea­ta­soista tekno­lo­giao­saa­mista. Tekno­­lo­­gia-alan osaa­ja­pu­laan ja toisaalta teknii­kan alan korkea­kou­lu­tuk­sen heik­koon veto­voi­maan etsi­tään ratkai­suja UpTech-hank­­keessa, jonka tavoit­teena on teknii­kan alan houkut­te­le­vuu­den lisää­mi­nen ja korkeasti koulu­te­tun työvoi­man saami­nen Pohjois-Savon ja Pohjois-Karja­­lan alueille. Karelia-amk on yksi hank­keen osato­teut­ta­jista Savonia ammattikorkeakoulun… 

  • Avatar-hahmo Altspace-ympäristössä

    Läsnä­olon tunne yllätti, kun tiimi­ko­kous järjes­tet­tiin virtuaalimaailmassa

    ,

    Keskus­telu siitä, miten ihan taval­li­set ihmiset toimi­vat virtu­aa­li­to­del­li­suu­dessa, yleis­tyi rymi­nällä loka­kuussa 2021. Face­book ilmoitti tuol­loin, että yhtiön uusi nimi on Meta ja sen uusi suunta on virtu­aa­li­to­del­li­suu­dessa. Meta viittaa meta­ver­su­miin, josta ei ole yksi­se­lit­teitä määri­tel­mää. Yksin­ker­tais­te­tusti meta­ver­su­mit ovat erilai­sia virtu­aa­liym­pä­ris­töjä, joissa voi kohdata muita ihmisiä. Ajatus meta­ver­su­mien yleis­ty­mi­sestä koros­taa sitä perus­a­ja­tusta, että jos nykyi­sin internetissä… 

  • Talvinen maisema

    Miten hanke­työn voi yhdis­tää opettamiseen?

    ,

    Olen työs­ken­nel­lyt Kare­liassa syksystä 2020 alkaen. Päätoi­meni on mark­ki­noin­nin opet­ta­mi­nen liike­ta­lou­den koulu­tuk­sessa, mutta osal­lis­tun myös Kare­lian TKI-toimin­­taan muuta­massa hank­keessa. Hanke­työ tuo vaih­te­lua työhön ja avaa näkö­kul­mia oppi­lai­tok­sen eri roolei­hin ympä­röi­vässä yhteis­kun­nassa. Hank­keet ovat hyvä väylä solmia yhteis­työ­kump­pa­nuuk­sia eri opin­to­suun­tien, yritys­ten ja muiden orga­ni­saa­tioi­den välille. Yksi kiin­nos­ta­vista hank­keista, joissa olen mukana, on Digi2Market. Kuvaan tässä artikkelissa…