PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Osaa­mi­sella elin­voi­maa -teeman tuoreet artik­ke­lit, videot ja podcas­tit löydät tästä.

  • Opis­ke­li­jasta projektityöntekijäksi

    , ,

    2022 syksyllä Kevin Musto­nen ja Tuomas Marti­kai­nen palkat­tiin koulun­pen­kiltä Kare­lian Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen (Kyvyk­kyys) -hank­kee­seen. Molem­milla Kare­lian tieto­jen­kä­sit­te­lyn trade­no­mio­pin­to­jen ollessa kesken, toi hanke­työs­ken­tely uusia oppi­mi­sen paik­koja ja mahdol­li­suuk­sia hyödyn­tää koulu­tuk­sessa opit­tuja asioita. Artik­ke­lissa vastaamme kysy­myk­siin, kuten miten meidät palkat­tiin, miten me hyödyimme hank­keessa työs­ken­te­lystä, mitä hanke hyötyi työpa­nok­ses­tamme, ja miten Karelia voisi palkata… 

  • UpTech-hank­­keella edis­tet­tiin tule­vai­suu­den osaa­jien saantia Itä-Suomeen

    ,

    Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den yrityk­set vastaa­vat yli puolesta Suomen vien­nistä ja ovat kansal­li­sesti tärkeä toimija. Alan menes­tyk­seen vaikut­taa tärkeänä teki­jänä työvoi­man saata­vuus ja osaa­mi­nen, sillä globaa­lissa kilpai­lussa menes­ty­vät yrityk­set, joilla on omasta takaa tai kump­pa­ni­ver­kos­tos­saan riit­tä­vän korkea­ta­soista tekno­lo­giao­saa­mista, jonka avulla yritys­ten TKI-toiminta paran­taa niiden tuot­tei­den kilpai­lu­ky­kyä. Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rapor­teissa ovat esille nous­seet tavoit­teet ja tahto­ti­lat luoda modulaarisia… 

  • Digi­Tai­to­Portti – digi­ky­vyk­kyy­den tukena

    , ,

    Digi­Tai­to­Portti on Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen -hank­keessa (lyhyesti Kyvyk­­kyys-hanke) luotu verk­ko­por­taali jatku­van oppi­mi­sen tueksi. Portaa­lissa on mahdol­lista kartoi­tuk­sien kautta hakea uusia ajatuk­sia siitä, mitä digi­ky­vyk­kyys on ja mitä se merkit­see yksilö- ja orga­ni­saa­tio­ta­solla. Sivus­tolta löytyy digio­pin­to­jen kirjasto, johon on kasattu aihee­seen liit­ty­viä digio­pin­toja sekä muita työka­luja kyvyk­kyyk­sien kehit­tä­mistä varten. Digi­Tai­to­portti löytyy osoit­teesta https://www.digitaitoportti.fi/ Digiopintojen… 

  • Hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­pro­sessi ja sen kehit­tä­mi­nen  : Osa 4 

    , ,

    Ohjaus­pro­ses­sin kehit­tä­mi­nen Tämä on neljäs osa Kare­lian hoito­työn koulu­tuk­sen (sairaan­­hoi­­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus) opin­näy­te­työ­noh­jauk­seen liit­ty­västä artik­ke­li­sar­jasta. Artik­ke­li­sar­jan ensim­mäi­sessä osassa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­pro­ses­sia ja käytän­teitä.  Toisessa osassa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­oh­jauk­sen palau­te­ky­se­lyä ja osaa tulok­sista. Kolman­nessa artik­ke­lissa esitel­tiin opis­ke­li­joi­den kehit­tä­mi­si­deoita opin­näy­te­työ­oh­jauk­seen liit­tyen. Opin­näy­te­työn ohjaus­pro­ses­sia kehi­tet­tiin opis­ke­li­joilta kerätyn palau­te­ky­se­lyn perus­teella. Palau­te­ky­se­lyssä opis­ke­li­jat toivat esille muun muassa ohjauk­seen liit­ty­viä haas­teita. Saadun palaut­teen perus­tella päädyttiin… 

  • Kyvyk­­kyys-hank­­keesta uusia työka­luja ja mene­tel­miä digi­ky­vyk­kyy­den kehittämiseen

    , ,

    Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen (Kyvyk­kyys) -hanke (ESR) tarttui raken­ne­muu­to­sa­lo­jen ajan­koh­tai­siin haas­tei­siin touko­kuussa 2021. Hanke oli Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun ja Siun soten yhtei­nen ponnis­tus digi­tai­to­jen ja työn ohessa oppi­mi­sen sekä jatku­van oppi­mi­sen palve­lui­den edis­tä­mi­seksi. Reilun kahden vuoden kehit­tä­mis­toi­min­nan jälkeen Kyvyk­­kyys-hanke on tuot­ta­nut uuden­lai­sia jatku­van oppi­mi­sen työka­luja ja mene­tel­miä sekä lisän­nyt työyh­tei­sö­jen digi­ky­vyk­kyyttä. Työelä­män osaa­mis­tar­peet ovat jatku­vassa muutoksessa,… 

  • Toimin­na­noh­jaus­jär­jes­tel­män hyödyn­tä­mi­nen eri alojen opetuksessa

    , ,

    Kare­lian Tule­vai­suu­den työ ESR -hank­keessa kehi­te­tään koulu­tusta ja peda­go­giik­kaa muun muassa kehit­tä­jä­opet­ta­jien avulla. Kehit­tä­jä­opet­ta­jat pääse­vät toteut­ta­maan työelä­män kanssa tehtä­vän projek­tin, jonka toteu­tus­ta­vat liit­ty­vät hank­keen päätee­moi­hin. Vuoden 2022 touko­kuussa kehit­tä­jä­opet­ta­jana aloit­ta­nut liike­ta­lou­den lehtori Aini Simola kertoo tässä artik­ke­lissa Kare­li­aan hanki­tun Odoo-toimin­­na­­noh­­jaus­­jär­­jes­­tel­­män hyödyn­tä­mi­sestä eri alojen koulu­tuk­sissa. Edel­li­sessä artik­ke­lissa tähän teemaan liit­tyen käsi­tel­tiin laajem­min hankinta- ja tarve­mää­ri­tys­pro­ses­sia. Toiminnanohjausjärjestelmä… 

  • Tiedolla johta­mi­sen osaa­mi­nen osana sosi­aa­lia­lan amma­til­lista työn­ku­vaa ja taitoa

    , ,

    Tiedolla johta­mi­sen yleis­ty­mi­nen kaikissa orga­ni­saa­tioissa on tuonut esiin uuden­lai­sia työn­te­ki­jöi­den osaa­mis­tar­peita. Meillä on sekä sosi­aali- että työl­li­syy­sa­lan orga­ni­saa­tioissa jo olemassa hyvät ja toimi­vat tiedon välit­tä­mi­sen työka­lut (kuten erilai­set toimin­nan tilas­tol­li­set rapor­toin­ti­jär­jes­tel­mät), mutta niiden hyödyn­tä­mi­nen arki­työssä on vielä vähäistä. Meiltä puuttuu myös kykyä ymmär­tää näiden tilas­tol­lis­ten kuvioi­den merki­tys oman työmme kannalta. Tätä kutsu­taan ylei­sem­min datan­lu­ku­tai­doksi. Asiakkaiden… 

  • Tulok­sia, kohtaa­mi­sia, ideoita ja onnistumisia

    , ,

    TKIO-toimin­­taa Osaajia harvaan asutulle alueelle -hank­keessa Osaajia harvaan asutulle alueelle -hanke on mahdol­lis­ta­nut opis­ke­li­joille kohtaa­mi­sia yritys­ten kanssa.  Tämä on avannut uusia mahdol­li­suuk­sia sekä oppi­lai­tos­ten väli­seen yhteis­työ­hön että kehit­­tä­­mis- ja inno­vaa­tio­toi­min­nan yhdis­tä­mi­seen oppi­mi­seen ja opetuk­seen. Hank­keessa opis­ke­li­jat ovat työs­ken­nel­leet yrityk­siltä tullei­den toimek­sian­to­jen parissa. Tavoit­teena on ollut opis­ke­li­joi­den ja harvaan asut­tu­jen aluei­den yritys­ten verkos­toi­tu­mi­nen.  Yrityk­set ovat myös… 

  • Yhteis­har­joit­telu uutena harjoittelumuotona

    , ,

    Osaajia harvaan asutulle alueelle -hank­keen keskei­nen kysymys on, millä keinoilla Kare­lian ja Rive­rian opis­ke­li­joi­den harjoit­te­lut mahdol­lis­tui­si­vat myös harvaan asutulla alueella. Hank­keen toiminta-alueella, eli maakun­nan reuna-alueilla, järjes­tet­tiin kunta­koh­tai­sia tapaa­mi­sia, joissa oli mukana kunnan edus­ta­jia ja alueen yrit­tä­jiä. Tapaa­mi­set mahdol­lis­ti­vat yhtei­sen keskus­te­lun ja ideoin­nin, miten alueelle saadaan uusia osaajia. Maakun­nassa on paljon pieniä yrityk­siä, joilla ei vielä…